Cristian
Troncotă
DUPLICITARII-3
Decese din „necesităţi istorice”
Printre
metodele represive folosite de statul totalitar comunist de tip sovietic, cele
„medicale” au fost deseori experimentate cu succes, pentru a face să dispară
personalităţi ale vieţii politice, cultural-ştiinţifice şi militare devenite
incomode regimului.
Atunci
când procesele politice urmate de execuţii sumare nu se puteau aplica, înalţii
responsabili de la Kremlin au apelat, începând cu anii '30, la lichidări fizice
din „cauze naturale” şi „necesităţi istorice”.
Ghenrik
Iagoda, preşedintele OGPU (Direcţia Politică Unificată de Stat – Serviciul
securităţii sovietice între anii 1923-1944), de profesie farmacist, explica în
1934 tehnica sa personală de asasinare: „E foarte simplu. O persoană se
îmbolnăveşte în chip natural sau este bolnavă de mai mult timp. Cei din
anturajul bolnavului se acomodează – cum este şi normal – fie cu ideea că
bolnavul se va însănătoşi, fie că va muri. Medicul care îngrijeşte bolnavul are
puterea, aşadar, de a-l însănătoşi ori de a-l omorî. Ei bine? Totul este să
găseşti medicul potrivit. Restul e o problemă tehnică”39.
39
Miruna Munteanu, Moarte din „cauze naturale”. O „necesitate istorică”:
eliminarea lui Maxim Gorki, în „Dosare ultrasecrete”, sâmbătă, 15 mai, 1999, p.
4.
După
cum atestă o serie de documente puse la dispoziţia istoricilor, precum şi
lucrările memorialistice, Iagoda i-a găsit pe medicii Levin şi Kazakov, ale
căror „metode ştiinţifice” au contribuit din plin la lichidarea fizică, din
ordinul lui Stalin, a unor personalităţi sovietice, printre care Kuibâşev,
Kaganovici, Maxim Gorki şi fiul acestuia, Paskov etc.
Am
amintit aceste aspecte întrucât există similitudini între astfel de cazuri şi
ceea ce s-a întâmplat în anii 1963-1964 cu Gheorghiu-Dej.
Cea
mai bună dovadă că sovieticii, prin agenţii serviciilor lor secrete, rămăseseră
la fel de puternici ca şi înainte de 1964, dirijând şi exploatând după propriul
lor interes regimul de la Bucureşti – căruia îi dăduseră de înţeles fără
echivoc faptul că autonomia prin politica „comunismului naţional” nu este decât
o chestiune de faţadă, adică praf în ochii opiniei publice – o reprezintă
rezultatele anchetei iniţiate de Nicolae Ceauşescu despre cauzele reale ale
decesului predecesorului său la conducerea partidului, Gheorghiu-Dej.
Cazul
este interesant, aşa cum a fost prezentat recent de documentele la care
istoriografia a avut acces, fapt pentru care nu vom stărui asupra lui decât în
părţile esenţiale.
După
vizita la Moscova, din 24-26 iunie 1963, când în fruntea unei delegaţii de
partid şi de stat examinase o serie de probleme ale CAER şi Tratatului de la
Varşovia, Gheorghiu-Dej a fost depistat cu o hematurie masivă predominant
terminală.
Până
la acea dată, liderul de la Bucureşti se bucurase de o sănătate de fier, de
unde s-a dedus că pe timpul şederii în Capitala sovietică fusese iradiat. Ceea
ce începuseră „specialiştii” de la Kremlin trebuia finalizat de agenţii de la
Bucureşti, adică Dej urma să primească lovitura de graţie de la „halatele albe”,
ilustrate de figura doctorului A. Molin, venit în România pe tancurile
sovietice şi ajuns între timp şeful Secţiei Urologie de la Spitalul Elias, lăcaş
al medicinei româneşti care veghea la sănătatea nomenclaturii comuniste40.
40
Vezi pe larg Vladimir Alexe, Anatomia unei crime politice: asasinarea lui Gheorghe
Gheorghiu-Dej, în „Dosare ultrasecrete”, supliment al ziarului „Ziua”, an 1,
nr. 17, sâmbătă, 15 august, 1998, p. 1
În
noiembrie 1963, Dej a fost supus unei intervenţii chirurgicale (biopsie
interoperatorie cu examen histopatologic), de o echipă de medici formată din
dr. Molin, „mâna întâi”, prof. Dr. Gheorghe Olănescu, şeful Clinicii Urologie 2
a Spitalului Fundeni, „mâna a doua”, şi asistent prof. Dr. Ion Fărcăşanu.
În
blocul operator, la microscop, se aflau prof. Dr. Emil Crăciun (de la Spitalul Victor
Babeş) şi dr. Vrejoiu de la Spitalul Colţea. Într-un moment important al operaţiei
a intervenit un incident bizar relatat ulterior de martori.
Doctorul
Molin i-a cerut fără nici un motiv profesorului dr. Ion Fărcăşanu, asistent, să
părăsească sala de operaţie, probabil ca acesta să nu observe locul de
recoltare a celulelor canceroase din corpul bolnavului.
După
15-20 de minute, cei de la microscop au dat rezultat negativ pentru materialul
„recoltat” de dr. Molin. Pacientul a fost declarat complet vindecat, iar dr.
Molin şi prof. Dr. Olănescu au primit fiecare câte un automobil marca Renault.
După
zece zile de la intervenţia chirurgicală nu s-a mai efectuat cel de-al doilea
examen anatomo-patologic, aşa cum era obligatoriu pentru a verifica dacă între
timp apăruseră celule canceroase, pe motiv că dr. Molin „sechestrase” întregul
material recoltat.
În
consecinţă, între decembrie 1963 şi ianuarie 1964, Gheorghiu-Dej a fost lăsat
să facă schi în voie, adică să se expună la radiaţia ultravioletă, care
accelerează cancerizarea. Mai mult, în lunile de vară, Dej a primit
recomandarea, tot din partea dr. Molin, să facă plaje la mare, deci să îşi
expună corpul sănătos, în realitate bolnav, la noi radiaţii solare.
Două
consultări academice din partea unor somităţi ale ştiinţei medicale româneşti,
în septembrie 1964, au constatat existenţa cancerului. Cu toate acestea, Dej a
fost supus în continuare la un tratament terapeutic total contraindicat
(iradieri intensive), la sugestia aceluiaşi dr. Molin, ceea ce i-a intoxicat
tot organismul.
Sfârşitul
lui Dej nu mai era decât o chestiune de timp, privegheată de Nicolae Ceauşescu,
un alt demnitar comunist „şcolit” în URSS.
Printr-o
atitudine ce sugerează complicitatea, dar şi „cu frica în oase” faţă de stăpânii
de la Kremlin, membrii CC al PMR, inclusiv „baronii lui Dej” (I. Gh. Maurer, I.
Chişinevski, E. Bodnăraş, Chivu Stoica, Gh. Apostol, Nicolae Ceauşescu) au
păstrat tăcerea faţă de toate cele întâmplate în perioada iunie 1963-decembrie
1964.
Elocvent
în acest sens este faptul că toţi aceştia au fost de acord cu plasarea primelor
simptome ale bolii de care suferea Dej abia în ianuarie 1965, ceea ce era un
fals grosolan, dar absolut „necesar” pentru a-şi arăta loialitatea faţă de
adevăraţii stăpâni.
Buletinul
medical, deci actul oficial prin care se constata moartea clinică a lui Dej,
citit de ministrul Sănătăţii şi Prevederilor Sociale, Voinea Marinescu, în şedinţa
comună a CC al PMR, a Consiliului de Stat şi a Consiliului de Miniştri, din 19
martie 1965, orele 19, avea următorul conţinut: „Primele semne clinice ale
bolii au apărut în a doua jumătate a lunii ianuarie 1965, cu manifestări de
bronşită cu expectoraţii rare sero-muco-sanghinolente. Examenele radioscopice şi
examenele radiologice la acea dată au constatat un proces pulmonar infiltrativ
la nivelul hilului pulmonar drept, iar examenele microscopice repetate ale
sputei relevă prezenţa de celule neoplazice. Începând din 23 februarie 1965 se
observă clinic o creştere rapidă a ficatului însoţită de subicter. Examinările
clinice şi de laborator evidenţiază prezenţa de formaţiuni tumorale hepatice.
Se stabileşte diagnosticul de neoplazie pulmonară şi hepatică. Consultul cu
specialiştii din străinătate confirmă diagnosticul stabilit. Cu tot tratamentul
recomandat şi aplicat de consultul medical, boala a continuat să evolueze
datorită caracterului agresiv şi de diseminare al neoplaziei, determinând o
evoluţie gravă şi rapidă cu instalarea unui icter intens şi insuficienţă
hepato-renală. În cursul zilei de 19 martie 1965 bolnavul intră în comă şi
sucombă la orele 17,43.” 41.
41
Moartea lui Gheorghiu-Dej, în „Sfera Politicii”, an IV, nr. 58, 1998, p. 28-33.
Parcurgând
cu atenţie acest text, ne putem da seama de evidenţa complicităţii. Mai mult,
dacă reţinem din textul stenogramei aceleiaşi şedinţe că singura preocupare a
lui Emil Bodnăraş a fost de a se informa Comitetul Central şi Consiliul de Stat
că „ei”, adică oamenii cei mai apropiaţi ai lui Dej, făcuseră efortul de a
aduce „cei mai buni”, „renumiţi” şi „reputaţi” specialişti din străinătate în
domeniul medical, pentru a-l consulta pe Dej, situaţia devine străvezie.
Insistenţa
lui Bodnăraş poate fi receptată ca o strădanie de a acoperi acţiunea celor care
iniţiaseră îndepărtarea lui Dej ca o „necesitate istorică”.
Dej
trebuia să-şi primească răsplata din partea stăpânilor săi de la Kremlin pentru
cutezanţa, poate chiar „erezia” politicii de „desatelitizare” promovată în
ultimii ani, şi anume: respingerea Planului Valev, stoparea rusificării
culturii naţionale, retragerea trupelor sovietice şi a consilierilor din
România, epurarea aparatului de securitate etc.
Interesantă
este şi destăinuirea fostului general de securitate Ion Mihai Pacepa în
legătură cu cei responsabili de decesul lui Gheorghiu-Dej, dar şi asupra
faptului că Nicolae Ceauşescu a ştiut foarte bine ce se întâmplase. Iată ce ne
spune memorialistul: „Sâmbătă, 21 februarie 1965, l-am vizitat pentru ultima
oară pe Dej la reşedinţa sa din Predeal. De abia revenise din Moscova42 şi, ca
de obicei, era împreună cu prietenul său nedespărţit, Chivu Stoica.
Dej
s-a plâns de ameţeli şi greţuri. „M-a otrăvit KGB-ul”, a spus numai pe jumătate
în glumă.
„Ei
l-au terminat pe Togliati! Asta-i sigur”, a sărit Chivu cu vocea lui scârţâită.
42
Este o mică confuzie a memorialistului, sau o greşală de tipar, întrucât
Gheorghiu-Dej nu avea ce să caute atunci la Moscova. Probabil este vorba de Varşovia,
acolo unde între 19 şi 20 ianuarie 1965, avusese loc Consfătuirea Comitetului
Politic Consultativ al statelor semnatare ale Tratatului de la Varşovia.
România a fost reprezentată de o delegaţie „la cel mai înalt nivel”.
Pe
vremea aceea circula în mod insistent zvonul că liderul Partidului Comunist
Italian, Palmiro Togliati, care murise de curând, ar fi fost iradiat în timpul
vacanţei pe care a petrecut-o la Yalta, în august 1964. Ca şi Dej, el criticase
cu relativă vehemenţă politica internă şi externă a Uniunii Sovietice.
Dej
s-a cutremurat. Să fi fost oare pentru că şi-a amintit de toţi acei lideri est-europeni
care au fost eliminaţi, într-un fel sau altul, de către PGU în ultimii 20 de
ani?
La
alegerile pentru Marea Adunare Naţională, din 12 martie 1965, Dej arăta viguros
şi plin de viaţă. O săptămână mai târziu, el a murit de o formă de cancer galopant.
„Asasinat
de Moscova!” mi-a strecurat în ureche Nicolae Ceauşescu, câteva luni mai
târziu, când mi-a ordonat să procur detectoare de radiaţii din Occident şi să
le instalez în biroul şi locuinţa lui. Teama pe care i-am citit-o pe faţă m-a
convins că nu glumea. „Iradiat de PGU”, mi-a explicat Ceauşescu. „S-a stabilit
la autopsie”… [.]
Ca
o ironie a soartei, câţiva ani mai târziu, PGU i-a instruit pe colegii săi
români asupra utilizării iradierii radioactive pentru a genera forme galopante
de cancer unor emigranţi români din Occident, care desfăşurau intensă
activitate anticomunistă”43.
43
Ion Mihai Pacepa, Moştenirea Kremlinului, p. 165.
Faptul
că Gheorgiu-Dej a fost iradiat la Moscova, în iunie 1963, a fost confirmat şi
de un fost ofiţer de securitate care a ţinut să-ţi păstreze anonimatul.
Argumentul este stupefiant, şi anume, că trei din cei patru ofiţeri care-i
asigurau garda personală lui Dej au murit tot de cancer. Singurul rămas în viaţă
a fost memorialistul, care în acea misiune la Moscova primise sarcini de protecţie
doar în exteriorul clădirilor pe unde trecuse Dej.
Alte
aspecte extrem de interesante despre iradierea lui Dej le aflăm din
confesiunile lui Gheorghe Apostol, fost secretar general al Partidului
Muncitoresc Român (aprilie 1954 – octombrie 1955), unul dintre veteranii mişcării
comuniste, devenit în anii '80 un adversar politic a lui Nicolae Ceauşescu.
Într-un
interviu acordat ziaristei Adriana Oprea Popescu, Gheorghe Apostol a mărturisit:
„Am aflat atunci, de la şeful însoţitorilor lui Dej, că, în timpul participării
delegaţiei române la întâlnirea Tratatului de la Varşovia, Dej a stat într-o şcoală
cu duşumele negre de petrol şi fără căldură şi că, în aceste condiţii a fost
iradiat.
Dar
Dej era deja bolnav înainte de plecarea la Varşovia. Nici nu a vrut să meargă,
i-a propus lui Maurer să-l înlocuiască, dar Maurer s-a eschivat. După vizita de
la Varşovia, boala s-a agravat şi, în circa o lună s-a stins.
Dar
iradierea lui s-a produs chiar în biroul lui. Când s-a desfiinţat Sovromul
„Kuartit” care avea în subordine minele de uraniu, am preluat noi exploatarea
minereului. Şi prima şarjă de uraniu produsă de noi i-a fost adusă lui Dej de
Chivu Stoica, care participase la inaugurare. A luat o părticică, de mărimea
unei cutii de chibrit şi i-a adus lui Dej, să vadă cum arată uraniu produs de
români.
Dej
l-a rugat s-o pună în bibliotecă, lângă macheta primului tractor românesc, a
primului camion românesc. A stat acolo câţiva ani…
În
timpul ăsta au murit de cancer: şeful de cabinet al lui Dej, care era aproape
de el în fiecare zi, a murit frizerul lui, care venea aproape zilnic de-l
tundea şi-l bărbierea, a murit şeful gospodăriei de partid, care venea la el cu
probleme financiare şi de gospodărie ale partidului zilnic, a murit şeful
escortei lui – tot de cancer. Ş-apoi s-a produs şi moartea lui Dej, tot de
cancer.
Se
poate să se fi produs şi în timpul vizitelor pe care le făcea la Moscova, dar e
greu de crezut, pentru că Dej se temea de asta – ştia că aşa au fost eliminaţi
conducătorii partidelor din Polonia, Ungaria, Cehoslovacia, Mongolia şi măsuri
de precauţie îşi lua…
Rădoi,
ginerele lui, a venit într-o zi să-l viziteze la birou şi, văzând uraniul din
cutia mică de sticlă, a întrebat ce e.
„Este
o bucăţică din prima şarjă de uraniu produsă de noi”, i-a răspuns Dej.
Rădoi
s-a albit la faţă şi i-a spus că-şi pune în pericol sănătatea. Dej a negat
asta, dar, pentru că Rădoi insista, l-au chemat pe Almăjan, ministrul Minelor,
să măsoare nivelul radiaţiilor. Aparatul a început să ţiuie din biroul şefului
de cabinet, iar în biroul lui Dej a început să zbârnâie, pentru că doza de
radiaţii era extrem de puternică.
Bucata
de uraniu a fost luată de acolo, dar era prea târziu…
Dej se îmbolnăvise, îi apăruseră nişte negi pe pereţii vezicii urinare. A fost
operat la Elias, dar s-a prăpădit.
Dej
ştia de multă vreme că are cancer, dar n-a dat socoteală nimănui. N-a spus
nimănui”44.
44
Adriana Oprea Popescu, Confesiunea lui Gheorghe Apostol, ultimul mohican al
dinastiei comuniste, în „Jurnalul Naţional”, 11 februarie 2004, p. 9.
Rezultatele
anchetei privind cauza reală a morţii lui Gheorghiu-Dej, „din necesităţi
istorice”, au fost ţinute la strict secret de Nicolae Ceauşescu pentru a-şi
asigura o domnie cât mai reuşită şi lungă în fruntea partidului.
Fără
îndoială că în situaţia în care rezultatele anchetei ar fi fost cunoscute
imediat de opinia publică, reacţia Kremlinului putea fi imprevizibilă, iar
succesorul lui Dej o nouă victimă.
De
altfel, Nicolae Ceauşescu îşi făcuse debutul în partidul comunist prin
anturajul lui Gheorghiu-Dej, bine manipulat de serviciile secrete sovietice.
Crescut
la şcoala stalinismului post-Cominternist, în anii '50, Ceauşescu a răspuns de
lichidarea organizaţiilor de tineret social-democrate şi/sau de absorbţia lor
silită la UTM; îndeplinise misiuni de forţă în timpul colectivizării şi
epurării membrilor PMR; se remarcase prin exces de zel şi cultivarea, peste
măsură, a contribuţiei lui Gheorghiu-Dej la întărirea „unităţii partidului” şi
„apărarea purităţii” sale ideologice.
Începând
cu 9 ianuarie 1950, lui Ceauşescu i se repartizase sarcina de a conduce,
alături de cel mai de temut agent al Moscovei dar şi al frontului secret din
România – Emil Bodnăraş – sovietizarea armatei române, în spirit stalinist.
Fosta
Arhivă a CC al PCR conţine numeroase cuvântări nepublicate, dar rostite de
generalul Nicolae Ceauşescu la diferite ocazii legate de viaţa ostăşească a
RPR, în care întâlnim idei, teze, comentarii şi afirmaţii total opuse celor
„magistrale” cu iz „naţionalist”, de după 1965.
La
începutul anilor '50, Ceauşescu îi înfiera pe „iankeii”, „imperialiştii” şi
„călăii americani” care „unelteau” pentru „remilitarizarea Japoniei şi
Germaniei”; vorbea despre „eliberarea României de către glorioasa Armată
Sovietică” la 23 august 1944; se lansa în disertaţii aberante despre conceptul
de „democraţie populară – formă a dictaturii proletariatului”; afirma iraţional
că „ştiinţa militară stalinistă este singura care merită cu adevărat numele de ştiinţă”;
îi ridica osanale lui Stalin şi „atotbiruitoarei sale învăţături” din care cita
copios; iar despre Tito nu ştia altceva decât că era „un călău” care
transformase Iugoslavia în „paşalâc american” etc. Etc. 45
45
Cum s-a creat Armata Populară. Comuniştii români au dat zeloşi încă un exemplu
de supunere faţă de Stalin şi Uniunea Sovietică, în „Adevărul”, sâmbătă, 24
octombrie, 1998, p. 8.
Am
dat aceste exemple pentru a se înţelege că Ceauşescu al anilor '50 şi „marele
cârmaci” din anii '70-'80 nu reprezintă altceva decât cele două ipostaze ale
aceluiaşi soldat, instruit în cazărmile academice sovietice şi aflat în
subordonarea aceluiaşi centru de comandă – Kremlinul sovietic – iar atunci când
nu a mai executat ordinele, sau le-a perceput strâmb, şi-a primit pedeapsa
„regulamentară”.
Dovadă
că execuţia sa a fost făcută după cel mai tipic stil KGB-ist bazat pe
principiul „necesităţii istorice”; principiu şi pedeapsă simbolice aplicate
doar celor ce-şi permiseseră extravaganţe mai mari decât simplele şi atât de
îngăduitele clamori.
Afirmaţia
generalului rezervist Neagu Cosma, potrivit căreia „în anii 1962-1964, întreaga
reţea a NKVD-ului (KGB), cunoscută în România, a suportat un asemenea
tratament: „cunoaştem că lucrezi cu NKVD…
Pentru ce ai făcut până acum nu păţeşti nimic, dar dacă vei continua, vei
suporta rigorile legii”, are desigur tâlcul ei.
Nimeni
în România, după 23 august 1944, şi nici după martie 1965, nu a cunoscut
rigorile legii pentru că a spionat sau a trădat în favoarea sovieticilor, nici
măcar generalul Şerb. Dimpotrivă, o serie de generali şi ofiţeri ai armatei
române (numele lui Ion Ioniţă şi Nicolae Militaru sunt deja de notorietate),
complotau ocult cu misionari sovietici fără ca Securitatea să-i poată „agăţa”
cu ceva, sau poate că „corb” la „corb” nu-şi scoate ochii.
Prin
urmare, Securitatea devenită „naţională”, după epurarea de la începutul anilor
'60, a fost atrasă într-o luptă surdă contra puternicilor agenţi ai Moscovei,
plasaţi în posturi importante din instituţiile româneşti.
Probabil
că numai acum şi în această problemă este valabilă afirmaţia colonelului (r)
Gh. Raţiu, potrivit căreia Securitatea doar „a mimat încadrarea în epocă”.
Va
trebui să recunoaştem, fie că ne convine sau nu, că nu putea rezulta decât o
luptă total inegală ori cu sorţi de izbândă minimi pentru Securitatea „naţională”,
întrucât orice succes trebuia, conform regulilor stricte ale conspirativităţii,
bine acoperit şi păstrat la strict secret, în vreme ce orice inabilitate, fie
cât de măruntă şi insignifiantă, risca să poată fi exploatată de adversar,
evident după modelul „necesităţilor istorice”.
Poate
că declasificarea altor documente din arhivele secrete de la Moscova şi Bucureşti
sau accesul mai larg al istoricilor la acest gen de materiale ar putea face
lumină şi în aceste tenebroase afaceri, în urma cărora conducătorii comunişti
ai României au fost schimbaţi fie prin metode subtile („din necesităţi istorice”),
fie prin violenţă („revoluţie”), după cum au fost timpurile şi interesele.
EVOLUŢIA
STRUCTURILOR ŞI NOUA POLITICĂ ÎN DOMENIUL SECURITĂŢII (1965-1989)
După
1965 instituţia Securităţii regimului comunist din România a cunoscut ample
transformări strucrurale, organizatorice, o nouă politică în domeniul selecţionării
şi pregătirii cadrelor, noi regulamente şi ordine privind activitatea de
informaţii. Toate acestea au dus la o modificare de substanţă a domeniului faţă
de perioada anterioară. Decisive în acest sens s-au dovedit rezultatele
comisiei de anchetă, care şi-a desfăşurat activitatea între anii 1965 – 1968,
privind „demascarea abuzurilor, ilegalităţilor şi crimelor” făcute de organele
Securităţii în anii '50.
Conceptul
de „nimicire a duşmanului de clasă” a fost rapid înlocuit cu cele de „prevenire
a infracţiunilor la adresa securităţii statului” şi de „apărare a valorilor naţionale
fundamentale”. Dintr-o instituţie căreia i se permisese orice, Securitatea
trebuia transformată în câţiva ani într-un „instrument” pus să vecheze la
„respectarea legalităţii socialiste”.
Fiind
desfiinţate, în 1964, toate lagărele de concentrare a deţinuţilor politici,
activitatea de securitate a fost orientată cu preponderenţă spre informaţiile
externe, contraspionaj, contrainformaţii militare, informatică şi antiterorism.
Pentru acestea două din urmă s-au creat structuri noi, după model occidental.
Numai
că episodul Cehoslovacia 1968 a readus pentru regimul de la Bucureşti un nou
factor de risc: spionajul sovietic.
În
ceea ce priveşte spionajul „imperialist”, acesta s-a dovedit mult prea palid în
comparaţie cu presiunile exercitate de sovietici prin intermediul unei vaste reţele
de agenţi – lăsaţi în conservare după retragerea armatei şi a consilierilor, şi
apoi reactivaţi ca agenţi de influenţă – bine infiltraţi în mediile importante
ale puterii, înţelegând prin aceasta „organizaţiile de partid şi de stat”.
Pentru
depistarea şi neutralizarea lor, din ordinul lui Nicolae Ceauşescu s-a creat în
structura Securităţii o unitate specială care a beneficiat de dotări moderne şi
ofiţeri de elită.
Iată
doar câteva coordonate pe care declasificarea unor documente din Arhiva fostei
Securităţi, deopotrivă cu relatările unor importanţi memorialişti din rândul foştilor
ofiţeri de securitate cu funcţii de conducere le atestă fără putinţă de tăgadă.
Ceea
ce nu s-a putut schimba însă, decât în prea mică măsură, şi aceasta doar pentru
o scurtă perioadă (1968-1978), a fost percepţia Securităţii în opinia publică şi
mai ales în conştiinţele românilor din ţară şi de peste hotare. Şi aceasta
pentru că în perioada „stalinismului matur” al anilor '50, instituţia Securităţii
lăsase răni prea adânci, de neuitat şi mai ales de neiertat, chiar şi pentru un
popor profund creştin cum e poporul român.
Este
o explicaţie a furiei antisecuriste din timpul evenimentelor din decembrie 1989,
precum şi a uşurinţei cu care a fost acceptat de către revoluţionari sloganul
„securişti-terorişti”. A fost, fără îndoială, tributul pe care Securitatea a
trebuit să-l plătească – mult prea mic faţă de cât i s-ar fi cuvenit – pentru
atrocităţile din anii '50 46, deşi în '89 ofiţerii erau cu totul alţii, la fel şi
cadrul legislativ ori metodologia care direcţiona activitatea în acest domeniu.
46
Vezi pe larg Cristian Troncotă, Colonia de Muncă, în „Arhivele totalitarismului”,
an I, nr. 1/1993, p. 169-181; idem, Politica de cadre în instituţia securităţii
regimului comunist din România (1948-1964), în „Revista istorică”, (I) tom X,
nr. 3-4, 1999, p. 235-256; (II) nr. 5-6, 1999, p. 443-458; idem, Practici şi
mentalităţi în activitatea serviciilor de securitate ale regimului comunist din
România (1948-1964), în „Arhivele totalitarismului”, (I) nr. 24-25, (3-4/1999),
p. 72-89; (II), nr. 26-27 (1-2/2000), p. 65-86.
În
ultimii zece ani ai regimului comunist, datorită exacerbării cultului
personalităţii cuplului dictatorial, munca de securitate a fost deturnată din
nou de pe făgaşul ei normal. Ofiţerii de securitate au fost consideraţi „activişti
de partid într-un domeniu special”, iar principalul obiectiv al „muncii de
securitate”: „apărarea secretarului general al partidului şi a familiei sale”.
Este
un aspect fundamental recunoscut de generalul Iulian Vlad, ultimul şef al
Securităţii: „Oamenii îşi dăduseră seama că Securitatea Statului împreună cu
alte organisme pe care se baza ori prin care se exercita puterea, era o instituţie
la dispoziţia dictatorilor pentru asigurarea protecţiei lor personale şi
întărirea dictaturii”47.
47
„Evenimentul zilei”, nr. 72, 14 septembrie 1992 (vezi şi doc nr. 6 din anexa
acestei lucrări).
Consecinţele
au fost dintre cele mai nefaste. Dispunând de largi posibilităţi informative,
ofiţerii de securitate au cunoscut realitatea, mai precis aberaţiile cultului
personalităţii, a politicii economice, culturale, militare, a gravelor
încălcări ale drepturilor omului etc.
Reacţia
lor a fost diferită. În vreme ce unii au preferat să ceară azil politic în ţări
occidentale, mai ales cei care activau în structurile externe, alţii, imensa
majoritate a celor din structurile interne, au preferat să „mimeze încadrarea
în epocă” – după expresia unui memorialist48 – ceea ce a dus la compromisuri,
duplicitate şi în esenţă la deprofesionalizare. Decembrie 1989 a găsit, aşadar,
aparatul de securitate parcă „pregătit” pentru a fi desfiinţat.
48
Colonel (r) dr. Gheorghe Raţiu, „ Cutia Pandorei”. Arhivele Securităţii.
Surprize şi capcane, Editura Paco, Bucureşti, 1997, p. 105.
Pe
linia modernizării.
Pentru
aducerea la îndeplinire a hotărârilor Plenarei Comitetului Central al
Partidului Comunist Român, din 26-27 iunie 1967, a fost elaborat Decretul nr.
710/1967 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne.
Noua
lege prevedea înfiinţarea în cadrul Ministerului de Interne a Departamentului
Securităţii Statului (DSS) cu sarcina de a „coordona, controla şi îndruma în
mod unitar întreaga activitate pe care o desfăşoară organele de securitate
pentru asigurarea prevenirii, descoperirii şi lichidării acţiunilor îndreptate
împotriva securităţii statului”49.
49
Vezi „Expunerea de motive la Decretul nr. 710/1967 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Afacerilor Interne”, în Ministerul Justiţiei, Colecţie de legi,
decrete, hotărâri şi alte acte normative, 1967, 1 iulie-31 august, vol. IV,
Editura ştiinţifică, Bucureşti, 1967, p. 49.
Din
acest moment, Departamentul Securităţii Statului urma să fie condus de
Consiliul Securităţii Statului (CSS), „organ deliberativ” ce îşi desfăşura
activitatea „pe baza principiului muncii şi conducerii colective”. Consiliul se
subordona ministrului Afacerilor Interne şi răspundea faţă de „conducerea de
partid şi de stat pentru întreaga muncă ce o desfăşoară organele securităţii
statului”50.
50
Ibidem.
Prin
această nouă organizare se viza „o mai bună compartimentare şi analiză a
activităţii desfăşurate de organele securităţii statului”, precum şi „o mai
mare operativitate în conducerea muncii şi rezolvarea problemelor”51.
51
Ibidem.
CSS
se compunea din preşedinte – cu rang de ministru – un prim-vicepreşedinte,
vicepreşedinţi şi membri numiţi prin hotărâre a Consiliului de Miniştri. Preşedintele
CSS avea rang de prim-adjunct al ministrului Afacerilor Interne. Departamentul
Securităţii Statului era structurat în direcţii generale, direcţii, servicii
centrale şi avea în subordine direcţii regionale, precum şi trupe de securitate
(art. 4-5 din Decretul 710/1967) 52.
52
„Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România”, nr. 65 din 22 iulie 1967.
Noua
organigramă a DSS stabilită prin Hotărârea Consiliului de Miniştri, din 13
septembrie 1967, avea următoarea configuraţie:
Direcţia
Generală de Informaţii (Direcţia I informaţii interne şi Direcţia a II-a
contrainformaţii economice);
Direcţia
Generală de Contraspionaj (Direcţia a III-a contraspionaj şi Direcţia a IV-a
contrainformaţii militare);
Direcţia
Generală de Informaţii Externe;
Direcţia
generală de Tehnică Operativă şi înzestrare (Direcţia a V-a instalarea şi
exploatarea mijloacelor de tehnică-operativă, Direcţia a VI-a cenzura
corespondenţei şi depistarea scrierilor cifrate, Direcţia a VII-a producerea
tehnicii operative)53.
53
Vezi Dennis Deletant, Ceauşescu şi Securitatea. Constrângere şi disidenţă în
România anilor 1965-1989, Bucureşti, Humanitas, p. 88.
Pe
lângă aceste structuri centrale au mai fost create direcţii şi servicii strict
specializate: Direcţia a VIII-a pază demnitari, Direcţia a IX-a filaj şi
investigaţii, Direcţia a X-a anchete penale, Direcţia Securităţii Bucureşti,
Cancelaria, Direcţia Personal, Direcţia învăţământ, Corpul de Consilieri,
Serviciul B contrainformaţii în unităţile de securitate, Serviciul C evidenţă
operativă şi arhivă, Serviciul D dezinformarea serviciilor de spionaj străine,
Serviciul E cifru şi transmisiuni cifrate, Serviciul G transport documente
secrete de stat, Comandamentul trupelor de securitate, Şcoli militare pentru
ofiţeri şi subofiţeri54.
54
Ibidem.
În
teritoriu au fost create Direcţiile Regionale de Securitate, un fel de securităţi
locale, structurate la rândul lor în servicii şi birouri pe profil, similare
celor centrale.
După
noua organizare administrativ-teritorială, Direcţiile Regionale de Securitate
au fost înlocuite cu Direcţii judeţene de securitate.
Această
organigramă a cunoscut în anii următori câteva modificări.
La
sfârşitul anilor '60 Securitatea şi-a creat subunităţi şi unităţi care puteau
interveni rapid în orice punct al teritoriului naţional, în special în zone
greu accesibile.
Mai
întâi s-a creat Grupul de Aviaţie al CSS, în nomenclatorul Ministerului de
Interne, unitatea fiind catalogată la nivel de Direcţie55.
55
Teodor Filip, Secretele USLA, Craiova, Editura Obiectiv, 1999, p. 70-74.
Avea
în dotare patru elicoptere Allouette aduse din Franţa şi şase avioane BN-2,
achiziţionate din Anglia. Întreaga aparatură a fost plătită în contrapartidă cu
mărfuri româneşti56.
56
Cosma Neagu, Ion Stănescu, De la iscoadă la agentul modern în spionajul şi
contraspionajul românesc, Editura Paco, Bucureşti, 2001, p. 202.
Comandantul
acestei unităţi a fost generalul Calomfirescu, unul dintre puţinii ofiţeri rămaşi
activi din Armata regală. Sediul unităţii, care cuprindea Comandamentul şi
Centrul de instruire, a fost stabilit pe latura Aeroportului Otopeni, în
spatele Flotilei Speciale a Marelui Stat Major.
Concomitent
au fost înfiinţate şi Trupele de desant, comandate de colonelul Iancu Gheorghe,
care la acea dată era conducătorul lotului naţional de paraşutişti sportivi din
România, fost campion olimpic la paraşutism.
Atât
ofiţerii cât şi militarii în termen încadraţi în Grupul de Aviaţie şi în
Trupele de desant erau selecţionaţi după criterii exigente şi numai pe bază de
voluntariat.
Programul
de pregătire se făcea în baza regulamentelor militare generale şi a
regulamentelor Trupelor de securitate, iar instrucţia de specialitate (desant)
se efectua după instrucţiunile speciale din Ministerul Apărării Naţionale
elaborate de Secţia de Desant-Paraşutare. În vara anului 1974, din ordinul
Elenei Ceauşescu şi cu concursul „neprecupeţit” al lui Emil Bobu, Grupul de
aviaţie a fost desfiinţat, pe fondul unor mărunte, dar eterne rivalităţi dintre
Ministerul de Interne şi Ministerul Apărării Naţionale.
La
10 septembrie 1971 a fost creat Centrul de Informatică şi Documentare (CID)57,
prin desfiinţarea Serviciului C, care cuprindea acum, pe lângă Cartoteca
generală operativă şi Arhiva58, un Centru de calcul pentru prelucrarea automată
a datelor, un Oficiu de informare şi documentare, un Compartiment de
microfilmare, precum şi un Serviciu centralizat de analiză şi sinteză.
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!