Cristian Troncotă
DUPLICITARII-18
Art. 35.
În
evidenţele de paşapoarte se concentrează date despre următoarele categorii de
persoane: a. cetăţeni români care
au solicitat plecarea definitivă din ţară; b.
cetăţeni români care au solicitat căsătoria cu străini; c. cetăţeni români care au călătorit
temporar în străinătate; d. rude
de gradul I şi II ale românilor rămaşi în străinătate; e. străini care au solicitat şi li s-a aprobat stabilirea în
România; f. străini veniţi
temporar în ţară şi asupra cărora a fost începută urmărirea penală, au fost
declaraţi indezirabili, li s-a întrerupt şederea în România, au declarat
pierderea, furtul sau distrugerea actelor de trecere a frontierei de stat, ori
au decedat pe teritoriul statului român; g.
străini veniţi temporar în România pe o perioadă mai mare de 120 de
zile.
Art.
36.
Furnizarea
de relaţii ofiţerilor de securitate din evidenţele de paşapoarte se face pe
baza cererii de verificare tip, (anexa nr. 11) pe care se va aplica ştampila
unităţii şi a legitimaţiei de serviciu.
Art.
37.
Pe
măsura trecerii la prelucrarea automată a categoriilor de persoane ce compun
evidenţele de paşapoarte, acestea se vor înmagazina o singură dată, în fişierele
automate din care se vor furniza relaţii. La direcţia pentru paşapoarte, evidenţa
străinilor şi trecerii frontierei şi la formaţiunile corespondente din inspectoratele
judeţene vor funcţiona numai evidenţe de lucru pentru nevoi proprii.
Secţiunea
VI.
Evidenţa
fondurilor arhivistice şi de securitate.
Art.
38.
Arhivele
de Securitate concentrează şi organizează în dosare materiale de interes
informativ sau documentar provenite din activitatea informativ-operativă a
organelor de Securitate şi din fostele arhive ale aparatului burghez de
represiune. Se organizează la Centrul de informatică şi documentare cu
materialele provenite din activitatea informativ-operativă a unităţilor
centrale şi a Inspectoratului municipiului Bucureşti, iar la inspectoratele
judeţene, cu materialele provenite din activitatea acestora.
Art.
39.
Serviciile
de contrainformaţii militare vor arhiva la Centrul de informatică şi documentare
materiale ce privesc cadrele militare active, precum şi pe cele care au
domiciliul pe raza municipiului bucureşti. Celelalte materiale se arhivează la
inspectoratele pe raza cărora domiciliază persoanele la care se referă. Toate
dosarele trimise pentru arhivare la inspectoratele judeţene precum şi dosarele
personale ce se trimit în acelaşi scop Centrului de informatică şi documentare
vor fi însoţite de fişa model 2 (anexa 1) pentru cuprinderea în cartoteca
generală documentară.
Art.
40.
Arhivele
de Securitate sunt organizate pe fonduri, în funcţie de problemele la care se
referă materialele ce le alcătuiesc. Aceste fonduri sunt: a. Fondul informativ
– cuprinde materialele rezultate din urmărirea informativă, supravegherea
informativă în cadrul dosarelor de obiectiv-problemă şi materialele informative
rezultate din prelucrarea arhivelor fostelor organe de represiune burgheze348;
348
Prin organe de represiune burgheze, documentul face referire la fostele instituţii
care au funcţionat înainte de înfiinţarea Securităţii: Biroul (Secţia) a II-a
din Marele Stat Major, Serviciul Secret de Informaţii al Armatei Române,
Serviciul Special de Informaţii de la Preşedinţia Consiliului de Miniştri şi
Direcţia Generală a Poliţiei de Siguranţă din Ministerul de Interne.
B.
Fondul reţea – cuprinde dosarele personale şi mapele anexă ale persoanelor ce
au făcut parte din reţeaua informativă. Tot la acest fond se vor clasa şi
materialele despre persoanele care au refuzat colaborarea cu organele de
Securitate. Mapele anexă se păstrează în arhivă timp de 5 ani; c. Fondul de
urmărire penală – cuprinde dosarele persoanelor cercetate pentru infracţiuni
care au fost sau sunt date în competenţa organelor de cercetare ale Securităţii,
dosarele de penitenciar şi mapele de evidenţă a bunurilor349;
349
Este vorba despre lucrurile confiscate sau reţinute în urma percheziţiilor şi
folosite ca prebe în dosarul de cercetare penală. În funcţie de sentinţele
definitive pronunţate de tribunalele militare – întrucât infracţiunile la adresa
securităţii statului erau în exclusivitate de competenţa acestor instanţe – bunurile
respective puteau fi restituite posesorilor sau reţinute definitiv în fondul de
protocol al Ministerului de interne, fiind valorificare ca atare.
D.
Fondul documentar – cuprinde materiale de sinteză, informări şi planuri de
muncă referitoare la activitatea informativ-operativă a organelor de
Securitate, materiale provenite de la organele burgheze de represiune, fostele
organizaţii şi partide politice burgheze, precum şi alte materiale cu caracter
documentar ce reprezintă interes pentru organele de Securitate. La
inspectoratele judeţene acest fond va conţine numai materialele care se referă
la activitatea informativă a aparatului de Securitate; e. Fondul de corespondenţă
– cuprinde corespondenţa operativă între unităţile Ministerului de Interne,
întrea acestea şi unităţi socialiste, condici de înregistrare a corespondenţei,
cereri ale unor persoane fizice sau juridice de rezolvare a unor probleme,
precum şi alte materiale ce nu conţin date concludente referitoare la activităţi
ostile.
Art.
41.
Introducerea
de materiale în arhivele de securitate are loc la încetarea legăturii cu
persoanele din reţeaua informativă, soluţionarea definitivă a cazurilor de
urmărire penală de către organele procuraturii sau instanţele de judecată,
precum şi în cazul neconfirmării materialelor de primă sesizare.
Art.
42.
Operaţiunea
de clasare în arhive se face pe fonduri, asigurându-se concentrarea îmântr-un
dosar a materialelor ce se referă la aceeaşi persoană. Dosarele de urmărire
penală, mapele de evidenţa bunurilor şi mapele anexă trebuie să conţină şi
opise cu materialele ce le conţin.
Art.
43.
Nu
se primesc pentru clasare materiale referitoare la persoanele care au făcut
obiectul urmăririi sau supravegherii informative dacă din acestea rezultă
aspecte de activitate duşmănoasă neclarificate, legături ale celui urmărit fără
date de identificare şi fără să fie specificată hotărârea în legătură cu
acestea, precum şi fără semnătura şefului competent să aprobe clasarea în
fiecare caz în parte.
Art.
44.
Informaţiile
de primă sesizare asupra cărora, în termenul de 30 de zile prevăzut, se decidea
clasarea pentru neconfirmare, vor fi arhivate astfel:
—
Dacă persoanele la care se referă figurează cu alte materiale în fondul
informativ, materialele se conexează la acestea, iar dacă figurează cu fond de
urmărire penală, se constituie fond informativ;
—
Materialele referitoare la străinii necunoscuţi cu materiale în arhivă se
trimit la Centrul de informatică şi documentare unde se vor păstra în evidenţa
străinilor cu materiale, în vederea completării cu alte date;
—
Materialele referitoare la cetăţenii români care nu sunt cunoscuţi cu dosare la
fondurile arhivistice, se concentrează la dosarul de obiectiv-problemă şi
annual vor fi clasate la fondul de corespondenţă, în volume separate constituie
pe probleme sau obiective, menţionându-se pe tabelul nr. 5 numărul sub care se
păstrează în arhivă. Regăsirea acestor materiale se realizează numai prin
dosarul de obiectiv-problemă.
Art.
45.
Materialele
destinate a fi clasate la fondul de corespondenţă se concentrează annual în
dosare şi se predau la compartimentele de informatică şi documentare în anul
constituirii acestor dosare.
Art.
46.
Centrul
de informatică şi documentare organizează la nivel central un fond de
microfilme cu caracter de asigurare, constituit din categoruule cele mai
importante de materiale aflate în arhivele de securitate. De asemenea,
realizează un fond de microfilme, care, la cerearea aparatului informativ va fi
pus la dispoziţia acestuia pentru documentare, urmând ca materialelel de arhivă
în original să fie date la studiu numai în cazuri deosebite. Activitatea de
microfilmare se execută atât la Centrul de informatică şi documentare cât şi la
compartimentele corespondente din inspectorate, iar prelucrarea peliculei,
înregistrarea şi depozitarea acesteia se face numai la Centrul de informatică şi
documentare.
Art.
47.
Centrul
de informatică şi documentare organizează activitatea de rstaurare a
materialelor din arhivă supuse procesului de deteriorare sau degradare.
Art.
48.
Depozitarea
materialelor de arhivă se face în încăperi amenajate special în acest scop,
asigurându-se măsurile de protecţie şi securitate a acestora. Accesul în
încăperile arhivelor îl au numai persoanele care au sarcini de serviciu pe
această linie.
Capitolul
IV.
Formele
de organizare şi păstrare a materialelor obţinute în activitatea
informativ-operativă. Înregistrarea şi evidenţa acestora.
Art.
49.
Materialele
obţinute în procesul muncii se organizează, concentrează şi păstrează în cadrul
unităţilor informativ-operative şi de cercetare penală de Securitate până la
soluţionarea situaţiei persoanelor la care se referă, în dosare specifice
formelor de lucru. Aceste dosare sunt: a) dosare de obiectiv-problemă; b)
dosare de urmărire informativă; c) dosare de urmărire penală; d) dosare
personale (informatori, colaboratori, rezidenţi, gazde case de întâlniri).
Art.
50.
Dosarele
de obiectiv-problemă se deschid când se constată necesitatea coordonării
eforturilor pentru cunoaşterea şi stăpânirea unor fenomene, tendinţe sau
manifestări ce intră în preocupările organelor de Securitate, în locuri unde se
concentrează date secrete, valori materiale şi spirituale, pentru apărarea creaţiilor
tehnico-ştiinţifice, culturale şi a autorilor acestora, precum şi a persoanelor
care lucrează cu informaţii, date ori documente ce constituie secrete de stat.
În aceste dosare se introduc materiale cu caracter operativ sau documentar ce
caracterizează problema sau obiectivul. De asemenea, fiecare dosar va conţine
un tabel în care vor fi evidenţiate toate persoanele ce aparţin problemei sau
obiectivului în virtutea antecedentelor lor penale sau politice reacţionare,
cunoscute în cartoteca generală documentară pentru aceste motive. Persoanele
despre care s-au obţinut materiale de primă sesizare vor fi ţinute în evidenţa
dosarului de obiectiv-problemă, pe bază de tabel, conform anexei nr. 5.
Materialele referitoare la acestea vor fi păstrate atât pe durata verificării
în cadrul ceor 30 de zile cât şi în timpul supravegherii informative, în mape
care vor purta numărul de înregistrare al dosarului de obiectiv-problemă şi cel
de ordine din tabelul anexă nr. 5 la care se află întregistrată persoana.
Mapele care conţin informaţiile neconfirmate în termen de 30 de zile vor fi
clasate potrivit prevederilor de la art. 44. În cartoteca generală documentară
vor fi introduse fişe numai după verificarea efectuată în termen de 30 de zile,
dacă s-a hotărât continuarea supravegherii informative în această formă de
lucru. În cazul dosarelor de problemă, aceste tabele vor reflecta situaţia din
teritoriul de competenţă al fiecărei unităţi. Organizarea dosarelor de
obiectiv-problemă se face conform anexei nr. 4.
Art.
51.
Dosarele
de problemă se deschid sau închid la propunerea direcţiilor centrale de profil,
cu aprobarea ministrului de Interne, şi funcţionează pentru întreaga ţară, iar
dosarele de obiectiv, cu aprobarea şefilor de unităţi pentru instituţiile sau
întreprinderile din raza de competenţă.
Art.
52.
Dosarele
de urmărire informativă şi de urmărire penală concentrează toate materialele obţinute
în procesul soluţionării cazurilor şi se organizează, în cazul urmăririi informative,
conform anexei nr. 7, iar în cazul urmăririi penale, în baza prevederilor
Codului de procedură penală, conform anexei nr. 8.
Art.
53.
Începerea
urmăririi informative se aprobă, în aparatul central, de către şefii unităţilor,
locţiitorii lor sau şefii serviciilor; la inspectoratele judeţene de către şefii
inspectoratelor, şefii Securităţii şi locţiitorii lor, iar în cadrul
serviciilor de contrainformaţii militare de către şefii acestora.
Aprobarea
pentru încetarea urmăririi informative se dă de către şefii nemijlociţi ai
celor care au aprobat începerea urmăririi.
Şefii
de unităţi au dreptul de a aproba atât începerea cât şi încetarea urmăririi
informative, cu excepţia cazurilor pe care le rezolvă personal, pentru care
încetarea urmăririi se face cu aprobarea adjunctului ministrului care îi
coordonează.
Art.
54.
Dosarele
personale concentrează toate materialele de verificare obţinute despre
persoanele din reţeaua informativă şi se organizează conform anexei nr. 9.
Materialele informative originale se păstrează în mape anexă, organizate
conform anexei nr. 10.
Art.
55.
Dosarele
de probleme, obiectiv, urmărire informativă şi urmărire penală se înregistrează
în termen de cinci zile de la obţinerea abrobării, la Centrul de informatică şi
documentare în cazul unităţilor centrale şi la compartimentele de informatică şi
documentare proprii, pentru celelalte unităţi, în registre special destinate
acestui scop.
Dosarele
personale şi mapele anexă se întregistrează, în aceleaşi condiţii, în evidenţele
proprii fiecărei unităţi.
Art.
56.
La
înregistrarea dosarelor, ofiţerii vor prezenta compartimentelor de informatică şi
documentare fişele şi, după caz, formularul pentru prelucarea automată
(completat în clar) necesare cuprinderii în evidenţele de Securitate a
persoanei, faptei sau evenimentului (la care se referă dosarul).
Aceste
fişe vor fi prezentate şi pentru persoanele identificate în dosarele deschise
pentru fapte cu autori necunoscuţi.
Art.
57.
Pentru
cazurile de competenţa organelor de Securitate lucrate de cadre de miliţie,
conform reglementărilor existente, operaţiunile de luare şi scoatere din evidenţe
se execută prin intermediul compartimentelor pe linia cărora se află cazurile.
În
aceste situaţii, pe fişele ce se introduc în evidenţe, la rubrica observaţii,
se va trece denumirea organului şi ofiţerului sau subofiţerului de Miliţie care
lucrează cazul.
Esenţa
sau motivul luării în lucru (în evidenţă) vor reda cât mai fidel conţinutul
informaţiilor care au determinat introducerea persoanei într-o categorie de
evidenţă.
Art.
58.
Datele
personale introduse în fişe tip cartotecă şi în formularele pentru prelucrarea
automată trebuie să fie completate pe baza celor rezultate din actele de
identitate.
Lipsa
unor date personale obligatorii din aceste formulare duce la respingerea
înregistrăruu persoanei în forma de evidenţă respectivă.
Art.
59.
La
Centrul de informatică şi documentare şi compartimentele corespondente din
instectorate se primesc spre conservare-custodie350, în baza proceselor-verbale
de percheziţie sau a altor acte procedurale, corpurile delicte şi bunurile
ridicate în cauzele penale, precum şi bunurile provenite din anumite acţiuni,
când nu se cunoaşte proprietarul acestora.
350
În custodia arhivei Securităţii se aflau dosarele instrumentate de Tribunalele şi
Procuraturile Militare, precum şi dosarele de penitenciar (-n. A.)
Armele
muniţia, materialele inflamabile, toxice, radioactive, precum şi bunurile
perisabile se predau direct organelor de specialitate, la compartimentele de
informatică şi documentare, prezentându-se documentele justificative.
Art.
60.
La
cererea ofiţerilor de cercetare penală, ofiţerii din Centrul de informatică şi
documentare şi din compartimentele corespondente din inspectorate351 vor
participa la instituirea sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor persoanelor
aflate în cercetare, ale căror locuinţe sunt sau urmează să fie sigilate.
351
La Inspectoratele judeţene de securitate aceste compartimente purtau denumirea
de B. I. D. (Birouri de informatică şi documentare – n. a.).
Cu
ocazia instituirii sechestrului se preiau în custodie locuinţa şi bunurile
persoanei.
Art.
61.
Locuinţele
care au fost sigilate, rămase libere după predarea bunurilor, vor fi puse la
dispoziţia organelor competente sau a proprietarilor, în raport de fondul
locativ din care fac parte şi de situaţia juridică a acestora.
Capitolul
V.
Exploatarea
evidenţelor de securitate.
Art.
62.
Exploatarea
datelor cuprinse în evidenţele de Securitate se realizează în sistem automat şi
manual, prin efectuarea de prelucrări necesare analizelor de fenomen,
fundamentării actelor de decizie şi stabilirii modului de ducere la îndeplinire
a ordinelor şi directivelor, precum şi furnizarea de relaţii pentru nevoi
operative curente, despre persoanele curinse în aceste evidenţe.
Art.
63.
Efectuarea
de prelucrări şi furnizarea rezultatelor acestora se face compartimentat,
fiecare unitate putând solicita date în funcţie de componenţa şi conţinutul
datelor înmagazinate. Furnizarea de date ce reflectă preocupări sau activităţi
ale altor unităţi se face numai cu acordul conducerii acestora sau cu aprobarea
conducerii ministerului.
Art.
64.
Lucrările
ce se elaborează pe baza datelor şi informaţiilor din evidenţele de Securitate
se stabilesc în funcţie de necesităţi, potrivit prevederilor planurilor
tematice, a planurilor comune de măsuri ale unităţilor titulare de lucrări şi
Centrului de informatică şi documentare, la ordinul conducerii ministerului sau
în baza cererilor scrise ale unităţilor informativ-operative, precum şi atunci
când din înmagazinarea şi prelucrarea curentă rezultă date de interes operativ
pentru organele de Securitate, care impun a fi prezentate în vederea
exploatării lor.
Art.
65.
Exploatarea
prin analiză şi coroborarea diverselor categorii de date şi informaţii
prelucrate se execută de către Serviciul central de analiză-sinteză,
colectivele de analiză-sinteză-informatică ale direcţiilor centrale şi grupele
de analiză-sinteză, din inspectorate. Forma şi modul de colectare a
indicatorilor în lucrările ce se elaborează se stabilesc anticipat, de către
aceste colective şi cadre din compartimentele ce concentrează şi prelucrează
date.
Art.
66.
Furnizarea
de relaţii despre persoanele cuprinse în evidenţele de Securitate organizate la
Centrul de informatică şi documentare se face direct ofiţerilor din unităţile
informativ-operative şi de cercetare penală de Securitate cu sediul în
municipiul Bucureşti, în baza cererilor de verificare tip, conform anexei nr.
II, semnate de ofiţerul care solicită verificarea şi aprobate de şeful său
nemijlocit. În acelaşi mod se furnizează relaţii din evidenţele locale
organizate la inspectoratele judeţene, ofiţerilor din compartimentele
informativ-operative de Securitate.
Răspunsul
constă în menţionarea indicativului unităţii şi iniţialele ofiţerului care are
persoana în atenţie – dacă aceasta face obiectul activităţii
informativ-operative prezentenumărul dosarului, locul de arhivare şi, după caz,
esenţa unformaţiilor. Pentru persoanele ce nu figurează în evidenţe se va
aplica ştampila „necunoscut”.
Art.
67.
Ofiţerii
aflaţi în misiune pot solicita relaţii din evidenţele de Securitate locale pe
bază de delegaţie sau cu aprobarea şefilor de unităţi ori a locţiitorilor acestora.
Art.
68.
Când
ofiţerii din aparatul informativ solicită relaţii din evidenţele de Securitate
de la unităţi cu sediul în alte localităţi, cererile de verificare vor fi
trimise prin poşta specială, iar răspunsul în acest caz va fi însoţit de o
sinteză a materialelor din arhivă în care figurează persoanele verificate.
Art.
69.
Organele
Miliţiei şi de Paşapoarte solicită relaţii din evidenţele de securitate prin
intermediul formularelor specifice acestor compartimente, trimise Centrul de
informatică şi documentare prin adresă sau predare direct la compartimentele de
informatică şi documentare din inspectorate. Datele vor fi comunicate în mod
selectiv şi cu asigurarea conspirării surselor şi a metodelor muncii de
securitate.
Pentru
persoanele ce fac obiectul activităţii informative prezente, în formularea
răspunsului este obligatoriu şi avizul organului informativ-operativ.
Art.
70.
Furnizarea
de relaţii din cartoteca generală documentară se face în termen de 3 zile, iar
în cazuri urgente în cel mult 24 de ore.
În
cazurile când se impune şi studierea materialelor arhivistice, cererile urgente
vor fi rezolvate în 24 de ore, iar celelalte în termen de 10 zile.
Art.
71.
Exploatarea
datelor şi informaţiilor din evidenţele cuprinzând străinii se execută prin
verificarea zilnică a tuturor persoanelor intrate în R. S. România în fişierul
celor în atenţie şi anunţarea unităţilor interesate despre persoanele ce le au
în lucru. De asemenea, la cererea unităţilor interesate despre acesată
categorie de persoane se dau relaţii în acelaşi mod ca din celelalte evidenţe
de Securitate.
Art.
72.
Materialele
informative de primă sesizare privind străinii, care timp de 5 ani nu au mau
fost completate cu alte date sau informaţii, se clasează în arhivă la fondul
informativ.
Art.
73.
Consultarea
fondului de microfilme şi a materialelor de arhivă ce se referă la persoanele
despre care s-au solicitat relaţii se face personal de către ofiţerii ce au
acces la date de evidenţe sau de către cadre anume desemnate din
compartimentele de informatică şi documentare. Acestea din urmă vor sintetiza
materialele studiate şi vor comunica date selectiv în funcţie de solicitanţi,
asigurând conspirativitatea surselor şi a metodelor muncii de Securitate.
Studierea
se face în încăperi special amenajate. Sunt interzise adnotări, sublinieri sau
scoateri de file din dosarele de arhivă.
Capitolul
VI.
Dispoziţii
finale.
Art
74.
Centrul
de informatică şi documentare răspunde de modul cum se organizează şi
exploatează evidenţele de securitate, executând, în acest scop, activităţi de
sprijin, îndrumare şi control.
Periodic,
şeful Centrului de informatică şi documentare va raporta conducerii
ministerului de Interne constatările făcute şi va propune măsuri de îmbunătăţire
a activităţilor pe această linie.
Art.
75.
Şeful
Centrului de informatică şi documentare va propune reglementări metodologice de
lucru, potrivit necesităţilor ce vor apare în raţionalizarea şi perfecţionarea
sistemelor de evidenţă, care vor fi supuse aprobării primului adjunct al
ministrului care coordonează munca de securitate.
Arh
SRI, fond „D”, document publicat şi de Marius Oprea, Banalitatea răului. O
istorie a Securităţii în documente 1949-1989, Editura Polirom, Bucureşti, 2002,
p. 433-445.
1978
aprilie 3.
Fragmente
din Decretul Consiliului de Stat nr. 121 privind atribuţiile Departamentului
Securităţii Statului şi ale trupelor de securitate.
Atribuţii
ale Departamentului securităţii statului şi organelor din subordine a) răspunde
de modul în care se aplică politica partidului şi statului în domeniul securităţii
statului; b) organizează şi desfăşoară activitatea de apărare a securităţii
statului în scopul prevenirii, descoperirii şi lichidării acţiunilor
serviciilor de spionaj străine şi persoanelor din străinătate, întreprinse
împotriva suveranităţii, independenţei şi integrităţii statului român; c)
organizează activitatea de informaţii externe pentru cunoaşterea şi
contracararea planurilor şi acţiunilor ostile statului român; d) acţionează
pentru contracararea şi neutralizarea activităţilor cu caracter fascist, naţionalist-iredentist
şi de propagandă îndreptată împotriva orânduirii socialiste; e) acţionează
pentru cunoaşterea, prevenirea şi lichidarea oricăror fapte de natură să
submineze economia naţională şi să aducă atingere securităţii statului; f)
asigură securitatea conducerii partidului şi statului, precum şi a
conducătorilor de partide şi de state străini pe timpul prezenţei acestora în
Republica Socialistă România; g) organizează activitatea de prevenire,
descoperire, neutralizare şi lichidare a acţiunilor teroriste pe teritoriul
Republicii Socialiste România în cooperare cu alte ministere, instituţii şi
organizaţii socialiste; h) ia măsuri pentru apărarea secretului de stat în
cadrul organizaţiilor socialiste şi verifică, potrivit legii, modul de aplicare
a dispoziţiilor legale; i) organizează şi desfăşoară activitatea de
contrainformaţii, în scopul prevenirii, descoperirii şi lichidării acţiunilor
serviciilor de spionaj străine şi a oricăror alte acţiuni îndreptate împotriva
capacităţii de apărare a ţării şi a forţelor armate ale Republicii Socialiste
România; j) organizează şi desfăşoară activitatea de comunicaţii
guvernamentale, precum şi de contrainformaţii radio pe teritoriul Republicii
Socialiste România; k) organizează şi execută, potrivit legii, activitatea de
urmărire penală a infranţiunilor date în competenţa securităţii statului; l)
organizează, potrivit legii, colectarea, transportul şi distribuirea
corespondenţei secrete; m) realizează informarea cetăţenilor în legătură cu
cazurile de infracţiuni şi alte fapte care privesc securitatea statului şi
asigură pregătirea contrainformaţivă a populaţiei. [.]
Atribuţii
ale trupelor de securitate a) participă la îndeplinirea unor misiuni privind
apărarea securităţii statului; b) participă la asigurarea securităţii
conducerii partidului şi statului şi a conducătorilor de partide şi de state
străini pe timpul prezenţei acestora în Republica Socialistă România; c)
asigură paza unor obiective de importanţă deosebită stabilite prin decret
prezidenţial; d) participă, la nevoie, la menţinerea ordinii şi liniştii
publice; e) participă la activitatea de prevenire, neutralizare şi lichidare a
acţiunilor elementelor teroriste pe teritoriul Republicii Socialiste România;
f) participă, în cooperare cu unităţi ale Ministerului Apărării Naţionale şi
ale gărzilor patriotice, la îndeplinirea unor misiuni speciale; g) participă la
limitarea şi înlăturarea urmărilor calamităţilor naturale, precum şi la unele activităţi
în economia naţională. [.] „Buletinul Oficial”, nr. 29 din 8 aprilie 1978.
1980
martie 11.
Articol
publicat în ziarul „Scânteia” referitor la un caz de trădare din partea unui
cetăţean român, în realitate ofiţer în direcţia de spionaj a Securităţii, care,
fiind în misiune, a refuzat înapoierea în ţară.
O
flagrantă încălcare a normelor de drept internaţional.
Zilele
trecute, agenţia americană U. P. I. a
transmis o ştire referitoare la o declaraţie a purtătorului de cuvânt al
Departamentului de Stat al SUA – Tom Reston – în care se afirmă că soţia unui
diplomat român, Cristina Horodincă, ar fi cerut azil politic în SUA.
În
informaţia agenţiei, după ce se spune că un secretar III al Ambasadei Române la
Washington a cerut acum două săptămâni azil politic în SUA se afirmă că soţia
sa, „care se părea că a hotărât să părăsească SUA dar a leşinat pe aeroportul
din Washington”, în timp ce aştepta avionul „a fost dusă la spitalul ortopedic
naţional din Washington, unde s-a constatat că suferă de crize de leşin” şi că
acolo „şi-a schimbat părerea cu privire la înapoierea în patrie” şi a anunţat
aceasta „în timpul unei discuţii de cinci minute cu o asistentă medicală” şi de
faţă cu oficialităţi, fiind apoi transportată într-o direcţie necunoscută. Luând
cunoştiinţă de această relatare a U. P. I., de altfel foarte confuză şi
contradictorie, AGERPRES a cerut lămuriri la Ministerul Afacerilor Externe şi a
aflat următoarele:
Într-adevăr,
cetăţeanul Nicolae Horodincă s-a dovedit a fi un trădător. El a încercat,
fugind de la Ambasadă, să-şi ia cu forţa familia şi astfel se face că Cristina
Horodincă împreună cu copilul ei de trei ani, s-a trezit fără voia sa la o bază
militară americană. Cristina Horodincă a fost transmutată succesiv în trei
locuri şi supusă ore în şir interogatoriilor şi presiunilor pentru a o
determina să accepte să rămână în Statele Unite ale Americii.
Însuşi
Departamentul de Stat a recunoscut că Cristina Horodincă nu ştia nimic în
prealabil de trădarea soţului şi că ea a reclamat să i se permită repatrierea
împreună cu copilul. Agenţia americană U. P. I., ca şi domnul Reston uită cu
desăvârşire să spună că Cristina Horodincă a reuşit să fugă cu copilul de sub
pază, după trei zile de detenţie, refugiindu-se în Ambasada română.
Aici
ea a relatat despre întâmplările dramatice prin care a trecut. Ceea ce iarăşi a
omis să declare purtătorul de cuvânt american este faptul că Cristina Horodincă
şi-a reafirmat hotărârea de a veni în ţară în faţa reprezentanţilor
Departamentului de Stat şi serviciului de emigrare, cărora le-a cerut personal
în mod oficial, să i se înapoieze paşaportul diplomatic, ce i-a fost confiscat
în mod abuziv, pentru a putea pleca cât mai grabnic, împreună cu copilul spre
patrie. Departamentul de Stat a înapoiat paşaportul şi, la cererea expresă a
ambasadei române de a se acorda sprijin în vederea evitării oricăror provocări
la plecare, a dat asigurări că s-au luat toate măsurile de rigoare.
Cum
s-au realizat însă în fapt asigurările date?
În
momentul când se pregătea să se urce la bordul avionului, pe aeroportul din
Wasington, Cristina Horodincă a recunoscut pe unul din anchetatorii ei. Ea a
fost bruscată de oamenii care au încercat să-i smulgă copilul.
În
această înfruntare cu reprezentanţii serviciilor americane, Cristina Horodincă
a leşinat. Deşi reprezentanţii Ambasadei române au cerut în mod expres să i se
permită transportarea de urgenţă a Cristinei Horodincă la punctul sanitar din
aeroport, organele americane au intervenit şi au transportat-o într-o ambulanţă,
care după cât se pare, era pregătită dinainte, la Spitalul naţional ortopedic
din apropierea Washingtonului, unde se afla „întâmplător” un doctor care, aşa
cum relata o altă ştire a U. P. I., „o cunoştea se pare”, şi a identificat-o ca
fiind soţia lui Nicolae Horodincă.
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!