Cristian
Troncotă
DUPLICITARII-4
57 Arh. SRI, fond „d”, dosar
nr. 1963, f. 1/22.
58
Vezi pe larg Cristian Troncotă, Practici şi mentalităţi în activitatea
aparatului de Securitate din România 1948-1965, în „Arhivele totalitarismului”,
nr. 1-2/2000, p. 78-84.
CID
a fost dotat cu cele mai moderne echipamente de calcul ale firmei IBM. Montarea
acestor echipamente, în clădirea de lângă Biserica Cretzulescu, a fost făcută
de specialişti est-germani, în realitate ingineri ai STASI, probabil din grupul
celor care puseseră în funcţiune şi programul de calculator sovietic SOUD
(Sistemul de Colectare întrunită a Datelor privind Inamicul) gestionat la
Moscova de KGB59.
59
John O. Koehler, STASI. Faţa ascunsă a poliţiei secrete est-germane, Bucureşti,
Editura Omega, 2001, p. 92.
Memorialiştii
Neagu Cosma şi Ion Stănescu susţin că „Securitatea a fost prima instituţie
românească dotată cu un calculator (TBM) performant de mare capacitate”60, ceea
ce a facilitat ca o parte din activităţile operative, dar şi administrative, să
poată fi implementate în sistemul automat.
60
Cosma Neagu, Ion Stănescu, op. Cit., p. 202.
Se
pare că lui Nicolae Ceauşescu nu i s-a raportat despre achiziţionarea
echipamentelor de calcul decât în momentul în care specialiştii reuşiseră să le
pună în funcţiune.
Şeful
Securităţii, Ion Stănescu, ar fi scăpat de sancţiuni prin faptul că achiziţionarea
acestora s-a realizat prin sistemul de contrapartidă, necheltuindu-se valută,
ci oferindu-se la schimb mărfuri româneşti.
Oricum,
implicarea specialiştilor STASI, despre care ştim bine acum, din cartea lui
John O. Koehler, că se aflau în legătură directă cu specialiştii KGB din
domeniu61, precum şi faptul că la CID au fost angajaţi, pe lângă un grup de
tineri specialişti, şi câţiva ofiţeri ingineri cu studii în Academiile militare
tehnice de la Moscova, pentru funcţiile de comandă, într-o perioadă în care
aparatul de securitate „fusese curăţat de astfel de elemente”, aruncă unele
semne de întrebare privind inviolabilitatea sistemului de protecţie a bazelor
de date faţă de „marele prieten de la Răsărit”, tocmai atunci când, aşa după
cum vom arăta într-un capitol separat, Kremlinul „pusese serios lupa” pe
regimul de la Bucureşti.
61
John O. Koehler, op. Cit., p. 92.
La
27 iunie 1973, în locul Direcţiei Generale de Tehnică Operativă şi Înzestrare a
luat fiinţă Comandamentul pentru Tehnica Operativă şi Transmisiuni (CTOT), care
avea în componenţă patru unităţi speciale: Înzestrare şi exploatare de tehnică
operativă; Cercetare, proiectare şi producţie de tehnică operativă; Depistarea
scrierilor ascunse; Transmisiuni şi contrainformaţii radio62.
62
Arh. SRI, fond „d”, dosar nr. 7809, vol. 3, f. 64/67.
Tot
în aria de interes a structurilor tehnice, să mai menţionăm că în 1977 a fost
înfiinţat Centrul Naţional de Transmisiuni Cifrate pentru uzul ambasadelor
României, al Direcţiei de Informaţii Militare şi al Comitetului Central al PCR,
care se afla în subordinea Direcţiei de Informaţii Externe.
Practic,
prin această manevră toate transmisiile secrete din şi dinspre România au fost
concentrate sub „aripa ocrotitoare” a Securităţii.
În
acelaşi context reformator de la începutul anilor '70, se încadrează şi
eforturile de a se crea structuri specializate în combaterea terorismului,
precum şi o unitate pe profil de contraspionaj pe spaţiul ţărilor socialiste (aşa
numita unitate anti-KGB), aspecte extrem de interesante asupra cărora am
considerat necesar să ne referim mai pe larg în capitolele următoare.
O
altă inovaţie introdusă se referă la înfiinţarea Birourilor de Documente
Secrete, încadrate cu ofiţeri de securitate şi care funcţionau în marile
combinate, centrale industriale, ministere etc. La baza acestei măsuri a stat
noua Lege privind apărarea secretului de stat.
S-au
înregistrat şi tentative de modernizare a Direcţiei a V-a securitate şi gardă,
care avea ca sarcină protecţia înalţilor demnitari din nomenclatura „de partid şi
de stat”, precum şi a diplomaţilor străini aflaţi pe teritoriul României.
Generalul
(r) Nicolae Pleşiţă, care în perioada 1967-1972 a comandat această unitate, susţine
că a întocmit un plan detailat pentru reformarea Direcţiei: „Găsisem acolo
Regulamentul lui Bucikov, un rus KGB-ist infiltrat la noi pe post de adjunct al
serviciului. În regulamentul lui se spunea că un ofiţer de securitate şi gardă „trebuie
să fie tuns exemplar, ca un ostaş sovietic„. Am aruncat regulamentul lui
Bucikov, pe care nu-l mai prinsesem în funcţie. Uniforma devenise tot rusească.
Am cerut reformarea gărzii până la desprinderea de Ministerul de Interne”63.
63
„Lumea magazin”, nr. 7/1999, p. 60.
Fiind
suspectat că intenţionează, prin această manevră, să devină funcţionar de stat
cu rang de ministru, Pleşiţă a fost refuzat în tentativa lui reformatoare.
Mai
mult ca sigur că nu aceasta a fost adevărata cauză pentru care nu s-a aprobat,
de către Nicolae Ceauşescu, scoaterea Direcţiei a V-a din Securitate şi
Ministerul de Interne, pentru a fi organizată ca o structură militară
independentă.
Într-o
astfel de situaţie unitatea n-ar mai fi putut detaşa, pentru operaţiile
speciale, adică deplasările prin Bucureşti şi în ţară ale cuplului Ceauşescu,
ofiţeri din celelalte structuri ale Securităţii şi Internelor.
Edificatoare
în acest sens sunt explicaţiile oferite de Neagu Cosma şi Ion Stănescu. Ei susţin
că efectivele Direcţiei a V-a au crescut aproape an de an, „umflându-se ca un
balon”, datorită temerilor cuplului dictatorial „de a cădea victime unor
atentate”, ceea ce ar fi determinat „o deturnare a Securităţii de la rosturile
ei”.
„Aşa
se face – mai susţin aceşti memorialişti – că pe trasesele de deplasare a celor
doi, reale şi acoperite, se înşirau ca mărgelele pe aţă, la vedere ori deghizaţi,
sute şi uneori mii de ofiţeri şi subofiţeri, din toate compartimentele Securităţii,
care vegheau la integritatea corporală a familiei Ceauşescu. Oamenii îşi
abandonaseră propriile sarcini – contraspionaj, contrasabotaj, arhive, financiar
etc.
—
Devenind paznici necalificaţi, tremurând de teama de a nu se petrece „atentatul„
în sectorul care le fusese încredinţat” 64.
64
Cosma Neagu, Ion Stănescu, op. Cit., p. 190-191.
Iată
deci adevăratul rost al „băieţilor de pe Calea Victoriei”, ca să folosim o
expresie celebră a poetei disidente Ana Blandiana. Concluzia formulată de aceiaşi
memorialişti este fără echivoc: „Asigurarea securităţii cuplului Ceauşescu, de
maniera arătată, a perturbat grav munca informativă a compartimentelor, transformând-o
într-o activitate de pază şi ordine” 65.
65
Ibidem, p. 191.
În
schimb, concluzia noastră la acest capitol merge şi mai departe, susţinând că,
în ciuda tuturor eforturilor de restructurare şi modernizare a „muncii de
securitate”, instituţia a rămas practic aceeaşi poliţie politică, îmbrăcată, e
adevărat, în straie noi.
Pentru
că apărarea lui Ceauşescu însemna în fond apărarea regimului comunist şi a
tuturor aberaţiilor politicii sale din ultimii zece ani dinaintea revoluţiei
din decembrie 1989.
Noi
orizonturi în politica de cadre.
Modificări
importante s-au produs şi în politica de cadre, aspect sesizat şi de specialiştii
instituţiilor cu responsabilităţi în domeniul informaţiilor şi securităţii din
statele NATO.
Extrem
de interesantă este dezvăluirea făcută de Tjeerd Sleeswijk Wisser, fost
director al Serviciului Olandez de Informaţii Militare în timpul războiului
rece: „Experţilor din agenţiile de informaţii aparţinând statelor NATO le este
binecunoscut faptul că ofiţerii din structurile interne şi externe ale fostei
Securităţi a statului din timpul lui Ceauşescu nu erau formaţi sau specializaţi
în Academiile KGB-ului. Această situaţie, unică în sistemul ţărilor comuniste
frăţeşti, a fost instituită în România încă de la începutul anilor '60 şi a
fost menţinută cu stricteţe pe tot parcursul regimului comunist. În contrast,
regimurile comuniste frăţeşti din Ungaria, Cehoslovacia şi Polonia de exemplu şi-au
pregătit sistematic un număr important de cadre de informaţii în URSS până la „revoluţiile
de catifea„.”66
66
Radu Tudor, Fostul director al Serviciului Olandez de Informaţii Militare
dezvăluie pentru ZIUA, în „Dosare ultrasecrete”, sâmbătă 8 iunie 2002, p. IV.
Considerându-se
că „ridicarea pregătirii profesionale a cadrelor de securitate contribuia la
prevenirea comiterii greşelilor şi abuzurilor produse anterior”67, prin Ordinul
nr. 30 din 10 iulie 1968 s-a hotărât obligativitatea absolvirii liceului de
către toate cadrele şi asigurarea condiţiilor pentru înscrierea lor în învăţământul
superior, postuniversitar şi la doctorat, precum şi la cursurile de limbi
străine.
67
Serviciul Român de Informaţii, CarteaAlbă a Securităţii, Bucureşti, vol. IV, p.
62.
Prin
Ordinul nr. 35, din 20 iunie 1968, Şcoala de ofiţeri nr. 1 de la Băneasa a CSS
a fost transformată în Şcoală de pregătire şi perfecţionare a ofiţerilor de
securitate.
În
cadrul acesteia funcţionau următoarele cursuri:
—
De pregătire generală cu o durată de trei ani;
—
De instruire (iniţiere) a ofiţerilor încadraţi direct din rândul absolvenţilor
institutelor de învăţământ superior, cu durata de 6 luni;
—
De perfecţionare cu durata de 1 an;
—
De perfecţionare, cu durata de 5 luni (două serii pe an);
—
De perfecţionare (fără frecvenţă) cu durata de un an.
În
afara acestor cursuri, şcoala mai desfăşura activităţi pentru pregătirea şi susţinerea
examenelor de grad şi trecerea subofiţerilor în corpul ofiţerilor, având un
efectiv de circa 350-400 cursanţi într-un an de învăţământ.
În
noua organizare, şcoala desfăşura activitate de pregătire de specialitate atât
cu elevii cât şi cu ofiţerii, pe „profiluri de muncă”: informaţii interne,
contrasabotaj şi contraspionaj.
Programele
analitice prevedeau cursuri de criminalistică, tehnică operativă,
dactilografiere, conducere auto, înot şi paraşutism. Tot aici se asigura şi
pregătirea elevilor şi a cadrelor „pe linia muncii de filaj şi investigaţii” ca
urmare a desfiinţării Şcolii nr. 3 a CSS.
Şcoala
de pregătire şi perfecţionare a ofiţerilor cunoscători de limbi străine a luat
fiinţă în anul de învăţământ 1968-1969, având ca obiectiv „pregătirea cursanţilor
în domeniul limbilor străine de circulaţie internaţională” (engleza, franceza,
germana şi rusa).
Cursanţii
erau ofiţeri din structurile centrale şi teritoriale de securitate care, prin
specificul activităţii, aveau nevoie de asemenea cunoştiinţe.
Şeful
CSS, Ion Stănescu, împreună cu Mircea Mâlita, ministrul învăţământului, au
semnat un protocol, în baza căruia Şcoala de Securitate de la Băneasa a fost
ridicată la rang de Secţie a Facultăţii de Drept din Bucureşti68.
68
CosmaNeagu, Ion Stănescu, op. Cit., p. 201.
Durata
cursurilor era de trei ani, iar absolvenţii, deveniţi ofiţeri de informaţii,
puteau să-şi continue studiile pentru următorii doi ani de facultate, la cursurile
de fără frecvenţă, având şi posibilitatea de a-şi susţine examenul de licenţă.
După
intrarea în vigoare a acestui protocol, la Şcoala de Securitate de la Băneasa
nu se mai primeau decât absolvenţi de liceu, prin examen de admitere ca la
orice facultate. Disciplinele pentru examenul de admitere erau istoria României
şi limba română. Ulterior s-a introdus obligativitatea ca înscrierea la
examenul de admitere să se permită doar acelor candidaţi care aveau o vechime
minimă de trei ani „în producţie”, indiferent de profil.
În
localitatea Bran din judeţul Braşov, a luat finţă o nouă Şcoală de Securitate
destinată reciclării cadrelor de comandă. Până în 1973 reciclarea a atins un
procentaj de aproape 100%.
De
asemenea, a continuat sistemul „de angajare direct din producţie” a unor
absolvenţi de institute superioare şi universităţi, ingineri, chimişti,
fizicieni, jurişti, sociologi, psihologi, economişti, profesori, cu toţii
cunoscători de limbi străine de circulaţie internaţională.
Criteriul
de selecţie avea în atenţie satisfacerea stagiului militar, competenţa
profesională – adică recomandarea decanului facultăţii absolvite – şi bineînţeles
dosarul de securitate „curat”, adică fără condamnări şi fără rude în familie cu
probleme de securitate.
Evident
că sistemul de relaţii, pile, nepotisme şi comisioane nu a putut fi eradicat, aşa
încât ofiţerii cadrişti au avut largi posibilităţi, atât cât le-a stat în putinţă,
să inoveze reguli nescrise în „politica de selecţie şi recrutare a noilor cadre”.
Documentele
atestă că în anul 1969 au fost angajaţi peste 2000 de titraţi69, ceea ce a
însemnat o adevărată infuzie de tineri intelectuali.
69
Serviciul Român de Informaţii, loc. cit.
Totuşi,
ce-i îndemna pe aceşti tineri spre instituţia Securităţii?
În
primul rând salariul, de aproape două-trei ori mai mare decât cel obţinut în
viaţa civilă.
Apoi,
aceşti tineri se simţeau atraşi de noua meserie şi de şansele care li se
deschideau de a călători în străinătate, iar pentru alţii, mai ales cei din
sectoarele pur tehnice, de a se realiza ca buni profesionişti. Nu trebuie
pierdut din vedere nici faptul că majoritatea se născuseră după 23 august 1944 şi
fuseseră educaţi în sistemul de învăţământ al regimului comunist, aşa încât
habar nu aveau de torţionarii anilor '50.
Unii
din sinceritate, alţii din romantism şi spirit de aventură, alţii naivi şi
creduli, dar cu toţii au căzut prea uşor ispitei, fiind parcă seduşi de teza
potrivit căreia „Securitatea este o instituţie a elitelor ce apără poporul
român şi statul socialist, fapt pentru care e nevoie de inteligenţă,
profesionalism, disciplină şi chiar sacrificiu atunci când ţara le cere”70,
cuvinte bine ticluite, de altfel, pe care le auzeau rostite cu gravitate din
gura ofiţerului cadrist în momentul în care primeau propunerea de „activare în
rândurile ofiţerilor de Securitate”.
70
Serviciul Român de Informaţii, loc. cit.
P. 63.
Iar
toate acestea se petreceau imediat după evenimentele din Cehoslovacia şi în
spiritul nou sugerat de conducerea PCR, când propaganda de partid se dovedise
eficientă în rândul românilor, atingându-le serios coarda sensibilă a naţionalismului.
La
începutul anilor '70 s-a introdus şi sistemul de testare psihologică a
întregului personal al instituţiei Securităţii statului, în care scop a luat
fiinţă un Centru de psihologie încadrat cu specialişti şi dotat cu aparatură
modernă. Interesant că rezultatele primelor teste au arătat adevărata faţă a
personalului Securităţii, respectiv, „o jumătate din efectivul compartimentelor
operative nu avea calităţile necesare ofiţerului de informaţii”71.
71
Serviciul Român de Informaţii, loc. cit.
P. 63.
Cei
necorespunzători au fost transferaţi în structurile neoperative, birocratice
sau trecuţi în rezervă. A fost o adevărată operaţie chirgicală, prin care s-a
„tăiat în carne vie” pentru a se traduce în paractică necesitatea politicii de
primenire a „aparatului”.
Dar
aceasta a fost doar un aspect al problemei. Noile cadre „luate direct din
civilie” aveau nevoie de o pregătire de specialitate continuă şi eficientă.
Iată
de ce, „pentru ridicarea nivelului de pregătire politică, profesională şi
militară a cadrelor” a fost elaborat un program de măsuri, în iunie 1974,
conform căruia „activitatea de pregătire militară se desfăşoară în strânsă
concordanţă cu misiunile ce revin şi atribuţiile specifice unităţilor de
securitate”. Pregătirea militară se desfăşura în limita a 40-50 ore anual,
îndeosebi prin exerciţii şi şedinţe practice de instrucţie tactică, instrucţia
tragerii cu armamentul din dotare, topografie, regulamente militare etc.
În
cadrul pregătirii tactice se asigura însuşirea „concepţiei de apărare tactică” şi
se punea accentul pe rolul şi misiunile Securităţii în conformitate cu doctrina
„războiului întregului popor”.
Pregătirea
de specialitate se realiza individual, la locul de muncă, prin studiu şi
dezbateri cu ocazia convocărilor lunare.
Din
1978 a început să funcţioneze Centrul de pregătire şi perfecţionare a cadrelor
active şi de rezervă de la Grădiştea, judeţul Giurgiu. Alături de cursurile de
pregătire şi perfecţionare a cunoştiinţelor din domeniul limbilor străine se
mai organizau aici şi cursuri de iniţiere, pregătire de specialitate şi
pregătire a cadrelor de rezervă. În această ultimă categorie intrau absolvenţii
institutelor de învăţământ superior care efectuau stagiul militar cu termen
redus.
Extrem
de interesant este şi faptul că Securitatea şi-a creat o şcoală specială pentru
pregătirea ofiţerilor de informaţii din alte state.
Bunăoară,
prin Decretul nr. 130/1972 şi a Hotărârii Consiliului de Miniştri nr. 889/1973
s-a înfiinţat Centrul Special de Instruire (CSI) care asigura pregătirea unor
cadre din străinătate. Acelaşi cadru legislativ făcea referire şi la
„trimiterea unor cadre ale Ministerului de Interne în alte state, în calitate
de instructori, profesori şi consilieri”.
Ca
unitate de învăţământ subordonată nemijlocit primului adjunct al ministrului de
interne, CSI avea următoarele atribuţii:
—
Instruirea prin cursuri speciale sau strategii de documentare, a unor cadre din
alte state, pe baza aprobării şi înţelegerilor bilaterale încheiate de
Ministerul de Interne cu organe similare din străinătate;
—
Rezolvarea problemelor privind organizarea, orientarea şi conţinutul pregătirii
cadrelor din alte state care se instruiesc prin celelalte instituţii militare
de învăţământ ale Ministerului de Interne; coordonarea activităţii de pregătire
şi de trimitere în alte state a unor cadre proprii în calitate de profesori şi
instructori”72.
72
Serviciul Român de Informaţii, loc. cit.
P. 63.
O
astfel de activitate specială „pe linie de învăţământ” se desfăşura în sedii
acoperite (conspirate) a căror număr şi structură se aproba, pentru fiecare caz
în parte, de conducerea Ministerului Afacerilor Interne în funcţie de grupurile
de cursanţi venite la instrucţie, profilul pregătirii, posibilităţile de
conspirare a activităţii de pregătire şi, nu în ultimul rând, de posibilităţile
materiale existente.
„Procesul
de învăţământ” se baza exclusiv pe prezentarea teoriei generale a activităţii
de informaţii şi securitate precum şi pe transmiterea experienţei acumulate în
acest domeniu. Era interzisă însă prezentarea problemelor curente privind
cazuistica în domeniul informaţiilor externe, a terorismului internaţional şi a
contraspionajului.
La
cursuri şi în aplicaţii practice se aveau în vedere cu prioritate numai
aspectele generale, pentru care exista acordul şefilor de unităţi centrale şi
aprobarea şefului CSS. Se urmărea astfel „evitarea deconspirării unor probleme
interne ale partidului şi statului, precum şi a acelora care ar putea afecta
relaţiile noastre externe”73.
73
Serviciul Român de Informaţii, loc. cit.
P. 63.
Chestionat
în legătură cu această problemă, despre care în mass-media post decembristă s-a
afirmat că „în România ar fi funcţionat sub oblăduirea Securităţii şcoli
speciale pentru instruirea teroriştilor străini”, generalul Iulian Vlad a
oferit Comisiei parlamentare pentru cercetarea evenimentelor din decembrie
1989, următorul răspuns: „Au fost pregătite câteva serii de ofiţeri ai Organizaţiei
pentru Eliberarea Palestinei şi Al-Fatah, pregătire care li s-a făcut într-un
centru, care cred că mai funcţionează la Săftica, dar nu cu caracter terorist
sau antiterorist, ci ca pregătire de securitate generală, muncă informativă şi
contrainformativă. S-a mai făcut şi pregătirea unor loturi de tanzanieni,
algerieni, parcă şi libieni, zambieni, aceasta în decursul anilor. Cu doi-trei
ani în urmă nu s-a mai acceptat, pentru că aceste cursuri trebuiau plătite în
valută. Ţările respective, probabil, nu au mai plătit şi gratuit nu s-au mai
făcut aceste cursuri”74.
74
Şerban Săndulescu, Decembrie '89. Lovitura de stat a confiscat revoluţia
română, Bucureşti, Omega Press, 1996, p. 186.
Poliţie
politică preventivă.
În
primăvara anului 1978, Consiliul Securităţii Statului, ca organ deliberativ şi
de conducere al Departamentul Securităţii Statului a fost desfiinţat.
Prin
Decretul Consiliului de Stat, nr. 121, din 3 aprilie 1978, DSS devenea o
instituţie distinctă în cadrul Ministerului de Interne, având ca principală
sarcină de a „răspunde de modul în care se aplică politica partidului şi
statului în domeniul apărării securităţii statului”. Prin această prevedere,
DSS devine o instituţie subordinată direct Preşedintelui României şi
secretarului general al PCR, Nicolae Ceauşescu.
Ca
principale misiuni, noul act normativ stabilea pentru DSS următoarele:
—
Organizează şi desfăşoară activitatea de apărare a securităţii statului în
scopul prevenirii, descoperirii şi lichidării acţiunilor serviciilor de spionaj
străine şi agenturilor acestora, precum şi ale organizaţiilor, cercurilor şi
persoanelor din străinătate, întreprinse împotriva suveranităţii, independenţei
şi integrităţii statului român;
—
Organizează activitatea de informaţii externe pentru cunoaşterea şi
contracararea planurilor şi acţiunilor ostile statului român;
—
Acţionează pentru contracararea şi neutralizarea activităţilor cu caracter
fascist, naţionalist-iredendist şi de propagandă îndreptată împotriva orânduirii
socialiste;
—
Acţionează pentru cunoaşterea, prevenirea şi lichidarea oricăror fapte de
natură să submineze economia naţională şi să aducă atingere securităţii
statului;
—
Asigură securitatea conducerii partidului şi statului, precum şi a conducătorilor
de partide şi de state străini pe timpul prezenţei acestora în Republica
Socialistă România;
—
Organizează activitatea de prevenire, descoperire, neutralizare şi lichidare a
acţiunilor teroriste pe teritoriul Republicii Socialiste România în cooperare
cu alte ministere, instituţii şi organizaţii socialiste;
—
Ia măsuri pentru apărarea secretului de stat în cadrul organizaţiilor
socialiste şi verifică, potrivit legii, modul de aplicare a dispoziţiilor
legale;
—
Organizează şi desfăşoară activitatea de contrainformaţii, în scopul
prevenirii, descoperirii şi lichidării acţiunilor serviciilor de spionaj
străine şi oricăror alte acţiuni îndreptate împotriva capacităţii de apărare a ţării
şi a forţelor armate ale Republicii Socialiste România;
—
Organizează şi desfăşoară activitatea de comunicaţii guvernamentale, precum şi
de contrainformaţii radio pe teritoriul Republicii Socialiste România;
—
Organizează şi execută, potrivit legii, activitatea de urmărire penală a infracţiunilor
date în competenţa securităţii statului;
—
Organizează, potrivit legii, colectarea, transportul şi distribuirea
corespondenţei secrete;
—
Realizează informarea cetăţenilor în legătură cu cazurile de infracţiuni şi
alte fapte care privesc securitatea statului şi asigură pregătirea
contrainformativă a populaţiei”. 75
75
„Buletinul Oficial”, nr. 29 din 8 aprilie 1978.
Prin
elemente „ostile şi reacţionare”, actul normativ înţelegea acele persoane care
făcuseră parte din „fostele partide burghezo-moşiereşti” din perioada interbelică
şi „persoanele condamnate anterior pentru crime împotriva securităţii statului”,
ca şi cele care foloseau masca religiei pentru a înfiinţa noi secte, a incita
elementele băştinaşe la fapte anarhice sau pentru a invoca false probleme de
natură religioasă ca pretext pentru implicarea în afacerile interne ale ţării”.
Printre
principalele fapte care puteau aduce atingere securităţii statului erau
prevăzute: „trecerea ilegală a frontierei” şi „rămânerea ilegală în străinătate”.
DSS-ului
îi revenea astfel sarcina de a „identifica persoanele susceptibile de a rămâne
în străinătate şi de a le împiedica să facă acest lucru”.
Noua
organigramă din 1978 păstra împărţirea în direcţii centrale şi securităţi judeţene.
Prin Decretul 121 din 1978 s-a înfiinţat Inspectoratul de Securitate al
Municipiului Bucureşti (ISMB).
Conform
unei metodologii interne, acesta era structurat pe servicii şi birouri, iar
problematica dată în competenţă corespundea profilurilor unităţilor informative
centrale.
În
această situaţie s-a purces la o redistribuire de sarcini. ISMB a preluat
informativ, de la direcţiile centrale, instituţiile de învăţământ, uzinele şi
întreprinderile din Capitală. La rândul lor, direcţiile centrale continuau să
desfăşoare activitate informativă pe raza Capitalei doar asupra ministerelor,
altor organe de stat centrale şi instituţiilor de importanţă naţională.
Ulterior,
ISMB a suferit unele modificări organizatorice. S-au dezvoltat compartimentele:
—
Contrainformaţii economice (ca urmare a lărgirii problematicii din competenţă,
în contextul luării unor măsuri de prevenire a unor evenimente deosebite din
întreprinderi);
—
Contrainformaţii în domeniul apărării secretului de stat;
—
Depistarea intenţiilor de trecere frauduloasă a frontierei;
—
Filaj şi investigaţii;
—
Securitate şi gardă (asigurarea traseelor pe care circulau demnitarii, în
special secretarul general al partidului). La sfârşitul anului 1989, efectivele
ISMB erau de 510 ofiţeri, 4 maiştri militari, 45 subofiţeri şi 22 angajaţi
civili. 76
76
Arh SRI, fond „d”, dosar nr. 10 613, f. 1-10.
În
iulie 1988, Comandamentul pentru Tehnica Operativă (CTOT) s-a desfiinţat,
efectivele fiind redistribuite unităţilor componente, care, devenind
independente, au preluat şi atribuţiile şefului Comandamentului, iar unităţile
s-au subordonat direct conducerii DSS (de activitatea acestora răspundea un
membru al Biroului Executiv).
Alte
modificări importante s-au făcut în activitatea de evidenţă, sinteză,
prelucrare automată a datelor şi arhivă. Centrul de Informatică şi Documentare
(CID) a fost reorganizat în 1978, iar în baza Ordinului nr. D/00143 din
decembrie 1980 a intrat în vigoare Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea
acestei unităţi, căreia îi reveneau următoarele atribuţii: „asigură funcţionarea
şi perfecţionarea sistemului informaţional de securitate, prin concentrarea
datelor şi informaţiilor de interes operativ referitoare la apărarea securităţii
statului, prelucrarea automată şi manuală a datelor şi informaţiilor obţinute în
procesul muncii de unităţile onformativ-operative şi a documentelor de arhivă
operativă de securitate”77
77
Arh SRI, fond „d”, dosar nr. 10 930, f. 1.
În
perioada 1978-1989, evidenţele de securitate au funcţionat în baza Ordinului
ministrului de Interne nr. 001050, din 25 mai 1977, prin care au fost aprobate
„Instrucţiunile privind organizarea şi funcţionarea evidenţelor de securitate”.78
78
Ordin publicat integral de Marius Oprea în „România liberă”, 10 decembrie 2001,
p.3.
Instrucţiunile
cuprindeau:
—
Cartoteca generală documentară – constituită ca evidenţă manuală, organizată pe
bază de fişe;
—
Bazele de date despre persoanele care se aflau „în atenţia” organelor de
securitate;
—
Evidenţele de paşapoarte;
—
Fondurile arhivistice.
În
ceea ce priveşte „mozaicul informaţional”, sau după terminologia folosită de
organele Securităţii româneşti, „baza de date”, noile instrucţiuni făceau
referire la următoarele categorii de persoane:
—
„aflate în urmărire informativă, asupra cărora se continuă supravegherea
informativă în cadrul dosarului de obiectiv-problemă, aflate în urmărire penală
ori au făcut obiectul unor asemenea activităţi;
—
Aflate în reţeaua informativă sau care au făcut parte din această categorie;
—
Cu antecedente politice reacţionare;
—
Condamnate pentru infracţiuni care au fost sau sunt de competenţa organelor de
cercetare ale securităţii;
—
Asupra cărora au fost întreprinse măsuri de prevenire (destrămarea unor
anturaje, avertizarea, punerea în dezbatere publică, întreruperea şederii în ţară,
declararea ca persoană indezirabilă etc.);
—
Care au călătorit în interes de serviciu sau personal în străinătate şi au
refuzat să se înapoieze în ţară la expirarea vizei;
—
Care au trecut sau care au încercat să treacă fraudulos frontiera;
—
Care au cerut aprobarea de a pleca definitiv din ţară;
—
Care au solicitat căsătoria cu străini;
—
Cetăţeni străini care au vizitat reprezentanţele străine din R. S. România în
afara cadrului oficial şi aceia care întreţin legături neoficiale cu străini,
dacă după verificarea temeinică a informaţiilor rezultă date de interes
operativ;
—
Străinii stabiliţi în R. S. România;
—
Alte persoane cunoscute cu interes operativ în fondurile arhivistice şi de
securitate” 79
79
Ordin publicat integral de Marius Oprea în „România liberă”, 10 decembrie 2001,
p.3.
Am
reprodus integral acest fragment din noile instrucţiuni privind evidenţele,
întrucât ne dezvăluie întreaga problematică aflată în atenţia organelor de
securitate până în decembrie 1989 când au fost desfiinţate.
Şi
pentru că tradiţia românească spune că „la legi noi, oameni noi”, la 14 mai
1978 a fost numit în funcţia de şef al DSS, Tudor Postelnicu, fost
prim-secretar la judeţul Buzău. A rămas în această funcţie până în octombrie
1987, când a fost numit ministru de Interne.
Deci
un activist de partid numit şef într-un domeniu special. Şi cum subordonaţii
erau în proporţie de peste 90% membri ai Partidului Comunist, noul şef s-a
gândit să vină cu ceva original, schimbându-le statutul.
Din
acest moment mai toate instrucţiunile şi metodologiilor elaborate ulterior au
preluat noua viziune, care mai mult irita decât mobiliza, potrivit căreia
„lucrătorul de Securitate este un activist de partid într-un domeniu special”.
Iritarea,
dar şi stupefacţia s-au produs din momentul în care Nicolae Ceauşescu, probabil
într-unul din momentele sale de „inspiraţie” când îşi dovedea „geniul creator”,
i-a definit pe activiştii de partid: „revoluţionari de profesie”.
Coroborând
cele două enunţuri, însemna că lucrătorii de Securitate deveniseră peste
noapte, nici mai mult nici mai puţin decât „revoluţionari de profesie într-un
domeniu special”. Evident că nimeni şi nimic nu mai era de înţeles, iar prin
aberaţia teoretică se depăşeau şi cele mai teribile viziuni ale anilor '50.
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!