Cristian Troncotă
DUPLICITARII-9
Agenţii români nu erau marcaţi
de mentalitatea confruntării de la bloc la bloc, iar controlul efectuat de-a
lungul anilor indica clar că nu desfăşurau activităţi anti-NATO. Adaug la toate
acestea faptul că rezultatul aceloraşi verificări, seriate, încrucişate, pe
orizonturi largi de timp, nu au evidenţiat participarea ofiţerilor români la
operaţiuni comune cu KGB-ul” 162.
162
Radu Tudor, Fostul director al Serviciului Olandez de Informaţii Militare
dezvăluie pentru ZIUA, în „Dosare ultrasecrete”, 8 iunie 2002, p. IV.
Modificările
majore în activitatea de informaţii externe s-au produs sub presiunea a două
evenimente:
Primăvara
de la Praga, 1968 şi defecţiunea generalului Ion Mihai Pacepa, 1978.
Dacă
primul a avut menirea de a reaşeza activitatea spionajului românesc pe locul ce
i se cuvenea în sistemul de apărare şi siguranţă naţională, cel de-al doilea a
însemnat o adevărată prăbuşire, din care instituţia nu şi-a mai putut reveni.
În
legătură cu acest din urmă aspect, de un interes istoric aparte sunt afirmaţiile
făcute de Valentin Vâlcu, avocatul generalului Iulian Vlad, ultimul şef al
Departamentului Securităţii Statului (DSS): „Momentul dramatic pentru
Securitate a fost fuga lui Pacepa. Din acel moment Ceauşescu, în cel mai pur
stil comunist, a rupt Securitatea de menirea ei reală, câştigată după 1965.
Spionajul a fost canalizat cu totul spre sprijinirea politicii partidului în
exterior. […].
După
Pacepa, care a fost o lovitură catastrofală (se ştie că Willy Brandt a
demisionat pentru un caz asemănător) Ceauşescu a hotărât că Securitatea nu are
nivel politico-ideologic. La conducerea Securităţii au fost numiţi activişti de
partid, care nu aveau nici o legătură cu domeniul. În loc să restructureze
activitatea, pentru că nu se mai putea merge pe ce ştia Pacepa, Ceauşescu a
luat o măsură uluitoare: a mărit de câteva ori numărul orelor de învăţământ
politic”.
Concluzia
formulată tranşant nu poate fi decât că: „ce a făcut Ceauşescu din Securitate,
e o crimă împotriva unui organism necesar în orice stat” 163.
163
Vezi dialogul ziaristei Magdalena Amăriei cu Valentin Vâlcu, avocatul lui
Iulian Vlad, în „Expresmagazin”, nr. 9, 1991.
La
fel de tulburătoare sunt şi afirmaţiile făcute de generalul (r) Iulian Vlad,
atunci când a fost pus în situaţia să vorbească despre măsurile impuse pentru
reorientarea activităţii de informaţii externe, imediat după numirea sa, în
octombrie 1987, în funcţia de şef al DSS: „Am mărit cerinţele, exigenţa şi
controlul asupra activităţii specifice a Centrului de Informaţii Externe (subl.
A.) care, de mai mulţi ani, ca urmare, pe de o parte, a mai multor trădări ce
au destabilizat munca pe zone întregi (sub. N.), iar pe de altă parte şi mai
ales datorită orientării profund greşite date anterior activităţii, angrenând
unităţile respective aproape exclusiv în acţiuni aşa-zis economice, a fost grav
afectată funcţia lor de bază, aceea de a culege informaţii pentru apărarea
statului şi promovarea intereselor politice, economice şi de altă natură” 164.
164
Generalul Iulian Vlad dezvăluie secretul căderii lui Ceauşescu, în „Evenimentul
zilei”, nr. 76, 18 septembrie 1992.
Schimbări
s-au produs în mod firesc şi în conducerea DIE, devenită după 1978, Centrul de
Informaţii Externe (CIE). Din 1960 şi până în 1976, serviciul de spionaj al
Securităţii a fost condus de generalul Nicolae Doicaru, urmat de generalul C.
Dănescu (1976-1978), de Romus Dima (1978-1980), de generalul Nicolae Pleşiţă
(1980-1984) şi apoi de generalul Aristotel Stamatoiu (1984 – 1989).
Principalele
structuri şi competenţe.
După
evenimentele din Cehoslovacia '68, pe fondul unei destinderi în relaţiile
Est-Vest165, noul dispozitiv informativ-operativ al activităţii de informaţii
externe s-a realizat printr-o serie de măsuri ce au vizat: crearea unor
structuri care să corespundă mai bine noii conjuncturi politico-economice şi
militare; înfiinţarea unor compartimente speciale şi desfiinţarea celor excesiv
birocratizate şi cu randament scăzut; deschiderea unor linii de activitate
viabile; numirea de noi cadre de comandă.
165
Vezi pe larg Martin Mc Cauly, Rusia, America şi războiul rece 1949-1991,
Polirom, 1999, p. 77-92.
Pentru
a se asigura condiţii optime de secretizare şi compartimentare a activităţii de
informaţii externe au fost abandonate sediile deconspirate şi înlocuite cu noi
clădiri şi spaţii corespunzătoare, dotate cu toate facilităţile necesare desfăşurării
muncii, independent de logistica sediului central.
În
cadrul DIE, la fel ca şi pentru structurile Securităţii interne, invazia
trupelor Tratatului de la Varşovia în Cehoslovacia – cu excepţia armatei române
– a pus problema elaborării unei strategii de protecţie.
Astfel,
s-a întocmit un plan ce prevedea dezafectare rapidă a sediilor DIE, în caz de
invazie din exterior, a fost revizuit întregul fond arhivistic şi s-a
modernizat sistemul de evidenţă166.
166
Ştefan Cernea, Munca de informaţii externe de la SSI la SIE, în „Alerta”, joi
25 ianuarie 2001, p. 12.
În
caz de pericol iminent s-a prevăzut măsura extremă de distrugere a arhivei şi
evidenţei. Pentru o mai bună acoperire a ofiţerilor care urmau să primească
misiuni în domeniul securităţii externe, în 1969 a luat fiinţă Institutul de Economie
Mondială.
Acesta
fusese creat iniţial după modelul unei instituţii similare, coordonată de CIA,
cu sediul la New York. Institutul românesc, al cărui prim conducător a fost
numit savantul Costin Murgescu, iar ca adjunct generalul Gheorghe Marcu, dispunea
de un personal format din specialişti şi tineri cercetători de perspectivă,
care au primit grade militare, figurând ca ofiţeri DIE detaşaţi.
Memorialiştii
susţin că „Institutul a stabilit legături cu instituţii similare, inclusiv cu
cel din New York, făcând schimb de informaţii şi, foarte important, a obţinut
burse, trimiţând la specializare dar şi la culegerea de informaţii, cca 60-80
de tineri economişti români” 167.
167
Neagu Cosma, Ion Stănescu, De la iscoadă la agentul modern în spionajul şi
contraspionajul românesc, Bucureşti, 2001, p. 210.
Organigrama
DIE cuprindea brigăzi care asociau două sau mai multe unităţi operative în funcţie
de specificul misiunilor şi aria geografică a competenţelor. Erau structuri
mult mai flexibile faţă de cele din perioada anilor '50, dispuse oricând la
adaptări în funcţie de conjunctură şi evoluţia firească a situaţiei operative.
Brigada
„U” grupa câteva unităţi speciale, încadrate numai cu ofiţeri acoperiţi, mai
numiţi în literatura de specialitate şi ofiţeri-fantomă168 sau ilegali 169.
168
Gheorghe Ionescu Olbojan, Good by domnule Pacepa! Bucureşti, 1992; Gheorghe
Ionescu Olbojan, Fantomele lui Pacepa, 1994.
169
Geoffrey D'Aumale, Jean – Pierre Faure, Guide de l'espionage et du
contre-espionage. Histoire et technique, Paris, 1998, p. 16.
Astfel
de ofiţeri beneficiau de o instruire strict individuală şi de un statut
conspirat. Adevărata lor identitate nu era cunoscută decât de şeful ierarhic, şi,
evident de şeful compartimentului de personal din Centrală.
Generalul
(r) Nicolae Pleşiţă susţine că structuri similare Brigăzii „U” se întâlnesc în
toate serviciile de informaţii 170.
170
„Lumea magazin”, nr. 4/1999, p. 60.
În
străinătate, ofiţerii deplin conspiraţi, acţionau sub diferite acoperiri oferite
de reprezentanţele oficiale ale instituţiilor din ţară sau de noul statut
social şi profesional pe care şi-l asumau după stabilirea lor în statele de
adopţie.
În
ţările de interes pentru România, spre care erau dirijaţi mai mulţi ofiţeri
acoperiţi, se constituiau grupe operative conduse de cadre cu experienţă.
Legătura
cu Centrala se realiza prin comunicări telegrafice cifrate şi scrisori
transmise prin curieri. Ofiţerii acoperiţi al căror statut nu le permitea să se
asocieze grupelor operative, ţineau legătura cu Centrala prin sisteme
individuale de comunicare secretă. Desigur că această metodă nu reprezenta o
noutate. Ea intrase de mult timp în practica marilor servicii de spionaj şi am
întâlnit-o chiar în activitatea SSI-ului din vremea lui Mihail Moruzov 171 şi a
lui Eugen Cristescu 172.
171
Vezi pe larg Cristian Troncotă, Mihail Moruzov şi Serviciul Secret de Informaţii
al Armatei Române, Bucureşti, 1997, p. 47-48; Cristian Troncotă, Istoria
serviciilor secrete româneşti. De la Cuza la Ceauşescu, Bucureşti, 1999, p.
140-143.
172
Cristian Troncotă, Eugen Cristescu – asul serviciilor secrete româneşti – memorii,
mărturii, documente, Bucureşti, 1995, p. 39 – 42.
A
fost folosită şi de DIE în anii '50, evident cu unele îmbunătăţiri inspirate
din experienţa NKVD/KGB şi impusă de consilierii sovietici, în special în ceea
ce priveşte legendarea şi instruirea ofiţerilor care urmau să plece la post în
străinătate.
Ceea
ce a fost de noutate la sfârşitul anilor '60 şi începutul anilor '70, l-a
reprezentat curajul factorilor de comandă din DIE de a o generaliza la cetăţenii
români din rândul minorităţilor etnice şi cu o pregătire universitară foarte
solidă.
De
asemenea, s-au folosit pentru acoperire şi căsătoriile mixte, ceea ce conferea
ofiţerilor posibilitatea de a penetra mai uşor mediile de interes pentru
regimul politic de la Bucureşti.
În
funcţie de obiectivele urmărite, de spaţiul geografic de interes, de mediul în
care urmau să-şi desfăşoare activitate, viitorii ofiţeri acoperiţi erau selecţionaţi
de regulă din rândul tinerilor cu pregătire superioară, evitându-se în toate
cazurile acele persoane care avuseseră legături cu Securitatea internă.
Era
o măsură de protecţie, foarte bine pusă la punct şi justificată, ceea ce
explică şi faptul că în mai toate cazurile punctarea, recrutarea şi instruirea
unor astfel de ofiţeri erau precedate de o verificare amănunţită, făcută cu
întregul arsenal de metode şi mijloace ale muncii de securitate, care uneori
puteau să dureze şi unu-doi ani.
Dacă
verificările – care însemnau practic o urmărire informativă în toată regula – nu
duceau la depistarea unor calităţi deosebite şi/sau a posibilităţilor de
construire a unei „biografii-legende” solide, se renunţa la candidat. După
verificări, persoanele selecţionate erau contactate, li se explicau noile
„oferte de serviciu”, dar şi regulile activităţii conspirative pe care trebuiau
să le respecte cu sfinţenie.
Cei
care acceptau intrau într-o primă fază de instruire, un fel de iniţiere, care
cuprindea pregătirea specifică în domeniul culegerii şi transmiterii secrete de
informaţii, precum şi documentarea amănunţită despre spaţiul geografic ori
mediul de relaţii în care urma să-şi desfăşoare activitatea.
În
această fază a instruirii, viitorul ofiţer era pus în faţa unor situaţii reale,
comparabile cu cele din mediul sau spaţiul spre care urma să fie dirijat. După
trecerea testelor, în parametri de competitivitate, se începea o a doua fază de
pregătire, în care se lucra la legendarea ofiţerului cu identitatea sub care
urma să activeze. De menţionat că „biografia-legendă” nu era doar o simplă
acoperire, ci ofiţerul trebuia să devină în mod real cel care afirma că este.
După însuşirea perfectă a noii biografii şi intrarea efectivă în pielea noului
personaj, ofiţerul trecea împreună cu instructorul la pregătirea sistemului de
legătură care să-i asigure o permanentă comunicare cu Centrală.
Pe
toată durata instruirii tinerilor ofiţeri care urmau să activeze sub acoperire,
nu putea lipsi evident pregătirea politico-ideologică, ce insista asupra unor
valori atât de dragi regimului de la Bucureşti, precum: menţinerea suveranităţii,
independenţei şi integrităţii naţional-statale; necesitatea dezvoltării
economice, cultural şi tehnico-ştiinţifice a ţării; dezvoltarea relaţiilor statornice
ale României cu toate statele lumii, indiferent de orânduirea socială; susţinerea
şi promovarea în toate împrejurările a intereselor României etc., etc.
Instructorii
aveau grijă însă, să nu se exagereze în acest domeniul, întrucât, orice încercare
de a îndulci cu argumente ieftine realitatea românească – mai direct spus,
„nivelul de trai material şi spiritual al poporului” – putea avea efectul de
bumerang. După cum rezultă din destăinuirile unor memorialişti, din rândul foştilor
ofiţeri de securitate care au cunoscut activitatea acestor structuri, rezultă
că Brigada „U” şi-ar fi adus o importantă contribuţie la obţinerea de date şi
informaţii necesare dezvoltării unor ramuri şi sectoare industriale româneşti
cum ar fi cea nucleară şi petrochimică.
La
fel, bunele relaţii dintre România şi o serie de ţări din Occident, Africa şi
Asia ar fi avut la bază printre altele şi activitatea informativă a ofiţerilor
acoperiţi173.
173
„Alerta”, joi, 24 august 2000, p. 16.
Interesant
este faptul că ofiţerilor acoperiţi li se interzicea, indiferent de conjunctură
sau de situaţia operativă cu care s-ar fi confruntat, să se lase antrenaţi ori
să participe direct la acţiunile îndreptate contra ordinii de drept din statele
spre care erau dirijaţi ori să sprijine terorismul internaţional.
Principala
lor misiune era de a veghea permanent la păstrarea neştirbită a
„biografiei-legendă”, ca unică şansă de a întreţine raporturi de colaborare cu
factorii importanţi din administraţiile tuturor statelor în care activau şi
pentru ca fluxul informaţional de interes pentru România să fie continuu şi de
calitate.
În
urma defecţiunii generalului Ion Mihai Pacepa, după 1978, mai mulţi ofiţeri
acoperiţi ai Brigăzii „U” – care se stabiliseră de ani de zile în străinătate –
au fost nevoiţi din raţiuni de protecţie şi securitate, să renunţe la poziţiile
lor sociale pe care şi le creaseră, unii chiar la familiile întemeiate în
străinătate, repliindu-se în ţară.
Din
fericire pentru DIE/CIE, se pare că generalul defector Ion Mihai Pacepa nu reuşise
să afle în totalitate componenţele rezidenţelor din statele în care se foloseau
ofiţerii acoperiţi 174.
174
George Dora, Ofiţerii fantomă, în „Alerta”, joi 31 august, 2000, p.3; Mihai
Pelin, Culisele spionajului românesc. D. I. E. 1955 – 1980, Bucureşti, 1997, p.
167-169.
Acesta
a fost şi motivul pentru care Brigada „U” a fost reorganizată la sfârşitul
anului 1978 în trei structuri noi – UM 0101, UM 0102 şi UM 0103 – ale căror
competenţe informativ-operative se deosebeau în funcţie de repartizarea zonelor
geografice.
Brigada
„ZI” era o structură specializată în valorificarea informaţiilor obţinute atât
din surse deschise (cu precădere mass-media cu circulaţie internaţională), cât şi
din surse secrete, de unde şi sigla „ZI” (ziare şi informaţii de interes).
Prelucrarea
informaţiilor şi datelor din astfel de surse era folosită pentru întocmirea
buletinelor zilnice de informaţii care se trimiteau, de regulă, principalului
beneficiar, adică şefului statului.
De
asemenea, se întocmeau şi documente secrete, pe o problematică destul de largă,
cum ar fi: politicile regionale şi internaţionale; capacităţile de luptă şi de
apărare ale unor ţări; politicile economice, culturale şi religioase din zone şi
state luate separat; acţiunile serviciilor secrete din alte ţări; acţiunile
antiromâneşti iniţiate de posturi de radio sau ziare străine, precum şi de
organizaţiile revizioniste.
Stocarea
ştirilor şi informaţiilor se făcea pe domenii, teme şi conexiunea factorilor de
risc. Ofiţerii acestei brigăzi acţionau în exteriorul ţării sub acoperire de
ziarişti, ataşaţi de presă sau funcţionari internaţionali în organisme de
profil (cultură, drepturile omului, cercetători în variate domenii, precum
educaţie, culte, învăţământ etc.) 175.
175
„Alerta”, 24 august 2000, p. 16.
Spionajul
tehnico-ştiinţific a reprezentat o direcţie de bază în practica serviciilor de
securitate ale Blocului Estic. În timpul războiului rece s-au înregistrat şi
performanţe deosebite. De exemplu, pentru 5 milioane de mărci investite în acţiunile
de spionaj iniţiate de STASI, R. D. Germană economisea 300 milioane în domeniul
cercetării şi dezvoltării 176.
176
John O. Koehler, STASI. Faţa ascunsă a poliţiei secrete est-germane, vol. I, p.
230.
Asemănătoare
„Diviziei ştiinţifice” din STASI, în instituţia securităţii româneşti Brigada
„SD” era o structură specializată în activitatea de informaţii externe cu
caracter ştiinţific şi aducerea în ţară a documentaţiilor şi aparaturii
necesare institutelor de cercetare şi proiectare din industrie, de unde şi
acronimul „SD” (ştiinţă şi dezvoltare).
După
cum susţin o serie de memorialişti ai fostei Securităţi se pare că această
brigadă şi-ar fi concentrat acţiunile, după 1970, pentru sprijinirea Elenei
Ceauşescu de a se afirma ca „savant de renume mondial” în domeniul chimiei
polimerilor.
Ofiţerii
brigăzii erau recrutaţi dintre inginerii cercetători cu brevete de invenţii sau
inovaţii şi care, sub legenda că mergeau în străinătate pentru studii, obţineau
pe căi oficiale ori secrete, materiale documentare de interes, unele ţinute
chiar sub cheie de instituţiile occidentale. Pe lângă contribuţia adusă la
dezvoltarea industriei chimice româneşti, materialul documentar obţinut s-ar fi
folosit şi în construcţia de maşini, a navelor de mare tonaj, a echipamentelor şi
aparaturii de bord pentru avioanele civile şi militare.
Din
alte surse rezultă însă că mare parte dintre aceste documentaţii aduse în ţară
ar fi rămas însă nevalorificate datorită nivelului scăzut al înzestrării
tehnice a industriei româneşti ori a insuficienţelor în pregătirea profesională
a inginerilor constructori din România.
Începând
cu 1982, această brigadă s-a transformat în Serviciul „SD” din cadrul
Întreprinderii de Comerţ Exterior „Dunărea”, şi a rămas până în decembrie 1989
ca un compartiment operativ al acestei întreprinderi 177.
177
„Alerta, 10 august 2000, p. 16.
Generalul
Mihai Caraman, primul ofiţer de informaţii din blocul estic, care a penetrat
informativ secretele NATO şi primul şef al spionajului românesc de după
evenimentele din decembrie 1989, a declarat sub jurământ în faţa unei instanţe
judecătoreşti, că: „Firma ICE Dunărea a fost o unitate militară din cadrul
Direcţiei de Informaţii Externe şi avea o structură militară. În cadrul acestei
firme se combinau relaţiile comerciale cu activităţile de ordin informativ.
Activităţile speciale din cadrul ICE Dunărea se desfăşurau în zone care
prezentau interes din punct de vedere comercial pentru România” 178.
178
„Evenimentul zilei”, nr. 2739, 22 iunie 2001, p. 2.
Generalul
(r) Nicolae Pleşiţă susţine că el a înfiinţat ICE „Dunărea” la sugestia lui
Nicolae Ceauşescu. Iată şi motivul: „Gemeau depozitele ministerelor de mărfuri
care nu se cereau. Era problema cea mai gravă a economiei socialiste. Pe de o
parte se trăgea clopotul cu creşterea productivităţii muncii, iar pe de altă
parte produsele proaste zăceau în magazii. Se ajunsese de fapt la o criză
economică, motivul principal al prăbuşirii sistemului” 179.
179
„Lumea magazin”, nr. 2/2001, p. 47.
La
fel ca şi predecesorul său, Gheorghe Gheorghiu-Dej, Nicolae Ceauşescu refuza
pur şi simplu să vadă realitatea, mai precis gravele eşecuri ale economiei
socialiste, supercentralizate. Orice eşec era considerat ca în anii '50, drept
sabotaj sau rezultatul „acţiunilor duşmănoase” ale unor „reacţionari dirijaţi
din exterior”.
În
realitate, la începutul anilor '80, pe un fond de criză, începuse să se
generalizeze corupţia în rândul funcţionarilor din întreprinderile de comerţ
exterior.
Pentru
a încerca să taie răul de la rădăcină, Nicolae Ceauşescu a preferat să încredinţeze,
deci unei structuri de spionaj, o parte din sarcinile de comerţ exterior.
Ingenioşi, ofiţerii acestei structuri – selecţionaţi din rândul specialiştilor
– au căutat să folosească „dugheana”, cum era denumită cu ironie ICE – „Dunărea”,
ca bază de lansare a unor operaţiuni specifice de informaţii externe, şi acesta
întrucât, în concepţia şefului de atunci al CIE, „munca de informaţii nu este
perisabilă ca regimurile politice” 180.
180
„Lumea magazin”, nr. 2/2001, p. 47.
La
început treaba a mers mai bine, chiar Ceauşescu a fost nevoit să decoreze ICE –
„Dunărea” cu titlul de „Erou al muncii socialiste”. Pe măsură ce exigenţele din
partea conducerii superioare de partid şi de stat creşteau, cifrele din plan se
măreau de la an la an.
„Ne-a
făcut plan de 400 000 de dolari pe an. Pe urmă 500 000, 800 000. Apoi, un
milion de dolari. Nu aveau atât toate ministerele la un loc. Cu America aveam
500 000 de dolari oficial pe an. Ne fixa sarcini de plan şi eram nevoiţi să
antrenăm toţi oamenii” – se mai destăinuie generalul (r) Nicolae Pleşiţă 181.
181
„Lumea magazin”, nr. 2/2001, p. 47.
Un
alt memorialist din rândul foştilor ofiţeri de securitate, care a activat mulţi
ani în domeniul contrasabotajului şi a contraspionajului economic, a ţinut să
precizeze în faţa Comisiei Senatoriale pentru Cercetarea Evenimentelor din
Decembrie 1989 că: „Dunărea” a fost înfiinţata prin HCM ca să vândă toate
produsele României la export care nu se puteau vinde în mod normal: fiare,
locomotive făcute la 23 august, VERD-uri se chemau”.
Faptul
că numai după 6 luni de la înfiinţare, ICE „Dunărea” a ajuns cea mai bună
unitate de comerţ exterior a României, nu se datorează – în opinia aceluiaşi
memorialist – soluţiilor ingenioase adoptate, ci pur şi simplu transferului de
valută încasată din exportul produselor competitive ale unităţilor economice
care aveau contracte în derulare cu I. C. Danubiana, Chim-import-export,
Azo-export, etc.
O
astfel de practică a fost posibilă prin intervenţiile lui Tudor Postelnicu, şeful
DSS în perioada 1978-1987, pentru a-i face pe plac Elenei Ceauşescu182.
182
Şerban Sandulescu, Decembrie '89. Lovitura de stat a confiscat revoluţia
română, Bucureşti, p. 250 – 251.
Brigada
„TS” a fost o altă structură a CIE direcţionată pe problema tehnologiei de vârf
din ţările occidentale, de unde şi acronimul „TS” (tehnico-ştiinţific). Erau
vizate tehnologiile ţinute sub embargou sau „secret tehnologic” în domeniile
industriei electronice şi microelectronice, chimiei, alimentaţiei,
radioactivelor, tehnicii de luptă, pulberilor explozibile, energiei nucleare,
seminţelor selecţionate şi reproducerilor animale de mare valoare seminală etc.
De
regulă obiectivele erau stabilite de şeful statului în urma cererilor făcute de
ministerele interesate în obţinerea de asemenea tehnologii. Solicitările aveau
ca obiect teme de cercetare, pentru derutarea funcţionarilor ministeriali, ce
erau puşi să facă propunerile şi care nu trebuiau să cunoască modul în care doleanţele
lor erau îndeplinite şi mai ales de către cine. Multe tehnologii aduse în ţară
au rămas ca material documentar nevalorificat, iar materialul seminal şi
reproducătorii din agricultură şi-au pierdut valorile biologice iniţiale, fie
din nepriceperea beneficiarilor, fie din reaua credinţă a unor specialişti
români care pretindeau că sunt mai docţi decât colegii lor occidentali.
Din
1982 şi până în 1990, această brigadă a acţionat ca un compartiment distinct în
cadrul ICE „Dunărea”, pentru mai buna acoperire contrainformativă a ofiţerilor183.
183
„Alerta”, joi 10 august 2000, p. 16; vezi şi Neagu Cosma, Ion Stănescu, op.
Cit., p. 209.
DIE
dispunea şi de o şcoală proprie pentru pregătirea ofiţerilor. Ea se afla la
Brăneşti, o ctitorie a serviciilor de spionaj sovietice din perioada în care
România era ocupată de trupele Armatei Roşii – după al doilea război mondial –
şi lăsată ca moştenire Securităţii imediat ce consilierii sovietici au fost
retraşi.
Şcoala
de la Brăneşti era legendată ca fiind Staţia de Recepţie a mesajelor cifrate
emise de reprezentanţele diplomatice române din exterior. Aşezământul era dotat
cu cele mai moderne sisteme de învăţare a limbilor străine, a tehnicilor de
spionaj, a protocolului diplomatic şi multe altele, necesare unei instrucţii
cum este cea de care trebuia să beneficieze ofiţerii din structurile externe.
În
şcoală se derulau trei categorii de cursuri: cele de iniţiere în munca de
culegere a informaţiilor, cea de pregătire profesională şi cea de perfecţionare
a pregătirii profesionale. Instructorii şcolii erau recrutaţi dintre ofiţerii
de informaţii externe cu experienţă şi care dintr-un motiv sau altul nu mai
puteau executa misiuni în exterior 184.
184
Idem, joi 27 iulie 2000, p. 14.
De
aici şi unele ironii, şcoala fiind denumită cu răutate „cimitirul elefanţilor”.
Întrucât dezinformarea este în arta informaţiilor o măsură de protecţie şi
prevenire a deconspirărilor dar şi a identităţii ofiţerilor din aceste
structuri de spionaj, practic, mai toate serviciile secrete care se respectă au
în componenţa lor structuri specializate în astfel de operaţiuni.
De
interes este şi opinia generalului (r) Nicolae Pleşiţă, unul dintre puţinii
români care au avut în subordine o astfel de structură specializată:
„Dezinformarea este o metodă fundamentală în războiul psihologic, un vârf de
lance. Cine e mai inteligent câştigă războiul. Dezinformarea este la fel de
importantă ca diversiunea. Simularea trebuie să fie perfectă” 185.
185
„Lumea magazin”, nr. 4/2001, p. 44.
Intenţionând
să realizeze o modernizare efectivă a instituţiei, conducerea Securităţii a
luat măsura de a organiza o unitate specială pentru realizarea acţiunilor de
dezinformare.
Prin
H. C. M. nr. 715 din 6 aprilie
1968 s-a prevăzut constituirea Serviciului „D” pentru dezinformarea serviciilor
de spionaj străine. Activitatea de dezinformare se organiza „în scopul apărării
şi promovării intereselor ţării în legătură cu acţiunile de ordin politic,
militar, economic, tehnico-ştiinţific şi cultural ce urmau a fi întreprinse
atât pe plan intern, cât şi extern”.
Consiliul
Securităţii Statului, împreună cu ministerele şi celelalte organe centrale,
care potrivit competenţelor şi normelor legale, întreţineau contacte cu
misiunile diplomatice, militare, culturale şi turistice străine, întocmeau
„planuri de dezinformare, în scopul de a le deruta şi a contracara acţiunile
ostile întreprinse de acestea” 186.
186
Serviciul Român de Informaţii, Cartea Albă a Securităţii, perioada 1968-1978,
vol. IV, Bucureşti, 1987, p. 61.
Din
activitatea acestei structuri rezultă că dezinformarea s-a adresat în cele mai
multe cazuri: serviciilor secrete străine care urmăreau activitatea DIE şi a
Securităţii interne în conexiune cu politica regimului de la Bucureşti;
guvernelor occidentale, în dorinţa de combatere a criticilor aduse lui Nicolae
Ceauşescu şi guvernului prin posturile de radio străine, în special Europa
Liberă şi Vocea Americii care transmiteau emisiuni în limba română, maghiară
sau germană; opiniei publice interne cu privire la realităţile din Occident
etc.
În
realizarea obiectivelor sale, Serviciul „D” se bucura de tot sprijinul altor
unităţi din DIE şi chiar al unor unităţi din interior, al reţelelor informative
interne şi externe, al ziariştilor din ţară şi al celor de peste hotare; al
diplomaţilor de carieră şi funcţionarilor internaţionali; al asociaţiilor
culturale ale exilului românesc care erau loiale regimului de la Bucureşti; al
oamenilor de afaceri străini interesaţi în relaţiile comerciale cu România
etc.187.
187
„Alerta”, joi 3 august 2000, p. 16.
Se
pare că nici în acest domeniu, lucrurile nu au mers prea bine. Există atestări
documentare ce demonstrează fără dubii că din dorinţa de a se evidenţia, în faţa
„conducerii superioare de partid şi de stat”, Securitatea a recurs, nu de puţine
ori, la depăşirea propriilor atribuţii, substituindu-se Ministerului de
Externe.
Elocventă
în acest sens este Nota întocmită de Direcţia a III-a (contraspionaj) şi
Serviciul „D” 188, la 9 februarie 1973, prin care se propunea „o acţiune de
influenţare şi dezinformare” asupra unui diplomat japonez.
188
Arh. SRI, fond „D”, dosar nr. 9633, vol. 5, f. 22-23.
Acţiunea
s-a dovedit inoportună, dacă nu cumva total deplasată, întrucât diplomatul
japonez se adresase cu toată sinceritatea unui funcţionar român din Ministreul
de Externe – care la acea dată se afla în postura de informator al organelor de
securitate româneşti – cu rugămintea de a i se furniza date şi informaţii din
presa română, deci care nu erau considerate secrete de stat, despre politica
economică şi poziţia României faţă de o serie de organizaţii şi organisme
economice internaţionale.
Într-o
atare situaţie, conducerea Securităţii nu a găsit ceva mai bun de făcut decât
să-i plaseze diplomatului japonez o serie de materiale „deja pregătite” – în
sensul că fuseseră mai demult aprobate, de conducerea Ministerului de Interne,
special pentru asemenea situaţii. Pe lângă datele veridice, documentaţia „deja
pregătită” strecura şi o serie de informaţii false, fără să se realizeze că
printr-o astfel de acţiune se putea obţine exact efectul invers, compromiterea
credibilităţii autorităţilor româneşti.
Pentru
ca CIE alături de celelalte unităţi centrale şi teritoriale de securitate să-şi
poată realiza mai bine atribuţiile, fixate prin Decretul 221 din 1978, s-au
întocmit programe speciale, direcţii şi probleme de activitate, care purtau un
nume de cod.
Eterul
era un program de măsuri ce viza strângerea de informaţii despre agenţiile de
presă şi posturile de radio străine care transmiteau ştiri considerate de
regimul de la Bucureşti ca tendenţioase şi ostile României. Prin acest program
Securitatea era interesată să-i identifice pe autorii materialelor „cu caracter
duşmănos la adresa politicii partidului” trimise din România şi să ţină într-o
strânsă supraveghere rudele redactorilor de la emisiunile în limba română a
posturilor de radio Europa Liberă, BBC, Vocea Americii, Deutsche Welle.
CIE
împreună cu Direcţia a III-a (contraspionaj), Direcţia I (contrainformaţii
interne) şi Serviciul „D” aveau sarcini precise şi cooperau în cadrul acestui
program 189.
189
Dennis Deletant, Ceauşescu şi Securitatea. Constrângere şi disidenţă în România
anilor 1965 – 1989, Bucureşti 1995, p. 313 – 315.
Se
pare că o asemenea orientare nu a reprezentat o iniţiativă a Securităţii ci a
fost un rezultat al preţioaselor indicaţii ale organelor de partid traduse în
practică de Tudor Postelnicu, imediat după ce a preluat conducerea DSS190.
190
Mihai Pelin, Operaţiunile Meliţa şi Eterul. Istoria Europei Libere prin
documente de securitate, Bucureşti, 1999, p. 9.
Energia
a fost un program de măsuri speciale pentru a proteja sistemul energetic naţional
şi strategia partidului în acest domeniu. Trebuiau prevenite defecţiunile,
sabotajele, disfuncţionalităţile sau orice alte evenimente ce puteau împiedica
buna funcţionare a sistemului energetic.
Atomul,
un program de măsuri pentru protecţia energiei nucleare, ce se baza pe Centrala
de la Cernavodă şi pe uzina de apă grea de la Turnu-Severin.
Atlas,
un program de măsuri pentru protejarea personalului românesc care lucra în
străinătate în baza unor contracte semnate de statul român. De asemenea, era
vizată şi calitatea utilijelor şi a materialelor produse în ţară ce urmau să
fie destinate exportului.
Mercur,
un program pentru protejarea comerţului exterior. Se avea în vedere păstrarea
secretului asupra detaliilor contractelor de import şi export. Principala
beneficiară a programului era ICE „Dunărea”.
Problema
Badea viza activitatea de prevenire a recrutărilor din rândul românilor de
către serviciile de spionaj ale ţărilor din Blocul-Estic. Contracararea
spionajului sovietic era o acţiune codificată drept problema Gladiola iar a
spionajului maghiar, problema Lotru.
Brânduşa
a fost numele de cod al unei acţiuni speciale prin care serviciile de informaţii
externe şi structurile de securitate interne trebuiau să coopereze în vederea
internaţionalizării problemei naţionale româneşti, mai precis, situaţia
românilor din afara graniţelor statului şi pregătirii condiţiilor ca într-un
context politic favorabil, România să-şi poată recupera teritoriile pierdute în
urma celui de-al doilea război mondial (Basarabia, Bucovina de Nord, Ţinutul
Herţa şi Insula Şerpilor).
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!