luni, 26 ianuarie 2015

Cristian Troncotă DUPLICITARII-5

Cristian Troncotă

DUPLICITARII-5

În esenţă se poate spune că în primăvara lui 1978, pe fondul deteriorării nivelului de trai al românilor, ca urmare a unei politici economice neperformante, conducerea de la Bucureşti nu a găsit altceva mai bun de făcut decât să restructureze „aparatul de securitate” pentru a-l face mai eficient în lupta cu elemtele ostile din interior şi exterior. Practic este o revenire la concepţia anilor '50, cu deosebirea că „duşmanul de clasă” este denumit acum „element ostil”, iar Securitatea, din „spada şi scutul revoluţiei comuniste” devine o instituţie a „revoluţionarilor de profesie într-un domeniu special”.
          Reînvie astfel, obsesia luptei cu trecutul, numai că de data aceasta pe lângă reacţionarii din fostele partide burghezo-moşiereşti se adaugă un element nou, şi anume cei care se săturaseră de comunism şi intenţionau să se stabilească în străinătate.
          Din nefericire pentru regim, numărul cetăţenilor români care doreau să emigreze a crescut de la an la an, la fel şi „vânătoarea” exercitată asupra lor de către instituţia Securităţii.
          În legătură cu acest ultim aspect, regimul de la Bucureşti s-a pus singur într-o situaţie de penibilitate faţă de documentele semnate la Helsinki, în 1975, prin încălcarea flagrantă a drepturilor omului, inclusiv a libertăţii de gândire, conştiinţă, religie şi convingeri. Mai mult, trebuie spus că nici aberantele metodologii care orientau munca de securitate din anii '50 nu puseseră în centrul activităţii „apărarea secretarului general al partidului” şi „ducerea la îndeplinire a indicaţiilor sale”.
          Oricum, pentru a pune în practică astfel de prevederi normative, instituţia Securităţii trebuia să-şi organizeze activitatea de aşa natură încât să poată efectua o supraveghere totală a populaţiei. Semnificativ în acest sens este noua organigramă a Direcţiei I informaţii interne şi atribuţiile fixate de noul cadru legislativ:
          — Serviciul 1, supravegherea foştilor membri ai partidelor istorice, a foştilor condamnaţi pentru infracţiuni la adresa securităţii statului şi membrii organizaţiilor subversive;
          — Serviciul 2, minorităţile etnice, îndeosebi maghiari, germani şi evrei;
          — Serviciul 3, disidenţii şi frontieriştii;
          — Serviciul 4, disidenţa religioasă;
          — Serviciul 5, acţiunile cu caracter subversiv în domeniul artei şi culturii;
          — Serviciul 6, acţiunile subversive în învăţământ, sport, justiţie, cercetare, inclusiv studenţii străini aflaţi la studii în România;
          — Serviciul 7, analiza, sinteza şi valorificarea informaţiilor.80
          80 Jacques Baud, Encyclopedie du renseignement et des services secrets, Paris, Ed. Lavauzelle, 1998, p. 512.
          Fiecare dintre acestea avea un corespondent în teritoriu în cadrul secţiilor judeţene de securitate, precum şi în cadrul Securităţii Municipiului Bucureşti. Pe întreaga Securitate numărul ofiţerilor, subofiţerilor, maiştrilor militari şi personalului civil încadraţi în aceste structuri se ridica în 1989 la aproximativ 1500.
          Simţind că mediul sătesc ar fi putut scăpa de „ochii şi urechile” vigilente ale poliţiei politice, prin Ordinul ministrului de Interne, nr. D/00140, din 1 august 1981, Direcţia I a primit prerogative specifice pentru „organizarea şi desfăşurarea muncii informativ-operative în mediul rural”81, ceea ce urma să se realizeze cu sprijinul lucrătorilor posturilor de Miliţie comunale.
          81 Arh. SRI, fond „d”, dosar nr. 1/1983, f. 1-10.
          Ofiţerii de securitate, care aveau în răspundere comunele, se deplasau pe raza acestora, cel puţin o dată pe lună sau ori de câte ori situaţia operativă o impunea. Pentru realizarea sarcinilor de securitate „la parametri de maximă eficienţă”, subofiţerii de Miliţie din comune şi ajutorii acestora beneficiau de o instruire specială prin cursuri periodice organizate de DSS.
          Controlul asupra modului cum şefii posturilor de miliţie comunale asigurau „supravegherea informativă în rândul persoanelor din mediul de responsabilitate” se realiza de către şefii Securităţilor judeţene, locţiitorii lor şi şefii compartimentelor informativ-operative.
          Într-o lucrare memorialistică, fostul şef al Direcţiei I, colonelul (r) dr. Gheorghe Raţiu, deşi a recunoscut că sarcinile fixate prin lege şi actele normative interne, indicau misiuni specifice de poliţie politică, a ţinut să precizeze că, totuşi „nu s-au făcut abuzuri”.
          Pe baza informaţiilor furnizate de Direcţia I „nu au fost condamnaţi oameni nevinovaţi, ca în perioada 1948-1960”, şi că împotriva celor cu „manifestări duşmănoase se luau doar măsuri de prevenire”, adică influenţarea, în sensul de descurajare, atenţionarea, punerea în dezbaterea publică etc.
          Acelaşi memorialist a atras atenţia şi asupra unui aspect mai sensibil din activitatea Direcţiei pe care a condus-o: „Dacă Biserica Ortodoxă şi toate celelalte culte ce au funcţionat legal în România în anii regimului totalitar sunt astăzi [în 1997 – n.n.] ceea ce sunt şi reprezintă ceea ce reprezintă pentru conştiinţa spirituală a oamenilor, aceasta se datorează şi faptului că pe baza informaţiilor primite, Securitatea a putut să informeze organele competente să intervină pentru ca în ţară să nu pătrundă curente aşa-zis „religioase„, dar care, în realitate sunt profund dăunătoare moralei creştine”.82
          82 Col. (r.) dr. Gh. Raţiu, op. Cit., p. 106-107.
          De aici ar rezulta că înainte de 1989, prin organele sale abilitate, Securitatea a controlat structura confesională a populaţiei României din două motive:
          1) menţinerea supremaţiei Bisericii Ortodoxe ca leagăn al fiinţei naţionale;
          2) împiedicarea sau contracararea unor acţiuni de misionariat şi prozelitism ale unor secte ori culte, ale căror acţiuni erau contrare ordinii de drept şi aduceau atingere moralei creştine tradiţionale a poporului român83.
          83 Vezi şi George Dora, Sectele religioase ameninţă Biserica Ortodoxă Română, în „Alerta”, 22 iunie 2000, p. 9.
          Nu încape îndoială că în 1989 ofiţerii de securitate erau de o cu totul altă factură şi de altă calitate faţă de cei din anii '50 şi că fiecare avea „propriul discernământ”, aşa cum le cerea de-altfel şi regulamentele interne. Acest aspect poate fi urmărit şi din felul cum înţelegeau să se achite de sarcinile politice ca „revoluţionari de profesie într-un domeniu special”.
          În fiecare unitate de securitate exista o organizaţie de partid care strângea cotizaţiile mebrilor PCR, organiza lunar învăţământul politico-ideologic şi pregătea materialele şedinţelor lunare ale organizaţiei de bază. Ofiţerii cu funcţii în birourile organizaţiilor de partid, ca şi cei din comitetul de partid al unităţii, nu erau scutiţi de sarcinile profesionale („adică scoşi din producţie”) pentru activitatea politică desfăşurată.
          Teoretic, activitatea politică trebuia desfăşurată în afara orelor de program. Practic însă, având în vedere „preţioasele indicaţii ale secretarului general al partidului”, ca instituţia Securităţii „să lucreze în foc continuu”, o asemenea prevedere era imposibil de respectat. Ofiţerii erau obligaţi adesea să întrerupă activitatea profesională pentru a participa la şedinţele de partid, lungi şi obositoare, sau la învăţământul de partid, unde se prelucrau documentele de partid, mai precis cuvântările secretarului general al partidului, a căror stereotipie mai mult tracasa asistenţa decât să trezească interesul.
          Era practic aceeaşi atmosferă de penibilitate şi inutilitate care se manifesta în mai toate domeniile, cu precizarea că pentru ofiţerii de securitate, mai ales din Direcţia I, care cunoşteau prea bine realitatea, stresul şi inhibiţia presau mult mai mult.
          Din acest punct de vedere îl înţelegem pe colonelul dr. Gheorghe Raţiu care spunea că în ultimii ani ai regimului majoritatea ofiţerior de securitate „mai mult mimau încadrarea în epocă” decât să se fi implicat efectiv şi cu responsabilitate profesională în rezolvarea sarcinilor de serviciu.
          De aici probabil şi paradoxul în legătură cu soarta colonelului Raţiu.
          Ca şef al poliţiei politice, care a avut în responsabilitate problema disidenţilor, colonelul Raţiu a fost printre puţinii şefi de unităţi centrale din DSS nearestat sau cărora nu li s-a intentat vreun proces, după evenimentele din decembrie 1989, ceea ce înseamnă că sub aspectul metodelor represive şi a ilegalităţilor nu i s-a putut imputa ceva.
          Revenirea la metodele represive din anii '50 – cazul Gheorghe Ursu.
          Duplicitatea, generalizată deja la începutul anilor '80 în instituţia Securităţii, transpare şi din refuzul ofiţerilor dar şi al conducerii DSS de a-şi asuma responsabilitatea în rezolvarea cazurilor mai deosebite de disidenţă politică. Fie le clasau cu rezoluţia „de mică importanţă” şi sub formula devenită şablon, „manifestări duşmănoase datorate unor nemulţumiri personale”, fie că le pasau organelor de miliţie, atunci când existau cât de mici suspiciuni privind posibilitatea de a fi încadrate la infracţiuni de drept comun. Deşi aveau ofiţeri cu responsabilităţi în penitenciarele şi locurile de anchetă folosite de organele de miliţie, Securitatea se făcea că nu vede „revenirea la metodele torţionarilor din anii '50”.
          Cazul cel mai semnificativ, dar şi extrem de mediatizat după 1990, datorită tragismului său, dar şi stăruinţelor familiei victimei de a cunoaşte adevărul, este cel al inginerului Gheorghe Ursu.
          Sub numele de cod „Udrea”, Securitatea Municipiului Bucureşti a deschis dosar de urmărire informativă, în decembrie 1984, lui Gheorghe Ursu, inginer la Institutul de Cercetare şi Proiectare pentru Sistematizare Locuinţe şi Gospodărie Comunală. Informaţia de primă sesizare a fost furnizată de o colegă de institut care i-a umblat prin lucrurile personale şi a dat peste un jurnal intim de 811 pagini. În acest jurnal, Gheorghe Ursu făcea „comentarii critice faţă de politica regimului comunist din România”84.
          84 Vezi Dora Vulcan, Jurnalul lui Gheorghe Ursu este făcut pierdut, în „România liberă”, 15 februarie 2001, p. 12.
          În realitate erau observaţii pertinente ale unui specialist. În dimineaţa de 17 ianuarie 1985, o echipă de lucrători ai Direcţiei a VIII-a cercetări penale din DSS, condusă de maiorul Marin Pârvulescu, i-a făcut o percheziţie oficială la domiciliu, ocazie cu care Jurnalul a fost ridicat.
          Întrucât nu putea fi vorba de o infracţiune contra securităţii statului, respectiv „propagandă duşmănoasă” pentru simplul motiv că totul era consemnat în paginile unui jurnal intim, organele de securitate „au mimat” că îşi declină competenţa. Şi insistăm pe „au mimat”, întrucât rezoluţia generalului colonel Iulian Vlad, pe atunci adjunct al şefului DSS, pusă pe acest caz, în iulie 1985, a fost ca inginerul Gheorghe Ursu să nu fie cercetat pe linie de securitate, ci pentru infracţiuni de drept comun.
          Conformându-se, maiorul Marin Pârvulescu a propus „neînceperea urmăririi penale pentru infracţiuni la adresa securităţii statului”, la fel şi procurorul militar. Din acest moment, dosarul de urmărire informativă ar fi trebuit închis, ceea ce nu era stilul unor ofiţeri specializaţi în arta disimulării.
          Motivându-se că din documentele informative rezultau suspiciuni potrivit cărora inginerul Gheorghe Ursu ar fi intrat în legătură cu persoane din străinătate, în special cu cele din emigraţia română, precum şi cu o serie de scriitori şi poeţi români neconformişti faţă de care se antrena în discuţii cu „caracter ostil”, s-a elaborat un nou plan de măsuri, în realitate pentru a se motiva prelungirea verificărilor până la clarificarea situaţiei.
          La 21 septembrie 1985, Gheorghe Ursu a fost arestat pentru a doua oară, de data aceasta fiind învinuit de săvârşirea unei infracţiuni de drept comun, care consta în „efectuarea de operaţiuni interzise cu mijloace de plată străine”. A fost depus la arestul Direcţiei Cercetări Penale al Inspectoratului General al Miliţiei şi supus unui regim de detenţie extrem de dur, care aminteşte de tehnicile „rafinate” ale torţionarilor de odinioară.
          Principalii artizani ai supliciului la care a fost supus inginerul Gheorghe Ursu au fost colonelul Stanica Tudor, adjunct al Departamentului de Cercetări Penale, colonelul Mihai Creangă, şeful arestului IGM, plutonier Burcea Ştefan şi deţinuţii (informatorii) Clită Marin şi Radu Gheorghe. Inginerul Gheorghe Ursu a fost torturat într-o încăpere de arest izolată, pe tronsonul poreclit „Catanga” de către cei doi deţinuţi, colegi de cameră. La 17 noiembrie 1985, inginerul Ursu a fost transferat la Spitalul Penitenciarului Jilava, fiind supus unei intervenţii chirurgicale, în urma căreia a decedat la reanimare85.
          85 Vezi pe larg Violeta Fotache, Adevăraţii vinovaţi de moartea inginerului Gheorghe Ursu – judecaţi, în „Adevărul”, 27 noiembrie 2000, p. 14.
          Surprinzător e faptul că dosarul de urmărire informativă a fost clasat la Arhivă, în august 1987, deci după aproape doi ani de la decesul inginerului Gheorghe Ursu. Explicaţia nu e greu de formulat.
          Organele de securitate, simţindu-se responsabile, au încercat să „aranjeze” documentele dosarului în aşa fel încât să rezulte că decesul „obiectivului” urmărit s-a datorat unei intervenţii chirurgicale şi nimic mai mult. Orice alt document care putea duce la o altă concluzie, apropiată de realitate, trebuia eliminat.
          Documentele dintr-un astfel de dosar fiind secrete, deci înregistrate, procedura de distrugere nu era chiar aşa de simplă. Ea se putea realiza doar la sfârşitul fiecărui an calendaristic şi prin întocmirea unui proces-verbal aprobat de şeful unităţii în care emitentul avea obligaţia de a-şi justifica hotărârea luată, care de regulă era „lipsa de importanţă pentru activitatea informativ-operativă”.
          Aşa se face că „dosarele cu cântec” erau aduse la Arhivă foarte bine „coafate”. Era o procedură tehnică prin care ofiţerii de securitate din sectoarele informativ-operative se puteau spăla pe mâini ca Pilat din Pont, dar fără ca prin aceasta să-şi poată elibera propria conştiinţă (dacă o aveau).
          Cu ocazia judecării celor vinovaţi de moartea disidentului comunist Gheorghe Ursu au ieşit la iveală probe indubitabile, oferite de declaraţiile martorilor, despre continuarea folosirii de către organele Ministerului de Interne a metodelor din anii '50, respectiv bătaia, tortura şi umilirea celor anchetaţi.
          Foşti deţinuţi şi subalterni ai colonelului Tudor Stanica au arătat că acesta „patentase” înfricoşătoarele metode de tortură „la rotisor” şi „macavelă”. Despre Tudor Stanica, fost şeful Cercetărilor Penale al Militei, se spune că „odată picat pe mâinile lui, ieşeai doar în trei feluri: traumatizat psihic pe viaţă, cu infirmităţi fizice sau în calitate de informator devotat” 86.
          86 Răzvan Savaliuc, Petre Niţeanu, Călăii s-au întors acasă, în „Ziua”, 14 octombrie 2003, p.3.
          Gheorghe Samoilescu, arestat în celebrul „Cazul Anca” şi ulterior condamnat la 25 de ani închisoare pentru crimă, deşi era nevinovat, a povestit unor ziarişti cum a aplicat Stanica metoda „macavelă”: „În 1977, acesta l-a dus în Pădurea Andronache unde l-a spânzurat de un copac cu mâinile la spate, i-a legat o placă de fier de picioare şi l-a ţinut până i-a rupt braţele din umeri. Când urletele de durere l-au „deranjat auditiv„, Stanica i-a pus lui Samoilescu masca de gaze pe faţă. Stanica şi Creangă aveau o vorbă preferată când cei pe care ii băteau invocau pedeapsa divină: „Bă, deasupra noastră nu e decât cerul!” 87.
          87 Ibidem.
          Constantin Blaj, unul dintre martorii atrocităţilor lui Stanica, a mărturisit că a simţit pe propria-i piele bătăile cu pumnii şi picioarele aplicate în spaţiul de detenţie de la Rahova.
          „M-au dus într-un birou unde era Stanica. Acesta s-a apropiat de mine, l-am salutat şi am crezut că-mi întinde mâna, dar mi-a strigat printre dinţi „'ţi D-zeii mă-tii de escroc.„, mi-a dat o palmă de-am căzut cu capul pe braţul fotoliului şi mi-am pierdut cunoştinţa. M-am trezit în WC, plin de sânge, la ora 3 dimineaţa. Aveam un dinte rupt, capul spart, m-au luat doi şi m-au dus într-o cameră unde m-au pus să semnez ceva, tremuram, nu ştiam de mine”, s-a confesat ziariştilor fostul deţinut88.
          88 Adrian Artene, Dreptate pentru Ursu, în „Ziua”, 15 iulie 2003, p. 3.
          Un alt martor al dosarului „Ursu”, C. Brezoiescu, şi-a amintit despre coşmarul de la Rahova: „Am stat trei zile şi trei nopţi legat cu lanţuri, răstignit la perete, iar picioarele nu-mi ajungeau jos la podea”. Gheorghe Bujan a descris cum a fost bătut ca un câine în camera de anchetă.
          „Am fost lovit de un gardian peste ureche şi am avut timpanul spart în urma acelei lovituri”, a susţinut Brujan89.

          (89 Adrian Artene, Dreptate pentru Ursu, în „Ziua”, 15 iulie 2003, p. 3.
          În completarea acestora, o altă mărturie cutremurătoare îi aparţine lui Nicolae Călin: „O dată am fost agăţat cu cătuşele de un cui din peretele biroului şi am fost lovit cu bastonul şi cu pumnii în cap. [.] Într-o noapte am fost bătut şase ore fără întrerupere. După bătaie, cu toate că îmi era rău, nu a venit nici un medic”90.
          90 Adrian Artene, Dreptate pentru Ursu, în „Ziua”, 15 iulie 2003, p. 3.
          Martorul Gheorghe Dăescu l-a acuzat direct pe Stanica: „La anchetă m-a pus în lanţuri şi m-a bătut. Bătaia mi-a agravat boala de inimă şi afecţiunile coloanei vertebrale” 91.
          91 Adrian Artene, Dreptate pentru Ursu, în „Ziua”, 15 iulie 2003, p. 3.
          O altă victimă, S. Pencea, a povestit că „în urma torturilor s-a îmbolnăvit extrem de grav. Când am fost arestat aveam 110 kg, iar după 7 luni de anchetă am ajuns la 60 kg”.
          I. Bonciu a mărturisit şi el că a fost bătut crunt de subalternii lui Stanica: „Mă băteau cu cozi de topor la tălpi după ce mă puneau în genunchi pe scaun” 92.
          92 Adrian Artene, Dreptate pentru Ursu, în „Ziua”, 15 iulie 2003, p. 3.
          Fapte de o gravitate extremă se petreceau şi în cazul femeilor anchetate. Alături de umilinţele bătăilor fizice, acestea erau supuse şi unor agresiuni sexuale.
          Astfel, C. Elena a relatat: „Eu am fost anchetată de cpt. Drăgoi care m-a torturat împreună cu cpt. Sechieru şi mă obligau să recunosc ce nu făcusem. În timpul cercetărilor, cpt, Drăgoi se deschidea la pantaloni şi mă obliga la sex oral, până când a fost surprins de un alt ofiţer”.
          Au fost şi momente când temuţii anchetatori de la Rahova nu omiteau să precizeze că „avem şi noi perisabilităţi”, făcându-i pe cei anchetaţi să înţeleagă faptul că puteau fi omorâţi fără probleme dacă nu declarau ceea ce voiau ei, aşa cum a fost cazul inginerului Gheorghe Ursu.
          Apărarea secretului de stat – cazul „Pantera”
          O altă structură importantă a DSS a fost Direcţia a II-a, condusă mulţi ani de generalul-maior Emil Macri 93.
          93 Arh. SRI, fond „d”, dosar nr. 1/1983, f. 45; vezi şi Jacqes Baud, op. Cit., p. 512).
          Această unitate trebuia să fie, şi a fost cel puţin până în 1978, un fel de „eminenţă cenuşie” a ceea ce însemna protecţia în domeniul vieţii economice, a cercetării tehnico-ştiinţifice şi apărării secretului de stat.
          Securitatea economică, în înţeles de contrasabotaj şi contraspionaj economic, includea industria, agricultura, producţia agro-alimentară, construcţiile, traficul maritim, fluvial şi pe cale ferată, precum şi cercetarea ştiinţifică şi apărarea secretului de stat.
          Sarcinile principale ale direcţiei erau de a preveni, împiedica şi contracara orice acţiune de sabotaj, adică întreruperea producţiei, depistarea şi izolarea greşelilor de planificare sau a măsurilor economice nesănătoase. În anii '70 Direcţia a II-a beneficia de personalul cel mai tânăr şi cel mai calificat din întreaga Securitate.
          Preponderenţa o deţineau inginerii, economiştii şi juriştii încadraţi direct din viaţa civilă, din rândul tinerilor absolvenţi merituoşi ai facultăţilor de profil din întreaga ţară. Unii dintre ei urmaseră şi cursuri de specializare postuniversitară la instituţii similare din Occident, fiind în acelaşi timp şi buni cunoscători ai limbilor străine cu circulaţie internaţională. Aveau curaj, iniţiativă, discernământ şi se descurcau uşor în împrejurări mai delicate, ceea ce făcea să fie priviţi cu oarecare invidie de colegii lor, ofiţeri de carieră mai bătrâni, care la rândul lor aveau unele merite profesionale, de vreme ce scăpaseră de epurarea anilor 1965-1968.
          Există în depozitele de arhivă, atât centrale cât şi teritoriale, sute de cazuri foarte bine lucrate de structurile aflate în subordinea Direcţiei a II-a. Nefiind în intenţia noastră, dar neavând nici spaţiul de a detaila acest subiect, am ales doar un caz mai semnificativ ce poate fi considerat caracteristic pentru profesionalismul ofiţerilor din acest domeniu. Este vorba despre dosarul de urmărire informativă cu numele de cod „Pantera”, lucrat de compartimentul de profil al judeţului Mureş, în perioada 1971-1974, sub directa coordonare a Direcţiei centrale.
          Informaţiile de primă sesizare, care au stat la baza declanşării acţiunii, atestau că directorul Combinatului de Produse Ceramice din Sighişoara, furniza date secrete despre preţurile concurenţei unui cetăţean vest-german, reprezentant al firmelor „Comex” şi „Degussa” din R. F. Germania. Prin aceste firme combinatul din Sighişoara desfăcea cantităţi mari de produse ceramice pe piaţa germană.
          Suspiciunile ofiţerior de contraspionaj economic au fost trezite de faptul că cetăţeanul vest-german era mai tot timpul bine informat asupra ofertelor primite de Combinat de la firmele concurente.
          S-a trecut la supravegherea informativă a întregului personal care avea tangenţă cu derularea contractelor, inclusiv a directorului şi şefului Biroului de Documente Secrete. Au fost folosite toate mijloacele muncii de securitate, fără să se obţină, cel puţin iniţial, rezultate satisfăcătoare, care să conducă la depistarea sursei de scurgere a informaţiilor.
          De menţionat că directorul Combinatului de ceramică făcea dese deplasări în R. F. Germania pentru rezolvarea diferitelor probleme ce rezultau din derularea contractelor, fapt ce a dus la o supraveghere mai atentă a activităţii lui, inclusiv prin mijloace de tehnică operativă şi filaj. S-a constatat că, de fiecare dată când venea la tratative în combinat, cetăţeanul vest-german făcea o scurtă vizită protocolară în biroul directorului, după care se retrăgea în sala de tratative.
          Deşi în biroul directorului existau instalate mijloace tehnice operative, nu au fost înregistrate decât discuţii banale, fără importanţă operativă.
          În ciuda acestui fapt, s-a constatat că informaţii secrete din Combinat despre ofertele firmelor concurente continuau să se scurgă în beneficiul cetăţeanului vest-german. La un moment dat, una dintre informatoarele dirijate pe lângă directorul Combinatului a sesizat că în casa de fier din biroul acestuia se află o cantitate importantă de bijuterii din aur. Prin măsuri combinative s-a obţinut mulajul de la cheia casei de fier, iar la percheziţia secretă efectuată s-a confirmat informaţia primită.
          Cu această ocazie bijuteriile au fost inventariate şi lăsate în aceeaşi poziţie în care au fost găsite. Acest fapt a întărit supoziţia organelor de securitate că directorul nu era străin de scurgerea de informaţii, în schimbul cărora primea bijuteriile care nu se găseau pe piaţa românească.
          În acest context, pentru intensificarea supravegherii a tot ceea ce se petrece în biroul directorului, a fost instalată o cameră de luat vederi cu circuit închis, bine ascunsă. Din acest moment biroul putea fi în permanenţă vizualizat.
          De asemenea, se putea înregistra pe film orice activitate care putea fi folosită ca probă. La prima vizită a cetăţeanului vest-german după instalarea camerei de luat vederi, s-a constatat că directorul a înmânat oaspetelui un bilet de hârtie format A5, fără a avea loc vreo discuţie între ei. Comerciantul vest-german a preluat biletul, pe care l-a pus în geanta personală, ceea ce i-a convins pe ofiţerii de caz că directorul era cel care furnizează informaţii secrete.
          Din acel moment toată atenţia s-a concentrat asupra cetăţeanului vest-german pentru a putea transforma acel document într-o probă care să poată fi folosită în instanţă. De menţionat că vest-germanul venea în România însoţit de un câine lup, pe care în timpul tratativelor îl lăsa în camera de hotel. După tratative obişnuia să lase în camera de hotel geanta cu documente care era păzită de câinele său.
          Profitând de faptul că vest-germanul s-a deplasat la TârguMureş însoţit de o tânără (informatoare a Securităţii, cu sarcina de a-i asigura o companie cât mai plăcută) ofiţerii au organizat o pătrundere secretă în camera de hotel. Câinele a fost anihilat cu un medicament special şi cu o botniţă. S-a trecut apoi la deschiderea genţii şi fotocopierea documentelor, între care se afla şi biletul primit de la directorul Combinatului.
          S-a constatat astfel că pe acel bilet erau trecute preţurile de la firmele concurente. Documentele originale au fost lăsate în geanta proprietarului, care a doua zi urma să se deplaseze cu trenul la Bucureşti.
          S-a luat legătura cu Direcţia centrală din Bucureşti. Sub o atentă supraveghere vest-germanul a ajuns în Capitală, unde pe peronul Gării de Nord a fost reţinut şi condus la Securitate. La deschiderea genţii s-a găsit documentul predat de directorul Combinatului din Sighişoara. În declaraţia făcută în faţa organelor de securitate, vest-germanul a recunoscut că pe toată durata colaborării cu directorul Combinatului de la Sighişoara a obţinut de la acesta documente şi informaţii secrete despre firmele concurente în schimbul unor avantaje materiale (bijuterii, ceasuri placate cu aur, lăzi cu băuturi fine etc.).
          În procedură de urgenţă, cazul a fost adus în faţa instanţelor de judecată. Cetăţeanul vest-german a fost condamnat la 4 ani şi cinci luni închisoare pentru „subminarea economiei naţionale”.
          La scurt timp după pronunţarea sentinţei, patronii săi din R. F. Germania au plătit cauţiunea fixată, iar după punerea sa în libertate a fost expulzat din România.
          Directorului Combinatului de ceramică de la Sighişoara i s-au confiscat bunurile primite de la comerciantul vest-german, dar, datorită faptului că făcea parte din Biroul Judeţean PCR, organele superioare, respectiv CC al PCR, nu au aprobat începerea urmăririi penale, culmea fiind rămânerea lui în continuare pe post.
          Nu e singurul caz cu un astfel de deznodământ. Nomenclatura superioară de partid ştia să-şi protejeze oamenii. Numai că din astfel de situaţii jenante organele se Securitate au început să se simtă frustrate. De la atmosfera de răceală la poziţii de adversitate nu mai era decât un singur pas. Şi prăpastia între Securitate şi partid s-a adâncit treptat, o dată cu pretenţiile primilor secretari de a aproba folosirea ca informatori a membrilor de partid, ca să nu mai vorbim de teza iritantă care-i considera pe ofiţeri „revoluţionari de profesie într-un domeniu special”.
          Enervarea era îndreptăţită, întrucât, ofiţerii de elită ai Securităţii au refuzat să fie părtaşi cu elemetele corupte şi protejate, pe care le întâlneau mai la tot pasul. Mai mult, Elena Ceauşescu nu permitea transmiterea către secretarul general a informărilor întocmite periodic de generalul Emil Macri, privind „starea economiei naţionale”, întrucât astfel de documente de analiză şi sinteză atestau fără dubii iresponsabilitatea şi lipsa crasă de profesionalism ale celor ce duceau economia la dezastru.
          Din surse confidenţiale, istoricul britanic Dennis Deletant a aflat că în ultimii trei ani ai regimului comunist din România „nu era deloc un lucru neobişnuit ca generalul Emil Macri să organizeze mese cu şefii DSS locali din mediul rural, la care obişnuia să-şi dea drumul la mânia faţă de „imbecilitatea„ programului economic al preşedintelui şi faţă de şicanele Elenei” 94.
          94 Dennis Deletant, op. Cit., 312
          Pentru că „revoluţionarii de profesie” începuseră să se amestece tot mai mult în treburile Securităţii, pentru a-i face pe plac „iubitului conducător” s-au apucat să schimbe lucrurile chiar şi acolo unde treburile merageau relativ bine în comparaţie cu alte domenii. Aşa se face că în anii '80, Direcţia a II-a a suferit modificări organizatorice şi redistribuiri de efective. Prin Ordinul 1/94902, din ianuarie 1981, se prevedea un efectiv limită de 122 ofiţeri, 5 subofiţeri şi 9 angajaţi civili pentru acest domeniu95, iar prin Ordinul 1/4940 din 1 noiembrie acelaşi an, a fost înfiinţat Serviciul de Contrainformaţii Economice pentru domeniul minier, petrol, gaze şi geologie.
          95 Jacqes Baud, op. Cit., p. 512).
          În anii următori au mai fost create şi alte structuri în cadrul, sau, desprinse din această Direcţie. În decembrie 1985 s-a creat Serviciul Independent pentru Asigurarea Contrainformativă a Ministerului Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale care avea în sfera de activitate protecţia contrainformativă a întreprinderilor de comerţ exterior, Băncii Române de Comerţ Exterior, Direcţiei Generale a Vămilor şi unităţilor subordonate acesteia, societăţilor mixte şi altor întreprinderi care realizau activităţi de protocol şi comerţ exterior.
          Acest serviciu s-a constituit ca unitate independentă în cadrul DSS, cu indicativul UM 0650, având ca principală atribuţie asigurarea condiţiilor de desfăşurare a tratativelor şi negocierilor în domeniul comerţului exterior. Din documentele de analiză şi bilanţ ale acestei unităţi rezultă că în primii ani de la înfiinţare, „prin acţiunile informative de cunoaştere a comercianţilor străini au fost puse la dispoziţia organelor române de comerţ exterior informaţii care le-au permis încheierea de contracte în condiţii avantajoase de creditare şi livrare”.
          Aceleaşi documente atestă că unitatea ar fi jucat un rol important în „descoperirea şi documentarea prejudiciilor aduse economiei naţionale, prin activităţi desfăşurate de comerţ exterior, transmiterea de date cu caracter secret de stat şi depunerea de fonduri valutare în numerar propriu la bănci din străinătate”96.
          96 Arh. SRI, loc. cit.
          Prin Ordinul 1/05446, din noiembrie 1986, a fost înfiinţat în cadrul Direcţiei a II-a, Serviciul de contrainformaţii economice în sectoarele agricultură, industrie alimentară, industrie uşoară şi comerţ exterior97.
          97 Arh. SRI, loc. cit., dosar. nr. 10 613, f. 1-10).
          În decembrie 1985, s-a constituit ca unitate de sine stătătoare în cadrul DSS, cu indicativul UM 0500/A, Serviciul independent pentru apărarea secretului de stat, respectarea normelor de relaţii cu străinii şi a relaţiilor de protocol, condus până în noiembrie 1987, de generalul maior Gheorghe Zagoneanu. Potrivit Regulamentului de funcţionare nr. D/00177, aprobat la 20 aprilie 1988, UM 0500/A avea atribuţii pe linia „organizării şi desfăşurării muncii informativ-operative pentru apărarea secretului de stat în compartimentele de documente secrete şi protocol, precum şi în unele unităţi socialiste cu activitate de informare în masă”98.
          98 Arh. SRI, loc. cit., dosar. nr. 10 613, f. 1-10).
          Prin această ultimă atribuţie unitatea primea sarcini de cenzură asupra tuturor publicaţiilor, ceea ce însemna practic o revenire la situaţia din anii '50. Chiar primele acţiuni „mai deosebite” ale ofiţerilor, încadraţi la repezeală în această unitate, au constat în scoaterea de sub tipar a unor cărţi cu conţinut istoric pentru a se verifica dacă nu cumva autorii publică documente şi date secrete. Neavând specialişti în astfel de probleme, ofiţerii UM 0500/A au cerut sprijinul ofiţerilor de la Arhivă. Rezultatele, probabil că i-au cam dezumflat pe iniţiatori, dar i-a şi îndârjit.
          Lucrările respective fuseseră elaborate după o metodologie ştiinţifică, însoţite de bibliografie şi aparat critic, iar documentele la care autorii făceau trimitere aveau caracter secret pentru perioada în care fuseseră elaborate, respectiv al doilea război mondial, pentru anii '80 ele nemaireprezentând decât un interes pur istoric. Pe de altă parte, multe dintre documentele cu pricina cunoscuseră deja lumina tiparului în cele patru volume din seria 23 August 1944, la Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1984.
Va urma.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Iti multumesc pentru comentariu!