Cristian Troncotă
DUPLICITARII-7
— Măsurile punitive ordonate de
regele Carol al II-lea ca replică la asasinarea lui Armand Călinescu, în urma
cărora au căzut victime câteva mii de legionari, arestaţi şi împuşcaşi fără
judecată, în toamna anului 1939 125.
125
Ioan Scurtu, Gheorghe Buzatu, op. Cit., p. 355).
Şi
seria a continuat cu odioasele asasinate de la Jilava, Snagov şi Streşnicul, în
noaptea de 26-27 noiembrie 1940, care au făcut 64 de victime în rândul unor foşti
înalţi demnitari, printre care doi foşti prim-miniştri (Nicolae Iorga şi
Constantin Argeşeanu).
Iată
deci că teroarea socială inaugurată de regimul comunist, imediat după instituţionalizare
şi în care instituţia Securităţii a jucat un rol determinant în anii '50 126,
nu a venit pe un teren gol.
126
Vezi pe larg Cristian Troncotă, Practici şi mentalităţi în activitatea
aparatului de Securitate din România 1948-1965, (I), în „Arhivele
Totalitarismului”, an VII, nr. 24-25, 3-4/1999, p. 72-89, (II), nr. 1-2/2000,
p. 65-86.)
În
ceea ce priveşte terorsimul internaţional, mai puţin cunoscut în istoriografie,
şi asupra căruia vom insista în rândurile ce urmează, şi-a făcut simţită prezenţa
în România, abia la sfârşitul anilor '60. După 1968, s-au înregistrat o serie
de evenimente ce se încadrează în legislaţia internaţională ca acte teroriste,
dar până la începutul anilor '80 fenomenul a putut fi, în general, prevenit şi
stăpânit.
O
dată cu înăsprirea sistemului dictatorial de conducere, a exacerbării cultului
personalităţii secretarului general al partidului şi al accentuării crizei
social-economice şi politice s-a produs şi o amplificare a acţiunilor teroriste
şi diversioniste din partea cetăţenilor români, finalizate cu consecinţe uneori
tragice pentru cei implicaţi.
Securitatea
regimului comunist din România, şi-a creat o unitate specială de luptă
antiteroristă (USLA) abia în decembrie 1977.
Un
prim nucleu de profil s-a constituit mai întâi în cadrul Direcţiei a III-a
(Contraspionaj), în anii 1969-1970, ca urmare a deselor conflicte care se
produceau între grupurile de arabi, aflaţi la studii în România, iar terorismul
pe plan internaţional iniţiase deja acţiuni foarte periculoase.
Studenţii
străini aduseseră în România conflicte politice şi religioase din ţările
Orientului Apropiat.
„În
campusurile universitare – mărturiseşte generalui (r) Neagu-Cosma – dar şi în
localurile publice, în faţa reprezentanţelor diplomatice, se iscau ca din senin
manifestări zgomotoase care, în orice moment degenerau şi puteau fi scăpate de
sub control” 127.
127
Gral. Div. (r) Neagu Cosma, Securitatea. Poliţia politică. Dosare. Informatori,
Bucureşti, 1998, p. 106).
Aşa
s-au produs mai multe evenimente cu caracter terorist care au premers înfiinţării
USLA. Sfârşitul anilor '60 şi începutul anilor '70 a fost o perioadă în care
palestinienii, pe de o parte, şi israelienii pe de altă parte, îşi declaraseră
un război total şi fără graniţe, unii împotriva celorlalţi, în care acţiunile
teroriste au predominat. Prin astfel de acte, comise fără discernământ, le-au
căzut victime persoane nevinovate (copii, femei, bătrâni) care au îndoliat
întreaga Europă.
Reţeaua
informativă a Direcţiei de contraspionaj reuşise să-şi infiltreze câţiva agenţi
în rândurile palestinienilor, aflaţi ca studenţi în România. S-a reuşit
depistarea a două comandouri palestiniene care intenţionau să-l răpească sau
să-l asasineze pe ambasadorul Israelului acreditat la Bucureşti.
Acţiunea
teroristă s-a datorat faptului că ambasadorul fusese „condamnat la moarte” de
un tribunal al „Mişcării Palestiniene de Eliberare”, acuzat de atrocităţi
împotriva poporului palestinian, în războiul de şase zile, când acesta se afla
în armată cu gradul de general.
Planul
era diabolic, ambele comandouri trebuiau să acţionze concomitent. Unul ocupa în
forţă Ambasada Israelului, sechestrând persoanele din interior, iar al doilea
ocupa o instituţie guvernamentală românească, luând ca ostateci persoanele
aflate acolo. Urmau apoi să-şi prezinte pretenţiile părţii române: „punerea la
dispoziţie a unui avion cu doi piloţi şi rezervoarele pline, precum şi a unui
autobuz care să-i transporte pe membrii comandourilor şi pe ostatecii de la
ambasadă la aeroport”.
În
cazul unui refuz, membrii comandourilor s-ar fi sinucis, nu înainte de a-i
lichida fizic pe toţi ostatecii. Era, prin urmare, o acţiune de sacrificiu (de
tip kamikadze) sau după o terminologie mai recentă, o acţiune de terorism
sinucigaş128.
128
Vezi pe larg Miruna Munteanu, Fanaticii ieşiţi din tipare, în „Dosare
ultrasecrete”, 22 septembrie 2001, p. 4
Membrii
comandourilor executaseră deja recunoaşterea, introduseseră armamentul în
România, pe care-l depozitaseră într-o cameră de hotel din Bucureşti. Ofiţeri
de securitate români, aparţinând structurilor centrale de contraspionaj cu
responsabilităţi în acest caz, i-au supravegheat permanent pe membrii primului
comando, membrii celui de-al doilea neputând fi depistaţi.
Interesant
că „Planul de măsuri” aprobat de conducerea Securităţii, pentru contracararea
acestei acţiuni teroriste, s-a întocmit pe baza principiului „evitării oricărui
risc”.
Din
studiul documentelor aflate în dosarul operativ rezultă că, profitând de un
moment favorabil, în care camera de hotel era „goală”, ofiţerii de securitate
au efectuat o pătrundere secretă, iar specialiştii serviciului tehnic au acţionat
cu rapiditate, pentru scoaterea din funcţiune a armamentului.
Percutoarele
de la arme au fost pilite, iar cuiele percutoarelor de la grenade au fost
scoase. Armamentul a fost reintrodus în ascunzătoare fără a se lăsa urme care
să dea de bănuit.
Apoi
a fost pus în aplicare un plan de arestare. Planul s-a bazat pe atragerea în
capcană a teroriştilor. Pietrele pavajului străzii Burghele – unde se afla
Ambasada Israelului la Bucureşti – au fost scoase cu un greder, sub pretextul
„reparaţiei capitale”. Operaţiunea a fost făcută sub egida Primăriei Capitalei,
la sugestia organelor de securitate.
Se
deţineau informaţii certe că membrii comandoului palestinian îşi propuseseră să
vină cu un taxi până în faţa Ambasadei, din care, coborând în viteză, să
lichideze paza miliţienească, aflată la intrare şi apoi sub ameninţarea armelor
să forţeze intrarea în clădire. Prin începerea „lucrărilor de reparaţie capitală
a străzii”, comandoul nu a mai putut intra în forţă în Ambasadă, taxiul
rămânând la distanţă, la capătul străzii, timp suficient pentru forţele de
intervenţie de a efectua arestările.
După
arestare şi anchetă, membrii comandoului palestinian nu au fost trimişi în faţa
justiţiei, ci obligaţi să părăsească ţara. Li s-a pus totuşi în vedere să
transmită şefilor că „Securitatea din România nu permite ca teritoriul ţării să
devină câmp de confruntare între palestinieni şi israelieni”.
S-a
procedat în felul acesta, întrucât şeful statului român, Nicolae Ceauşescu,
atrăsese atenţia organelor de securitate ca relaţiile cu lumea arabă, să fie
protejate, dar nici să nu se permită a se aduce atingere, în România,
intereselor Israelului.
România
a fost prima ţară socialistă care a recunoscut statul Israel (la 11 iunie 1948)
şi avea relaţii la nivel de ambasadă (din 17 august 1969) 129.
129
Relaţii internaţionale postbelice, 1945-1964, Cronologie diplomatică, Editura
politică, Bucureşti, 1983, p. 79; Politica externă a României. Dicţionar
cronologic, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1986, p.286.
S-a
prevenit astfel nu numai un atac terorist, ci şi îmbunătăţirea relaţiilor între
israelieni şi palestinieni.
Evenimentul
a avut şi o consecinţă directă asupra organelor de securitate, şi anume, Direcţia
de contraspionaj şi-a înfiinţat un prim compartiment antiterorist, cu un nucleu
de ofiţeri specializaţi. Cadrele acestui compartiment au fost încă de la
început într-o alertă continuă şi pregătite să intervină în cazul unei informaţii
sigure ori în situaţia producerii unui act terorist. Era sprijinit de un
Batalion de intervenţie format din trupele de securitate, care fusese înfiinţat
în 1964.
Batalionul
special de intervenţie se remarcase şi el mai întâi în toamna anului 1965, când
din Penitenciarul Oradea evadaseră doi deţinuţi. Alarmarea Batalionului de
securitate s-a făcut la un interval destul de mare de la evadare, întrucât cei
de la Penitenciarul Oradea au sperat că vor putea face faţă singuri.
După
intrarea în dispozitiv a Batalionului, s-au adoptat măsuri corespunzătoare,
fapt pentru care cei doi evadaţi au fost imediat capturaţi. În anii următori,
când terorismul internaţional s-a intensificat, în România, conducerea
Ministerului de Interne a luat măsura ca în cadrul Comandamentului Trupelor de
Securitate să se stabilească pentru fiecare judeţ, câte o subunitate, un pluton
ori o companie destinată prevenirii şi combaterii oricăror acte cu caracter
terorist.
Ofiţerii
şi subofiţerii acestor subunităţi executau o pregătire specială şi erau
destinate neutralizării ori lichidării acţiunilor teroriste, sau interveneau
pentru întărirea pazei şi apărării unor obiective. Ele erau subordonate
compartimentelor „Arta” din cadrul Inspectoratelor Judeţene de Securitate130.
130
Vezi pe larg la Teodor Filip, Secretele USLA, Editura Obiectiv, Craiova, 1999,
p.66.
Un
alt eveniment s-a produs în ziua de 5 mai 1972, în a doua zi a vizitei oficiale
a primului ministru israelian, Golda Meir, la Bucureşti. Seara, înaltul
oaspete, trebuia să participe la o slujbă religoasă (la Templul Coral). Conform
protocolului stabilit, deplasarea se făcea pe jos, fapt pentru care se luaseră
măsuri de securitate specifice.
Înainte
de a se începe deplasarea, Direcţia de Informaţii Externe (DIE) a primit o
telegramă de la Beirut, prin care autorităţile româneşti erau avertizate că
patru arabi plecaseră deja din Cairo cu destinaţia Bucureşti, în scopul de a
produce un asasinat terorist asupra premierului Golda Meir.
În
astfel de condiţii operative nu mai era timp de alte măsuri suplimentare. Drept
consecinţă, a fost alertat compartimentul antiterorist din Direcţia de
contraspionaj, precum şi Batalionul special din trupele de securitate.
Prin
măsuri specifice, în jurul orei 17.30, pe o stradă laterală din apropierea
Templului Coral au fost arestaţi patru arabi. Toţi erau înarmaţi cu pistoale
mitralieră şi grenade de mână. Acţiunea de intervenţie a compartimentului de
securitate antiterorist a fost atât de rapidă încât cei patru terorişti nu au
apucat să-şi folosească armamentul, rămânând pur şi simplu fără reacţie.
Cei
patru terorişti au fost duşi într-o casă de oaspeţi a Guvernului şi anchetaţi,
iar când au servit cina au fost fotografiaţi în secret.
În
ziua următoare, la bordul unei aeronave româneşti, au fost expulzaţi din ţară.
Ulterior, DIE l-a identificat pe cel care organizase această operaţiune în
persoana lui Abu Daoud, nimeni altul decât comandatul activ al atacului
terorist asupra echipei olimpice israeliene la Olimpiada din München.
Asasinarea premierului israelian fusese planificată aşadar de către organizaţia
Frontul Popular pentru Eliberarea Palestinei.
În
1974 s-a petrecut pe plan intern un eveniment care a necesitat, de asemenea,
intervenţia compartimentului specializat antiterorist. Din Penitenciarul Baia
Mare au evadat şapte deţinuţi foarte periculoşi, trei dintre ei reuşind să
sustragă şi să îmbrace uniforme de miliţie şi să se înarmeze.
Evadaţii
îşi aleseseră un moment prielnic, şi anume perioada lăsării la vatră a unui
contingent şi încorporarea altuia din trupele de securitate. Alarma s-a dat la
toate batalioanele de securitate din ţară.
În
prima zi, şase dintre evadaţi au fost prinşi, iar după alte două zile şi cel
de-al şaptelea. Acesta din urmă cunoştea foarte bine zona, întrucât lucrase la
un ocol silvic. Până la capturare toţi comiseseă fapte antisociale destul de
grave: „capturarea de autovehicule sub ameninţarea armei, jaf cu mână armată,
sechestrări de persoane”. Populaţia din zonă fusese efectiv terorizată, fapt
pentru care a şi dat un sprijin important unităţilor de intervenţie.
În
acelaşi an s-a produs şi prima deturnare a unei aeronave româneşti, care făcea
ruta Oradea-Bucureşti, de către elemente protestatare faţă de regimul comunist
din România131, ceea ce a dus la înfiinţarea primei echipe pentru asigurarea
securităţii pasagerilor şi aeronavelor în zbor ori la escală de scurtă durată.
131
În 1992, cotidianul „Crişana” a prezentat în serial un interviu cu persoana
care a organizat şi condus acea deturnare).
Ulterior
au fost asigurate prin măsuri antideturnare toate cursele interne şi internaţionale
pe aeroporturi şi s-a trecut la constituirea Serviciului Special de Intervenţii.
Un alt eveniment s-a petrecut la 24 august 1975, când au intrat în România doi
membri ai organizaţiei teroriste „Bader Meinhof”, din R. F. Germania. Aceştia
urmau să se întâlnească la Bucureşti cu un terorist palestinian, cadru de
conducere al organizaţiei „Septembrie Negru”.
Informaţiile
obţinute de structurile specializate de la un informator „voluntar” au dus la
descoperirea, în pragul autoturismului cu care intraseră în România teroriştii
germani, a unei importante cantităţi de arme, grenade, explozivi plastici,
documente false şi alte materiale. Grupul a fost scos din ţară, iar persoanele
implicate declarate indezirabile.
USLA
şi terorismul internaţional.
Confruntată
cu o asemenea situaţie operativă, la care se adăuga pericolul ca emisari ai
unor organizaţii şi grupări extremist-teroriste să racoleze cetăţeni străini
aflaţi temporar pe teritoriul României ori chiar cetăţeni români pentru a
participa la acţiuni îndreptate împotriva unor obiective şi personalităţi,
conducerea Securităţii a luat măsuri în consecinţă, care au vizat o problemă cu
totul nouă, pentru munca organelor de securitate a regimului comunist din
România, şi anume protecţia antiteroristă. Conform Ordinelor ministrului de
Interne nr. 04224 din iunie 1974 şi nr. 00448 din 29 iunie 1974, a luat fiinţă
U. M. 0625/R. P. (subordonată Direcţiei a III-a) „organ specializat, pe profil,
destinat să asigure, prin forţe proprii şi cu sprijinul unităţilor centrale şi
teritoriale ale Ministerului de Interne, organizarea, coordonarea şi îndrumarea
întregii activităţi de prevenire şi combatere a terorismului”132.
132
Arh. SRI, fond „d”, dosar nr. 10241, vol 2 f. 18).
U.
M. 0625/R. P. avea următoarele
atribuţii principale: organizarea urmăririi informative asupra celor mai
periculoase elemente teroriste care veneau pe teritoriul României, iar în
cooperare cu unităţile centrale şi teritoriale ale Ministerului de Interne
participa la executarea supravegherii informative generale, în locurile şi
mediile vizate de elementele teroriste; identificarea, cu forţe proprii sau în
cooperare, a elementelor suspecte de terorism intrate în România şi aplicarea
măsurilor de contracarare a planurilor ostile ale acestora; capturarea sau
nimicirea elementelor teroriste în situaţii de atac armat direct asupra
obiectivelor sau în alte locuri, ori de pătrundere prin forţă sau pe altă cale
a elementelor teroriste în obiectiv133.
133
Ibidem.
Prin
Ordinul nr. 04353 din decembrie 1975, a luat fiinţă Detaşamentul special de
intervenţie antiteroristă134.
134
Ibidem, f. 41
Prin
Ordinul nr. 00650/1975, în teritoriu, măsurile adoptate pentru intensificarea
activităţii de combatere a terorismului au dus la constituirea grupelor de
intervenţie formate din cadre de securitate şi de miliţie.
Comandamentul
Trupelor de Securitate a stabilit pentru fiecare judeţ constituirea de subunităţi
până la tăria unui pluton, care erau special instruite şi dotate pentru a
interveni la nevoie ori de a întări paza şi apărarea unor obiective, precum şi
de a neutraliza şi lichida acţiunile teroriste.
Prin
Ordinul nr. 04553 din decembrie 1977, s-a înfiinţat Unitatea Specială de Luptă
Antiteroristă (USLA).
Practic
marea unitate centrală s-a format din ofiţerii de la compartimentul
antiterorist, desprins din Direcţia a III-a (Contraspionaj) şi din Batalionul
de intervenţie, desprins, la rândul lui, din Trupele de Securitate.
Primul
şef al USLA a fost colonelul Ştefan Blaga, căruia i-a succedat la comandă, din
1986 şi până în 1989, colonelul Ion Ardeleanu (nume de botez Moise Bula).
Acesta
din urmă era un ofiţer experimentat, fusese locţiitor la Direcţia de
contraspionaj, transferat apoi la DIE (U. M. 0544) în structura ultra-secretă
„U” (care se ocupa de infiltrarea de agenţi de spionaj în străinătate sub
diferite legende). După unii memorialişti, transferarea colonelului Ion
Ardeleanu la USLA, în 1986, ar trebui pusă în legătură cu deconspirarea reţelei
de spionaj română din R. F. Germania135.
135
Teodor Filip, op. Cit., p. 137).
USLA,
al cărui efectiv de cadre nu a depăşit niciodată 600, din care jumătate ofiţeri
iar cealaltă jumătate subofiţeri136, a fost dotată cu echipament specific
activităţii antiteroriste cumpărat din R. F. Germania, iar la scurt timp a
devenit o „unitate de elită a Securităţii”, organizată şi instruită după
modelul vest-german, celebrul „GSG-9” (Granzchutzgruppe – organizat la 26
septembrie 1972) 137.
136
Vezi Şerban Săndulescu, Decembrie '89. Lovitura de stat a confiscat revoluţia
română, Omega Preş, Bucureşti, 1998, p. 178).
137
Geoffrey D'Aumale, Jean-Pierre Faure, Guide de l'espionage et du contre-espionage.
Histoire et technique, Paris, 1998, p. 121).
PRIMELE
cadre ale USLA, pe lângă ofiţerii de contraspionaj şi cei din trupele de
securitate au fost selecţionaţi şi ofiţeri din Direcţia I (Contrainformaţii
interne – principala unitate cu atribuţii de poliţie politică – după
restructurarea din 1965) şi Securitatea Municipiului Bucureşti, care se ocupau
contrainformativ de problemele studenţeşti.
În
funcţie de evoluţia situaţiei operative, efectivele USLA au sporit an de an.
Interesant este şi faptul că încă din primii ani după înfiinţare, USLA a
cooperat cu structuri similare din străinătate. După cum rezultă dintr-un
raport olograf, în baza unui protocol încheiat între Departamentul Securităţii
Statului şi Securitatea Al Fatah din cadrul Organizaţiei pentru Eliberarea
Palestinei, cadre USLA au fost pregătite de către instructori palestinieni, la
Beirut.
Grupul
de luptători USLA s-a deplasat în exterior pentru instruire, în perioada
1979-1980, sub conducerea colonelului Paul Firan, şeful de stat major al unităţii138.
138
„România liberă”, 20 decembrie 2002, p. 1., vezi articolul Luptători uslaşi
antrenaţi de Al Fatah, care publică în fotocopie Raportul întocmit de
locotenent-colonelul Aurel Rogojan, fost şef de cabinet al generalului Iulian
Vlad, în martie 1990.
În
decembrie 1989, atribuţiile USLA fixate prin ordinele şi instrucţiunile de
lucru erau următoarele: „protecţia ambasadelor şi personalului diplomatic
acreditat în România; protecţia aeroporturilor şi aeronavelor în timpul
traficului; apărarea conducerii superioare de partid şi de stat pe timpul desfăşurării
unor manifestaţii de masă ori a unor deplasări în ţară şi străinătate” 139.
139
Arh. SRI, fond „d”, dosar nr. 10241, vol 2 f. 48).
De
la formare şi până în decembrie 1989, USLA a încheiat în numele guvernului
României convenţii cu 28 de state pentru asistenţa aeronavelor la sol din punct
de vedere antiterorist. State precum China, R. F. Germania, Spania, Algeria, nu
au dorit să încheie asemenea convenţii, asumându-şi răspunderea asigurării
avioanelor, când acestea se aflau pe aeroporturile româneşti. Un memorialist
din rândul foştilor ofiţeri USLA, Teodor Filip, mărturisea public că „unitatea
era recunoscută pe plan internaţional pentru profesionalismul cadrelor sale”
140.
140
Teodor Filip, op. Cit. P. 45
Pe
plan european USLA era cotată pe locul al treilea după Special Activity
Squadron (prescurtat SAS – unitate de acţiune în cadrul Serviciilor de
Securitate britanice) 141 şi GSG-9 vest-german. (141 Geoffrey D'Aumale, Jean – Pierre
Faure, op. Cit., p. 345).
USLA
s-a remarcat atât prin Serviciul Special de Intervenţie dar mai ales prin
structurile sale informative în a căror activitate s-au folosit metode,
mijloace şi tehnici specifice contraspionajului.
Cu
toate acestea, USLA s-a confruntat cu numeroase probleme, cea mai acută fiind
dotarea cu echipament şi mijloace, cu mult sub necesităţi faţă de ceea ce
exista în acea perioadă în uzul altor unităţi similare din ţările care s-au
confruntat cu fenomenul terorist.
Un
alt handicap a fost determinat de lipsa unei legislaţii care să protejeze din
punct de vedere strict profesional luptătorii din subunităţile operative de
intervenţie.
Neajunsurile
au fost compensate printr-un potenţial informativ recrutat, bine instruit şi
dirijat în mediile de interes, iar fluxul informaţional obţinut a permis
fundamentarea unor măsuri de prevenire eficientă. S-a reuşit astfel să se
dejoace multe din acţiunile pregătite pe teritoriul României sau să le
contracareze pe cele iminente.
Interesante
sunt relatările oferite mass-mediei postdecembriste de acelaşi Teodor Filip,
fost ofiţer uslaş: „Cei care erau încadraţi în această unitate, îmbrăcaseră
cămaşa morţii. Ne îndeplineam misiunile la limita dintre viaţă şi moarte. Nu
oricine putea face parte din această unitate. Angajaţii nu aveau nevoie de mulţi
muşchi, puţină minte. Trebuia să fie echilibraţi psihic, să dea dovadă de
fermitate, să ia hotărâri în fracţiuni de secundă, să dovedească un spirit de
caramaderie ieşit din comun, cum de fapt se întâmplă în toate unităţile de
acest profil din lume, să stăpânească la perfecţie procedeele de luptă corp la
corp şi să fie trăgători de elită la nivel olimpic” 142.
142
Apud, G-ral. De divizie (r), Neagu Cosma, op. Cit., p. 111
Din
cazuistica cu care s-au confruntat structurile specializate în combaterea
terorismului sunt de interes câteva acţiuni mai deosebite, asupra cărora vom
stărui în continuare.
În
anul 1976 au fost neutralizate şi contracarate acţiunile a 22 de străini cu
preocupări de natură teroristă pe teritoriul României.
La
16 dintre ei li s-a întrerupt dreptul de şedere în ţară, iar 6 au fost declaraţi
indezirabili.
Un
caz mai deosebit a fost acela al unui emisar palestinian, lider al organizaţiei
extremiste Frontul Popular pentru Eliberarea Palestinei, care veniseră în
România pentru a racola adepţi din rândul studenţilor palestinieni şi pentru a
pregăti acţiuni teroriste.
Din
studiul documentelor de urmărire informativă a cazului rezultă că organizaţia
viza ambasadele Egiptului, Iranului şi Israelului, precum şi pe unii diplomaţi
ai acestor ţări acreditaţi în România. Notele de filaj formulau concluzia că
emisarul palestinian efecuase personal recunoaşterea şi studiul Ambasadei
Israelului din Bucureşti. Mai mult, măsurile informativ-operative realizate
conturau concluzia că organizaţia respectivă preconiza săvârşirea în Europa a
cinci acţiuni teroriste, din care una era posibil să se desfăşoare chiar pe
teritoriul României, executantul fiind un membru al organizaţiei ce urma să
vină din Italia.
Toate
acestea se petreceau pe un fond extrem de tensionat în relaţiile internaţionale
din Orientul Apropiat, respectiv, încercări de a se organiza acţiuni turbulente
şi de dezordine la adresa Siriei, cu ocazia crizei libaneze şi a vizitelor preşedintelui
Hafez El Assad în România (26-28 iunie 1976), precum şi împotriva Egiptului,
SUA şi Israelului, fiind vizate ambasadele şi diplomaţii acestor ţări.
Prin
urmare, ofiţerii care au instrumentat acest caz s-au considerat îndreptăţiţi să
propună ca măsură preventivă de soluţionare – ceea ce s-a şi aprobat de către
conducerea Ministerului de Interne şi a Ministerului de Externe – „expulzarea
din ţară şi declararea ca persoană indezirabilă a emisarului palestinian”.
În
mai 1977, forţele de pază de la Ambasada Iordaniei din Bucureşti au intervenit
oportun, reuşind să prevină o tentativă de asasinat şi jaf organizată de doi
cetăţeni români împotriva ambasadorului acestei ţări.
La
19 noiembrie 1979, Ambasada Egiptului din Bucureşti a fost ocupată prin forţă
de studenţi irakieni aflaţi la studii în universităţile din România. Clădirea
Ambasadei se afla pe colţul intersecţiei Bulevardului Dacia cu Strada Polonă.
Sistemul de securitate al perimetrului Ambasadei nu permitea să staţioneze aici
nici o maşină.
Studenţii
irakieni, studiaseră foarte bine sistemul de pază, iar soluţia la care au
recurs s-a dovedit eficientă. La un moment dat, unul dintre autobuzele care
circulau pe Bulevardul Dacia a frânat brusc în faţa Ambasadei, şoferul fiind
forţat să oprească. Din el au coborât zeci de studenţi irakieni, care, în
câteva secunde, au escaladat gardul dinspre bulevard şi au pătruns cu forţa în
interior.
Lor
li s-au alăturat alţi studenţi veniţi pe jos din dreptul hotelului Dorobanţi.
Totul
a fost bine sincronizat. Alertat imediat, Serviciul Special de Intervenţii al
USLA a sosit imediat cu două echipaje la locul evenimentului. Studenţii
irakieni erau în număr de 100.
În
câteva minute au fost arestaţi. Nu s-au produs victime. De altfel, nu s-a tras
decât un singur foc de armă, şi acela de către un miliţian asupra unui luptător
uslaş care era cam brunet şi confundat probabil cu studenţii irakieni.
Incidentul nu s-a soldat decât cu o rană uşoară pe antebraţul uslaşului.
În
urma acestei acţiuni, USLA a primit mulţumiri oficiale din partea statului
egiptean. La analiza acestui caz, conducerea DSS, deşi s-a declarat mulţumită
cu reuşita intervenţiei rapide, totuşi a atras atenţia asupra lipsei de informaţii,
foarte greu de explicat, avându-se în vedere numărul mare de studenţi
participanţi şi potenţialul informativ de care dispunea USLA în acel moment.
A
fost şi motivul pentru care în anii următori s-au luat măsuri mult mai stricte
de verificare şi supraveghere a studenţilor străini pretabili la iniţierea unor
astfel de acţiuni, care puteau duce la deteriorarea relaţiilor României pe plan
internaţional.
Evenimentul
a avut urmări foarte importante şi pentru evoluţia structurilor specializate în
combaterea terorismului, demonstrând necesitatea constituirii unor forţe de
intervenţie specializate, care să fie în măsură ca, în cel mai scurt timp, să
reinstaureze situaţia normală în obiectivele atacate.
În
consecinţă, au fost adoptate următoarele măsuri organizatorice:
—
Constituirea în Bucureşti a detaşamentului special de intervenţie
antiteroristă, subordonat U. M. 0625/R. P.;
—
Întărirea Unităţii Speciale de Apărare Antiteroristă, care grupa acum toate forţele
– de miliţie şi trupe de securitate – destinate activităţii de pază şi apărare
a obiectivelor vizate de terorişti, acestea fiind puse sub comandă unică fapt
ce permitea dotarea şi instruirea lor unitară; constituirea grupei de intervenţie
medicală, subordonată Comandamentului „Arta”, format din personal de
specialitate din Ministerul de Interne143.
143
Serviciul Român de Informaţii, Cartea Albă a Securităţii, vol. IV, perioada
1968-1978, Bucureşti, 1997, p. 72-73).
Până
la desfiinţarea ei, în decembrie 1989, USLA s-a mai confruntat şi cu alte
evenimente care au avut însă un deznodământ tragic. Unul dintre ele s-a
petrecut la 4 decembrie 1984, în jurul orei 8.10 în parcarea hotelului Bucureşti,
din Capitală, când studentul palestinian Ahmad Mohammed Ali Al-Hersh l-a ucis
prin împuşcare, cu un pistol cu amortizor144, pe diplomatul iordanian Azmi Said
Al-Mufti.
144
Kirk B. Ogden, Teroriştii mileniului III. America – 11 septembrie 2001.
Ipoteze. Analize. Explicaţii, Editura Bogdan, 2002, p. 216).
După
atentat, Hersh a fugit spre starda Lutherană pentru a-şi pierde urma, dar a
fost ajuns de un echipaj al Ministerului de Interne, aflat în patrulare prin
zonă. Era ora când pe Calea Victoriei trecea şeful statului spre clădirea
Comitetului Central. După imobilizare şi dezarmare, teroristul a fost dus la
locul faptei, apoi arestat.
Investigaţiile
întreprinse ulterior de ofiţerii USLA au dus la concluzia că Al-Hersh era
membru al Organizaţiei Al Fatah care, sprijinită de către Siria, declarase
război Iordaniei. Ofiţerii români au mai descoperit că un alt membru al
Organizaţiei Abu Nidal din România, Mustafa Said Hasan Al-Khardali, îi
furnizase lui Al-Hersh arma crimei şi muniţia145.
145
„Ziua”, 15 februarie 2002, p. 11
La
procesul care i s-a intentat, în aprilie 1985, teroristul a declarat că a
încercat să dea un avertisment ţărilor considerate de organizaţia sa ca fiind
duşmane ale poporului palestinian, accentuând că organizaţia din care făcea
parte i-a atras atenţia să nu producă victime printre cetăţenii români.
Prin
sentinţa Tribunalului Militar Bucureşti, din 20 aprilie 1985, Al-Hersh a fost
condamnat la moarte, dar la recurs, Secţia Penală a Tribunalului Suprem a
modificat pedeapsa în 20 de ani închisoare. Ulterior, cu aprobarea lui Nicolae
Ceauşescu, şi-a plătit cauţiunea şi a fost expulzat din România.
Între
anii 1984 şi 1985, pe malurile râului Dâmboviţa care străbate de la Est spre
vest Bucureştiul, dar şi în diferite parcuri din Capitală, au fost descoperite
containere care conţineau cantităţi importante de explozibil, mitraliere,
pistoale şi staţii de emisie-recepţie de provenienţă străină146.
146
Kirk B. Ogden, op. Cit., p. 216-217
Alt
caz cu urmări tragice s-a petrecut la 26 mai 1985. Prin mijloace informative,
USLA a aflat de existenţa unei bombe plasată sub maşina unui diplomat al
Ambasadei Iordaniei la Bucureşti, parcată în faţa căminelor studenţeşti din
Grozăveşti.
La
faţa locului s-au deplasat generalul Iulian Vlad, prim-adjunct al şefului DSS,
împreună cu doi ingineri genişti, specialişti în dezamorsări. Pentru a nu se
pune în pericol viaţa unor persoane din zonă, uslaşii ajutaţi de organele de
miliţie, au luat măsurile specifice unei asemenea situaţii: „devierea circulaţiei
auto şi pietonale şi evacuarea cetăţenilor din imobilele apropiate”.
Cei
doi specialişti, locotenent-colonel Alecsandru Donner şi căpitan inginer Ion
Vidrean au trecut la examinarea autoturismului. Studiind bomba fără să o
atingă, cei doi au constatat că se află în faţa unui dipsozitiv sofisticat, cu
două măsuri de siguranţă de dezamorsare, executată şi amplasată de un
profesionist.
Prin
ordinul nesăbuit al conducerii DSS, mai precis al lui Tudor Postelnicu, cei doi
ofiţeri USLA s-au văzut obligaţi să-şi asume riscul de a dezamorsa „maşina
infernală”, deşi nu dispuneau de suportul tehnic necesar.
Supunându-se
ordinului au riscat imens, întrucât au fost nevoiţi să improvizeze un
dispozitiv care s-a dovedit în cele din urmă ineficient, şi au pierdut. Bomba a
explodat, iar corpurile lor au fost pur şi simplu spulberate. Căpitanul inginer
a lăsat în urmă un copil minor şi o soţie îndurerată, iar ofiţerul superior a intrat
în eternitate cu doar şase luni înainte de pensionare.
Atentatul
cu bombă fusese iniţiat de ramura din România a organizaţiei Fraţii Musulmani şi
a implicat patru membri ai acesteia:
Hassan
Adil Al-Ali şi Tarek Awad – ambii cetăţeni irakieni – Haytham Rahnuch (alias
„Doctorul”), cetăţean sirian şi Ibrahim Ali Ahmed Dawood, cetăţean iordanian.
Cei patru plănuiseră să asasineze cetăţeni sirieni pe care i-au identificat
drept „duşmani ai „Fraţilor Musulmani” 147.
147
„Ziua”, 15 februarie 2002, p. 11).
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!