sâmbătă, 31 ianuarie 2015

Cristian Troncotă DUPLICITARII-9

Cristian Troncotă

DUPLICITARII-9

Agenţii români nu erau marcaţi de mentalitatea confruntării de la bloc la bloc, iar controlul efectuat de-a lungul anilor indica clar că nu desfăşurau activităţi anti-NATO. Adaug la toate acestea faptul că rezultatul aceloraşi verificări, seriate, încrucişate, pe orizonturi largi de timp, nu au evidenţiat participarea ofiţerilor români la operaţiuni comune cu KGB-ul” 162.
          162 Radu Tudor, Fostul director al Serviciului Olandez de Informaţii Militare dezvăluie pentru ZIUA, în „Dosare ultrasecrete”, 8 iunie 2002, p. IV.
          Modificările majore în activitatea de informaţii externe s-au produs sub presiunea a două evenimente:
          Primăvara de la Praga, 1968 şi defecţiunea generalului Ion Mihai Pacepa, 1978.
          Dacă primul a avut menirea de a reaşeza activitatea spionajului românesc pe locul ce i se cuvenea în sistemul de apărare şi siguranţă naţională, cel de-al doilea a însemnat o adevărată prăbuşire, din care instituţia nu şi-a mai putut reveni.
          În legătură cu acest din urmă aspect, de un interes istoric aparte sunt afirmaţiile făcute de Valentin Vâlcu, avocatul generalului Iulian Vlad, ultimul şef al Departamentului Securităţii Statului (DSS): „Momentul dramatic pentru Securitate a fost fuga lui Pacepa. Din acel moment Ceauşescu, în cel mai pur stil comunist, a rupt Securitatea de menirea ei reală, câştigată după 1965. Spionajul a fost canalizat cu totul spre sprijinirea politicii partidului în exterior. [].
          După Pacepa, care a fost o lovitură catastrofală (se ştie că Willy Brandt a demisionat pentru un caz asemănător) Ceauşescu a hotărât că Securitatea nu are nivel politico-ideologic. La conducerea Securităţii au fost numiţi activişti de partid, care nu aveau nici o legătură cu domeniul. În loc să restructureze activitatea, pentru că nu se mai putea merge pe ce ştia Pacepa, Ceauşescu a luat o măsură uluitoare: a mărit de câteva ori numărul orelor de învăţământ politic”.
          Concluzia formulată tranşant nu poate fi decât că: „ce a făcut Ceauşescu din Securitate, e o crimă împotriva unui organism necesar în orice stat” 163.
          163 Vezi dialogul ziaristei Magdalena Amăriei cu Valentin Vâlcu, avocatul lui Iulian Vlad, în „Expresmagazin”, nr. 9, 1991.
          La fel de tulburătoare sunt şi afirmaţiile făcute de generalul (r) Iulian Vlad, atunci când a fost pus în situaţia să vorbească despre măsurile impuse pentru reorientarea activităţii de informaţii externe, imediat după numirea sa, în octombrie 1987, în funcţia de şef al DSS: „Am mărit cerinţele, exigenţa şi controlul asupra activităţii specifice a Centrului de Informaţii Externe (subl. A.) care, de mai mulţi ani, ca urmare, pe de o parte, a mai multor trădări ce au destabilizat munca pe zone întregi (sub. N.), iar pe de altă parte şi mai ales datorită orientării profund greşite date anterior activităţii, angrenând unităţile respective aproape exclusiv în acţiuni aşa-zis economice, a fost grav afectată funcţia lor de bază, aceea de a culege informaţii pentru apărarea statului şi promovarea intereselor politice, economice şi de altă natură” 164.
          164 Generalul Iulian Vlad dezvăluie secretul căderii lui Ceauşescu, în „Evenimentul zilei”, nr. 76, 18 septembrie 1992.
          Schimbări s-au produs în mod firesc şi în conducerea DIE, devenită după 1978, Centrul de Informaţii Externe (CIE). Din 1960 şi până în 1976, serviciul de spionaj al Securităţii a fost condus de generalul Nicolae Doicaru, urmat de generalul C. Dănescu (1976-1978), de Romus Dima (1978-1980), de generalul Nicolae Pleşiţă (1980-1984) şi apoi de generalul Aristotel Stamatoiu (1984 – 1989).
          Principalele structuri şi competenţe.
          După evenimentele din Cehoslovacia '68, pe fondul unei destinderi în relaţiile Est-Vest165, noul dispozitiv informativ-operativ al activităţii de informaţii externe s-a realizat printr-o serie de măsuri ce au vizat: crearea unor structuri care să corespundă mai bine noii conjuncturi politico-economice şi militare; înfiinţarea unor compartimente speciale şi desfiinţarea celor excesiv birocratizate şi cu randament scăzut; deschiderea unor linii de activitate viabile; numirea de noi cadre de comandă.
          165 Vezi pe larg Martin Mc Cauly, Rusia, America şi războiul rece 1949-1991, Polirom, 1999, p. 77-92.
          Pentru a se asigura condiţii optime de secretizare şi compartimentare a activităţii de informaţii externe au fost abandonate sediile deconspirate şi înlocuite cu noi clădiri şi spaţii corespunzătoare, dotate cu toate facilităţile necesare desfăşurării muncii, independent de logistica sediului central.
          În cadrul DIE, la fel ca şi pentru structurile Securităţii interne, invazia trupelor Tratatului de la Varşovia în Cehoslovacia – cu excepţia armatei române – a pus problema elaborării unei strategii de protecţie.
          Astfel, s-a întocmit un plan ce prevedea dezafectare rapidă a sediilor DIE, în caz de invazie din exterior, a fost revizuit întregul fond arhivistic şi s-a modernizat sistemul de evidenţă166.
          166 Ştefan Cernea, Munca de informaţii externe de la SSI la SIE, în „Alerta”, joi 25 ianuarie 2001, p. 12.
          În caz de pericol iminent s-a prevăzut măsura extremă de distrugere a arhivei şi evidenţei. Pentru o mai bună acoperire a ofiţerilor care urmau să primească misiuni în domeniul securităţii externe, în 1969 a luat fiinţă Institutul de Economie Mondială.
          Acesta fusese creat iniţial după modelul unei instituţii similare, coordonată de CIA, cu sediul la New York. Institutul românesc, al cărui prim conducător a fost numit savantul Costin Murgescu, iar ca adjunct generalul Gheorghe Marcu, dispunea de un personal format din specialişti şi tineri cercetători de perspectivă, care au primit grade militare, figurând ca ofiţeri DIE detaşaţi.
          Memorialiştii susţin că „Institutul a stabilit legături cu instituţii similare, inclusiv cu cel din New York, făcând schimb de informaţii şi, foarte important, a obţinut burse, trimiţând la specializare dar şi la culegerea de informaţii, cca 60-80 de tineri economişti români” 167.
          167 Neagu Cosma, Ion Stănescu, De la iscoadă la agentul modern în spionajul şi contraspionajul românesc, Bucureşti, 2001, p. 210.
          Organigrama DIE cuprindea brigăzi care asociau două sau mai multe unităţi operative în funcţie de specificul misiunilor şi aria geografică a competenţelor. Erau structuri mult mai flexibile faţă de cele din perioada anilor '50, dispuse oricând la adaptări în funcţie de conjunctură şi evoluţia firească a situaţiei operative.
          Brigada „U” grupa câteva unităţi speciale, încadrate numai cu ofiţeri acoperiţi, mai numiţi în literatura de specialitate şi ofiţeri-fantomă168 sau ilegali 169.
          168 Gheorghe Ionescu Olbojan, Good by domnule Pacepa! Bucureşti, 1992; Gheorghe Ionescu Olbojan, Fantomele lui Pacepa, 1994.
          169 Geoffrey D'Aumale, Jean – Pierre Faure, Guide de l'espionage et du contre-espionage. Histoire et technique, Paris, 1998, p. 16.
          Astfel de ofiţeri beneficiau de o instruire strict individuală şi de un statut conspirat. Adevărata lor identitate nu era cunoscută decât de şeful ierarhic, şi, evident de şeful compartimentului de personal din Centrală.
          Generalul (r) Nicolae Pleşiţă susţine că structuri similare Brigăzii „U” se întâlnesc în toate serviciile de informaţii 170.
          170 „Lumea magazin”, nr. 4/1999, p. 60.
          În străinătate, ofiţerii deplin conspiraţi, acţionau sub diferite acoperiri oferite de reprezentanţele oficiale ale instituţiilor din ţară sau de noul statut social şi profesional pe care şi-l asumau după stabilirea lor în statele de adopţie.
          În ţările de interes pentru România, spre care erau dirijaţi mai mulţi ofiţeri acoperiţi, se constituiau grupe operative conduse de cadre cu experienţă.
          Legătura cu Centrala se realiza prin comunicări telegrafice cifrate şi scrisori transmise prin curieri. Ofiţerii acoperiţi al căror statut nu le permitea să se asocieze grupelor operative, ţineau legătura cu Centrala prin sisteme individuale de comunicare secretă. Desigur că această metodă nu reprezenta o noutate. Ea intrase de mult timp în practica marilor servicii de spionaj şi am întâlnit-o chiar în activitatea SSI-ului din vremea lui Mihail Moruzov 171 şi a lui Eugen Cristescu 172.
          171 Vezi pe larg Cristian Troncotă, Mihail Moruzov şi Serviciul Secret de Informaţii al Armatei Române, Bucureşti, 1997, p. 47-48; Cristian Troncotă, Istoria serviciilor secrete româneşti. De la Cuza la Ceauşescu, Bucureşti, 1999, p. 140-143.
          172 Cristian Troncotă, Eugen Cristescu – asul serviciilor secrete româneşti – memorii, mărturii, documente, Bucureşti, 1995, p. 39 – 42.
          A fost folosită şi de DIE în anii '50, evident cu unele îmbunătăţiri inspirate din experienţa NKVD/KGB şi impusă de consilierii sovietici, în special în ceea ce priveşte legendarea şi instruirea ofiţerilor care urmau să plece la post în străinătate.
          Ceea ce a fost de noutate la sfârşitul anilor '60 şi începutul anilor '70, l-a reprezentat curajul factorilor de comandă din DIE de a o generaliza la cetăţenii români din rândul minorităţilor etnice şi cu o pregătire universitară foarte solidă.
          De asemenea, s-au folosit pentru acoperire şi căsătoriile mixte, ceea ce conferea ofiţerilor posibilitatea de a penetra mai uşor mediile de interes pentru regimul politic de la Bucureşti.
          În funcţie de obiectivele urmărite, de spaţiul geografic de interes, de mediul în care urmau să-şi desfăşoare activitate, viitorii ofiţeri acoperiţi erau selecţionaţi de regulă din rândul tinerilor cu pregătire superioară, evitându-se în toate cazurile acele persoane care avuseseră legături cu Securitatea internă.
          Era o măsură de protecţie, foarte bine pusă la punct şi justificată, ceea ce explică şi faptul că în mai toate cazurile punctarea, recrutarea şi instruirea unor astfel de ofiţeri erau precedate de o verificare amănunţită, făcută cu întregul arsenal de metode şi mijloace ale muncii de securitate, care uneori puteau să dureze şi unu-doi ani.
          Dacă verificările – care însemnau practic o urmărire informativă în toată regula – nu duceau la depistarea unor calităţi deosebite şi/sau a posibilităţilor de construire a unei „biografii-legende” solide, se renunţa la candidat. După verificări, persoanele selecţionate erau contactate, li se explicau noile „oferte de serviciu”, dar şi regulile activităţii conspirative pe care trebuiau să le respecte cu sfinţenie.
          Cei care acceptau intrau într-o primă fază de instruire, un fel de iniţiere, care cuprindea pregătirea specifică în domeniul culegerii şi transmiterii secrete de informaţii, precum şi documentarea amănunţită despre spaţiul geografic ori mediul de relaţii în care urma să-şi desfăşoare activitatea.
          În această fază a instruirii, viitorul ofiţer era pus în faţa unor situaţii reale, comparabile cu cele din mediul sau spaţiul spre care urma să fie dirijat. După trecerea testelor, în parametri de competitivitate, se începea o a doua fază de pregătire, în care se lucra la legendarea ofiţerului cu identitatea sub care urma să activeze. De menţionat că „biografia-legendă” nu era doar o simplă acoperire, ci ofiţerul trebuia să devină în mod real cel care afirma că este. După însuşirea perfectă a noii biografii şi intrarea efectivă în pielea noului personaj, ofiţerul trecea împreună cu instructorul la pregătirea sistemului de legătură care să-i asigure o permanentă comunicare cu Centrală.
          Pe toată durata instruirii tinerilor ofiţeri care urmau să activeze sub acoperire, nu putea lipsi evident pregătirea politico-ideologică, ce insista asupra unor valori atât de dragi regimului de la Bucureşti, precum: menţinerea suveranităţii, independenţei şi integrităţii naţional-statale; necesitatea dezvoltării economice, cultural şi tehnico-ştiinţifice a ţării; dezvoltarea relaţiilor statornice ale României cu toate statele lumii, indiferent de orânduirea socială; susţinerea şi promovarea în toate împrejurările a intereselor României etc., etc.
          Instructorii aveau grijă însă, să nu se exagereze în acest domeniul, întrucât, orice încercare de a îndulci cu argumente ieftine realitatea românească – mai direct spus, „nivelul de trai material şi spiritual al poporului” – putea avea efectul de bumerang. După cum rezultă din destăinuirile unor memorialişti, din rândul foştilor ofiţeri de securitate care au cunoscut activitatea acestor structuri, rezultă că Brigada „U” şi-ar fi adus o importantă contribuţie la obţinerea de date şi informaţii necesare dezvoltării unor ramuri şi sectoare industriale româneşti cum ar fi cea nucleară şi petrochimică.
          La fel, bunele relaţii dintre România şi o serie de ţări din Occident, Africa şi Asia ar fi avut la bază printre altele şi activitatea informativă a ofiţerilor acoperiţi173.
          173 „Alerta”, joi, 24 august 2000, p. 16.
          Interesant este faptul că ofiţerilor acoperiţi li se interzicea, indiferent de conjunctură sau de situaţia operativă cu care s-ar fi confruntat, să se lase antrenaţi ori să participe direct la acţiunile îndreptate contra ordinii de drept din statele spre care erau dirijaţi ori să sprijine terorismul internaţional.
          Principala lor misiune era de a veghea permanent la păstrarea neştirbită a „biografiei-legendă”, ca unică şansă de a întreţine raporturi de colaborare cu factorii importanţi din administraţiile tuturor statelor în care activau şi pentru ca fluxul informaţional de interes pentru România să fie continuu şi de calitate.
          În urma defecţiunii generalului Ion Mihai Pacepa, după 1978, mai mulţi ofiţeri acoperiţi ai Brigăzii „U” – care se stabiliseră de ani de zile în străinătate – au fost nevoiţi din raţiuni de protecţie şi securitate, să renunţe la poziţiile lor sociale pe care şi le creaseră, unii chiar la familiile întemeiate în străinătate, repliindu-se în ţară.
          Din fericire pentru DIE/CIE, se pare că generalul defector Ion Mihai Pacepa nu reuşise să afle în totalitate componenţele rezidenţelor din statele în care se foloseau ofiţerii acoperiţi 174.
          174 George Dora, Ofiţerii fantomă, în „Alerta”, joi 31 august, 2000, p.3; Mihai Pelin, Culisele spionajului românesc. D. I. E. 1955 – 1980, Bucureşti, 1997, p. 167-169.
          Acesta a fost şi motivul pentru care Brigada „U” a fost reorganizată la sfârşitul anului 1978 în trei structuri noi – UM 0101, UM 0102 şi UM 0103 – ale căror competenţe informativ-operative se deosebeau în funcţie de repartizarea zonelor geografice.
          Brigada „ZI” era o structură specializată în valorificarea informaţiilor obţinute atât din surse deschise (cu precădere mass-media cu circulaţie internaţională), cât şi din surse secrete, de unde şi sigla „ZI” (ziare şi informaţii de interes).
          Prelucrarea informaţiilor şi datelor din astfel de surse era folosită pentru întocmirea buletinelor zilnice de informaţii care se trimiteau, de regulă, principalului beneficiar, adică şefului statului.
          De asemenea, se întocmeau şi documente secrete, pe o problematică destul de largă, cum ar fi: politicile regionale şi internaţionale; capacităţile de luptă şi de apărare ale unor ţări; politicile economice, culturale şi religioase din zone şi state luate separat; acţiunile serviciilor secrete din alte ţări; acţiunile antiromâneşti iniţiate de posturi de radio sau ziare străine, precum şi de organizaţiile revizioniste.
          Stocarea ştirilor şi informaţiilor se făcea pe domenii, teme şi conexiunea factorilor de risc. Ofiţerii acestei brigăzi acţionau în exteriorul ţării sub acoperire de ziarişti, ataşaţi de presă sau funcţionari internaţionali în organisme de profil (cultură, drepturile omului, cercetători în variate domenii, precum educaţie, culte, învăţământ etc.) 175.
          175 „Alerta”, 24 august 2000, p. 16.
          Spionajul tehnico-ştiinţific a reprezentat o direcţie de bază în practica serviciilor de securitate ale Blocului Estic. În timpul războiului rece s-au înregistrat şi performanţe deosebite. De exemplu, pentru 5 milioane de mărci investite în acţiunile de spionaj iniţiate de STASI, R. D. Germană economisea 300 milioane în domeniul cercetării şi dezvoltării 176.
          176 John O. Koehler, STASI. Faţa ascunsă a poliţiei secrete est-germane, vol. I, p. 230.
          Asemănătoare „Diviziei ştiinţifice” din STASI, în instituţia securităţii româneşti Brigada „SD” era o structură specializată în activitatea de informaţii externe cu caracter ştiinţific şi aducerea în ţară a documentaţiilor şi aparaturii necesare institutelor de cercetare şi proiectare din industrie, de unde şi acronimul „SD” (ştiinţă şi dezvoltare).
          După cum susţin o serie de memorialişti ai fostei Securităţi se pare că această brigadă şi-ar fi concentrat acţiunile, după 1970, pentru sprijinirea Elenei Ceauşescu de a se afirma ca „savant de renume mondial” în domeniul chimiei polimerilor.
          Ofiţerii brigăzii erau recrutaţi dintre inginerii cercetători cu brevete de invenţii sau inovaţii şi care, sub legenda că mergeau în străinătate pentru studii, obţineau pe căi oficiale ori secrete, materiale documentare de interes, unele ţinute chiar sub cheie de instituţiile occidentale. Pe lângă contribuţia adusă la dezvoltarea industriei chimice româneşti, materialul documentar obţinut s-ar fi folosit şi în construcţia de maşini, a navelor de mare tonaj, a echipamentelor şi aparaturii de bord pentru avioanele civile şi militare.
          Din alte surse rezultă însă că mare parte dintre aceste documentaţii aduse în ţară ar fi rămas însă nevalorificate datorită nivelului scăzut al înzestrării tehnice a industriei româneşti ori a insuficienţelor în pregătirea profesională a inginerilor constructori din România.
          Începând cu 1982, această brigadă s-a transformat în Serviciul „SD” din cadrul Întreprinderii de Comerţ Exterior „Dunărea”, şi a rămas până în decembrie 1989 ca un compartiment operativ al acestei întreprinderi 177.
          177 „Alerta, 10 august 2000, p. 16.
          Generalul Mihai Caraman, primul ofiţer de informaţii din blocul estic, care a penetrat informativ secretele NATO şi primul şef al spionajului românesc de după evenimentele din decembrie 1989, a declarat sub jurământ în faţa unei instanţe judecătoreşti, că: „Firma ICE Dunărea a fost o unitate militară din cadrul Direcţiei de Informaţii Externe şi avea o structură militară. În cadrul acestei firme se combinau relaţiile comerciale cu activităţile de ordin informativ. Activităţile speciale din cadrul ICE Dunărea se desfăşurau în zone care prezentau interes din punct de vedere comercial pentru România” 178.
          178 „Evenimentul zilei”, nr. 2739, 22 iunie 2001, p. 2.
          Generalul (r) Nicolae Pleşiţă susţine că el a înfiinţat ICE „Dunărea” la sugestia lui Nicolae Ceauşescu. Iată şi motivul: „Gemeau depozitele ministerelor de mărfuri care nu se cereau. Era problema cea mai gravă a economiei socialiste. Pe de o parte se trăgea clopotul cu creşterea productivităţii muncii, iar pe de altă parte produsele proaste zăceau în magazii. Se ajunsese de fapt la o criză economică, motivul principal al prăbuşirii sistemului” 179.
          179 „Lumea magazin”, nr. 2/2001, p. 47.
          La fel ca şi predecesorul său, Gheorghe Gheorghiu-Dej, Nicolae Ceauşescu refuza pur şi simplu să vadă realitatea, mai precis gravele eşecuri ale economiei socialiste, supercentralizate. Orice eşec era considerat ca în anii '50, drept sabotaj sau rezultatul „acţiunilor duşmănoase” ale unor „reacţionari dirijaţi din exterior”.
          În realitate, la începutul anilor '80, pe un fond de criză, începuse să se generalizeze corupţia în rândul funcţionarilor din întreprinderile de comerţ exterior.
          Pentru a încerca să taie răul de la rădăcină, Nicolae Ceauşescu a preferat să încredinţeze, deci unei structuri de spionaj, o parte din sarcinile de comerţ exterior. Ingenioşi, ofiţerii acestei structuri – selecţionaţi din rândul specialiştilor – au căutat să folosească „dugheana”, cum era denumită cu ironie ICE – „Dunărea”, ca bază de lansare a unor operaţiuni specifice de informaţii externe, şi acesta întrucât, în concepţia şefului de atunci al CIE, „munca de informaţii nu este perisabilă ca regimurile politice” 180.
          180 „Lumea magazin”, nr. 2/2001, p. 47.
          La început treaba a mers mai bine, chiar Ceauşescu a fost nevoit să decoreze ICE – „Dunărea” cu titlul de „Erou al muncii socialiste”. Pe măsură ce exigenţele din partea conducerii superioare de partid şi de stat creşteau, cifrele din plan se măreau de la an la an.
          „Ne-a făcut plan de 400 000 de dolari pe an. Pe urmă 500 000, 800 000. Apoi, un milion de dolari. Nu aveau atât toate ministerele la un loc. Cu America aveam 500 000 de dolari oficial pe an. Ne fixa sarcini de plan şi eram nevoiţi să antrenăm toţi oamenii” – se mai destăinuie generalul (r) Nicolae Pleşiţă 181.
          181 „Lumea magazin”, nr. 2/2001, p. 47.
          Un alt memorialist din rândul foştilor ofiţeri de securitate, care a activat mulţi ani în domeniul contrasabotajului şi a contraspionajului economic, a ţinut să precizeze în faţa Comisiei Senatoriale pentru Cercetarea Evenimentelor din Decembrie 1989 că: „Dunărea” a fost înfiinţata prin HCM ca să vândă toate produsele României la export care nu se puteau vinde în mod normal: fiare, locomotive făcute la 23 august, VERD-uri se chemau”.
          Faptul că numai după 6 luni de la înfiinţare, ICE „Dunărea” a ajuns cea mai bună unitate de comerţ exterior a României, nu se datorează – în opinia aceluiaşi memorialist – soluţiilor ingenioase adoptate, ci pur şi simplu transferului de valută încasată din exportul produselor competitive ale unităţilor economice care aveau contracte în derulare cu I. C. Danubiana, Chim-import-export, Azo-export, etc.
          O astfel de practică a fost posibilă prin intervenţiile lui Tudor Postelnicu, şeful DSS în perioada 1978-1987, pentru a-i face pe plac Elenei Ceauşescu182.
          182 Şerban Sandulescu, Decembrie '89. Lovitura de stat a confiscat revoluţia română, Bucureşti, p. 250 – 251.
          Brigada „TS” a fost o altă structură a CIE direcţionată pe problema tehnologiei de vârf din ţările occidentale, de unde şi acronimul „TS” (tehnico-ştiinţific). Erau vizate tehnologiile ţinute sub embargou sau „secret tehnologic” în domeniile industriei electronice şi microelectronice, chimiei, alimentaţiei, radioactivelor, tehnicii de luptă, pulberilor explozibile, energiei nucleare, seminţelor selecţionate şi reproducerilor animale de mare valoare seminală etc.
          De regulă obiectivele erau stabilite de şeful statului în urma cererilor făcute de ministerele interesate în obţinerea de asemenea tehnologii. Solicitările aveau ca obiect teme de cercetare, pentru derutarea funcţionarilor ministeriali, ce erau puşi să facă propunerile şi care nu trebuiau să cunoască modul în care doleanţele lor erau îndeplinite şi mai ales de către cine. Multe tehnologii aduse în ţară au rămas ca material documentar nevalorificat, iar materialul seminal şi reproducătorii din agricultură şi-au pierdut valorile biologice iniţiale, fie din nepriceperea beneficiarilor, fie din reaua credinţă a unor specialişti români care pretindeau că sunt mai docţi decât colegii lor occidentali.
          Din 1982 şi până în 1990, această brigadă a acţionat ca un compartiment distinct în cadrul ICE „Dunărea”, pentru mai buna acoperire contrainformativă a ofiţerilor183.
          183 „Alerta”, joi 10 august 2000, p. 16; vezi şi Neagu Cosma, Ion Stănescu, op. Cit., p. 209.
          DIE dispunea şi de o şcoală proprie pentru pregătirea ofiţerilor. Ea se afla la Brăneşti, o ctitorie a serviciilor de spionaj sovietice din perioada în care România era ocupată de trupele Armatei Roşii – după al doilea război mondial – şi lăsată ca moştenire Securităţii imediat ce consilierii sovietici au fost retraşi.
          Şcoala de la Brăneşti era legendată ca fiind Staţia de Recepţie a mesajelor cifrate emise de reprezentanţele diplomatice române din exterior. Aşezământul era dotat cu cele mai moderne sisteme de învăţare a limbilor străine, a tehnicilor de spionaj, a protocolului diplomatic şi multe altele, necesare unei instrucţii cum este cea de care trebuia să beneficieze ofiţerii din structurile externe.
          În şcoală se derulau trei categorii de cursuri: cele de iniţiere în munca de culegere a informaţiilor, cea de pregătire profesională şi cea de perfecţionare a pregătirii profesionale. Instructorii şcolii erau recrutaţi dintre ofiţerii de informaţii externe cu experienţă şi care dintr-un motiv sau altul nu mai puteau executa misiuni în exterior 184.
          184 Idem, joi 27 iulie 2000, p. 14.
          De aici şi unele ironii, şcoala fiind denumită cu răutate „cimitirul elefanţilor”. Întrucât dezinformarea este în arta informaţiilor o măsură de protecţie şi prevenire a deconspirărilor dar şi a identităţii ofiţerilor din aceste structuri de spionaj, practic, mai toate serviciile secrete care se respectă au în componenţa lor structuri specializate în astfel de operaţiuni.
          De interes este şi opinia generalului (r) Nicolae Pleşiţă, unul dintre puţinii români care au avut în subordine o astfel de structură specializată: „Dezinformarea este o metodă fundamentală în războiul psihologic, un vârf de lance. Cine e mai inteligent câştigă războiul. Dezinformarea este la fel de importantă ca diversiunea. Simularea trebuie să fie perfectă” 185.
          185 „Lumea magazin”, nr. 4/2001, p. 44.
          Intenţionând să realizeze o modernizare efectivă a instituţiei, conducerea Securităţii a luat măsura de a organiza o unitate specială pentru realizarea acţiunilor de dezinformare.
          Prin H. C. M. nr. 715 din 6 aprilie 1968 s-a prevăzut constituirea Serviciului „D” pentru dezinformarea serviciilor de spionaj străine. Activitatea de dezinformare se organiza „în scopul apărării şi promovării intereselor ţării în legătură cu acţiunile de ordin politic, militar, economic, tehnico-ştiinţific şi cultural ce urmau a fi întreprinse atât pe plan intern, cât şi extern”.
          Consiliul Securităţii Statului, împreună cu ministerele şi celelalte organe centrale, care potrivit competenţelor şi normelor legale, întreţineau contacte cu misiunile diplomatice, militare, culturale şi turistice străine, întocmeau „planuri de dezinformare, în scopul de a le deruta şi a contracara acţiunile ostile întreprinse de acestea” 186.
          186 Serviciul Român de Informaţii, Cartea Albă a Securităţii, perioada 1968-1978, vol. IV, Bucureşti, 1987, p. 61.
          Din activitatea acestei structuri rezultă că dezinformarea s-a adresat în cele mai multe cazuri: serviciilor secrete străine care urmăreau activitatea DIE şi a Securităţii interne în conexiune cu politica regimului de la Bucureşti; guvernelor occidentale, în dorinţa de combatere a criticilor aduse lui Nicolae Ceauşescu şi guvernului prin posturile de radio străine, în special Europa Liberă şi Vocea Americii care transmiteau emisiuni în limba română, maghiară sau germană; opiniei publice interne cu privire la realităţile din Occident etc.
          În realizarea obiectivelor sale, Serviciul „D” se bucura de tot sprijinul altor unităţi din DIE şi chiar al unor unităţi din interior, al reţelelor informative interne şi externe, al ziariştilor din ţară şi al celor de peste hotare; al diplomaţilor de carieră şi funcţionarilor internaţionali; al asociaţiilor culturale ale exilului românesc care erau loiale regimului de la Bucureşti; al oamenilor de afaceri străini interesaţi în relaţiile comerciale cu România etc.187.
          187 „Alerta”, joi 3 august 2000, p. 16.
          Se pare că nici în acest domeniu, lucrurile nu au mers prea bine. Există atestări documentare ce demonstrează fără dubii că din dorinţa de a se evidenţia, în faţa „conducerii superioare de partid şi de stat”, Securitatea a recurs, nu de puţine ori, la depăşirea propriilor atribuţii, substituindu-se Ministerului de Externe.
          Elocventă în acest sens este Nota întocmită de Direcţia a III-a (contraspionaj) şi Serviciul „D” 188, la 9 februarie 1973, prin care se propunea „o acţiune de influenţare şi dezinformare” asupra unui diplomat japonez.
          188 Arh. SRI, fond „D”, dosar nr. 9633, vol. 5, f. 22-23.
          Acţiunea s-a dovedit inoportună, dacă nu cumva total deplasată, întrucât diplomatul japonez se adresase cu toată sinceritatea unui funcţionar român din Ministreul de Externe – care la acea dată se afla în postura de informator al organelor de securitate româneşti – cu rugămintea de a i se furniza date şi informaţii din presa română, deci care nu erau considerate secrete de stat, despre politica economică şi poziţia României faţă de o serie de organizaţii şi organisme economice internaţionale.
          Într-o atare situaţie, conducerea Securităţii nu a găsit ceva mai bun de făcut decât să-i plaseze diplomatului japonez o serie de materiale „deja pregătite” – în sensul că fuseseră mai demult aprobate, de conducerea Ministerului de Interne, special pentru asemenea situaţii. Pe lângă datele veridice, documentaţia „deja pregătită” strecura şi o serie de informaţii false, fără să se realizeze că printr-o astfel de acţiune se putea obţine exact efectul invers, compromiterea credibilităţii autorităţilor româneşti.
          Pentru ca CIE alături de celelalte unităţi centrale şi teritoriale de securitate să-şi poată realiza mai bine atribuţiile, fixate prin Decretul 221 din 1978, s-au întocmit programe speciale, direcţii şi probleme de activitate, care purtau un nume de cod.
          Eterul era un program de măsuri ce viza strângerea de informaţii despre agenţiile de presă şi posturile de radio străine care transmiteau ştiri considerate de regimul de la Bucureşti ca tendenţioase şi ostile României. Prin acest program Securitatea era interesată să-i identifice pe autorii materialelor „cu caracter duşmănos la adresa politicii partidului” trimise din România şi să ţină într-o strânsă supraveghere rudele redactorilor de la emisiunile în limba română a posturilor de radio Europa Liberă, BBC, Vocea Americii, Deutsche Welle.
          CIE împreună cu Direcţia a III-a (contraspionaj), Direcţia I (contrainformaţii interne) şi Serviciul „D” aveau sarcini precise şi cooperau în cadrul acestui program 189.
          189 Dennis Deletant, Ceauşescu şi Securitatea. Constrângere şi disidenţă în România anilor 1965 – 1989, Bucureşti 1995, p. 313 – 315.
          Se pare că o asemenea orientare nu a reprezentat o iniţiativă a Securităţii ci a fost un rezultat al preţioaselor indicaţii ale organelor de partid traduse în practică de Tudor Postelnicu, imediat după ce a preluat conducerea DSS190.
          190 Mihai Pelin, Operaţiunile Meliţa şi Eterul. Istoria Europei Libere prin documente de securitate, Bucureşti, 1999, p. 9.
          Energia a fost un program de măsuri speciale pentru a proteja sistemul energetic naţional şi strategia partidului în acest domeniu. Trebuiau prevenite defecţiunile, sabotajele, disfuncţionalităţile sau orice alte evenimente ce puteau împiedica buna funcţionare a sistemului energetic.
          Atomul, un program de măsuri pentru protecţia energiei nucleare, ce se baza pe Centrala de la Cernavodă şi pe uzina de apă grea de la Turnu-Severin.
          Atlas, un program de măsuri pentru protejarea personalului românesc care lucra în străinătate în baza unor contracte semnate de statul român. De asemenea, era vizată şi calitatea utilijelor şi a materialelor produse în ţară ce urmau să fie destinate exportului.
          Mercur, un program pentru protejarea comerţului exterior. Se avea în vedere păstrarea secretului asupra detaliilor contractelor de import şi export. Principala beneficiară a programului era ICE „Dunărea”.
          Problema Badea viza activitatea de prevenire a recrutărilor din rândul românilor de către serviciile de spionaj ale ţărilor din Blocul-Estic. Contracararea spionajului sovietic era o acţiune codificată drept problema Gladiola iar a spionajului maghiar, problema Lotru.
          Brânduşa a fost numele de cod al unei acţiuni speciale prin care serviciile de informaţii externe şi structurile de securitate interne trebuiau să coopereze în vederea internaţionalizării problemei naţionale româneşti, mai precis, situaţia românilor din afara graniţelor statului şi pregătirii condiţiilor ca într-un context politic favorabil, România să-şi poată recupera teritoriile pierdute în urma celui de-al doilea război mondial (Basarabia, Bucovina de Nord, Ţinutul Herţa şi Insula Şerpilor).
Va urma.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Iti multumesc pentru comentariu!