Cristian
Troncotă
DUPLICITARII-1
Din istoria serviciilor de
informaţii şi securitate ale regimului comunist din România (1965 -1989)
CUPRINS:
Introducere.
ORGANELE
DE INFORMAŢII ŞI SECURITATE ÎN CONTEXTUL NOILOR RELAŢII ROMÂNO-SOVIETICE, LA
ÎNCEPUTUL ANILOR '60
Ineficienţa
cooperării Securităţii cu structurile similaredin ţările socialiste vecine
„Demascarea” spionajului ruso-sovietic contra României.
Epurarea
aparatului de Securitate.
Decese
din necesităţi istorice.
EVOLUŢIA
STRUCTURILOR ŞI CONTINUAREA NOII POLITICI ÎN DOMENIUL SECURITĂŢII.
Pe
linia modernizării.
Noi
orizonturi în politica de cadre.
O
poliţie politică preventivă.
Revenirea
la metodele represive din anii '50 – cazul Gheorghe Ursu.
Apărarea
secretului de stat – cazul „Pantera”
Contraspionajul
şi poliţia politică – cazul Mircea Răceanu.
TERORISM
ŞI ANTITERORISM ÎN ROMÂNIA.
Conceptul
de terorism.
Structuri
şi acţiuni premergătoare înfiinţării USLA.
USLA
şi terorismul internaţional.
Acte
teroriste contra regimului comunist „Un tragic accident”
DIN
ACTIVITATEA SECURITĂŢII EXTERNE.
Principalele
structuri şi competenţe.
Reţeaua
Caraman.
Acţiuni
de „pedepsire” şi „intimidare” a disidenţilor români din Occident.
Afacerea
Şacalul.
Enigma
defectorilor transfugi din Blocul Estic.
SECURITATEA
ŞI SERVICIILE SECRETE SOVIETICE.
Un
procedeu clasic în materie de operaţiuni speciale.
Măsuri
de apărare.
Contrainformaţiile
militare neutralizează agenţi sovietici.
Imprudenţe,
duplicitate şi eşecuri.
Naţionaliştii
de la Bucureşti în pericol.
IULIAN
VLAD – SINGURUL ROMÂN PROFESIONIST ÎN FRUNTEA SECURITĂŢII.
De
la învăţător la şef al Securităţii „De data asta noi l-am salvat pe nebun”
Duplicitar
faţă de „revoluţionarii de profesie”
În
loc de încheiere.
DOCUMENTE
1.
1967 iulie 22.
Decretul
nr. 710 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne
2.
1968 septembrie 30.
Raportul
prezentat de generalul maior Nicolae Diocaru, vicepreşedinte al Consiliului
Securităţii Statului, cu ocazia convocării ofiţerilor din unităţile informative
centrale şi teritoriale de securitate, despre evenimentele din Cehoslovacia şi
situaţia internaţională
3.
1973 februarie 9.
Notă
întocmită de Direcţia a III-a şi Serviciul „D”, privind iniţierea unei acţiuni
de dezinformare a diplomatul japonez „Onisie”
4.
1977 mai 25.
Ordinul
Ministrului de Interne, Teodor Coman, nr. 001050, pentru intrare în vigoare a
Instrucţiunilor privind organizarea şi funcţionarea evidenţelor de securitate
5.
1978 aprilie 3.
Fragmente
din Decretul Consiliului de Stat nr. 121 privind atribuţiile Departamentului
securităţii Statului şi ale trupelor de securitate
6.
1980 martie 11.
Articol
publicat în ziarul „Scânteia” referitor la un caz de trădare din partea unui
cetăţean român, în realitate ofiţer în direcţia de spionaj a Securităţii, care,
fiind în misiune, a refuzat înapoierea în ţară
7.
1989 decembrie 1.
Raport
olograf, semnat şi parafat de generalul colonel Iulian Vlad – şeful D. S. S. – adresat
preşedintelui României, Nicolae Ceauşescu, privind problemele ce urmau a fi
abordate, în cadrul întâlnirii de la Malta, între Mihail Gorbaciov şi George
Bush
8.
1989 decembrie 18.
Buletin
de informare întocmit de Serviciul de Cercetare Analiză şi Sinteză din Centrul
de Informatică şi Documentare (unitate aDepartamentului Securităţii Statului)
9.
1989 decembrie 30.
Ordinul
S/184 semnat de generalul colonel Iulian Vlad şi adresat tuturor unităţilor
centrale şi teritoriale de informaţii ale Ministerului Apărării Naţionale
10.
1990 martie 20.
Memoriu
întocmit de generalul col. (r) Iulian Vlad şi adresat domnului Ion Iliescu – Preşedintele
Consiliului Provizoriu de Uniune Naţională
11.
1990 martie 31.
Declaraţia
generalului-colonel Iulian Vlad, redactată în timpul detenţiei, despre instituţia
Securităţii statului în ultimii ai regimului Comunist din România
Bibliografie.
Indice
general „Românii au trebuit să supravieţuiască, în primul rând ca neam, de-a
lungul acestor sute de ani. Această necesitate de supravieţuire le-a creat,
într-un anumit fel, o natură duplicitară, dar care, în final, a salvat neamul
de la pieire, pentru că, în 50 de ani, multe lucruri se pot întâmpla. Şi, cu
tot beneficiul pe care această duplicitate l-a adus, salvând neamul românesc de
la pieire, în acelaşi timp, pentru viitor i-a lăsat o amprentă greu de eliminat”.
(Lia
Roberts – preşedinta Partidului Republican din Nevada şi consul onorific al
României în Nevada, vezi „Ziua, 13 decembrie 2003, p. 13.) „Cei ce hotărăsc să
piardă sunt şi cei mai puternici”
Bundesnachrichtendienst
(BND) „Oamenii îşi dăduseră seama că Securitatea Statului împreună cu alte
organisme pe care se baza ori prin care se exercita puterea, era o instituţie
la dispoziţia dictatorilor pentru asigurarea protecţiei lor personale şi
întărirea dictaturii”
(General-colonel
Iulian Vlad)
INTRODUCERE.
Dacă
secolul al XIX-lea, în a doua sa jumătate, a însemnat instituţionalizarea
serviciilor secrete, secolul următor a dus la o dezvoltare pe toate planurile:
structural, organizatoric, legislativ, al metodelor, mijloacelor şi practicilor
folosite în acţiunile operative, al dotării cu cele mai moderne tehnologii, şi
nu în ultimul rând, al disponibilizării unor uriaşe fonduri publice.
Practic,
nu există eveniment important în istoria secolului XX fără ca serviciile
secrete să nu fi fost implicate într-o măsură mai mare sau mai mică. Cu
succesele şi insuccesele repurtate în timpul celor două războaie mondiale,
astfel de instituţii au ieşit mai consolidate, iar cu experienţa acumulată au
convins oamenii politici că războaiele calde nu mai pot constitui o soluţie
pentru aranjamente la nivel global. Mai mult, confruntarea pe frontul secret al
informaţiilor, incluzând aici şi operaţiunile speciale, s-au dovedit mai puţin costisitoare
dar şi mai eficiente.
Există
desigur şi mari riscuri în folosirea armei informaţiilor, în sensul că eşecurile
pot fi uneori ireparabile. Oricum, istoria secolului XX a dovedit, mai ales
pentru ţările mici şi mijlocii sau cu interese limitate, că merită riscul
angajării cu toată responsabilitatea în confruntarea pe frontul secret. Şi
aceasta pentru că în mai toate cazurile nu prea există alternativă în a
supravieţui ca stat şi naţiune dacă nu te laşi prins în joc. În esenţă, este
vorba despre o permanentă cursă a inteligenţelor puse să lucreze în slujba
intereselor naţionale, regionale ori globale ce ţin de stabilitatea unui
sistem. Este o dispută în care toţi, dar absolut toţi, cei implicaţi au o şansă.
Ţările mici şi mijlocii care au dispus de servicii secrete puternice – în
sensul că au fost bine dotate, judicios organizate şi cu un personal de înaltă
calificare – au căpătat de regulă o şansă în plus spre promovarea politicilor
de apărare în faţa sau la masa tratativelor, alături de cei mari şi bogaţi, mai
precis acolo unde s-au făcut jocurile politice, s-au desenat hărţi, ori s-au
stabilit zonele de influenţă şi interfaţă.
Sfârşitul
războiului rece – care în esenţă a însemnat o confruntare aspră între două
blocuri militare, NATO şi Tratatul de la Varşovia, cu interese şi ideologii ce
se excludeau reciproc – a marcat şi începutul unei noi ere în istoria
serviciilor secrete. „Focusul”, adică ţintele şi regulile jocului par să se fi
modificat, dar nu şi mentalităţile. Reciclarea lor, sau după o expresie mai
nuanţată, „adaptarea la noile condiţii geopolitice şi geostrategice”, reclamă o
perioadă de tranziţie. Aceasta nu înseamnă însă şi o pauză operativă, întrucât
aşa ceva nu există, şi nu a existat niciodată pe frontul secret.
„Cârtiţele”
sovietice, precum Aldrich Ames, Harold Nicholson, Robert Lipka ori Robert
Hansen au spionat în favoarea Kremlinului atât înainte cât şi după prăbuşirea
URSS. Acest din urmă aspect îi face pe mulţi analişti „independenţi”, deci
neînregimentaţi politic sau ideologic să vadă cu luciditate că reciclarea sau
schimbarea mentalităţii ofiţerilor de informaţii din perioada războiului rece
n-ar reprezenta altceva decât simple slogane pur propagandistice din partea
celor care militează pentru globalizare, fie ea şi multipolară.
Desigur
că riscul practicării unei astfel de „propagande” este imens. Dacă la început
au putut fi convinşi (sau fraieriţi) doar inocenţii, cu timpul societatea
civilă pe ansamblu, dincolo de eterogenitatea ei, va ajunge să înţeleagă faptul
că restructurarea serviciilor secrete nu reprezintă decât o banală expresie pur
teoretică şi fără nici o legătură directă cu ceea ce se întâmplă de fapt în
lumea serviciilor secrete.
Au
existat şi vor mai exista probabil paradoxuri. Istoricii care se ocupă de trecutul
serviciilor secrete au reuşit să documenteze, prin probe indubitabile, existenţa
unei continuităţi absolut necesare pentru activitatea de informaţii. Referirea
vizează interesul naţional care a funcţionat sub cele mai subtile forme dincolo
de orice ideologie, chiar şi în perioada războiului rece.
De
exemplu China, ţară comunistă şi SUA, pentru mulţi un adevărat simbol al
democraţiei, au avut momente de bună conlucrare a instituţiilor lor
specializate pe frontul secret. Concret, în octombrie 1983, ministrul
afacerilor externe chinez, Wu Xiequan, aflat în vizită în SUA, a discutat cu
directorul CIA, Bill Casey, despre necesitatea unor operaţiuni comune (joint
ventures, cum le denumesc americanii), ceea ce a însemnat: susţinerea
paramilitară a kmerilor roşii (tutelaţi dintotdeauna de chinezi) şi a
mudjahedinilor afgani, aprovizionaţi în parte cu arme de provenienţă americană
prin China. O săptămână mai târziu, generalul Eugen Tighe, şef al Defence
Intelligence Agency (DIA) serviciul militar de informaţii al SUA, s-a aflat la
Beijing pentru a pune la punct împreună cu generalul chinez Huang Zhengji
modalităţile de realizare a acestor operaţiuni comune sino-americane1.
1
Vezi pe larg Roger Faligot, Rémi Kauffer, Istoria mondială a serviciilor
secrete, vol. III, Editura Nemira, Bucureşti, 2002, p. 121 şi urm.).
În
atari condiţii, ne explicăm acum mai bine ca oricând unele evenimente ale
istoriei foarte recente. Având la bază deja tradiţia unei asemenea cooperări,
guvernul de la Beijing s-a grăbit, după tragicele evenimente de la Washington şi
New York din 11 septembrie 2001, să se declare de partea SUA în războiul lor
proclamat contra terorismului internaţional. Război care, după unii eminenţi
politicieni, nu ar avea menirea „de a descuraja terorismul, ci chiar de a-l
amplifica”. Iată doar un exemplu ce demonstrează că raţiunile de stat
determinate de interesele naţionale, bine ancorate istoric pe frontul secret,
pot spulbera orice îngrădiri ideologice. Iar „analiştii” (sau propagandiştii)
de ocazie nu mai au argumente pentru a-i împărţi pe combatanţii frontului
secret în buni şi răi.
Temerile,
justificate de altfel din partea societăţii civile, sunt de cu totul altă
natură. Pentru a nu se mai repeta gravele încălcări ale drepturilor omului din
perioada războiului rece – şi aceasta pentru că activitatea serviciilor secrete
s-a desfăşurat „la limita interpretării legilor”, ca să nu spunem a ignorării
lor, dar fiind motivată de aşa numite „raţiuni de stat” – s-a pus problema unui
control strict, complex şi instituţionalizat, inclusiv din partea societăţii
civile. Au apărut comisiile de control ministeriale, parlamentare sau prezidenţiale
care ţin sub o strictă supraveghere, şi în cadrul legii, activitatea
serviciilor secrete.
Fiind
percepute – şi poate că nu în totdeauna eronat – ca „organizaţii suprastatale”
ori „guverne din umbră”, serviciile secrete ar trebui să dea dovadă de
transparenţă. Este şi motivul pentru care societatea civilă a reclamat mai tot
timpul cunoaşterea acestor instituţii. Pentru sporul de credibilitate, cunoaşterea
trebuie să se bazeze pe o solidă investigaţie documentar-istorică şi să se
realizeze cu metode şi mijloace ştiinţifice.
Poate
că nu întâmplător la cel de al XIX-lea Congres internaţional de ştiinţe
istorice de la Oslo, din 6-13 august 2000, s-a organizat pentru prima oară o
secţiune care a abordat ca tematică istoria serviciilor secrete. Mai mult, în
Alexandria, statul Virginia (SUA) funcţionează de câţiva ani cu bune rezultate
un Centru de studii pentru Contraspionaj şi Securitate2, (2 „Lumea magazin”,
11/2001, p. 7), iar în capitala Germaniei, la Berlin, a luat fiinţă la
începutul lunii iulie 2003 „Cercul de discuţii al serviciilor de informaţii”,
asociaţie deschisă oamenilor de ştiinţă, foştilor agenţi din conducerea serviciilor
secrete germane, politicienilor, jurnaliştilor, reprezentanţilor justiţiei şi
economiei, precum şi angajaţilor instituţiilor guvernamentale care se ocupă de
serviciile de informaţii germane3.
3
„Suddeutsche Zeitung”, vineri 11 iulie 2003.
Există
desigur şi o serie de probleme cu care se confruntă istoricii în acest domeniu.
Să amintim mai întâi o legendă, descurajatoare prin morala ei, ce circulă în
rândul tinerilor istorici şi care pleacă se pare de la un fapt real. Se spune
că un diplomat chinez a fost întrebat la un moment dat – începutul anilor '90 –
de către un ziarist occidental, ce părere are despre rolul şi consecinţele
revoluţiei franceze de la 1789-1794 în istoria universală. Răspunsul a venit
prompt: „Este o istorie prea recentă ca să-i putem descifra sensurile”.
Trecând
peste această lecţie de filosofie a istoriei de tip asiatic, va trebui să
recunoaştem că cei ce se încumetă la studiul „istoriei recente” – după alţi
autori chiar „prea recentă” – se expun unor riscuri ce ţin de domeniul
credibilităţii. Şi aceasta pentru că nu au la dispoziţie decât date şi informaţii
furnizate de surse (izvoare istorice) deschise şi oficiale.
Prin
urmare, principalul impediment îl constituie accesul la fondurile arhivistice –
este vorba despre arhivele serviciilor secrete – care din aceleaşi „raţiuni de
stat” se lasă foarte greu desferecate. Este un aspect pe care a încercat să-l
explice şi cercetătoarea americană Amy Knight. În a sa interesantă lucrare
despre ce s-a întâmplat cu KGB-ul după căderea Blocului Comunist din Europa,
domnia sa a ţinut să atragă atenţia că istoricii serioşi nu pot scrie o istorie
obiectivă pe baza unor documente care le sunt oferite din arhive „bucăţică cu
bucăţică” sau, şi mai rău, „doar prin intermediul unor fragmente din documente”.
Aceeaşi
prudenţă ar trebui manifestată şi faţă de izvoarele memorialistice, oferite
chiar cu multă generozitate, după căderea Cortinei de fier, de foşti ofiţeri ai
serviciilor secrete sovietice.
Dezvăluirile
unor lucrări memorialistice, precum cele semnate de Pavel Sudoplatov, Oleg
Kalughin sau Iuri Şveţ ar trebui preluate de către istorici – în opinia aceleiaşi
autoare – cu multă rezervă, supuse unei analize critice foarte amănunţite şi
apoi comparate şi coroborate cu documentele de arhivă accesibile, iar
interpretarea lor să ţină cont de contextul strict istoric.
Prudenţa
s-ar datora faptului că memorialiştii din acestă categorie, ar avea ceva de
ascuns: fie „manipularea istoriei”, fie obţinerea „de bani sau alte avantaje
materiale” în schimbul unor „confesiuni neautorizate”, ceea ce îi pune de multe
ori în contradicţie cu interesele acrualelor instituţii cu responsabilităţi în
domeniul apărării siguranţei naţionale. Fără a exclude valoarea istorică a
izvoarelor memorialistice, Amy Knight susţine că dezvăluirile unor foşti ofiţeri
ai serviciilor secrete sovietice nu reprezintă altceva decât „un mozaic de
fapte autentice, jumătăţi de adevăr şi scorneli evidente”4.
4
Amy Knight, KGB după KGB. Scurtă istorie a eternei securităţi de stat, Bucureşti,
1999.
În
ultimii ani s-au publicat şi în România documente şi lucrări ale unor memorialişti
care au făcut parte din foste structuri de securitate şi informaţii – din
Ministerul de Interne şi Ministerul Apărării Naţionale – printre care:
—
Ion Mihai Pacepa5
5
Ion Mihai Pacepa, Orizonturi roşii, Bucureşti, 1992; idem, Moştenirea
Kremlinului. Rolul spionajului în sistemul comunist de guvernare, Bucureţti,
1993; Idem, Cartea neagră a Securităţii, vol. I, Rolul Poliţiei Politice şi al
Spionqjului în România Comunistă, Bucureşti, 1999; idem, vol. II, Viaţa mea
alături de Gheorghiu-Dej, Bucureşti, 1999; idem, vol. III, L-am trădat pe Ceauşescu,
Bucureşti, 1999).
—
Ion Stănescu, Cosma Neagu6
6
Neagu Cosma, Ion Stănescu, În anul 1968 a fost programată şi invadarea
României. Informaţii inedite din interiorul Serviciilor Speciale ale României,
Bucureşti, 1999; Neagu Cosma, Cupola. Din culisele Securităţii. Securitatea
văzută din interior, Bucureşti, 1994; Idem, Securitatea. Poliţia politică.
Dosare. Informatori, Bucureşti, 1998.
—
Nicolae Pleşiţă7
7
Ochii şi urechile poporului. Convorbiri cu generalul Nicolae Pleşiţă, Dialoguri
consemnate de Viorel Patrichi în perioada aprilie 1999 – ianuarie 2001, Bucureşti,
2001.
—
Marin Pancea8
8
General de divizie (r) Marin Pancea, Armata. Securitatea. Populaţia. Revoluţie
sau lovitură de stat, Un interviu cu fostul şef al Direcţiei de Informaţii a
Armatei, realizat de Graziela Bârlă, Holding Reporter, 1999).
—
Grigore Răduică9
9
General-locotenent (r) Grigore Răduică, Celălalt Ceauşescu. Mărturii din umbra
deciziilor politice, în „Magazin istoric”, s.n., februarie 1998, p. 15-17.
—
Gheorghe Raţiu10
10
Colonel (r) dr. Gheorghe Raţiu, Raze de lumină pe cărări întunecate, Bucureşti
1996; Idem, Cutia Pandorei. Dosarele Securităţii. Surprize sau capcane? Paco,
1997).
—
Iulian Vlad11
11
Vezi Declaraţia generalului Iulian Vlad scrisă la Jilava în perioada detenţiei,
în „Adevărul”, sâmbătă 19 ianuarie 1991, marţi, 22 ianuarie 1991 şi miercuri 23
ianuarie 1991; Generalul Iulian Vlad dezvăluie secretul căderii lui Ceauşescu,
în Evenimentul zilei„, nr. 72-76, 14-18 septembrie 1992; Generalul Iulian Vlad
se adresează d-lui Ion Iliescu: Am fost arestat pe nedrept, în „Evenimentul
zilei”, nr. 77, 19 septembrie 1992).
—
Victor Negulescu12
12
General (r) Victor Negulescu, Spionqj şi contraspionaj. Din viaţa şi
activitatea unui ofiţer de informaţii (1966-1996), Editura Bibliotheca, 1999;
idem, De la informaţii la contraspionqjul militar, Editura Bibliotheca, 2000;
idem, Din durerile României. Greşelile trecutului ne avertizează, Editura
Bibliotheca, 2001).
—
Ionel Gal13,
13
Ionel Gal, Raţiune şi represiune în Ministerul de Interne 1965-1989, 2 vol.,
Editura Domino, Iaşi 2001).
—
Niculae Mavru14.
14
Niculae Mavru, Revoluţia din stradă, Editura Rao, Bucureşti, 2004).
Ţinând
cont de necesitatea transparenţei, de regulile nescrise încă ale jocului, dar şi
de avertismentele cercetătoarei Amy Knight, în ceea ce priveşte prudenţa în
interpretarea surselor memorialistice, am încercat în rândurile ce urmează să
pun la dispoziţia celor interesaţi o sinteză despre momentele mai importante
din istoria serviciilor de informaţii şi securitate ale regimului comunist din
România în perioada 1965 – 1989.
ORGANELE
DE INFORMAŢII ŞI SECURITATE ÎN CONTEXTUL NOILOR RELAŢII ROMÂNO-SOVIETICE LA
ÎNCEPUTUL ANILOR '60
Spre
deosebire de Republica Democrată Germană, Polonia şi Ungaria, moartea lui
Stalin, survenită în 5 martie 1953, a avut un impact nesemnificativ asupra
afacerilor interne ale României; nu s-a produs nici o schimbare majoră în
conducerea partidului, nici o măsură de descentralizare a economiei şi nu a
încetat colectivizarea agriculturii. Gheorghiu-Dej a făcut o simplă paradă
privind principiul conducerii colective introdus de Hruşciov, dar fără să poată
evita conflictul cu noul lider de la Kremlin. Originea conflictului a avut la
bază o cauză de ordin politic şi anume, refuzul lui Gheorghiu-Dej de a se
conforma orientării antistaliniste a lui Hruşciov şi ansamblul de măsuri
destinate să-l pună la adăpost de încercările Kremlinului de a-l înlocui.
Pe
bună dreptate istoricul Florin Constantiniu aprecia că „nu prin apărarea
intereselor economice a descoperit echipa lui Gheorghiu-Dej politica de
independenţă, ci prin luptă înverşunată pentru păstrarea puterii”15.
15
Florin Constantiniu, O istorie sinceră a poporului român.
Un
paradox al regimului dejist constă în faptul că, în paralel cu măsurile
represive, era deja angajat pe drumul care a dus la spectaculoasa reorientare
internă şi externă a României de după 1960.
Explicarea
acestor proceduri ar putea consta în faptul că Gheorghiu-Dej făcea distincţie
între modelul sovietic şi Uniunea Sovietică. Optând pentru primul, liderul
comunist de la Bucureşti a îndreptat partidul şi ţara pe un nou curs, de
autonomie faţă de stăpânii de la Kremlin, refuzând să accepte pentru România în
cadrul CAER rolul de „coş de pâine” al ţărilor mai puternic industrializate, ca
RDG şi Cehoslovacia.
Îmbrăţişarea
de către Dej a valorilor leninist-staliniste de industrializare, dar fără să se
mai supună orbeşte faţă de indicaţiile Kremlinului, l-a transformat într-un aşa-zis
„comunist naţional”.
Desigur
că termenul de „comunist naţional” este la prima vedere, cel puţin pentru
România, un nonsens. Comunismul nu a avut rădăcini în tradiţia politică
românească, iar instaurarea regimului comunist s-a făcut cu forţa. Comunismul
în România a fost o „plantă exotică”, nedorită de imensa majoritate a poporului
român. Binomul comunism-naţional are semnificaţie doar în ceea ce priveşte
politica de relativă autonomie a regimului de la Bucureşti faţă de URSS.
Pe
de altă parte, mai trebuie spus că aceeaşi consecvenţă a lui Dej faţă de
principiile staliniste a dus în cele din urmă, paradoxal, la diminuarea terorii
instituţionalizate. Ruptura parţială cu Moscova, înţeleasă ca rezistenţă faţă
de presiunile sovietizării, s-a produs treptat şi neuniform, cu fluctuaţii în
evoluţia sa.
Desprinderea
politicii lui Dej de interesele integraliste ale Moscovei – ceea ce a atins
coarda sensibilă a puternicelor sentimente antiruseşti nutrite de majoritatea
românilor – a atras, pe de altă parte, sprijinul pentru regimul său, chiar şi
în rândul deţinuţilor proaspăt eliberaţi, care priveau amnistia numai din
punctul de vedere care o lega de ruptura cu Moscova şi noul „liberalism” al
liderului comunist de la Bucureşti.
Ei
nu au uitat totuşi – şi ar fi fost imposibil acest lucru – că acelaşi
Gheorghiu-Dej fusese cel care iniţiase şi autorizase măsurile de trimitere a lor
în închisoare.
A
te opune politicii lui Dej, însemna a te situa pe poziţiile de partizanat cu
Moscova.
A-l
susţine pe Dej, însemna a face disidenţă politicii Kremlinului.
Iată
de ce, în ultimii ani ai lui Dej şi cel puţin în primul deceniu al urmaşului
său, Nicolae Ceauşescu, în România nu au mai fost disidenţe politice. Într-o
asemenea situaţie, organele de securitate naţionalizate printr-o acţiune
energică de purificare a elementelor sovietice nu au mai avut practic obiect de
„lucru” ca poliţie politică represivă, concentrându-şi atenţia asupra
cercetării şi demascării spionajului ruso-sovietic dar şi a propriilor „abuzuri”
făcute în perioada anilor '50.
Ineficienţa
cooperării Securităţii cu structurile similare din ţările socialiste vecine.
Ca
orice oficină de spionaj, contraspionaj şi contrainformaţii care se respectă
sau doreşte să impună respect, Securitatea a colaborat şi a practicat schimbul
de informaţii. Evident că acest procedeu, des uzitat în activitatea de informaţii,
s-a limitat în acea perioadă la strucrurile similare ale ţărilor socialiste,
iar fluxul informativ a vizat, în exclusivitate, „uneltirile imperialismului”.
În
ciuda unor legende create în timp, momentele de reală colaborare între
Securitate şi organismele similare din URSS sau din alte ţări socialiste, în
materie de spionaj şi de contraspionaj, au fost sporadice şi precare. Foarte
posibil ca sovieticii să nu-i fi considerat pe colegii lor din România
suficient de calificaţi în aceste probleme.
Documentele
de arhivă atestă şi un schimb de informaţii şi chiar o colaborare operativă în
scopul unor aranjamente politice, între serviciile speciale româneşti şi cele
chineze, care au fost antamate de Bodnăraş şi Kang-Sheng (şeful serviciilor
secrete şi de securitate chineze) la începutul anilor '60 16.
16
În Republica Populară Chineză, Ministerul Securităţii Statului este cunoscut
sub numele de Gonganbu. A fost creat în 1949, având ca sarcini:
contrasubversiunea, siguranţa, supravegherea suspecţilor politici, apărarea
frontierelor, întregistrarea stării civile, investigaţia criminală. Cartierul
său general se află în strada Chang'an din Pekin (Beijing) iar efectivele sale
nu au fost niciodată mai mici de 750 000 de persoane.
Prin
acest canal informativ al lui Bodnăraş, guvernul comunist de la Bucureşti a
realizat primele contacte şi întâlniri cu chinezii.
Tot
atunci, şi pentru a contrabalansa influenţa chineză în zonă, la iniţiativa
conducătorilor de la Kremlin s-au organizat „întâlniri de lucru bilaterale”
între şefii departamentelor de securitate din ţările socialiste europene. Prima
întrevedere de acest gen s-a desfăşurat la Moscova, după care au urmat cele de
la Varşovia, Berlin, Budapesta, Sofia şi Praga. Rostul întrevederilor era ca
fiecare şef de delegaţie să prezinte o informare în care să evidenţieze
„succesele obţinute în lupta cu agenturile imperialiste”. Cu toate acestea, se
făcea mai multă politică, lăsând pe planul secund problemele informative.
Evident, sovieticii se erijau în conducători, rezervându-şi mereu ultimul
cuvânt în „trasarea liniei de viitor”.
Se
pare că nu întotdeauna au reuşit să-şi impună punctul de vedere. De exemplu, la
consfătuirea de la Praga, şeful Securităţii poloneze a pus în discuţie crearea
unei cartoteci comune, cu sediul la Moscova, în care să fie evidenţiată reţeaua
informativă care acţiona în afara graniţelor ţărilor semnatare ale Tratatului
de la Varşovia. Delegatul sovietic l-a susţinut pe omologul său polonez,
afirmând că „unirea potenţialului informativ al tuturor ţărilor va mări gradul
de penetrare şi eficienţă al „lagărului socialist„ în lupta cu imperialismul
mondial…”17.
17
Neagu Cosma, Ion Stănescu, op. Cit., p. 22.
Susţinerea
unui asemenea punct de vedere s-a manifestat şi din partea şefului Securităţii
din Bulgaria. În schimb, Alexandru Drăghici, şeful delegaţiei române, s-a
situat pe o poziţie contrară, invocând două argumente fundamentale:
1)
serviciul de informaţii ţine de suveranitatea statului care l-a creat şi pe
care îl deserveşte;
2)
serviciile de informaţii se conduc după legi specifice, cea mai importantă
fiind stricta conspirare a activităţiilor pe care le desfăşoară18.
18
Ibidem, p. 23.
Înverşunarea
lui Drăghici contra manevrelor iniţiate de Kremlin, privind „utilitatea
centralizării” s-a reliefat ulterior şi mai elocvent.
Întors
în România, Drăghici a convocat cadrele de comandă din structurile
informativ-operative ale Securităţii, atenţionându-le că „ceea ce nu s-a reuşit
„în mare„ la Praga – adică creerea unei cartoteci comune – s-ar putea realiza „în
mic„, adică ofiţeri români să divulge faţă de consilierii sovietici pe agenţii
infiltraţi în ţările occidentale, existând astfel pericolul ca sovieticii să-i
preia fără acordul părţii române”19.
19
Ibidem, p. 24.
Într-adevăr,
la începutul anilor '60 relaţiile cu sovieticii se răciseră simţitor.
Gheorghiu-Dej menţiona, în cadrul şedinţei Biroului Politic al CC al PMR, din
ziua de 13 mai 1963, că între miniştrii de Interne ai celor două state, România
şi URSS, „există legături”, „schimb de păreri, schimb de experienţă”, se puteau
întocmi „programe comune” şi „acţiuni comune într-un domeniu sau altul”.
Alexandru Drăghici, ministrul de Interne, a replicat secretarului general al
partidului că „se confruntă cu cazuri” [18 la număr – n.n.], când sovieticii „au
încercat să ne fure munca noastră” înregistrându-se şi „căderi de oameni tot
din cauza lor”.
Poziţia
lui Drăghici a fost fermă: „nu avem nevoie de nici un fel de colaborare de asta
din partea lor”, şi că în situaţia în care se mai doreşte colaborarea, aceasta
ar urma să se facă „pe bază de reciprocitate”20.
20
Retragerea trupelor sovietice 1958, Bucureşti, 1996, doc. 389
Din
alte surse memorialistice aflăm că schimbul de informaţii şi colaborarea dintre
Direcţia de Informaţii Externe (DIE), principala structură de spionaj a
Securităţii, şi serviciile similare ale unor ţări socialiste au fost chiar
întrerupte brusc, imediat după ce s-a publicat „Declaraţia din aprilie” (1964).
Potrivit
generalului defector cehoslovac Jan Sejna, care a apucat să-şi scrie memoriile,
Antonin Novotny – conducătorul comunist al Cehoslovaciei – ar fi primit o
scrisoare de la Hruşciov prin care i se cerea „să limiteze schimburile noastre
de informaţii obţinute prin spionaj cu românii”.
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!