Cristian
Troncotă
DUPLICITARII-2
„Urma să nu le mai trimitem” – spunea
în continuare acelaşi memorialist – „nici o informaţie despre China şi despre
guvernele prochineze”. Alte subiecte interzise erau informaţiile de ordin
politic despre partidele social-democrate, nimic despre Iugoslavia şi Albania şi
date secrete amănunţite despre NATO.
Trebuia
să ne mărginim la aprecieri generale asupra situaţiei militare şi politice din
Europa Occidentală”.
Lipsa
de eficienţă a cooperării între organele de securitate româneşti şi cele
sovietice, la începutul anilor '60 se datora, pe de o parte, concepţiei
KGB-ului, care dorea să joace rolul de coordonator şi principal beneficiar faţă
de instituţiile similare din Blocul Estic, în sensul de a primi informaţii şi
de a oferi în schimb doar sinteze informative, iar pe de altă parte, refuzului
celor din conducerea Securităţii din România de a accepta o „autonomie limitată”.
Elocvent
este şi conflictul iscat în 1964 la conferinţa serviciilor de securitate din ţările
socialiste desfăşurată la Budapesta. Iuri Andropov a propus următorul program
de cooperare: „Serviciile de informaţii externe din ţările socialiste să nu mai
practice spionajul total, ci să-şi limiteze problemele şi zonele de interes,
iar KGB să rezolve problemele majore de spionaj; toate serviciile de informaţii
externe, cu excepţia KGB, să nu mai efectueze analize şi sinteze, trimiţând la
Moscova toate informaţiile şi documentele obţinute, urmând ca ulterior să
solicite de la KGB informaţii-sinteză pe diferite probleme; pregătirea
lucrătorilor de informaţii externe să se facă exclusiv la Moscova, şcolile de
spionaj din celelalte ţări socialiste urmând a fi desfiinţate; transmisiunile
cifrate să se facă cu cifrul KGB”21.
21
Apud George Dora, KGB în România (XIX), în „Alerta”, 10 august 2000, p. 7
Astfel
de propuneri au fost respinse de membrii delegaţiei române. Generalul Nicolae
Doicaru, conducătorul delegaţiei române a solicitat o întrevedere personală cu
Iuri Andropov, ameninţând chiar cu retragerea de la consfătuire în situaţia în
care nu e luată în considerare poziţia reprezentanţilor Securităţii româneşti.
Deşi
iniţial, a interpretat această poziţie ca un afront, şeful KGB a fost nevoit în
cele din urmă să aplaneze conflictul de interese, gândindu-se probabil că
existau şi alte direcţii prin care sovieticii puteau acţiona în România, de aşa
natură încât să-şi poată atinge scopurile.
Este
vorba despre grupurile de sprijin formate din agenţi infiltraţi în mai toate
sferele puterii (guvern, Comitetul Central al PMR şi ministere) şi care puteau
suplini tot ceea ce Kremlinul realizase până la retragerea armatei şi a
consilierilor din România.
Prin
urmare, se poate afirma că serviciile secrete ale celorlalte ţări socialiste
din Tratatul de la Varşovia să-şi fi dat seama – dacă nu cumva au fost ajutate
de Kremlin să înţeleagă – despre „jocul dublu” al românilor, adică legături
informativ-operative cu serviciile speciale chineze, într-un context politic de
acutizare a contradicţiilor sovieto-chineze, fapt ce ar explica adoptarea unei
poziţii pasive şi rezervate faţă de colaborarea cu structurile similare româneşti.
Iată
deci că nu numai SSI-ul condus de Mihail Moruzov şi apoi de Eugen Cristescu a
practicat, „jocul pe mai multe tablouri”, ci şi serviciile informative ale
regimului comunist.
„Demascarea”
spionajului ruso-sovietic contra României.
După
ce Armata Roşie a ocupat în toamna anului 1944 întreg teritoriul României,
treptat, serviciile secrete sovietice au preluat controlul total al tuturor
instituţiilor şi domeniilor de activitate româneşti. Pe lângă consilierii (specialiştii)
oficiali şi agenţii ce au contribuit decisiv la fondarea organelor de
securitate ale regimului comunist din România, Kremlinul a mai trimis o
adevărată armată de spioni acoperiţi, neoficiali sau ilegali22 cu dublă
misiune: de a urmări activitatea agenţilor oficiali, pe de o parte, şi de a
pregăti noi eşaloane de agenţi capabile oricând să preia funcţii oficiale
importante.
22
În tradiţia serviciilor secrete sovietice, agenţii ilegali au jucat un rol
extrem de important. Astfel de agenţi presupuneau un efort foarte mare de
acoperire, crearea unor identităţi fără cusur, plantarea lor în statul de
destinaţie, după trecerea prin cel puţin una sau mai multe ţări ca să li se
piardă urma, o perioadă îndelungată de acomodare înainte de a deveni operaţionali.
Dar un număr limitat de ofiţeri ai serviciului ştiau de existenţa ilegalilor.
Oleg Kalughin, fost colonel în KGB, care în 1990 s-a stabilit în Occident,
afirma că „ilegalii sunt un fel de rezervă de aur a Băncii Naţionale” (vezi
„Magazin istoric”, s.n., august 1999, p. 62).
Centrul
de coordonare a agenţilor sovietici clandestini era Consulatul sovietic din Iaşi,
cu sediul în strada Păcurari nr. 10. Deşi oficial, acesta avea atribuţii de
„reprezentare a intereselor cetăţenilor sovietici în zona Iaşi”, cadrele de
informaţii, care acţionau sub acoperire de funcţionari, desfăşurau o intensă
activitate informativă.
Baza
de sprijin a activităţii informative neoficiale în România au format-o: comuniştii
(foşti ilegalişti); cetăţeni şi cetăţene de naţionalitate rusă care se
stabiliseră în România în diferite împrejurări; foşti prizonieri de război veniţi
cu diviziile „Tudor Vladimirescu” şi „Horia, Cloşca şi Crişan”; ofiţeri din
armată, Miliţie, Securitate instruiţi la şcolile moscovite şi numiţi apoi în
funcţii importante; persoane din zonele de frontieră.
Până
în 1953, agenţii şi cadrele serviciului de spionaj sovietic de pe teritoriul
României au acţionat „fără probleme”, ţinând legătura cu Gheorghe Pintilie,
Serghei Nicolau, Mihai Gavriliuc şi Ana Pauker, un fel de rezidenţi care
transmiteau informaţii Ambasadei sovietice de la Bucureşti. Aşa cum rezultă din
documentele oficiale provenite din Arhiva fostului CC al PCR, cele mai
puternice reţele de agenţi sovietici au fost create şi au acţionat la Comitetul
Central al PMR, precum şi în localităţile unde erau cantonate trupele
sovietice.
După
înlăturarea grupului de „deviaţionişti” – Ana Pauker, Vasile Luca şi Teohari
Georgescu – unii agenţi sovietici au intrat în conservare, iar alţii s-au
„ilegalizat”. În astfel de condiţii „Pantiuşa” (Gheorghe Pintilie) devenise mai
reţinut, mărturisind unui agent că „au început zile grele pentru noi”23.
23
Petre Otu, în Biroul Politic despre agentura sovietică, în „Magazin istoric”,
s.n., iulie 1999, p. 20.
După
evenimentele din 1956 din Polonia, Ungaria şi România, serviciile secrete
sovietice au prevăzut faptul că îşi vor retrage trupele de pe teritoriul
României, motiv pentru care au desfăşurat cea mai amplă activitate destinată în
mod evident creării unor noi reţele, consolidării celor existente, perfecţionării
sistemelor de legătură etc. Toate aceste acţiuni au vizat asigurarea unui
control cât mai eficient al României după retragerea trupelor şi apoi a
consilierilor oficiali.
Dar
nici regimul comunist de la Bucureşti nu a stat cu mâinile în sân. Din ordinul
lui Gheorghiu-Dej, în primele luni ale anului 1962, Alexandru Drăghici a luat
iniţiativa, împreună cu şeful Direcţiei de contraspionaj, să constituie un
colectiv restrâns de ofiţeri care să se ocupe de identificarea agenturii
sovietice din România.
Au
fost aleşi ofiţeri cu experienţă în contraspionaj şi contrainformaţii militare,
al căror patriotism trebuia să fie în afara oricăror îndoieli. Activitatea
acestui prim nucleu a fost strict conspirată, nimeni, nici măcar ofiţerii din
celelalte structuri de contraspionaj nu trebuia să cunoască sau să bănuiască cu
ce se îndeletniceau. Se pare că acest secret a fost bine păstrat.
O
astfel de măsură a fost necesară întrucât era contrară spiritului şi prevederilor
Tratatului de la Varşovia.
Pe
lângă „problema sovietică” s-au adăugat şi cele „ungară”, „est-germană”,
„bulgară” şi „cehă”. Memorialiştii susţin că „de la acel început, discret şi
chiar timid, s-a evoluat spre acţiuni de amploare, „ţările socialiste„ căpătând
o mare pondere în activităţile contraspionajului românesc”24.
24
Neagu Cosma, Ion Stănescu, op. Cit., p. 25.
Printre
misiunile încredinţate acestui prim nucleu de contraspionaj „special” s-au
numărat: supravegherea informativă a foştilor cominternişti şi, în special, a
interbrigadiştilor (foşti luptători din brigăzile internaţionale din Spania,
care, fără excepţie, erau ofiţeri de informaţii sovietici).
Tot
atunci a început şi urmărirea membrilor ambasadelor ţărilor din Est, precum şi
a legăturilor pe care aceştia le făceau în rândurile românilor. Se repeta aşadar
un fenomen de pe frontul secret din timpul celui de-al dolilea război mondial, şi
anume, aliaţii de conjunctură, deopotrivă cu membrii de bază ai blocurilor şi
alianţelor militare s-au spionat reciproc, şi nu întotdeauna cu discreţie, ceea
ce înseamnă că interesul naţional domină politicul şi face ca în paralel cu
necesitatea cunoaşterii adversarului să apară şi „curiozitatea” de a stabili
cât de loiali sunt partenerii de coaliţie.
Primele
date şi informaţii despre situaţia agenturii sovietice din România, rezultate
din investigaţiile efectuate de „nucleul special” au fost puse la dispoziţia
conducerii PMR în vara anului 1963. Problema a fost dezbătută în şedinţa
Biroului Politic al Comiterului Central al PMR, din 30 august 1963.
Din
stenograma şedinţei rezultă că această problemă „mai delicată” fusese ridicată
de partea română şi în faţa delegaţiei sovietice condusă de Hruşciov, care
vizitase România cu un an înainte (18-25 iunie 1962). Esenţial era faptul că la
vremea respectivă se continua „să se recruteze agentură [din rândul cetăţenilor
români – n.n.] pentru serviciul de spionaj sovietic”25.
25
Petre Out, loc. cit., p. 20.
Gheorghiu-Dej
aprecia că o astfel de practică se justifica atâta timp cât în România „exista
reacţiunea”, dar după „instaurarea puterii populare”, crearea instituţiilor
noului regim şi a „organelor de luptă împotriva reacţiunii”, agenrura sovietică
nu mai avea rost.
Abia
acum liderul comunist de la Bucureşti înţelegea realitatea. „Consider că este o
manifestare de neîncredere – spunea Dej – este o încălcare nu numai a
suveranităţii, dar este ceva greu de calificat, nişte relaţii dintre stăpân şi
stăpâniţi”26.
26
Petre Out, loc. cit., p. 21.
Indignaţi,
membrii Biroului Politic al CC al PMR au hotărât la finalul şedinţei că
„trebuie să se curme această stare de lucruri”. Soluţia propusă de Petre Borilă
şi acceptată de Gheorghiu-Dej şi ceilalţi participanţi, printre care şi Nicolae
Ceauşescu, a fost să se informeze membrii Comitetului Central dar „fară să se
facă o şedinţă cu treaba asta”27, de unde rezută că frica de o reacţie dură din
partea sovieticilor era dominantă la vârful partidului.
27
Petre Out, loc. cit., p. 24.
În
noiembrie 1963, Gheorghiu-Dej a convocat la el în cabinet pe Alexandru
Drăghici, Vasile Patilineţ – şeful Secţiei Militare din Comitetul Central – pe
adjunctul acestuia, Ion Stănescu şi pe Nicolae Ceauşescu.
Secretarul
general al partidului le-a prezentat celor convocaţi un tabel cu nume de
persoane „identificate de Securitate ca agenţi sovietici infiltraţi în România”.
Pentru a dejuca activitatea acestora contra intereselor româneşti,
Gheorghiu-Dej a hotărât de comun acord cu cei prezenţi ca Secţia condusă de
Patilineţ, împreună cu ofiţerii de securitate, care formau „nucleul special de
contraspionaj” în problema ţărilor socialiste, „să stea de vorbă cu fiecare
agent sovietic pentru a li se atrage atenţia să înceteze orice legătură de
natură informativă cu KGB-ul”. S-au organizat câteva colective mixte,
Securitate-Secţie, care, în funcţie de poziţia pe care o ocupa agentul, urma să
propună măsurile în consecinţă28.
28
Neagu Cosma, Ion Stănescu, op. Cit., p. 26.
În
primăvara anului 1964, conducerea PMR a căutat să depăşească timiditatea şi să
treacă la măsuri mai active faţă de practicile „stăpânului” de la Kremlin.
Memorialistul
Gheorghe Manea, fost ofiţer de contrainformaţii, mărturiseşte că: „dacă până în
1964 Serviciul de Contrainformaţii Militare avea în atenţia sa acţiunile de
spionaj ale serviciilor secrete din SUA, Anglia, Franţa, RFG, Israel etc, în
urma Declaraţiei din aprilie 1964 a PMR a apărut o nouă ţintă: Serviciile de
spionaj ale URSS.
În
aceste condiţii, serviciile de informaţii sovietice nu mai aveau controlul
direct aşa cum se întâmpla înainte, iar acum căutau să penetreze informativ
prin recrutări de agenţi sau prin folosirea acelora care erau recrutaţi mai
înainte”.
Imediat
după publicarea „Declaraţiei din aprilie” (1964) a PMR, a început o campanie de
prelucrare a documentului în organizaţiile de partid din instituţii şi
întreprinderi, precum şi în adunări cu grupuri largi de intelectuali, unde
celor prezenţi li se „dezvăluiau” fapte şi date care dovedeau că Uniunea
Sovietică încălcase „grosolan” independenţa României, că îi exploatează nemilos
resursele prin Sovromuri în primul rând şi că întreaga ei politică faţă de
România nu fusese decât o continuare a celei practicate de Rusia ţaristă.
Astfel,
la şedinţele comitetelor de partid din direcţiile regionale ale Ministerului
Afacerilor Interne, Alexandru Drăghici a prezentat date despre activitatea
agenturii sovietice pe teritoriul României. Arătând că prezenţa agenţilor
sovietici înainte de 23 august 1944 în România era îndreptăţită, el a spus:
„După 23 august 1944 o asemenea măsură nu mai era justificată, întrucât în
România a fost instaurată dictatura proletariatului sub conducerea partidului;
între cele două state ar fi trebuit să existe relaţii de prietenie, bazate pe
încrederea reciprocă etc. Ce-au făcut însă sovieticii? Reactivarea vechii
agenturi, completarea cu noi recrutări; au fost speculate sentimentele faţă de
URSS şi educaţia făcută de partidul nostru; noi credeam în declaraţiile ce ni
le făceau despre prietenie, despre sinceritate, în timp ce ei ne lucrau cu
agenturi etc.”
Invocând
un text al lui Marx despre intenţia Rusiei de a lua în stăpânire Moldova şi Ţara
Românească după pacea de la Adrianopol (1829), Alexandru Drăghici conchidea:
„Din datele pe care le deţinem rezultă că acest vis de veacuri al Rusiei ţariste
se manifestă în prezent din partea URSS”.
Organizatorii
acestor şedinţe nu-şi făceau nici o iluzie în privinţa păstrării „secretului de
partid”, doreau chiar ca scurgerile de informaţii să fie cât mai numeroase şi
cât mai ample. Aşa a şi fost, astfel că, în scurt timp, întreaga ţară ştia de
informările făcute în şedinţele închise.
Reacţia
a fost favorabilă. Oameni cu atitudini anticomuniste aclamau noua orientare şi
considerau că PMR se integrează prin politica de independenţă unei tradiţii naţionale.
Colonelul
(r) Gheorghe Manea ne spune şi cum s-au finalizat primele acţiuni de
contraspionaj românesc faţă de sovietici: „În primăvara anului 1965, în Aula
Academiei Militare, au fost demascaţi câţiva ofiţeri chiar din rândurile armatei,
care erau în slujba serviciilor de spionaj sovietice. Ca să nu strice definitiv
relaţiile cu ruşii, Ceauşescu nu a aprobat arestarea şi judecarea acestora deşi
dovezi erau suficiente”29.
29
Colonelul (r) Gheorghe Manea, Labirintul vieţii prin „sârmă ghimpată”.
(Biogrqfii – memorii – amintiri), Bucureşti, Editura UMC, 1998.
De
fapt aceasta va fi conduita lui Nicolae Ceauşescu (noul secretar general al
PMR, transformat din august 1965 în PCR), până în decembrie 1989. „Demascare”,
dar fără să fie tras cineva la răspundere în faţa legii pentru infracţiunea de
trădare şi/sau spionaj în favoarea sovieticilor. Or, cazuri de acest gen au
fost suficiente. Probabil că „frica endemică” faţă de sovietici a jucat un rol
determinant. Dar cel mai important lucru este că românii au o vorbă: „de ce ţi-e
frică nu scapi”.
Epurarea
aparatului de Securitate.
Amnistia
politică, acordată de regimul comunist patronat autoritar de Gheorghiu-Dej în
vara anului 1964, a marcat sfârşitul unei ere de teroare etatizată, care a
costat viaţa a zeci, poate sute de mii de români, provenind din fostele elite
politice, economice şi culturale precomuniste, precum şi din categoriile
situate sub acestea. Instrumentul principal al acestei terori, Securitatea, a
înregistrat în mod firesc câteva schimbări din „necesităţi istorice”: a fost
debarasată de consilierii sovietici, iar ofiţerii români de securitate în funcţii
de comandă – care încă din 1962 nu mai fuseseră trimişi să se specializeze la
institutele sovietice – au fost obligaţi să urmeze cursuri de reciclare în ţară.
Din
punctul de vedere al personalului s-a produs o singură şi mare epurare.
Iniţiativa
epurării, începută în 1960, a aparţinut conducerii PMR, fiind o componentă a aşa-zisei
doctrine a „comunismului naţional” (sau după o expresie mai recentă „a
comunismului cu pretenţii şi ambiţii naţionaliste”). Ea a fost realizată de un
colectiv numeros aparţinând de două secţii ale Comitetului Central: Secţia de
Control şi îndrumare a Ministerului de Interne, Justiţiei şi Procuraturii; Secţia
de cadre.
Colectivul
a fost condus de Ion Dincă, iar acţiunea de epurare propriu-zisă s-a soldat cu
trecerea în rezervă, în proporţie de 70-80%, a cadrelor de naţionalitate
ruso-ucraineană, evreiască, dar şi a românilor căsătoriţi cu rusoaice. Au rămas
„pe loc” ungurii şi secui, armenii, grecii şi turco-tătarii.
În
mai mică măsură, „reducerile de personal” au avut în vedere şi trecerea în
rezervă a cadrelor mai slab dotate din punct de vedere intelectual. O parte a
cadrelor a fost transferată la Miliţie. Pe ansamblu, operaţiunea poate fi
considerată ca o primă etapă a „naţionalizării” aparatului de securitate30.
30
Neagu Cosma, op. Cit., p. 131-132.
De
altfel, conducerea regimului de la Bucureşti începuse încă din 1956 „o acţiune
sistematică pentru „îmbunătăţirea„ componenţei naţionale a PMR şi a întregului
aparat de stat”. Acţiunea se realizase pe baza „indicaţiilor secrete ale CC”,
fiind îndreptate, în special, împotriva funcţionarilor de naţionalitate
evreiască, germană şi maghiară care au fost îndepărtaţi din organele de
conducere centrale şi locale.
În
opinia generalului (r) Neagu Cosma măsura de epurare a aparatului de securitate
a fost brutală şi numai parţial justificată: „Brutală prin maniera de operare,
rezultând pentru oricine că măsura avea, în parte caracter etnic şi nu
profesional – curăţirea aparatului de agenţii unui serviciu de spionaj străin
[sovietic – n.n.] – nejustificat în toate cazurile în care ofiţerii eliminaţi
se dovediseră buni profesionişti şi loiali ţării, fără probleme de dosar”31.
31
Neagu Cosma, op. Cit., p. 131-132.
Desigur
că mulţi dintre ofiţerii de securitate cu „zestre la dosar”32, adică cei
căsătoriţi cu rusoaice – căsătorii contractate în perioada studiilor sau
specializării la Moscova – este posibil să fi fost buni lucrători de informaţii.
Dar cum se ştia sau se presupunea că sovieticii recrutaseră pe unii dintre ei
s-a luat măsura generală de epurare, urmând ca ulterior să se stabilească aceia
care erau cu adevărat agenţi KGB.
32
„Lumea Magazin”, nr. 7/99, p. 61.
Dar
cel mai important aspect al epurării aparatului de Securitate din România l-a
constituit retragerea consilierilor sovietici.
Acest
lucru s-a realizat prin perseverenţa dovedită în promovarea politicii
„comunismului naţional”, iniţiată de Gheorghiu-Dej la începutul anilor '60.
Liderii comunişti de la Bucureşti au dovedit suficientă abilitate în acest
sens, exploatând un moment şi o conjunctură deosebit de favorabile.
Evenimentele
s-au derulat cu rapiditate, înregistrându-se şi momente tensionate, pe alocuri
chiar dramatice. Dacă se poate vorbi de vreun merit al comuniştilor români, el
nu putea consta decât în faptul că au reuşit să reziste presiunilor sovietice şi
nu s-au lăsat intimidaţi de ameninţări care, la prima vedere, le puteau fi
fatale.
Am
subliniat expresia „la prima vedere” pentru că aşa cum atestă documentele la
care vom face apel în continuare, conducerea sovietică nu a făcut decât
presiuni de faţadă, fără să insiste sau să recurgă la forţă. Strategii
Kremlinului gândeau deja o altă strategie pe termen lung.
Încă
din 1962, în Ministerul Afacerilor Interne din România se manifesta o tensiune,
întrucât ofiţerii români se simţeau frustraţi pe considerentul că ei munceau,
rezolvau cazuri dificile, iar consilierii sovietici le prezentau ca fiind opera
lor. Această situaţie a fost adusă la cunoştinţa Comitetului Securităţii de
Stat al URSS de către consilierul sovietic Jegalin.
La
şedinţa Biroului Politic al CC al PMR, din ziua de 13 mai 1963, ministrul de
Interne şi vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Alexandru Drăghici, a
prezentat că din ordinul lui, consilierii sovietici fuseseră scoşi din muncă
„de vreun an de zile” pe motiv că încercau să fure munca ofiţerilor români,
motiv pentru care partea română nu mai avea nevoie „de nici un fel de asistenţă
din partea lor”.
Drăghici
nu a ascuns că se confrunta din partea consilierilor sovietici, cu „o
impertinenţă şi o neobrăzare rară, nemaiîntâlnită”, şi că „orice le-ai spune,
ei tot ce ştiu aia fac”33.
33
Retragerea trupelor sovietice 1958, doc. 94.
Poziţia
lui Drăghici a fost împărtăşită de conducerea PMR, care l-a împuternicit să
întocmească un proiect de răspuns la scrisoarea preşedintelui Comitetului
Securităţii de Stat al URSS, Vladimir Efimovici Semiceastnâi, în care să se
arate că în acele condiţii menţinerea celor doi consilieri pe lângă MAI nu mai
era necesară.
De
asemenea, Alexandru Drăghici a atras atenţia şefilor de unităţi centrale din
Securitate că accesul consilierilor sovietici să fie limitat la prevederile înţelegerii
dintre România şi URSS, adică să-i consilieze pe comandanţi numai în cazul în
care aceştia le solicitau concursul.
Li
s-a interzis ofiţerilor de securitate să prezinte copii după informaţiile şi
documentele cu caracter operativ. Ofiţerii români erau îndrumaţi să le ofere
consilierilor sovietici „programe de destindere” şi nicidecum informaţii. În
situaţia în care unii consilieri ar fi insistat pentru a primi informaţii, mai
ales despre serviciile de spionaj occidentale, Alexandru Drăghici a dat dispoziţii
ferme ca astfel de cazuri să nu fie satisfăcute, iar ofiţerii români să
întocmească rapoarte scrise pentru a le duce la cunoştinţa lui Gheorghiu-Dej34.
34
Neagu Cosma, Ion Stănescu, op. Cit., p. 22.
În
continuare, Gheorghiu-Dej a ştiut să exploateze imediat schimbarea din
conducerea sovietică de la Kremlin, produsă prin înlăturarea lui Hruşciov în
urma loviturii de palat nesângeroase condusă de Leonid Ilici Brejnev, la 14
octombrie 1964. După numai şapte zile de la eveniment, şeful statului român l-a
convocat pe ambasadorul sovietic şi i-a cerut retragerea consilierilor KGB din
România. La rândul ei, Moscova a reacţionat rapid.
În
ziua de 22 octombrie 1964, preşedintele KGB, Vladimir Efimovici Semiceastnâi,
i-a trimis o telegramă lui Alexandru Drăghici, prin care îi aducea aminte că
România trăia sub „umbrela protectoare a Moscovei” şi că „va regreta acţiunea”
lui.
O
telegramă asemănătoare prin conţinut a fost trimisă şi generalului Nicolae
Doicaru, şeful de atunci al DIE, de către generalul Aleksandr Mihailovici
Saharovski, şeful Directoratului I (care se ocupa de spionaj) al KGB. În
noiembrie 1964, Saharovski a sosit la Bucureşti însoţit de Semiceastnâi, într-o
vizită neanunţată35.
35
Ion Mihai Pacepa, op. Cit., p. 253.
Prezenţa
inopinată la Bucureşti a celor două personalităţi din conducerea serviciilor de
securitate sovietice presupune că aveau de transmis ceva personal şi strict
secret din partea lui Brejnev în legătură cu proporţiile epurărilor.
Negocierile
dintre Gheorghiu-Dej şi Leonid Ilici Brejnev – noul lider de partid şi de stat
de la Kremlin – în legătură cu retragerea consilierilor KGB din România, au
continuat până la sfârşitul lunii noiembrie 1964.
În
discuţii s-a implicat şi Aleksandr Nikolaevici Şelepin – preşedintele
Comitetului pentru Controlul de Partid şi de Stat, care supraveghea activitatea
KGB – ceea ce înseamnă că problemele erau de maximă importanţă pentru
interesele sovietice din România.
În
cele din urmă conducerea sovietică s-a înduplecat şi în decembrie 1964 şi-a
retras consilierii din România, iar guvernanţii de la Bucureşti le-au permis
acestora să ia toate lucrurile din apartamentele pe care le rechiziţionaseră.
În
lipsa unor documente de planificare a strategiilor de la Kremlin – dacă
într-adevăr ele mai există şi ar putea fi editate pentru a dezvălui adevăratele
mobiluri ale gestului conducerii brejneviste de a lăsa organele de securitate
româneşti, şi nu numai, fără „asistenţă” şi „îndrumare” directă – câmpul
ipotezelor şi al supoziţiilor rămâne deschis.
Ceea
ce poate fi oferit ca explicaţie pe baza datelor cunoscute este că partea
română a fost cu certitudine sprijinită de conducerea Partidului Comunist
Chinez, în atitudinea sa fermă de a nu ceda presiunilor sovietice.
Avem
în vedere, relaţiile de colaborare existente între Emil Bodnăraş, „eminenţa
cenuşie” sau „omul de fier” al frontului secret din România, şi Kang Sheng, şeful
organelor de securitate chineze în timpul lui Mao Zedong.
Cei
doi fuseseră colegi la şcoala de agenţi a OGPU (GRU) de la Moscova, în anii
1934-1935 şi îşi aduseseră o contribuţie importantă la susţinerea intereselor
Kremlinului în perioada care a urmat36.
36
Lavinia Betea, Alexandru Bârlădeanu despre Dej, Ceauşescu şi Iliescu, Bucureşti,
1997, p. 57; vezi şi Roger Faligot, Remi Kauffer, Serviciul Secret Chinez,
Bucureşti, 1993, p. 118-133.
Numai
că în 1964, ţările lor, China şi România, unde comunismul „ieşise victorios”,
regimurile pe care le serveau evoluau spre o necesară şi chiar inevitabilă „direcţie
proprie”, adică spre „emanciparea” de sub tutela paternalistă a Moscovei.
Pe
de altă parte, conducerile politice ale URSS şi Chinei, cele două mari ţări
comuniste, făceau eforturi în acea perioadă pentru a-şi normaliza relaţiile
după câţiva ani de polemică acidă în ale ideologiei, ceea ce înseamnă că nu mai
era loc de o nouă sursă de discordie, respectiv înăbuşirea prin forţă a tendinţelor
de emancipare a României după metoda violentă a intervenţiei militare, aplicată
în 1956 la Budapesta. Posibil ca, într-o asemenea situaţie, conducerea de la
Kremlin să se fi gândit să exploateze în perspectivă „disidenţa” României, după
o altă metodă, de data aceasta neviolentă dar la fel de eficientă, ce poartă un
inconfundabil parfum sovietic: „partir pur rester”.
Este
vorba despre ceea ce politologul francez Jean-Francois Deniau a demonstrat cu
argumente ştiinţifice că sovieticii n-au părăsit niciodată teritoriile ocupate
militar, dar pentru a-şi ascunde prezenţa după retragerea oficială a unităţilor
au lăsat suficienţi agenţi şi colaboratori, aşa încât, în realitate, „au plecat
pentru a rămâne”37.
37
Vezi pe larg Brian Crozier, Hans Huyu, Constantine Menges, Eduard Sablier,
Fenixul roşu, Bucureşti, 1996, p. 106-110.
Mai
poate fi adus în discuţie şi un alt aspect. Nu este o simplă coincidenţă că tot
în 1964 strategii de la Kremlin definitivaseră Operaţiunea „Tricontinentala”,
un vast proiect de subminare prin terorism a Occidentului şi de aducere la
putere, în „lumea a treia”, a unor grupări de gherilă marxiste.
Din
datele publicate rezultă că „Tricontinentala” a fost iniţiată de secţia externă
a Politbiroului sovietic şi de Directoratul I (PGU) din KGB, fiind condusă
direct de Boris Ponomariov, şeful Departamentului internaţional al PCUS38.
38
Vladimir Alexe, Carlos şi operaţiunea Tricontinentală, în „Dosare ultrasecrete”,
supliment al ziarului „Ziua”, 1998, p. 4.
Prin
noua orientare strategică, Moscova nu mai avea nevoie de consilieri descoperiţi
în aparatul de securitate din România şi nici de ofiţeri autohtoni care din
veleitarism şi oportunism – poate unii chiar din convingere, dar prea stridenţi
– se menţineau pe o poziţie vădit prosovietică.
Toţi
aceştia nu mai erau folositori, de unde se poate deduce că sovieticii i-au
lăsat din mână, aruncându-i ca momeală excesului de purificare naţionalistă a
autorităţilor de la Bucureşti. Kremlinul se putea mulţumi doar cu acei agenţi şi
ofiţeri ilegali, bine acoperiţi – ce ofereau garanţie că nimeni nu se putea
atinge de ei.
Unii
dintre aceştia se infiltraseră chiar la vârful ierarhiilor civile şi militare.
În fond consilierii sovietici nu stătuseră degeaba timp de două decenii în
România, şi ar fi o naivitate să se considere astfel. Ca dovadă, agenţii bine
infiltraţi nu fuseseră descoperiţi la epurare, ceea ce înseamnă că pentru
perspectivă puteau fi folositori, chiar mai bine decât cei care lucraseră pe faţă.
Cazul
Emil Bodnăraş este de notorietate; nici Gheorghiu-Dej, dar nici Ceauşescu n-au
îndrăznit, sau nu şi-au permis să-l epureze ori să-l deranjeze cu ceva,
dimpotrivă, l-au considerat totdeauna „tovarăş de nădejde”, fapt pentru care
i-au exploatat la maximum serviciile. În atari condiţii, astfel de agenţi
trebuiau să acţioneze din interior spre a „orienta”, „dirija” şi „influenţa”
autorităţile de la Bucureşti pentru a impune serviciilor secrete autohtone
colaborarea cu organizaţiile sprijinite ocult de Moscova şi care urmau să acţioneze
nu numai în Occident, ci şi în alte zone de interes, în special în „lumea a
treia”.
Dedesubtul
manevrei sovietice însemna acceptarea unei aparente naţionalizări interne în
schimbul unei reale internaţionalizări externe a aparatului de securitate din
România.
Un
alt argument ce poate fi luat în considerare, spre a explica adevăratul motiv
pentru care sovieticii s-au lăsat cu atâta uşurinţă înduplecaţi să accepte
„epurarea” aparatului de securitate din România şi să-şi retragă consilierii
oficiali, se referă la beneficiile obţinute de pe urma „Reţelei Caraman”.
În
1964, Kremlinul trăgea foloase substanţiale de pe urma combinaţiilor
informative ale acestei operaţii speciale, obţinând, practic fără nici o contribuţie
materială, documente valoroase de planificare ale NATO. Or, în condiţiile unei
acţiuni în forţă, contra României, fluxul informaţional atât de important despre
strategia occidentalilor în domeniul politico-militar se putea întrerupe brusc,
iar riscurile deconspirării însemnau complicarea relaţiilor internaţionale,
într-un moment în care noua echipă a lui Brejnev abia se instalase la putere şi,
ca urmare, avea nevoie mai mult ca oricând de linişte pentru a-şi consolida
poziţia şi a-şi pune în aplicare noua strategie.
Dintr-o
asemenea perspectivă, concluzia se impune de la sine. Sovieticii şi-au retras
armata şi consilierii din România, în intervalul 1958-1964, pentru a lăsa în
urmă structuri oculte şi mentalităţi (conştiinţe) bine ancorate ideologic, cu
misiunea de a „construi” în subteran „poduri peste timp”.
„Marea
epurare” îmbrăcată în haina aşa-zisei naţionalizări a aparatului de securitate
nu a avut altă raţiune decât să acopere agenţii bine infiltraţi, ce urmau să
primească alte sarcini în concordanţă cu noile viziuni internaţionaliste ale
Kremlinului. Ceea ce se derula prin operaţiile speciale declanşate anterior
trebuia continuat pentru ca şi micii aliaţi ai Moscovei să se simtă băgaţi în
seamă. În fond, principalul beneficiar tot Moscova era.
În
cazul unei izolări a României, regimul de la Bucureşti se putea simţi frustrat,
fiind capabil de acţiuni scăpate de sub control. Declaraţia din aprilie 1964
era un precedent, ceea ce putea tulbura apele nu numai în „lagărul comunist”,
ci şi în relaţiile internaţionale.
Pentru
noua strategie, Moscova avea nevoie de toţi fiii ei, mai mari sau mai mici, în
ale ideologiei. Prin urmare, politica „comunismului naţional”, iniţiată de
Gheorghiu-Dej, continuată şi ridicată la cote paroxistice de Nicolae Ceauşescu,
ar trebui privită din interiorul frontului secret, conform datelor de care
dispunem, cu mult mai multă circumspecţie.
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!