Cristian Troncotă
DUPLICITARII-6
În aceste circumstanţe ofiţerii
zeloşi peste măsură de la UM 0500/A au cerut să se precizeze în baza cărei legi
şi cine i-a îndrituit pe acei autori să declasifice documentele respective.
Într-adevăr,
pe atunci în România nu exista, în afara Legii Arhivelor Statului un alt act
normativ care să stipuleze cu exactitate cine şi când avea dreptul să declasifice
documente cu caracter secret de importanţă istorică. Totul depindea de
profesionalismul şi buna credinţă a istoricilor şi arhiviştilor, în sensul că
ceea ce se făcea public nu trebuia „să aducă prejudicii intereselor satului” şi
evident „imaginii partidului şi orânduirii socialiste”, ca să nu mai vorbim de
„prestigiul comunismului în lume”.
Prin
urmare, trebuia iniţiat un proiect de lege care să pună toate aceste lucruri la
punct. Din fericire pentru acei autori „vânaţi” a venit între timp revoluţia
din decembrie 1989.
Despre
eficienţa activităţii de prevenire a Direcţiei a II-a şi a unităţilor speciale
desprinse din ea, care aveau în preocupări să vegheze la buna desfăşurare a
procesului de producţie în principalele ramuri economice, prevenirea actelor de
sabotaj şi a defecţiunilor la instalaţii, mai trebuie precizat că în ciuda
programelor de măsuri, care arătau foarte bine pe hârtie99, s-au înregistrat
explozii la întreprinderile petrochimice de la Piteşti (1982) şi Teleajen
(1983) soldate cu morţi, răniţi şi imense pagube materiale.
99
Arh. SRI, fond „d”, dosar nr. 10969, f. 207-219, 373-481 (vezi: „Planul de
măsuri privind îmbunătăţirea activităţii organelor Ministerului de Interne pe
marile platforme petrochimice”, nr. D/00101562/21.11.79; „Planul de măsuri
privind perfecţionarea activităţii organelor de securitate în obiectivele din
industria chimică şi petrochimică”, nr. D/0090128/24.04.84; „Programul de
măsuri ce urmează a fi întreprinse în obiectivele chimice şi petrochimice”, nr.
D/0012434/7.06.89)
În
incendiul de la Teleajen şi-a găsit sfârşitul, în împrejurări de nedescris,
căpitanul Iacob Dragoş, ofiţerul care răspundea contrainformativ de acel
obiectiv, lăsând în urmă o soţie şi o fiică îndurerate. Un alt incendiu
devastator s-a produs în ziua de 15 septembrie 1985, la orele 15.20, atunci
când a ars în întregime fabrica de celofan de la Brăila. „Era o fabrică pe trei
nivele, cât un stadion de fotbal” – după cum o descrie fostul colonel de
securitate, Dumitru Răşină – şi care „costase statul român nu mai puţin de 290
milioane de dolari, importată din Elveţia de la firma Mauser”100.
100
Apud Şerban Săndulescu, op. Cit., p. 247
După
aceste evenimente conducerea DSS s-a încăpăţânat să continue politica
„elaborării de programe de măsuri”, care au avut în vedere „cunoaşterea şi
contracararea acţiunilor” prin care se urmărea „boicotarea sau compromiterea
produselor şi mărfurilor româneşti pe pieţele externe, precum şi a încercărilor
de a se dezavantaja România în relaţiile economice cu parteneri externi”101.
101
Arh SRI, fond „d”, dosar nr. 10 969, f. 478 (vezi Programul de măsuri al DSS pe
anul 1989)
Era
perioada în care Nicolae Ceauşescu, printr-un program de măsuri de austeritate
intenţiona să achite întreaga datorie externă a României – şi trebuie spus că a
reuşit acest lucru, în aprilie 1989 – iar Occidentul reacţionase dur, prin
măsuri de izolare a ţării datorită politicii regimului de la Bucureşti care
încălca tot mai frecvent drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, recunoscute de
Actul final de la Helsinki. Aşa se explică faptul că Direcţia a II-a devenise
în ultimii ani ai regimului comunist din România instituţia „cea mai bine
informată” despre adevărata stare economică a ţării, dar care se simţea cu
mâinile legate.
Poate
că nu întâmplător primii ofiţeri de securitate care au apărut în Studioul 4 al
Televiziunii române în după-amiaza zilei de 22 decembrie 1989, pentru a-şi
declara deschis adeziunea faţă de cauza revoluţiei române, au fost tocmai cei
de la Direcţia a II-a.
Contraspionajul
şi poliţia politică – cazul Mircea Răceanu.
Direcţia
a III-a contraspionaj dispunea, în anul desfiinţării DSS, de aproximativ 900 de
cadre (ofiţeri, subofiţeri şi personal civil) în structurile centrale şi în
teritoriu. Dacă e să avem în vedere că ponderea ofiţerilor operativi nu depăşea
30%, iar în legătura fiecărui ofiţer din această categorie se aflau permanent
circa 20-25 surse umane (informatori, colaboratori, presoane de sprijin, gazde
case de întâlnire, rezidenţi etc.) ar rezulta un maximum de 6000-6500 de surse
ca potenţial informativ.
Interesantă
este comparaţia cu structura similară a STASI. Astfel, Direcţia de
contraspionaj est-germană avea, în aceeaşi perioadă, 2350 de angajaţi permanenţi,
din care 1962 lucrau la centrul STASI din Berlinul de Est, şi se puteau baza
permanent pe 2500-3000 de informatori102.
102
Vezi John O. Koehler, op. Cit., vol. 2, p. 77)
Diferenţele
sunt grăitoare. Prin urmare, pentru organele de securitate româneşti,
introducerea „principiului normării”, mai neted spus a întrecerii socialiste
între ofiţeri – miza fiind cine are mai mulţi informatori şi mai multe cazuri
rezolvate – a avut repercursiuni dintre cele mai dramatice în planul eficienţei
activităţii informativ-operative.
Principala
sarcină a Direcţiei a III-a era de a supraveghea „locurile, mediile şi
persoanele care lucrau sau aveau acces la documentele secrete de stat, invenţii
şi inovaţii de importanţă pentru economia naţională, precum şi străinii suspecţi
de apartenenţă la serviciile de spionaj din ţările de provenienţă”.
În
această categorie de persoane, erau ţintiţi în special străinii aflaţi temporar
în România, oameni de afaceri, turişti, diplomaţi, doctoranzi etc. În egală
măsură erau supravegheaţi şi cetăţenii români (personalul de serviciu la legaţii
şi ambasade, funcţionari la companii străine şi rudele acestora) care veneau în
contact cu străinii.
Tot
în competenţele aceleiaşi Direcţii intrau şi „radioamatorii şi colecţionarii de
timbre”, ca de altfel „orice membru al unei societăţi cu legături în
străinătate”.
Din
această categorie făceau parte şi francmasonii. Conform metodologiei interne,
Direcţia a III-a trebuia să ia măsuri „pentru o mai bună documentare a
planurilor francmasonilor cu privire la România şi pentru a asigura un canal
mai de profunzime asupra elementelor suspecte că participă la activităţi
francmasonice în exterior”103.
103
„Evenimentul zilei”, 26 iulie 1993, p. 3.)
În
Raportul de bilanţ, întocmit de Direcţia a III-a în 1978, privind „stadiul
executării ordinelor”, se făceau referiri interesante asupra acţiunilor de
contraspionaj: „Din rândul celor 4.891.360 străini care ne-au vizitat ţara în
1977 şi în primul trimestru al anului 1978, au fost identificaţi şi incluşi în
baza de lucru a organelor de Securitate un număr de 6453 străini (diplomaţi,
comercianţi, ziarişti, emisari, studenţi, doctoranzi, turişti) din care 375
sunt lucraţi prin dosare de urmărire informativă.
Dintre
cetăţenii români identificaţi ca legături ale străinilor, au fost selecţionaţi şi
puşi în lucru 5 549 suspecţi, dintre care 642 prin dosare de urmărire
informativă, iar 4 907 în cadrul dosarelor de obiectiv problemă [.].
În
cadrul urmăririi informative s-a acordat prioritate executării unui control mai
eficient asupra celor 176 cadre şi agenţi de spionaj identificaţi că în anul
1977 acţionau împotriva României, din care 123 îşi desfăşurau activitatea sub
acoperire diplomatică. Concomitent s-a urmărit asigurarea cunoaşterii şi
controlării activităţii ziariştilor şi altor străini semnalaţi cu preocupări pe
linia culegerii de informaţii despre situaţia social-politică a naţionalităţilor
conlocuitoare şi libertatea cultelor sau de instigare directă la emigrare ori
la alte acţiuni ostile [.]
În
96 de cazuri s-au întreprins acţiuni de dezinformare şi influenţă; prin
măsurile luate a fost determinată rechemarea de la post înainte de termen a 12
diplomaţi şi reprezentanţi străini; în 25 de cazuri s-a prevenit ca unele
cadre, agenţi sau alţi străini suspecţi să intre în posesia unor informaţii
secrete ori să pătrundă în zone şi obiective de impostanţă deosebită [.]
S-a
realizat un control mai eficient supra celor 54 legionari din emigraţie, 15
exponenţi ai unor organizaţii naţionalist-iredentiste şi peste 100 emisari ai
unor centre reacţionare, cultice şi sectante din străinătate, care în 1977 au
venit în ţară ca turişti, precum şi a celor circa 1000 de persoane din emigraţia
maghiară care ne-au vizitat ţara. Pentru curmarea activităţii acestor elemente şi
contracararea influenţei lor în rândul cetăţenilor români, 33 de emisari au
fost incluşi pe lista persoanelor indezirabile, la 3 le-a fost întrerupt
dreptul de şedere în ţară, iar dintre legăturile lor, 334 cetăţeni români au
fost avertizaţi şi 8 puşi în dezbaterea publică” 104.
104
Arh SRI, fond „d”, dosar nr. 10 914, vol. 5, f. 79-80
Munca
de Securitate în domeniul contraspionajului a fost serios influenţată de
Decretul 408 din 1985, care prevedea în esenţă că orice contact al unui cetăţean
român cu un străin trebuia adus imediat la cunoştinţa organelor de partid şi a
Ministerului de Interne.
Nerespectarea
acestei prevederi constituia „o abatere de la conduita civică şi de partid”.
Prin
urmare, neraportarea unei banale discuţii cu un străin constituia un delict
penal.
Consecinţele
au fost dintre cele mai nefaste pentru activitatea de contraspionaj.
Reintroducându-se camuflat principiul care funcţiona în anii '50, conform
căruia „orice străin e un posibil spion”, prevederile Decretului 408 au
modificat substanţial „baza de lucru”, sporind cantitatea în detrimentul calităţii.
Să
ne imaginăm de exemplu, un ziarist, un doctorand, un turist sau vizitator la
rude din străinătate venit în România, în perioada 1985-1989.
Pe
stradă, în parcuri, în restaurante, în biblioteci etc. Intra în mod inerent în
legătură cu cetăţeni români.
Ei
bine, contraspionajul era obligat ca pe lângă supravegherea străinului, să
deschidă mape de verificare informativă sau chiar dosare de urmărire pentru
acei români care nu raportau despre contactul lor – care uneori putea fi şi o
banală discuţie – cu străinul.
Într-un
studiu efectuat la sfârşitul anului 1988 asupra cazurilor pe linie de
contraspionaj clasate la Arhivă a rezultat că proporţia era de 1 la 3, adică
din cauza unui străin s-au întocmit alte trei dosare unor cetăţeni români, ceea
ce demonstrează limpede o basculare a contrasponajului spre activităţi de poliţie
politică.
Luând
cunoştiinţă de conţinutul acelui raport de cercetare, din care mai rezultau şi
alte anomalii ale muncii de securitate printre care faptul că 64% din baza de
lucru o formau muncitorii şi doar 21% intelectualii, generalul Iulian Vlad s-ar
fi exprimat cu mânie: „Dacă cifrele sunt corecte şi nu le pun la îndoială,
rezultă două lucruri grave. Contraspionajul este deturnat de la activitatea lui
firească, iar Securitatea se ocupă de clasa muncitoare, ceea ce nu s-a mai
întâmplat niciodată”105.
(105
Mărturisire făcută de un fost ofiţer de securitate care a dorit să-şi păstreze
anonimatul).
Cazul
cel mai elocvent din acest punct de vedere se referă la diplomatul român Mircea
Răceanu „prins în flagrant” de ofiţerii Direcţiei a III-a – în ianuarie 1989 – când
încerca să transmită „documente secrete” unor reprezentanţi ai Ambasadei SUA
din Bucureşti. Mircea Răceanu a fost anchetat, judecat şi condamnat la 20 de
ani închisoare pentru „înaltă trădare”.
În
timpul evenimentelor din decembrie 1989, din ordinul noilor autorităţi – conducerea
Frontului Salvării Naţionale – Mircea Răceanu a fost eliberat din arest.
Ulterior i s-a pus la dispoziţie un avion pentru a pleca definitiv, împreună cu
familia, în SUA.
Fostul
colonel de securitate Gheorghe Cotoman, care a lucrat mai mulţi ani în cadrul
Direcţiei a VIII cercetări penale a DSS, descrie în lucrarea sa memorialistică
în detaliu acest caz, de unde reţinem că pe timpul anchetei Mircea Răceanu a
avut parte de „un tratament civilizat”, iar probele administrate prin actul de
acuzare „demonstrau fără dubii infracţiunea de trădare”106.
106
Gheorghe Cotoman, Dosarele Securităţii. Dezvăluirile unui anchetator de la
Direcţia a VI-a a DSS, Craiova, Editura Obiectiv, 1999
Într-un
interviu acordat ziarului „Ziua”107, (107 25 octombrie 2000, p.3), imediat după
ce cazul a fost rejudecat şi sentinţa din 1989 anulată, Mircea Răceanu a oferit
câteva date interesante în legătură cu modul în care fusese arestat şi judecat,
precum şi despre aşa-zisele documente secrete care probaseră infracţiunea de
trădare.
Mircea
Răceanu a povestit că în ziua de 31 ianuarie 1989, în timp ce se îndrepta
împreună cu soţia sa spre reşedinţa ambasadorului SUA din Bucureşti.
—
Aflată pe şoseaua Kiseleff – în dreptul Studioului „Alexandru Sahia”
autoturismul său, o Dacie de culoare albă, a fost blocat de două maşini
identice, fiind imediat reţinut.
Cu
o seară înainte, tatăl său, Grigore Răceanu, fost activist al partidului
comunist încă din ilegalitate, îi arătase „Scrisoarea celor şase”, varianta
realizată de Gheorghe Apostol. În momentul arestării de către organele de
securitate, Mircea Răceanu era convins că se intenţiona obţinerea de la el a
unor detalii despre grupul disident.
„Am
vrut să-mi protejez tatăl şi pe cei care urmau să facă cunoscutul gest de
disidenţă împreună cu el – precizează Mircea Răceanu. Din acest motiv am
recunoscut de la bun început, tot ceea ce îmi imputau ei. Culmea este că ei nu ştiau
nimic despre acestă scrisoare”108.
108
Ibidem, „Ziua” 25 octombrie 2000, p.3)
Procesul
a început pe 21 iulie 1989, la Tribunalul Militar de pe Calea Plevnei, unde
urma să fie apărat de cei doi avocaţi, Păstorel Zugrăvescu şi Aurel Zamora. Pe
toată durata procesului aceşti doi avocaţi au avut o „atitudine ireproşabilă” şi
au făcut tot ceea ce era omeneşte posibil în favoarea lui Mircea Răceanu.
Practic
însă, cei doi avocaţi n-au fost lăsaţi să-şi exercite meseria. Zamora a fost
arestat în prima zi a procesului şi ţinut la Securitate până seara târziu, iar
Păstorel Zugrăvescu nu a fost lăsat să-şi ţină pledoaria nici la proces şi nici
la recurs, când a fost întrerupt după două minute.
De
altfel, acestuia nu i s-a permis să vorbească cu clientul său decât cinci
minute înainte de începerea procesului. În legătură cu documentele găsite la el
în momentul arestării şi care au constituit „probele trădării”, Mircea Răceanu
a menţionat că erau 7-8 pagini dactilografiate cu date despre ultima şedinţă a
Tratatului de la Varşovia.
Erau
documente oficiale, de circulaţie internaţională, „de genul comunicatelor care
se distribuie cu ocazia unor simpozioane”, ele nefiind nici ştampilate şi nu
aveau pe ele nici o specificaţie „de uz intern” sau „strict secret”109.
109
Ibidem, „Ziua” 25 octombrie 2000, p.3
Pe
spatele foilor dactilografiate existau nişte notiţe scrise de mână, ce
cuprindeau observaţii ale diplomatului român, pe care urma să le discute cu
ambasadorul SUA. În legătură cu România, notiţele se refereau la relaţiile
culturale româno-americane, în special opinii ale lui Mircea Răceanu despre
prigoana exercitată de Elena Ceauşescu împotriva intelectualilor. Dar ceea ce a
deranjat cel mai mult organele de securitate au fost notiţele despre ziarul
ilegal pe care intenţionau să-l tipărească jurnaliştii de la „România liberă”,
în frunte cu Petre Mihai Băcanu, Anton Uncu şi Mihai Creangă 110.
110
Stelian Tănase, Miracolul revoluţiei, Humanitas, Bucureşti, 1999, p. 256)
Prin
urmare, celebrul caz de trădare, prins în flagrant de organele de contraspionaj
ale Securităţii nu a fost în realitate decât o acţiune tipică de poliţie
politică. Aceasta a fost şi raţiunea pentru care statul român l-a reabilitat pe
Mircea Răceanu, în toamna anului 2000, anulându-i condamnarea de trădare. Mai
mult, în timpul unei vizite oficiale în SUA, 8 februarie 2002, preşedintele
României, Ion Iliescu, l-a decorat pe Mircea Răceanu cu Ordinul Pentru Merit în
grad de comandor 111.
111
„Ziua”, 9-10 februarie 2002, p. 12
Acordarea
acestei decoraţii a reprezentat în fond şi o recunoaştere din partea autorităţilor
române a meritelor lui Mircea Răceanu privind aderarea României la NATO112.
112
„Jurnalul Naţional”, 12 februarie 2004, p. 12
TERORISM
ŞI ANTITERORISM ÎN ROMÂNIA.
Ca
formă a violenţei în planul relaţiilor social-politice, terorismul este la fel
de vechi ca şi istoria umanităţii. În decursul vremurilor şi sub o formă sau
alta, terorismul şi-a făcut simţită prezenţa în râdurile majorităţii
popoarelor. S-a manifestat prin acte de violenţă, care au trezit în conştiinţa
oamenilor revoltă şi indignare, având de regulă, consecinţe negative asupra
dezvoltării normale a relaţiilor sociale.
Ca
fenomen s-a impus în epoca modernă. „Teroarea revoluţionară” iniţiată de
dictatura iacobină în timpul revoluţiei franceze (1793-1794), precum şi
„teroarea roşie”, prin care s-a impus partidul bolşevic din Rusia după
preluarea puterii în urma loviturii de palat din octombrie 1917, au avut ca
principal obiectiv intimidarea sau lichidarea fizică a adversarilor politici.
Iată
de ce, până la sfârşitul primului război mondial, terorismul a fost considerat
ca fenomen de stânga. În perioada interbelică, acţiunile teroriste au fost iniţiate
în principal de grupuri separatiste de dreapta, aşa cum a fost de exemplu, cel
al ustaşilor care doreau independenţa Croaţiei. Până în 1945 nu au existat acţiuni
teroriste sistematice în Europa, deşi în unele state s-au manifestat destul de
riguros, cum a fost în Rusia sovietică, Croaţia, Spania şi România.
Proporţiile
violenţei au avut ca principală consecinţă vătămarea stabilităţii relaţiilor
normale de convieţuire paşnică, a legăturilor diplomatice, culturale şi
economice, desfăşurate în conformitate cu normele şi principiile dreptului
intenaţional.
Conceptul
de terorism.
Din
punct de vedere teoretic, încercările de a defini noţiunea de terorism nu au
dus încă la un consens pe plan internaţional. Walter Laquer, istoric şi
comentator de politică externă americană, menţiona într-o erudită lucrare
consacrată acestui fenomen că între 1936 şi 1981 s-au dat 109 definiţii
terorismului, dar niciuna dintre ele nu este suficient de cuprinzătoare113.
113
Walter Laquer, The Age of Terrorism, Little Brown, 1987, p. 11/12
Prima
încercare a aparţinut Convenţiei internaţionale pentru prevenirea şi reprimarea
terorismului, semnată la Geneva în 1937: „Prin terorism se înţeleg faptele
criminale îndreptate împotriva unui stat, al cărui scop sau natură este de a
provoca teroarea împotriva unor personalităţi marcante, a unor grupuri de
persoane sau în public”.
Există
şi alte încercări mai recente de a defini fenomenul 114.
114
Terorismul este folosirea forţei sau a ameninţării cu forţa în scopul obţinerii
unui câştig politic„ (Brian Jenkins); „Terorismul înseamnă folosirea ilegitimă
a forţei pentru a atinge obiective politice, în condiţiile în care viaţa unor
oameni nevinovaţi este pusă în pericol„ (Walter Laquer); „Terorismul înseamnă
uciderea, lovirea sau ameninţarea deliberată şi sistematică a unor oameni
nevinovaţi pentru a crea teamă şi a intimida, în scopul de a obţine un câştig
politic sau tactic, de obicei pentru a impresiona opinia publică„ (James M.
Poland); „Terorismul înseamnă folosirea ilegală a forţei sau a ameninţării cu
forţa la adresa unor persoane sau a unor proprietăţi pentru a atinge scopuri
politice sau sociale. În special, are ca scop să intimideze sau să oblige un
guvern, indivizi sau un grup de oameni să-şi modifice comportamentul sau linia
politică„ (Vice-Presidents Task Force -1986); „Terorismul înseamnă folosirea
ilegală a forţei sau a ameninţării cu forţa la adresa unor persoane sau a unor
proprietăţi pentru a intimida sau a obliga un guvern, populaţia civilă sau o
parte a acesteia în scopul de a atinge obiectivele de ordin politic sau social„
(Biroul Federal de Investigaţii FBI), Apud, „Curentul„, martie- 9 februarie
1999, p. 17; „Terorismul constituie săvârşirea unei crime sau a unui delict
printr-o metoda specifică ce este caracterizată prin violenţă şi intimidare„
(Alerta”, joi, 9 noiembrie 2000, p. 9).
Doi
cercetători olandezi de la Universitatea din Leiden, au strâns 109 definiţii
academice ale terorismului şi le-au analizat principalele elemente.
În
urma studiului au ajuns la concluzia că elementul de violenţă era prezent în
83% dintre ele, ţelurile politice în 65%, în vreme ce 51% puneau accentul pe
elementul inducerii sentimentelor de frică şi teroare. Doar 21% din definiţii
menţionau arbitrariul şi caracterul nondiscriminatoriu al ţintelor alese şi numai
17, 5% cuprindeau victimizarea civililor, a noncombatanţilor, a elementelor
neutre sau din afară 115.
115
Alex P. Schmid, Albert J. Jongman, Political Terrorism, Amsterdam, North
Holland Publising Company, 1998, apud Terorismul. Istoric, forma, combatere,
Culegere de studii, Bucureşti, Editura Omega, 2001, p. 29
Ca
forme de manifestare a terorismului se pot enumera: pirateria aeriană, navală
sau terestră, luarea de ostatici, răpirea unor persoane ale vieţii politice,
militare, economice, sociale, culturale etc.
Actele
teroriste se pot clasifica în terorism intern şi internaţional. Primul poate fi
la rândul lui, terorism de stat (regim de teroare), terorism de stânga sau de
dreapta (deci motivat ideologic), naţionalist sau separatist (motivat de idealuri
naţionale). Scopurile lor sunt total opuse.
Terorismul
intern vizează, din punctul de vedere al iniţiatorilor, întărirea statului, iar
cel internaţional distrugerea sau compromiterea instituţiilor statale. Istoria
secolului XX evidenţiază că terorismul internaţional este susţinut de diferite
forţe, de la terorismul sponsorizat de anumite state contra altora până la
colaborarea între diferite grupuri teroriste din colţuri îndepărtate ale lumii.
Acestea sunt şi motivele pentru care terorismul a fost şi a rămas un factor
perturbator al relaţiilor interstatale şi interetnice.
Alţi
teoreticieni clasifică actele teroriste în funcţie de elementul subiectiv al
infracţiunii (intenţia), distingând astfel un terorism de drept comun şi un
terorism social. Prin terorism de drept comun s-ar înţelege acele infracţiuni
care cad sub incidenţa legii penale, agravată însă de metode de execuţie prin
teroare. De regulă, acest gen de infracţiuni au ca obiect un interes personal
ca de exemplu: obţinerea unei sume de bani, încercări de şantaj, taxele de
protecţie, practicile gangsteriale (Mafia, sub toate aspectele ei) ori ale
bandelor de tâlhari.
În
schimb, terorismul social ar fi acea formă de infracţiune care urmăreşte
impunerea unei ideologii sau doctrine sociale, economice ori distrugerea unei
orânduiri sociale. Terorismul reprezintă, în esenţă, un pericol social deosebit
de grav pentru structura, coeziunea socială şi securitatea indivizilor şi a
statelor.
Aşa
cum îl cunoaştem astăzi – mai bine organizat, cu cei care îl practică mai bine
educaţi şi pregătiţi, având la dispoziţie reţele de case conspirative şi
structuri secrete proprii, care să le asigure identităţi false, mijloace de
transport, informaţii, arme şi o gamă variată de legături şi contacte sigure în
străinătate – terorismul a apărut abia după terminarea celui de al doilea
război mondial 116.
116
Wilhelm von Angeldorf, Secolul XX – secol al minciunii dirijate, Editura
Samizdat, 2000, p. 209.
Sprijinitoarea
principală a terorismului modern a fost Uniunea Sovietică. Abia după prăbuşirea
„imperiului roşu” condus de la Kremlin, a devenit mai bine cunoscut câţi bani şi
cât efort au învestit comuniştii sovietici pentru pregătirea teroriştilor
profesionişti. Sovieticii au conceput tehnici eficiente de producere a
voluntarilor, apoi de îndoctrinare şi pregătire a lor. Sprijinul sovietic
pentru terorismul internaţional a fost considerat de către liderii de la
Moscova doar „o altă tactică a războiului rece” 117.
117
Wilhelm von Angeldorf, Secolul XX – secol al minciunii dirijate, Editura
Samizdat, 2000, p. 209
Totuşi,
în ciuda zecilor de mii de terorişti care au fost antrenaţi şi echipaţi în
perioada războiului rece, doar o mică parte a acestora a intrat în acţiune.
Fiecare act terorist de succes a avut efectul dorit, adică de a îngrozi mulţi
oameni doar la gândul posibilităţii de repetare în viitor a unor asemenea acte
politice de cruzime. Iată de ce, combaterea fenomenului terorist a devenit o
problemă de maximă importanţă pentru ţările ţintă. Combaterea terorismului
implică două tipuri de acţiuni:
—
Antiteroriste (măsuri defensive) şi
—
Contrateroriste (măsuri ofensive).
Antiterorismul
este definit ca un ansamblu al măsurilor defensive folosite pentru reducerea
vulnerabilităţii indivizilor sau proprietăţii la atacurile teroriste, cu o
implicare minimă a forţelor militare locale.
Contraterorismul
reprezintă ansamblul măsurilor ofensive luate pentru a preveni, opri şi a da
lovituri terorismului 118.
118
Serviciul Român de Informaţii, Manual de pregătire pe profil antiterorist,
Bucureşti, 1999, p. 18
O
activitate bine organizată de informaţii şi contrainformaţii, dublată de
eficienţa muncii poliţieneşti în ţările ce au constituit ţinta atacurilor
teroriste au fost cele mai la îndemână mijloace de apărare şi capturare a
teroriştilor.
Majoritatea
specialiştilor consideră că din punct de vedere al relaţiilor cu publicul,
măsurile antiteroriste au fost şi sunt greu de susţinut. Statele ţintă nu pot
arăta ceea ce fac pentru combaterea terorismului, întrucât teroriştii ar vedea
ce trebuie să evite când se strecoară în ţările vizate şi îşi desfăşoară actele
teroriste.
Dar
războiul împotriva teroriştilor se consumă în cea mai mare parte în umbră, unde
se muşamalizează o mulţime de afaceri care nu sunt scoase niciodată la lumină.
Ceea ce se vede la televizor, se aude la radio sau se citeşte în media scrisă
despre actele teroriste este doar o mică parte a tranzacţiilor care se fac în
acest domeniu.
Şi
toate acestea pentru că terorismul secolului XX a folosit la maximum propaganda
şi mijloacele de informare în masă. Chiar şi eşecurile actelor teroriste au
fost mediatizate excesiv pentru a putea fi apoi caracterizate ca nişte lovituri
eroice împotriva inamicului de către „martirii” cauzei respective.
Practic,
fără mass-media efectul terorismului asupra mentalului colectiv e aproape nul.
Recrudescenţa terorismului internaţional a determinat Adunarea Generală a ONU
să adopte la a 2114-a şedinţă plenară, din 18 octombrie 1972, Rezoluţia nr.
3034, intitulată „Măsuri vizând prevenirea terorismului internaţional care pune
în pericol sau nimiceşte vieţi omeneşti nevinovate ori compromite libertăţile
fundamentale ale omului”.
Acest
document are în centrul atenţiei studierea cauzelor subiacente ale formelor
terorismului şi actelor de violenţă ce îşi au originea în decepţii, subjugare
ori disperare şi care îndeamnă anumite persoane să sacrifice vieţi omeneşti,
inclusiv a lor, pentru a încerca să aducă comunităţii schimbări radicale.
Necesitatea
creşterii rolului ONU în direcţia reprimării terorismului a fost continuată şi
prin rezoluţiile 3166, din 14 decembrie 1973 şi 31/102, din 15 decembrie 1976.
La 13 decembrie 1979, prin Rezoluţia nr. 34/819, Adunarea Generală a ONU a
recomandat statelor membre semnarea „Convenţiei internaţionale împotriva luării
de ostateci”.
Structuri
şi acţiuni premergătoare înfiinţării USLA.
România
modernă şi contemporană s-a cofruntat cu toate tipurile de terorism. Seria
atentatelor a început cu asasinarea, la 8 iunie 1862, a primului ministru
conservator, Barbu Catargiu 119, continuând cu acel „misterios” atentat (8
decembrie 1909) în urma căruia primul ministru liberal Ion I. C. Brătianu a
scăpat doar cu răni uşoare, deşi s-au tras asupra lui trei focuri de revolver
120.
119
Valeriu Stan, Enigma unui atentat: moartea lui Barbu Catargiu, în „Magazin
istoric”, nr. 2 (35), februarie, 1970, p. 46-51; Alex Mihai Stoenescu, Istoria
loviturilor de stat în România 1821-1999, vol. 1, Revoluţie şi francmasonerie,
Editura Rao, Bucureşti, 2000, p. 168-205).
120
Constantin Panciu, Nicolae Petrescu, Pretext pentru o lege antimuncitorească.
Atentatul împotriva lui I. I. C. Brătianu, În „Magazin istoric”, nr. 3 (34),
martie 1969, p. 53-56).
În
perioada interbelică, terorismul ideologic a produs numeroase victime, opinia
publică fiind realmente traumatizată:
—
„bomba de la Senat”, 8 decembrie 1920, plasată de anarhistul comunist Max
Golstein, a produs trei victime (episcopul Radu al Oradei, Dimitrie Greceanu,
ministrul lucrărilor publice şi senatorul Spirescu)121;
121
Constantin Argetoianu, Lupta contra comunismului, prezentare şi note de Ion
Ardeleanu, în „Arhivele Totalitarismului”, an II, nr. 1-2/1994, p. 122-128
—
Asasinarea prefectului de Iaşi, Constantin Manciu, la 24 octombrie 1924, de
către Corneliu Zelea Codreanu, viitor căpitan al legionarismului
arhanghelist122;
122
Ioan Scurtu, Cazul Manciu. Pedeapsă meritată sau act criminal? În „Arhivele
Totalitarismului”, an II, nr. 1-2/1994, p. 135-152; Ioan Scurtu, Cristian
Troncotă, Procesul lui Corneliu Zelea Codreanu 1925. Implicaţii asupra vieţii
politice româneşti, în „Arhivele Totalitarismului”, nr. 3/1994, p. 134-148).
—
Asasinarea primului ministru I. G. Duca, la 29 decembrie 1933, de către
„triumvirii” legionari;
—
Mihai Stelescu – un disident al Mişcării legionare – ciuruit de 200 de gloanţe,
după care a fost tăiat în bucăţi cu securea, la 16 iulie 1936, în Spitalul
Brâncovenesc, de către „decemvirii” legionari conduşi de Caratănase123;
123
Ioan Scurtu, Gheorghe Buzatu, Istoria românilor în secolul XX (1918-1948),
Editura Paideia, Bucureşti, 1999, p. 315; vezi şi Dinu Moraru, Istorie scrisă,
istorie trăită. Convorbire cu dl Alexandru Serafim, în „Lumea magazin” nr.
8/2001, p. 46-48).
—
Asasinarea primului ministru Armand Călinescu, la 21 septembrie 1939, de echipa
legionarilor condusă de Miţi Dumitrescu124.
124
Vezi mai recent Nicu Crăcea, Dezvăluiri legionare, Editura Fundaţiei „Buna
Vestire”, Bucureşti, 1995, p. 268).
Dar
au fost şi evenimente ce pot fi trecute în categoria terorismului social, sau
de stat cum îl denumesc alţii, în esenţă atentate politice produse cu
implicarea instituţiilor statului pentru apărarea regimului, ca de exemplu:
—
Asasinarea lui Corneliu Zelea Codreanu, a „triumvirilor” şi „decemvirilor”, la
29 noiembrie 1938, de către un pluton de jandarmi, în timp ce erau transportaţi
de la închisoarea Râmnicu Sărat la Jilava;
c. c� (1a > `` �O�
r. nr. 10 613, f. 1-10).
Prin
această ultimă atribuţie unitatea primea sarcini de cenzură asupra tuturor
publicaţiilor, ceea ce însemna practic o revenire la situaţia din anii '50.
Chiar primele acţiuni „mai deosebite” ale ofiţerilor, încadraţi la repezeală în
această unitate, au constat în scoaterea de sub tipar a unor cărţi cu conţinut
istoric pentru a se verifica dacă nu cumva autorii publică documente şi date
secrete. Neavând specialişti în astfel de probleme, ofiţerii UM 0500/A au cerut
sprijinul ofiţerilor de la Arhivă. Rezultatele, probabil că i-au cam dezumflat
pe iniţiatori, dar i-a şi îndârjit.
Lucrările
respective fuseseră elaborate după o metodologie ştiinţifică, însoţite de
bibliografie şi aparat critic, iar documentele la care autorii făceau trimitere
aveau caracter secret pentru perioada în care fuseseră elaborate, respectiv al
doilea război mondial, pentru anii '80 ele nemaireprezentând decât un interes
pur istoric. Pe de altă parte, multe dintre documentele cu pricina cunoscuseră
deja lumina tiparului în cele patru volume din seria 23 August 1944, la Editura
Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1984.
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!