Cristian Troncotă
DUPLICITARII-5
În esenţă se poate spune că în
primăvara lui 1978, pe fondul deteriorării nivelului de trai al românilor, ca
urmare a unei politici economice neperformante, conducerea de la Bucureşti nu a
găsit altceva mai bun de făcut decât să restructureze „aparatul de securitate”
pentru a-l face mai eficient în lupta cu elemtele ostile din interior şi
exterior. Practic este o revenire la concepţia anilor '50, cu deosebirea că „duşmanul
de clasă” este denumit acum „element ostil”, iar Securitatea, din „spada şi
scutul revoluţiei comuniste” devine o instituţie a „revoluţionarilor de
profesie într-un domeniu special”.
Reînvie
astfel, obsesia luptei cu trecutul, numai că de data aceasta pe lângă reacţionarii
din fostele partide burghezo-moşiereşti se adaugă un element nou, şi anume cei
care se săturaseră de comunism şi intenţionau să se stabilească în străinătate.
Din
nefericire pentru regim, numărul cetăţenilor români care doreau să emigreze a
crescut de la an la an, la fel şi „vânătoarea” exercitată asupra lor de către
instituţia Securităţii.
În
legătură cu acest ultim aspect, regimul de la Bucureşti s-a pus singur într-o
situaţie de penibilitate faţă de documentele semnate la Helsinki, în 1975, prin
încălcarea flagrantă a drepturilor omului, inclusiv a libertăţii de gândire,
conştiinţă, religie şi convingeri. Mai mult, trebuie spus că nici aberantele
metodologii care orientau munca de securitate din anii '50 nu puseseră în
centrul activităţii „apărarea secretarului general al partidului” şi „ducerea
la îndeplinire a indicaţiilor sale”.
Oricum,
pentru a pune în practică astfel de prevederi normative, instituţia Securităţii
trebuia să-şi organizeze activitatea de aşa natură încât să poată efectua o
supraveghere totală a populaţiei. Semnificativ în acest sens este noua
organigramă a Direcţiei I informaţii interne şi atribuţiile fixate de noul
cadru legislativ:
—
Serviciul 1, supravegherea foştilor membri ai partidelor istorice, a foştilor
condamnaţi pentru infracţiuni la adresa securităţii statului şi membrii
organizaţiilor subversive;
—
Serviciul 2, minorităţile etnice, îndeosebi maghiari, germani şi evrei;
—
Serviciul 3, disidenţii şi frontieriştii;
—
Serviciul 4, disidenţa religioasă;
—
Serviciul 5, acţiunile cu caracter subversiv în domeniul artei şi culturii;
—
Serviciul 6, acţiunile subversive în învăţământ, sport, justiţie, cercetare,
inclusiv studenţii străini aflaţi la studii în România;
—
Serviciul 7, analiza, sinteza şi valorificarea informaţiilor.80
80
Jacques Baud, Encyclopedie du renseignement et des services secrets, Paris, Ed.
Lavauzelle, 1998, p. 512.
Fiecare
dintre acestea avea un corespondent în teritoriu în cadrul secţiilor judeţene
de securitate, precum şi în cadrul Securităţii Municipiului Bucureşti. Pe întreaga
Securitate numărul ofiţerilor, subofiţerilor, maiştrilor militari şi
personalului civil încadraţi în aceste structuri se ridica în 1989 la
aproximativ 1500.
Simţind
că mediul sătesc ar fi putut scăpa de „ochii şi urechile” vigilente ale poliţiei
politice, prin Ordinul ministrului de Interne, nr. D/00140, din 1 august 1981,
Direcţia I a primit prerogative specifice pentru „organizarea şi desfăşurarea
muncii informativ-operative în mediul rural”81, ceea ce urma să se realizeze cu
sprijinul lucrătorilor posturilor de Miliţie comunale.
81
Arh. SRI, fond „d”, dosar nr. 1/1983, f. 1-10.
Ofiţerii
de securitate, care aveau în răspundere comunele, se deplasau pe raza acestora,
cel puţin o dată pe lună sau ori de câte ori situaţia operativă o impunea. Pentru
realizarea sarcinilor de securitate „la parametri de maximă eficienţă”, subofiţerii
de Miliţie din comune şi ajutorii acestora beneficiau de o instruire specială
prin cursuri periodice organizate de DSS.
Controlul
asupra modului cum şefii posturilor de miliţie comunale asigurau „supravegherea
informativă în rândul persoanelor din mediul de responsabilitate” se realiza de
către şefii Securităţilor judeţene, locţiitorii lor şi şefii compartimentelor
informativ-operative.
Într-o
lucrare memorialistică, fostul şef al Direcţiei I, colonelul (r) dr. Gheorghe
Raţiu, deşi a recunoscut că sarcinile fixate prin lege şi actele normative
interne, indicau misiuni specifice de poliţie politică, a ţinut să precizeze
că, totuşi „nu s-au făcut abuzuri”.
Pe
baza informaţiilor furnizate de Direcţia I „nu au fost condamnaţi oameni
nevinovaţi, ca în perioada 1948-1960”, şi că împotriva celor cu „manifestări duşmănoase
se luau doar măsuri de prevenire”, adică influenţarea, în sensul de
descurajare, atenţionarea, punerea în dezbaterea publică etc.
Acelaşi
memorialist a atras atenţia şi asupra unui aspect mai sensibil din activitatea
Direcţiei pe care a condus-o: „Dacă Biserica Ortodoxă şi toate celelalte culte
ce au funcţionat legal în România în anii regimului totalitar sunt astăzi [în
1997 – n.n.] ceea ce sunt şi reprezintă ceea ce reprezintă pentru conştiinţa
spirituală a oamenilor, aceasta se datorează şi faptului că pe baza informaţiilor
primite, Securitatea a putut să informeze organele competente să intervină pentru
ca în ţară să nu pătrundă curente aşa-zis „religioase„, dar care, în realitate
sunt profund dăunătoare moralei creştine”.82
82
Col. (r.) dr. Gh. Raţiu, op. Cit., p. 106-107.
De
aici ar rezulta că înainte de 1989, prin organele sale abilitate, Securitatea a
controlat structura confesională a populaţiei României din două motive:
1)
menţinerea supremaţiei Bisericii Ortodoxe ca leagăn al fiinţei naţionale;
2)
împiedicarea sau contracararea unor acţiuni de misionariat şi prozelitism ale
unor secte ori culte, ale căror acţiuni erau contrare ordinii de drept şi
aduceau atingere moralei creştine tradiţionale a poporului român83.
83
Vezi şi George Dora, Sectele religioase ameninţă Biserica Ortodoxă Română, în
„Alerta”, 22 iunie 2000, p. 9.
Nu
încape îndoială că în 1989 ofiţerii de securitate erau de o cu totul altă
factură şi de altă calitate faţă de cei din anii '50 şi că fiecare avea
„propriul discernământ”, aşa cum le cerea de-altfel şi regulamentele interne.
Acest aspect poate fi urmărit şi din felul cum înţelegeau să se achite de
sarcinile politice ca „revoluţionari de profesie într-un domeniu special”.
În
fiecare unitate de securitate exista o organizaţie de partid care strângea
cotizaţiile mebrilor PCR, organiza lunar învăţământul politico-ideologic şi
pregătea materialele şedinţelor lunare ale organizaţiei de bază. Ofiţerii cu
funcţii în birourile organizaţiilor de partid, ca şi cei din comitetul de
partid al unităţii, nu erau scutiţi de sarcinile profesionale („adică scoşi din
producţie”) pentru activitatea politică desfăşurată.
Teoretic,
activitatea politică trebuia desfăşurată în afara orelor de program. Practic
însă, având în vedere „preţioasele indicaţii ale secretarului general al
partidului”, ca instituţia Securităţii „să lucreze în foc continuu”, o asemenea
prevedere era imposibil de respectat. Ofiţerii erau obligaţi adesea să
întrerupă activitatea profesională pentru a participa la şedinţele de partid,
lungi şi obositoare, sau la învăţământul de partid, unde se prelucrau
documentele de partid, mai precis cuvântările secretarului general al
partidului, a căror stereotipie mai mult tracasa asistenţa decât să trezească
interesul.
Era
practic aceeaşi atmosferă de penibilitate şi inutilitate care se manifesta în
mai toate domeniile, cu precizarea că pentru ofiţerii de securitate, mai ales
din Direcţia I, care cunoşteau prea bine realitatea, stresul şi inhibiţia
presau mult mai mult.
Din
acest punct de vedere îl înţelegem pe colonelul dr. Gheorghe Raţiu care spunea
că în ultimii ani ai regimului majoritatea ofiţerior de securitate „mai mult
mimau încadrarea în epocă” decât să se fi implicat efectiv şi cu
responsabilitate profesională în rezolvarea sarcinilor de serviciu.
De
aici probabil şi paradoxul în legătură cu soarta colonelului Raţiu.
Ca
şef al poliţiei politice, care a avut în responsabilitate problema disidenţilor,
colonelul Raţiu a fost printre puţinii şefi de unităţi centrale din DSS
nearestat sau cărora nu li s-a intentat vreun proces, după evenimentele din
decembrie 1989, ceea ce înseamnă că sub aspectul metodelor represive şi a
ilegalităţilor nu i s-a putut imputa ceva.
Revenirea
la metodele represive din anii '50 – cazul Gheorghe Ursu.
Duplicitatea,
generalizată deja la începutul anilor '80 în instituţia Securităţii, transpare şi
din refuzul ofiţerilor dar şi al conducerii DSS de a-şi asuma responsabilitatea
în rezolvarea cazurilor mai deosebite de disidenţă politică. Fie le clasau cu
rezoluţia „de mică importanţă” şi sub formula devenită şablon, „manifestări duşmănoase
datorate unor nemulţumiri personale”, fie că le pasau organelor de miliţie,
atunci când existau cât de mici suspiciuni privind posibilitatea de a fi
încadrate la infracţiuni de drept comun. Deşi aveau ofiţeri cu responsabilităţi
în penitenciarele şi locurile de anchetă folosite de organele de miliţie,
Securitatea se făcea că nu vede „revenirea la metodele torţionarilor din anii
'50”.
Cazul
cel mai semnificativ, dar şi extrem de mediatizat după 1990, datorită
tragismului său, dar şi stăruinţelor familiei victimei de a cunoaşte adevărul,
este cel al inginerului Gheorghe Ursu.
Sub
numele de cod „Udrea”, Securitatea Municipiului Bucureşti a deschis dosar de
urmărire informativă, în decembrie 1984, lui Gheorghe Ursu, inginer la
Institutul de Cercetare şi Proiectare pentru Sistematizare Locuinţe şi
Gospodărie Comunală. Informaţia de primă sesizare a fost furnizată de o colegă
de institut care i-a umblat prin lucrurile personale şi a dat peste un jurnal
intim de 811 pagini. În acest jurnal, Gheorghe Ursu făcea „comentarii critice
faţă de politica regimului comunist din România”84.
84
Vezi Dora Vulcan, Jurnalul lui Gheorghe Ursu este făcut pierdut, în „România
liberă”, 15 februarie 2001, p. 12.
În
realitate erau observaţii pertinente ale unui specialist. În dimineaţa de 17
ianuarie 1985, o echipă de lucrători ai Direcţiei a VIII-a cercetări penale din
DSS, condusă de maiorul Marin Pârvulescu, i-a făcut o percheziţie oficială la
domiciliu, ocazie cu care Jurnalul a fost ridicat.
Întrucât
nu putea fi vorba de o infracţiune contra securităţii statului, respectiv
„propagandă duşmănoasă” pentru simplul motiv că totul era consemnat în paginile
unui jurnal intim, organele de securitate „au mimat” că îşi declină competenţa.
Şi insistăm pe „au mimat”, întrucât rezoluţia generalului colonel Iulian Vlad,
pe atunci adjunct al şefului DSS, pusă pe acest caz, în iulie 1985, a fost ca
inginerul Gheorghe Ursu să nu fie cercetat pe linie de securitate, ci pentru
infracţiuni de drept comun.
Conformându-se,
maiorul Marin Pârvulescu a propus „neînceperea urmăririi penale pentru infracţiuni
la adresa securităţii statului”, la fel şi procurorul militar. Din acest
moment, dosarul de urmărire informativă ar fi trebuit închis, ceea ce nu era
stilul unor ofiţeri specializaţi în arta disimulării.
Motivându-se
că din documentele informative rezultau suspiciuni potrivit cărora inginerul
Gheorghe Ursu ar fi intrat în legătură cu persoane din străinătate, în special
cu cele din emigraţia română, precum şi cu o serie de scriitori şi poeţi români
neconformişti faţă de care se antrena în discuţii cu „caracter ostil”, s-a
elaborat un nou plan de măsuri, în realitate pentru a se motiva prelungirea
verificărilor până la clarificarea situaţiei.
La
21 septembrie 1985, Gheorghe Ursu a fost arestat pentru a doua oară, de data
aceasta fiind învinuit de săvârşirea unei infracţiuni de drept comun, care
consta în „efectuarea de operaţiuni interzise cu mijloace de plată străine”. A
fost depus la arestul Direcţiei Cercetări Penale al Inspectoratului General al
Miliţiei şi supus unui regim de detenţie extrem de dur, care aminteşte de
tehnicile „rafinate” ale torţionarilor de odinioară.
Principalii
artizani ai supliciului la care a fost supus inginerul Gheorghe Ursu au fost
colonelul Stanica Tudor, adjunct al Departamentului de Cercetări Penale,
colonelul Mihai Creangă, şeful arestului IGM, plutonier Burcea Ştefan şi deţinuţii
(informatorii) Clită Marin şi Radu Gheorghe. Inginerul Gheorghe Ursu a fost
torturat într-o încăpere de arest izolată, pe tronsonul poreclit „Catanga” de
către cei doi deţinuţi, colegi de cameră. La 17 noiembrie 1985, inginerul Ursu
a fost transferat la Spitalul Penitenciarului Jilava, fiind supus unei intervenţii
chirurgicale, în urma căreia a decedat la reanimare85.
85
Vezi pe larg Violeta Fotache, Adevăraţii vinovaţi de moartea inginerului
Gheorghe Ursu – judecaţi, în „Adevărul”, 27 noiembrie 2000, p. 14.
Surprinzător
e faptul că dosarul de urmărire informativă a fost clasat la Arhivă, în august
1987, deci după aproape doi ani de la decesul inginerului Gheorghe Ursu.
Explicaţia nu e greu de formulat.
Organele
de securitate, simţindu-se responsabile, au încercat să „aranjeze” documentele
dosarului în aşa fel încât să rezulte că decesul „obiectivului” urmărit s-a
datorat unei intervenţii chirurgicale şi nimic mai mult. Orice alt document
care putea duce la o altă concluzie, apropiată de realitate, trebuia eliminat.
Documentele
dintr-un astfel de dosar fiind secrete, deci înregistrate, procedura de
distrugere nu era chiar aşa de simplă. Ea se putea realiza doar la sfârşitul
fiecărui an calendaristic şi prin întocmirea unui proces-verbal aprobat de şeful
unităţii în care emitentul avea obligaţia de a-şi justifica hotărârea luată,
care de regulă era „lipsa de importanţă pentru activitatea informativ-operativă”.
Aşa
se face că „dosarele cu cântec” erau aduse la Arhivă foarte bine „coafate”. Era
o procedură tehnică prin care ofiţerii de securitate din sectoarele
informativ-operative se puteau spăla pe mâini ca Pilat din Pont, dar fără ca
prin aceasta să-şi poată elibera propria conştiinţă (dacă o aveau).
Cu
ocazia judecării celor vinovaţi de moartea disidentului comunist Gheorghe Ursu
au ieşit la iveală probe indubitabile, oferite de declaraţiile martorilor,
despre continuarea folosirii de către organele Ministerului de Interne a
metodelor din anii '50, respectiv bătaia, tortura şi umilirea celor anchetaţi.
Foşti
deţinuţi şi subalterni ai colonelului Tudor Stanica au arătat că acesta
„patentase” înfricoşătoarele metode de tortură „la rotisor” şi „macavelă”.
Despre Tudor Stanica, fost şeful Cercetărilor Penale al Militei, se spune că
„odată picat pe mâinile lui, ieşeai doar în trei feluri: traumatizat psihic pe
viaţă, cu infirmităţi fizice sau în calitate de informator devotat” 86.
86
Răzvan Savaliuc, Petre Niţeanu, Călăii s-au întors acasă, în „Ziua”, 14
octombrie 2003, p.3.
Gheorghe
Samoilescu, arestat în celebrul „Cazul Anca” şi ulterior condamnat la 25 de ani
închisoare pentru crimă, deşi era nevinovat, a povestit unor ziarişti cum a
aplicat Stanica metoda „macavelă”: „În 1977, acesta l-a dus în Pădurea
Andronache unde l-a spânzurat de un copac cu mâinile la spate, i-a legat o
placă de fier de picioare şi l-a ţinut până i-a rupt braţele din umeri. Când
urletele de durere l-au „deranjat auditiv„, Stanica i-a pus lui Samoilescu
masca de gaze pe faţă. Stanica şi Creangă aveau o vorbă preferată când cei pe
care ii băteau invocau pedeapsa divină: „Bă, deasupra noastră nu e decât cerul!”
87.
87
Ibidem.
Constantin
Blaj, unul dintre martorii atrocităţilor lui Stanica, a mărturisit că a simţit
pe propria-i piele bătăile cu pumnii şi picioarele aplicate în spaţiul de detenţie
de la Rahova.
„M-au
dus într-un birou unde era Stanica. Acesta s-a apropiat de mine, l-am salutat şi
am crezut că-mi întinde mâna, dar mi-a strigat printre dinţi „'ţi D-zeii mă-tii
de escroc.„, mi-a dat o palmă de-am căzut cu capul pe braţul fotoliului şi
mi-am pierdut cunoştinţa. M-am trezit în WC, plin de sânge, la ora 3 dimineaţa.
Aveam un dinte rupt, capul spart, m-au luat doi şi m-au dus într-o cameră unde
m-au pus să semnez ceva, tremuram, nu ştiam de mine”, s-a confesat ziariştilor
fostul deţinut88.
88
Adrian Artene, Dreptate pentru Ursu, în „Ziua”, 15 iulie 2003, p. 3.
Un
alt martor al dosarului „Ursu”, C. Brezoiescu, şi-a amintit despre coşmarul de
la Rahova: „Am stat trei zile şi trei nopţi legat cu lanţuri, răstignit la
perete, iar picioarele nu-mi ajungeau jos la podea”. Gheorghe Bujan a descris
cum a fost bătut ca un câine în camera de anchetă.
„Am
fost lovit de un gardian peste ureche şi am avut timpanul spart în urma acelei
lovituri”, a susţinut Brujan89.
(89
Adrian Artene, Dreptate pentru Ursu, în „Ziua”, 15 iulie 2003, p. 3.
În
completarea acestora, o altă mărturie cutremurătoare îi aparţine lui Nicolae
Călin: „O dată am fost agăţat cu cătuşele de un cui din peretele biroului şi am
fost lovit cu bastonul şi cu pumnii în cap. [.] Într-o noapte am fost bătut şase
ore fără întrerupere. După bătaie, cu toate că îmi era rău, nu a venit nici un medic”90.
90
Adrian Artene, Dreptate pentru Ursu, în „Ziua”, 15 iulie 2003, p. 3.
Martorul
Gheorghe Dăescu l-a acuzat direct pe Stanica: „La anchetă m-a pus în lanţuri şi
m-a bătut. Bătaia mi-a agravat boala de inimă şi afecţiunile coloanei
vertebrale” 91.
91
Adrian Artene, Dreptate pentru Ursu, în „Ziua”, 15 iulie 2003, p. 3.
O
altă victimă, S. Pencea, a povestit că „în urma torturilor s-a îmbolnăvit
extrem de grav. Când am fost arestat aveam 110 kg, iar după 7 luni de anchetă
am ajuns la 60 kg”.
I.
Bonciu a mărturisit şi el că a fost bătut crunt de subalternii lui Stanica: „Mă
băteau cu cozi de topor la tălpi după ce mă puneau în genunchi pe scaun” 92.
92
Adrian Artene, Dreptate pentru Ursu, în „Ziua”, 15 iulie 2003, p. 3.
Fapte
de o gravitate extremă se petreceau şi în cazul femeilor anchetate. Alături de
umilinţele bătăilor fizice, acestea erau supuse şi unor agresiuni sexuale.
Astfel,
C. Elena a relatat: „Eu am fost anchetată de cpt. Drăgoi care m-a torturat
împreună cu cpt. Sechieru şi mă obligau să recunosc ce nu făcusem. În timpul
cercetărilor, cpt, Drăgoi se deschidea la pantaloni şi mă obliga la sex oral,
până când a fost surprins de un alt ofiţer”.
Au
fost şi momente când temuţii anchetatori de la Rahova nu omiteau să precizeze
că „avem şi noi perisabilităţi”, făcându-i pe cei anchetaţi să înţeleagă faptul
că puteau fi omorâţi fără probleme dacă nu declarau ceea ce voiau ei, aşa cum a
fost cazul inginerului Gheorghe Ursu.
Apărarea
secretului de stat – cazul „Pantera”
O
altă structură importantă a DSS a fost Direcţia a II-a, condusă mulţi ani de
generalul-maior Emil Macri 93.
93
Arh. SRI, fond „d”, dosar nr. 1/1983, f. 45; vezi şi Jacqes Baud, op. Cit., p.
512).
Această
unitate trebuia să fie, şi a fost cel puţin până în 1978, un fel de „eminenţă
cenuşie” a ceea ce însemna protecţia în domeniul vieţii economice, a cercetării
tehnico-ştiinţifice şi apărării secretului de stat.
Securitatea
economică, în înţeles de contrasabotaj şi contraspionaj economic, includea
industria, agricultura, producţia agro-alimentară, construcţiile, traficul
maritim, fluvial şi pe cale ferată, precum şi cercetarea ştiinţifică şi
apărarea secretului de stat.
Sarcinile
principale ale direcţiei erau de a preveni, împiedica şi contracara orice acţiune
de sabotaj, adică întreruperea producţiei, depistarea şi izolarea greşelilor de
planificare sau a măsurilor economice nesănătoase. În anii '70 Direcţia a II-a
beneficia de personalul cel mai tânăr şi cel mai calificat din întreaga
Securitate.
Preponderenţa
o deţineau inginerii, economiştii şi juriştii încadraţi direct din viaţa
civilă, din rândul tinerilor absolvenţi merituoşi ai facultăţilor de profil din
întreaga ţară. Unii dintre ei urmaseră şi cursuri de specializare
postuniversitară la instituţii similare din Occident, fiind în acelaşi timp şi
buni cunoscători ai limbilor străine cu circulaţie internaţională. Aveau curaj,
iniţiativă, discernământ şi se descurcau uşor în împrejurări mai delicate, ceea
ce făcea să fie priviţi cu oarecare invidie de colegii lor, ofiţeri de carieră
mai bătrâni, care la rândul lor aveau unele merite profesionale, de vreme ce
scăpaseră de epurarea anilor 1965-1968.
Există
în depozitele de arhivă, atât centrale cât şi teritoriale, sute de cazuri
foarte bine lucrate de structurile aflate în subordinea Direcţiei a II-a.
Nefiind în intenţia noastră, dar neavând nici spaţiul de a detaila acest
subiect, am ales doar un caz mai semnificativ ce poate fi considerat
caracteristic pentru profesionalismul ofiţerilor din acest domeniu. Este vorba
despre dosarul de urmărire informativă cu numele de cod „Pantera”, lucrat de
compartimentul de profil al judeţului Mureş, în perioada 1971-1974, sub directa
coordonare a Direcţiei centrale.
Informaţiile
de primă sesizare, care au stat la baza declanşării acţiunii, atestau că
directorul Combinatului de Produse Ceramice din Sighişoara, furniza date
secrete despre preţurile concurenţei unui cetăţean vest-german, reprezentant al
firmelor „Comex” şi „Degussa” din R. F. Germania. Prin aceste firme combinatul
din Sighişoara desfăcea cantităţi mari de produse ceramice pe piaţa germană.
Suspiciunile
ofiţerior de contraspionaj economic au fost trezite de faptul că cetăţeanul
vest-german era mai tot timpul bine informat asupra ofertelor primite de
Combinat de la firmele concurente.
S-a
trecut la supravegherea informativă a întregului personal care avea tangenţă cu
derularea contractelor, inclusiv a directorului şi şefului Biroului de
Documente Secrete. Au fost folosite toate mijloacele muncii de securitate, fără
să se obţină, cel puţin iniţial, rezultate satisfăcătoare, care să conducă la
depistarea sursei de scurgere a informaţiilor.
De
menţionat că directorul Combinatului de ceramică făcea dese deplasări în R. F.
Germania pentru rezolvarea diferitelor probleme ce rezultau din derularea
contractelor, fapt ce a dus la o supraveghere mai atentă a activităţii lui,
inclusiv prin mijloace de tehnică operativă şi filaj. S-a constatat că, de
fiecare dată când venea la tratative în combinat, cetăţeanul vest-german făcea
o scurtă vizită protocolară în biroul directorului, după care se retrăgea în
sala de tratative.
Deşi
în biroul directorului existau instalate mijloace tehnice operative, nu au fost
înregistrate decât discuţii banale, fără importanţă operativă.
În
ciuda acestui fapt, s-a constatat că informaţii secrete din Combinat despre
ofertele firmelor concurente continuau să se scurgă în beneficiul cetăţeanului
vest-german. La un moment dat, una dintre informatoarele dirijate pe lângă
directorul Combinatului a sesizat că în casa de fier din biroul acestuia se
află o cantitate importantă de bijuterii din aur. Prin măsuri combinative s-a
obţinut mulajul de la cheia casei de fier, iar la percheziţia secretă efectuată
s-a confirmat informaţia primită.
Cu
această ocazie bijuteriile au fost inventariate şi lăsate în aceeaşi poziţie în
care au fost găsite. Acest fapt a întărit supoziţia organelor de securitate că
directorul nu era străin de scurgerea de informaţii, în schimbul cărora primea
bijuteriile care nu se găseau pe piaţa românească.
În
acest context, pentru intensificarea supravegherii a tot ceea ce se petrece în
biroul directorului, a fost instalată o cameră de luat vederi cu circuit
închis, bine ascunsă. Din acest moment biroul putea fi în permanenţă vizualizat.
De
asemenea, se putea înregistra pe film orice activitate care putea fi folosită
ca probă. La prima vizită a cetăţeanului vest-german după instalarea camerei de
luat vederi, s-a constatat că directorul a înmânat oaspetelui un bilet de
hârtie format A5, fără a avea loc vreo discuţie între ei. Comerciantul
vest-german a preluat biletul, pe care l-a pus în geanta personală, ceea ce i-a
convins pe ofiţerii de caz că directorul era cel care furnizează informaţii
secrete.
Din
acel moment toată atenţia s-a concentrat asupra cetăţeanului vest-german pentru
a putea transforma acel document într-o probă care să poată fi folosită în
instanţă. De menţionat că vest-germanul venea în România însoţit de un câine
lup, pe care în timpul tratativelor îl lăsa în camera de hotel. După tratative
obişnuia să lase în camera de hotel geanta cu documente care era păzită de
câinele său.
Profitând
de faptul că vest-germanul s-a deplasat la TârguMureş însoţit de o tânără
(informatoare a Securităţii, cu sarcina de a-i asigura o companie cât mai
plăcută) ofiţerii au organizat o pătrundere secretă în camera de hotel. Câinele
a fost anihilat cu un medicament special şi cu o botniţă. S-a trecut apoi la
deschiderea genţii şi fotocopierea documentelor, între care se afla şi biletul
primit de la directorul Combinatului.
S-a
constatat astfel că pe acel bilet erau trecute preţurile de la firmele
concurente. Documentele originale au fost lăsate în geanta proprietarului, care
a doua zi urma să se deplaseze cu trenul la Bucureşti.
S-a
luat legătura cu Direcţia centrală din Bucureşti. Sub o atentă supraveghere
vest-germanul a ajuns în Capitală, unde pe peronul Gării de Nord a fost reţinut
şi condus la Securitate. La deschiderea genţii s-a găsit documentul predat de
directorul Combinatului din Sighişoara. În declaraţia făcută în faţa organelor
de securitate, vest-germanul a recunoscut că pe toată durata colaborării cu
directorul Combinatului de la Sighişoara a obţinut de la acesta documente şi
informaţii secrete despre firmele concurente în schimbul unor avantaje
materiale (bijuterii, ceasuri placate cu aur, lăzi cu băuturi fine etc.).
În
procedură de urgenţă, cazul a fost adus în faţa instanţelor de judecată. Cetăţeanul
vest-german a fost condamnat la 4 ani şi cinci luni închisoare pentru
„subminarea economiei naţionale”.
La
scurt timp după pronunţarea sentinţei, patronii săi din R. F. Germania au
plătit cauţiunea fixată, iar după punerea sa în libertate a fost expulzat din
România.
Directorului
Combinatului de ceramică de la Sighişoara i s-au confiscat bunurile primite de
la comerciantul vest-german, dar, datorită faptului că făcea parte din Biroul
Judeţean PCR, organele superioare, respectiv CC al PCR, nu au aprobat începerea
urmăririi penale, culmea fiind rămânerea lui în continuare pe post.
Nu
e singurul caz cu un astfel de deznodământ. Nomenclatura superioară de partid ştia
să-şi protejeze oamenii. Numai că din astfel de situaţii jenante organele se
Securitate au început să se simtă frustrate. De la atmosfera de răceală la poziţii
de adversitate nu mai era decât un singur pas. Şi prăpastia între Securitate şi
partid s-a adâncit treptat, o dată cu pretenţiile primilor secretari de a
aproba folosirea ca informatori a membrilor de partid, ca să nu mai vorbim de
teza iritantă care-i considera pe ofiţeri „revoluţionari de profesie într-un
domeniu special”.
Enervarea
era îndreptăţită, întrucât, ofiţerii de elită ai Securităţii au refuzat să fie
părtaşi cu elemetele corupte şi protejate, pe care le întâlneau mai la tot
pasul. Mai mult, Elena Ceauşescu nu permitea transmiterea către secretarul
general a informărilor întocmite periodic de generalul Emil Macri, privind
„starea economiei naţionale”, întrucât astfel de documente de analiză şi
sinteză atestau fără dubii iresponsabilitatea şi lipsa crasă de profesionalism
ale celor ce duceau economia la dezastru.
Din
surse confidenţiale, istoricul britanic Dennis Deletant a aflat că în ultimii
trei ani ai regimului comunist din România „nu era deloc un lucru neobişnuit ca
generalul Emil Macri să organizeze mese cu şefii DSS locali din mediul rural,
la care obişnuia să-şi dea drumul la mânia faţă de „imbecilitatea„ programului
economic al preşedintelui şi faţă de şicanele Elenei” 94.
94
Dennis Deletant, op. Cit., 312
Pentru
că „revoluţionarii de profesie” începuseră să se amestece tot mai mult în
treburile Securităţii, pentru a-i face pe plac „iubitului conducător” s-au
apucat să schimbe lucrurile chiar şi acolo unde treburile merageau relativ bine
în comparaţie cu alte domenii. Aşa se face că în anii '80, Direcţia a II-a a
suferit modificări organizatorice şi redistribuiri de efective. Prin Ordinul
1/94902, din ianuarie 1981, se prevedea un efectiv limită de 122 ofiţeri, 5
subofiţeri şi 9 angajaţi civili pentru acest domeniu95, iar prin Ordinul 1/4940
din 1 noiembrie acelaşi an, a fost înfiinţat Serviciul de Contrainformaţii
Economice pentru domeniul minier, petrol, gaze şi geologie.
95
Jacqes Baud, op. Cit., p. 512).
În
anii următori au mai fost create şi alte structuri în cadrul, sau, desprinse
din această Direcţie. În decembrie 1985 s-a creat Serviciul Independent pentru
Asigurarea Contrainformativă a Ministerului Comerţului Exterior şi Cooperării
Economice Internaţionale care avea în sfera de activitate protecţia
contrainformativă a întreprinderilor de comerţ exterior, Băncii Române de Comerţ
Exterior, Direcţiei Generale a Vămilor şi unităţilor subordonate acesteia,
societăţilor mixte şi altor întreprinderi care realizau activităţi de protocol şi
comerţ exterior.
Acest
serviciu s-a constituit ca unitate independentă în cadrul DSS, cu indicativul
UM 0650, având ca principală atribuţie asigurarea condiţiilor de desfăşurare a
tratativelor şi negocierilor în domeniul comerţului exterior. Din documentele
de analiză şi bilanţ ale acestei unităţi rezultă că în primii ani de la înfiinţare,
„prin acţiunile informative de cunoaştere a comercianţilor străini au fost puse
la dispoziţia organelor române de comerţ exterior informaţii care le-au permis
încheierea de contracte în condiţii avantajoase de creditare şi livrare”.
Aceleaşi
documente atestă că unitatea ar fi jucat un rol important în „descoperirea şi
documentarea prejudiciilor aduse economiei naţionale, prin activităţi desfăşurate
de comerţ exterior, transmiterea de date cu caracter secret de stat şi
depunerea de fonduri valutare în numerar propriu la bănci din străinătate”96.
96
Arh. SRI, loc. cit.
Prin
Ordinul 1/05446, din noiembrie 1986, a fost înfiinţat în cadrul Direcţiei a
II-a, Serviciul de contrainformaţii economice în sectoarele agricultură,
industrie alimentară, industrie uşoară şi comerţ exterior97.
97
Arh. SRI, loc. cit., dosar. nr. 10 613, f. 1-10).
În
decembrie 1985, s-a constituit ca unitate de sine stătătoare în cadrul DSS, cu
indicativul UM 0500/A, Serviciul independent pentru apărarea secretului de
stat, respectarea normelor de relaţii cu străinii şi a relaţiilor de protocol,
condus până în noiembrie 1987, de generalul maior Gheorghe Zagoneanu. Potrivit
Regulamentului de funcţionare nr. D/00177, aprobat la 20 aprilie 1988, UM
0500/A avea atribuţii pe linia „organizării şi desfăşurării muncii
informativ-operative pentru apărarea secretului de stat în compartimentele de
documente secrete şi protocol, precum şi în unele unităţi socialiste cu
activitate de informare în masă”98.
98
Arh. SRI, loc. cit., dosar. nr. 10 613, f. 1-10).
Prin
această ultimă atribuţie unitatea primea sarcini de cenzură asupra tuturor
publicaţiilor, ceea ce însemna practic o revenire la situaţia din anii '50.
Chiar primele acţiuni „mai deosebite” ale ofiţerilor, încadraţi la repezeală în
această unitate, au constat în scoaterea de sub tipar a unor cărţi cu conţinut
istoric pentru a se verifica dacă nu cumva autorii publică documente şi date
secrete. Neavând specialişti în astfel de probleme, ofiţerii UM 0500/A au cerut
sprijinul ofiţerilor de la Arhivă. Rezultatele, probabil că i-au cam dezumflat
pe iniţiatori, dar i-a şi îndârjit.
Lucrările
respective fuseseră elaborate după o metodologie ştiinţifică, însoţite de
bibliografie şi aparat critic, iar documentele la care autorii făceau trimitere
aveau caracter secret pentru perioada în care fuseseră elaborate, respectiv al
doilea război mondial, pentru anii '80 ele nemaireprezentând decât un interes
pur istoric. Pe de altă parte, multe dintre documentele cu pricina cunoscuseră
deja lumina tiparului în cele patru volume din seria 23 August 1944, la Editura
Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1984.
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!