Cristian Troncotă
DUPLICITARII-14
O fişă de cadre întocmită la 22
iunie 1979, pentru informarea conducerii DSS, atestă că între anii 1951-1958,
colonelul Iosif Constantin fusese încadrat ca ofiţer operativ la Regiunea de
Securitate Constanţa. În această calitate activase în grupul de ofiţeri care a
„descoperit” acţiunile de sabotaj de la Canalul Dunăre – Marea Neagră. Pentru
astfel de „merite deosebite”, ofiţerul fusese avansat în grad şi funcţie,
ulterior transferat din ordinul generalului Nicolae Doicaru în DIE.
Din
1969, când colonelul Iosif Constatntin a devenit şeful Serviciului independent
pentru ţările socialiste, a manifestat interes pentru deplasările în capitala URSS,
„unde s-a întâlnit cu fostul şef al consilierilor sovietici care lucraseră în
cadrul DIE”, nimeni altul decât Alexandr Mihailovici Saharovski, devenit şeful
spionajului din KGB.
În
întreaga sa activitate profesională, colonelul Iosif Constantin nu arătase
calităţi deosebite şi nu se remarcase prin competenţă, ba dimpotrivă, dovedise
că era o fire slugarnică şi total aservită faţă de şefii săi ierarhici,
generalii Nicolae Doicaru şi Ion Mihai Pacepa.
Interesant
este că după trecerea unităţii pe care o conducea în subordinea generalului
Nicolae Pleşiţă – la acea dată, secretar de stat în conducerea Ministerului de
Interne – documentul sus citat menţiona despre Iosif Constantin că: „.
Încălcând flagrant şi sistematic regulile de muncă cu privire la compartimentare
şi conspirativitate, el a continuat să se prezinte la aceştia [adică la Doicaru
şi Pacepa – n.n.], prilej cu care le raporta despre misiunile pe care le primea
şi problemele de muncă specifice unităţii pe care o conducea” 292.
292
Mihai Pelin, Culisele spionajului românesc. DIE 1955 – 1980, Bucureşti, 1997,
p. 278-279.
Abia
după dezertarea generalului Ion Mihai Pacepa, 24 iulie 1978, s-a dezvăluit că
generalul Nicolae Doicaru îl folosise pe colonelul Iosif Constantin „cât se
putea de discret, ca ofiţer de legătură cu serviciile de informaţii sovietice”.
Din această postură, şeful unităţii anti-KGB a minimalizat „pe orice cale
pericolul pe care-l reprezenta activitatea serviciilor de informaţii din ţările
socialiste pentru cadrele noastre” 293.
293
Ibidem, p. 207.
Iată
deci, bine documentat un alt crud adevăr ce ţine de resortul organelor de
securitate ale regimului comunist din România. Un ofiţer, comandant al unităţii
ce era destinată să apere interesele româneşti faţă de acţiunile spionajului
sovietic, avea în realitate simpatii prosovietice şi era folosit ca agent de
legătură între înalţi resposabili din conducerea Securităţii de la Bucureşti cu
serviciile similare sovietice.
Aşadar,
marile eşecuri ale UM 0920/A, devenită din 1978 UM 0110, nu pot fi puse în
exclusivitate pe seama „fricii” sau a „prudenţei” lui Ceauşescu de a nu deranja
prea mult Kremlinul. Ele pot fi trecute la fel de bine şi în contul celor aflaţi
în fruntea acelei unităţi specializate, care, în loc să-şi facă datoria,
pactizazeră cu diavolul, dacă nu cumva erau chiar oştenii lui.
Un
alt eveniment important pentru fundamentarea concepţiei şi chiar a atitudinii
lui Nicolae Ceauşescu faţă de agresivitatea spionajului sovietic, l-a
constituit vizita sa în China, iunie 1971.
Conform
dezvăluirilor lui Pacepa, Ceauşescu ar fi aflat cu acel prilej că organele de
securitate chineze – Gonganbu – dejucaseră o încercare de asasinare a preşedintelui
Mao Tze Dung.
Atentatul
fusese pregătit de mareşalul Lin Biao, comandantul armatei chineze. În momentul
în care acesta a încercat să fugă în URSS, avionul care-l transporta s-a prăbuşit
în Mongolia. De aici şi concluzia că atentatul fusese planificat de serviciile
secrete sovietice (PGU) în complicitate cu înalţi demnitari de la Pekin, în
intenţia de a se instala în China un guvern pro-sovietic. Mao şi Ciu En Lai
i-ar fi povestit lui Ceauşescu că toţi cei implicaţi în tentativa de „lovitură
de stat” erau cetăţeni chinezi care studiaseră în URSS294.
294
Ion Mihai Pacepa, op. Cit., p. 115.
Informaţiile
furnizate de chinezi l-au pus serios în gardă pe Ceauşescu. Aceeaşi
agresivitate din partea agenţilor sovietici se constata şi pe teritoriul
României, unde fusese demascat şi apoi neutralizat generalul Grigore Naum, şeful
Direcţiei de contrainformaţii militare a Securităţii, pe care sovieticii îl
considerau ca pe unul dintre cei mai importanţi agenţi, cu un rol cheie într-o
acţiune de înlăturare a lui Ceauşescu.
Acesta
se afla în bune relaţii cu Constantin Pârvulescu, un vechi activist de partid,
devotat sovieticilor şi reactivat de KGB. Tentativa celor doi, Pârvulescu şi
Naum de a organiza o structură anticeauşistă a fost rapid descoperită şi
descurajată prin îndepărtarea celor doi din orice funcţii de decizie, precum şi
prin atenţionarea colaboratorilor oficiali 295.
295
Vezi pe larg în „Alerta”, joi 24 august 2000, p. 7.
Oricum,
serviciile secrete sovietice puseseră serios lupa pe regimul de la Bucureşti.
Concludent în acest sens este raportul KGB dezvăluit de „Arhiva Mitrokhin”: „Exploatând
linia antisovietică din interiorul Partidului Comunist Chinez şi din Guvernul
Chinez, conducerea română a deschis drumul către aşa-numita autonomie şi
independenţă faţă de Uniunea Sovietică.
Naţionalismul
înfloreşte în România. Autorii şi avocaţii acestui naţionalism sunt chiar
conducătorii Partidului şi statului. Conducerea Partidului Comunist nu
avansează deschis pretenţia teritorială. Face tot posibilul pentru a demonstra
că, istoric şi etnic, şi din alte puncte de vedere, Moldova şi Ţinutul Cernăuţi
aparţin României.
Declaraţia
făcută de Mao în discuţia sa cu socialiştii japonezi despre anexarea ilegală a
Basarabiei de către URSS îşi are originea în România. Ziarul francez „Le Monde”
a publicat în două rânduri articole care aruncă dubii asupra legalităţii
includerii Basarabiei în Uniunea Sovietică. Nu este imposibil ca iniţiativa
publicării acestor articole să fi venit din România” 296.
296
Cristopher Andrew and Vasili Mitrokhin, op. Cit., p. 352.
Agenţii
KGB deplin conspiraţi, trimişi în România la începutul anilor '70, primiseră
instrucţiuni să culeagă informaţii despre relaţiile României cu Statele Unite şi
cu China şi eventualele revendicări teritoriale referitoare la Basarabia şi
Bucovina de Nord.
Ei
aveau, însă, şi misiunea de a raporta regulat despre:
—
Grupările de orientare anti-sovietică;
—
Poziţia minorităţilor maghiare şi germane;
—
Cultul personalităţii practicat de Ceauşescu;
—
Starea de spirit generală în rândurile PCR.
Potrivit
documentelor „Arhivei Mitrokhin”, principalele surse de informaţii ale celor 13
agenţi sovietici care activau atunci pe teritoriul României urmau să fie
infiltrate în anturajul ziarului „Scânteia” şi al publicaţiei de limbă germană
„Volk und Kultur” 297.
297
Ibidem.
Alte
detalii despre felul în care au acţionat agenţii serviciilor secrete sovietice
pe teritoriul României au fost dezvăluite de ofiţerul KGB defector, Oleg
Kalughin.
Deşi
legăturile oficiale ale Securităţii cu KGB-ul, după 1968, fuseseră extrem de
reduse, Oleg Kalughin mărturiseşte că a venit în România, în vara anului 1972,
în fruntea unei delegaţii de 10 ofiţeri împreună cu soţiile. Au petrecut o
vacanţă reuşită într-o vilă din Mangalia, unde au fost salutaţi de şeful
Securităţii, apoi la Bucureşti, fiind primiţi chiar de ministrul de Interne.
Kalughin
povesteşte că la Bucureşti ar fi avut o întâlnire cu colonelul Victor Dorobanţu,
pe care îl cunoscuse pe vremea când lucraseră împreună la Washington. Surpriza
a fost că ofiţerul român din Securitate, care la acea dată ocupa funcţia de
adjunct al şefului DIE, s-ar fi lansat într-o diatribă contra lui Ceauşescu, pe
care l-a făcut „trădător”.
Despre
Elena Ceauşescu, Dorobanţu i-a dat să înţeleagă interlocutorului, că aceasta
împreună cu anturajul ei nu urmăreau decât puterea.
„Noi
cei din Securitate – s-ar fi exprimat Dorobanţu – începem să realizăm că Ceauşescu
va trebui dat jos”. Kalughin mai precizează şi un alt amănunt interesant, şi
anume că nu reuşise să înţeleagă dacă era vorba de un strigăt de ajutor sau de o
provocare.
Fireşte,
când s-a întors la Moscova, Kalughin a informat conducerea KGB şi departamentul
care se ocupa de Europa de Est că trebuia să stabilească imediat o cale de
comunicare cu Dorobanţu, dar nu mai ştie ce a urmat298.
298
Fen Montaigne, Oleg Kalughin, Spymaster. My 32 Years în Intelligence and
Espionage against the West, London, 1994, p. 341.
Pe
fondul tensionării relaţiilor dintre Bucureşti şi Moscova, precum şi a
semnalării unor nemulţumiri venite din interiorul României cu privire la direcţia
în care se îndrepta politica lui Ceauşescu, sovieticii se pare că au reluat
ideea unei intervenţii în forţă.
O
astfel de interpretare este sugerată de un document al BND (serviciul de
informaţii al R. F. Germania), emis în 1973. Documentul informa factorii de
decizie de la Bonn că ministrul sovietic al Apărării, mareşalul Andrei Greciko,
ar fi avut o întrevedere cu secretarul general al Partidului Socialist Unit din
R. D. Germania, Erik Honeker, ocazie cu care mareşalul sovietic a afirmat că
„într-o perspectivă mai lungă, lucrurile nu mai pot continua astfel cu România”.
În
acelaşi context s-ar mai fi afirmat că mareşalul Greciko discutase şi cu
secretarul general al PCUS, Leonid Brejnev, inclusiv despre „o soluţie
militară, respectiv ocuparea României prin forţa armată” 299.
299
„Alerta”, joi 5 octombrie 2000, p. 7.
Un
fost ofiţer de securitate, locotenent-colonelul (r) Dumitru Burlan, care a
lucrat timp de 22 de ani neîntrerupţi în cadrul unor direcţii centrale
importante, cum ar fi Direcţia de filaj şi investigaţii ori Direcţia a V-a pază
şi gardă demnitari, îşi aminteşte că în toamna anului 1973 a îndeplinit o
misiune extrem de importantă, dar şi riscantă.
L-a
înlocuit pe Nicolae Ceauşescu, fiind sosia lui. Securitatea a recurs la astfel
de procedee întrucât „intrase în posesia unor date conform cărora s-ar fi pus
la cale un atentat împotriva lui Ceauşescu. La acţiune urmau să participe ofiţeri
specializaţi din prietenoasele state sovietice” 300.
300
Locotenent colonel (r) Dumitru Burlan, „Am fost sosia lui Ceauşescu”, în „Naţional”,
8 iulie 2003, p. 11.
Pe
acest fond extrem de tensionat avem acum şi explicaţia refuzului guvernului
român de a trimite o delegaţie de ofiţeri la consfătuirea serviciilor de
securitate est-europene, care s-a desfăşurat în februarie 1975 301.
301
„Magazin istoric”, s.n., februarie 2001, p. 81.
Dezvăluirile
făcute de un alt memorialist al fostei Securităţi, confirmă că la jumătatea
anilor '70 serviciile secrete societice monitorizau îndeaproape evoluţia românilor
care trecuseră prin universităţile din URSS.
„Indiferent
de natura şi gradul acestora – mărturiseşte Vasile Moraru, fost ofiţer în DIE –
toţi cei care studiaseră la Moscova sau în alte centre universitare aveau fişe
biografice în cartotecile speciale ale serviciilor de informaţii, în fruntea
cărora se afla, desigur, vestitul şi temutul KGB” 302.
302
Vasile Moraru, Cu Doicaru în Kuweit, în „Alerta”, an II, nr. 44, 19 martie
2001, p. 5.
Memorialistul
face referire la o vizită a sa în Kuweit, în vara anului 1976, când, însoţindu-l
pe şeful DIE, Nicolae Doicaru, a aflat că un agent sovietic sub acoperire – profesor
la o catedră de limbi orientale – a încercat să-l activeze ca agent pe un fost
student de-al său, devenit între timp ambasador al României în Kuweit.
Din
acest caz, Doicaru a tras concluzia că sovieticii îşi racolează mai uşor agenţii
pe teritoriul unei terţe ţări întrucât scapă mai uşor de supravegherea
organelor de contrainformaţii. După „defecţiunea Pacepa”, s-a aşternut un
adevărat „îngheţ” în relaţiile dintre Securitatea română şi KGB.
Aspecte
interesante în acest sens au fost dezvăluite de generalul (r) Traian Ciceo,
care timp de 18 ani a desfăşurat activitate în cadrul DIE/CIE pe spaţiul ţărilor
occidentale (Franţa, Italia, Austria, Germania, Belgia, SUA, Canada).
Iată
ce mărturiseşte fostul spion: „Aveam interdicţie totală să mă întâlnesc sau să
răspund invitaţiilor ambasadei sovietice. Spionilor sovietici, adică. În Franţa
ştiam 180 de spioni KGB. De fapt erau mult mai mulţi. Ăştia erau oficiali sau
semioficiali. N-am avut dreptul şi nici plăcerea, să particip la nici o misiune
a lor” 303.
303
„Evenimentul zilei”, nr. 3268, 29 ianuarie 2003, p. 5.
Au
existat momente tensionate şi chiar acuzaţii, potrivit cărora românii ar
cocheta cu occidentalii.
„Chiar
există un episod – spune acelaşi memorialist – în urma căruia m-am ales cu
acuze din partea ruşilor, după ce am scăpat o femeie-maior a americanilor din
mâinile lor.”304.
304
Ibidem.
La
începutul anilor '80, serviciile secrete sovietice şi-au intensificat
supravegherea asupra regimului de la Bucureşti. De exemplu, Oleg Gordievski, un
alt memorialist de excepţie din rândul foştilor ofiţeri KGB, îşi amintea că în
anul 1983, Direcţia a XI-a a PGU (compartiment de spionaj specializat pe relaţia
cu Europa de Est) întocmise un amplu studiu în care se releva că România „era
în pragul falimentului şi că un colaps economic avea să intervină în
următoarele luni”.
Moscova
se arăta îngrijorată de consecinţele unei asemenea situaţii care ar fi putut
determina orientarea guvernului de la Bucureşti spre Occident. Mai mult, în
ultimii doi ani petrecuţi la Londra (1984-1985), în calitate de rezident
adjunct şi apoi de rezident KGB, acelaşi Gordievski mărturiseşte că a primit în
repetate rânduri solicitări de la Centru pentru „obţinerea de informaţii asupra
atitudinii occidentale faţă de România” 305.
305
Cristopher Andrew, Oleg Gordievski, op. Cit., p. 462.
Dezvăluirile
lui Kalughin în legătură cu setea de putere a Elenei Ceauşescu sunt confirmate şi
de alţi doi memorialişti ai fostei Securităţi, care aduc şi alte detalii de
interes istoric.
Bunăoară,
colonelul (r) Gheorghe Raţiu susţine că soţia secretarului general devenise în
ultimii ani „conducătorul ocult al ţării”, îşi crease o „reţea informativă
proprie, de prim rang, recrutată la cabinetele secretarilor Comitetului Central
şi în rândul unor activişti din nomenclatura superioară de partid” 306.
306
Colonel (r) dr. Gheorghe Raţiu, Raze de lumină pe cărări întunecate, Bucureşti
1996, p. 350.
La
rândul lui, generalul (r) Nicolae Pleşiţă susţine că Elena Ceauşescu „superviza
sectorul de cadre al CC, pe care l-a transformat într-un fel de reţea, pentru a
concura Securitatea”.
În
anii 1986-1987, ar fi pus la cale răsturnarea de la putere a propriului soţ,
iar pentru a-şi atinge scopul ar fi pregătit „un guvern fantomă” cu Nicu Ceauşescu
secretar general al PCR, Nicolae Ceauşescu „preşedinte de onoare”, Elena Ceauşescu
„preşedinte executiv”, iar Constantin Olteanu „prim-ministru”.
Unul
dintre conspiratori s-ar fi dus cu lista noului guvern la Moscova, acolo unde
Mihail Gorbaciov s-ar fi exprimat că nu are nimic împotrivă dacă Ceauşescu va
fi răsturnat, numai că ei, adică sovieticii, nu se amestecă. Un răspuns,
desigur, formal, întrucât serviciile secrete sovietice „îl lucrau pe Ceauşescu,
conform celor stabilite la Malta”.
Securitatea
a cunoscut despre acest complot cu totul întâmplător. Un obscur ofiţer de
securitate, care instalase tehnică operativă într-o încăpere, dar în cu totul
alt scop, a reuşit să-i înregistreze pe complotişti, după care l-a contactat pe
Nicu Ceauşescu, punându-l în gardă că „se ştie despre ce se pune la cale pentru
ianuarie 1990”.
Pleşiţă
îşi încheie amintirile despre acest caz cu precizarea că „nici un ofiţer de
securitate nu a fost de partea Leanei” şi că „revolta populară le-a dejucat
planurile complotiştilor” 307.
307
Ochii şi urechile poporulu. Convorbiri cu generalul Nicolae Pleşiţă, p. 105.
Parcă
în completarea tuturor, Ion Mihai Pacepa îşi plasează dezvăluirile în legătură
cu modul concret în care au acţionat agenţii sovietici pe teritoriul României
pentru răsturnarea lui Ceauşescu.
Evident
că memorialistul nu dezvăluie de unde cunoştea toate amănuntele, întrucât la
acea dată se afla în SUA. Doar într-un singur caz devine plauzibil, şi anume,
dacă i se rezervase şi lui un anumit rol, aspect asupra căruia ne-am referit pe
larg, pe bază de atestări documentare, în subcapitolul despre problema
defectorilor-transfugi.
Agenţii
PGU şi GRU nu au luat în calcul iniţiativele aventuriste ale unor grupuri
dizidente ori protestatare din România ci au avut misiunea precisă de a crea ei
o structură de rezervă formată din cadre aflate în eşaloanele doi şi trei, ale
ierarhiei de partid şi de stat, şi care să fie pregătită ca la momentul oportun
să-l poată înlocui pe Ceauşescu pentru a salva sistemul.
Pe
aceleaşi coordonate istorice, abia la zece ani după evenimentele din decembrie
'89, Silviu Brucan, unul din principalii protagonişti ai grupului care a preluat
puterea în România după fuga lui Ceauşescu, referindu-se la discuţia pe care a
avut-o în vara anului 1988 cu Mihail Gorbaciov, a precizat: „Evenimentele au
decurs după planul întocmit din timp., provocând fenomene de isterie naţională”.
„Atunci n-a fost revoluţie, ci o „lovitură de palat„ înfăptuită prin
manipularea şi folosirea capitalului de nemulţumire a românilor. Că n-a fost o
revoluţie au demonstrat-o şi evenimentele care au urmat” 308.
308
„Naţional”, an III, nr. 757, marţi, 30 noiembrie 1999, p. 12
Că
în decembrie 1989 a avut loc şi o lovitură de stat iniţiată de sovietici, în
paralel cu revolta poporului român, rămâne încă o problemă de rezolvat pentru
istoriografie, având în vedere accesul extrem de limitat la documentele de
primă mână.
Totuşi,
e greu de crezut că serviciile secrete sovietice care dovediseră pragmatism şi
multă răbdare faţă de regimul lui Ceauşescu, şi-ar fi permis să rateze o
asemenea conjunctură, în decembrie 1989, când liderul de la Bucureşti a fost
contestat de imensa majoritate a poporului român.
Ceea
ce se cunoaşte deja este că în ultimii ani ai regimului comunist din România,
rezidenţele spionajului sovietic au primit misiunea de a obţine date şi informaţii
cât mai amănunţite despre: posibilii succesori ai lui Ceauşescu; disidenţii din
rândul PCR; viaţa de familie a cuplului prezidenţial. S-au accentuat
preocupările pentru contactarea unor vechi activişti de frunte ai partidului
care se situau pe o poziţie critică faţă de Ceauşescu, dar au fost studiate şi
alte categorii de cetăţeni nemulţumiţi.
Structurile
româneşti de contraspionaj, în special UM 0110 – la comanda căreia în 1986,
generalul Iosif Constantin a fost înlocuit cu generalul Victor Niculcioiu – au
constatat că „serviciile de informaţii sovietice au trecut la marşutizarea
agenturii, respectiv la aducerea la Bucureşti, sub diferite acoperiri (ataşaţi
de presă, secretari de ambasadă, consilieri etc) a unor cadre de informaţii KGB
şi GRU de origine basarabeană” 309.
309
Vezi pe larg în „Alerta”, joi 12 octombrie 2000, p. 7.
Printre
aceştia, cei care au avut o activitate mai pronunţată, până în decembrie 1989,
se numără Victor Volodin – corespondent de presă la „Izvestia” – Vladimir Vidraşcu
de la „Pravda” şi Popov, consilier la Ambasada URSS de la Bucureşti. De regulă,
Directoratul I al KGB, condus de Evgheni Primakov, folosea metoda acoperirii
ofiţerilor de informaţii sub calitatea de ziarişti de la marile cotidiene sau
agenţiile de ştiri sovietice. Toţi memorialiştii cu funcţii importante în fosta
Securitate susţin că organele de contraspionaj au reuşit să-i identifice pe cei
vizaţi de sovietici a fi atraşi în complot. Dar nu acest lucru este important,
ci faptul că niciunul dintre complotişti nu a fost trimis în faţa justiţiei
pentru a fi judecat şi condamnat sub acuzaţia de „trădare” sau „complicitate la
acţiuni contra intereselor statului român”.
La
fel ca şi predecesorul său, Gheorghiu-Dej, Nicolae Ceauşescu a manifestat aceeaşi
teamă de a nu irita Kremlinul. Ca urmare, Ceauşescu a interzis până şi
interogarea celor dovediţi că urmau instrucţiunile agenţilor sovietici ori se
aflau în contact operativ cu diplomaţii şi ataşaţii militari sovietici. Ordinul
său categoric a fost ca fiecare agent al Moscovei, real sau presupus, să fie
„neutralizat individual” fără a stârni contrareacţii dure din partea URSS 310.
310
Grigore Răduică, loc. cit.
Alţii
au fost îndepărtaţi din funcţii şi apoi „rotiţi” în mod repetat, atât pentru „a
nu prinde rădăcini”, cât mai ales pentru a îngreuna contactarea lor de către
ofiţerii de informaţii sovietici. Este greu de evaluat câtă eficienţă au avut
astfel de măsuri, nu pentru regimul şi soarta lui Ceauşescu, ci în primul rând
pentru securitatea naţională, dacă e să nu pierdem totuşi din vedere
evenimentele sângeroase de la sfârşitul lui decembrie 1989.
Desigur
că astfel de erori au grăbit prăbuşirea lui Ceauşescu, dar fără ca ele singure
să poată juca un rol determinant.
Decisivă
s-a dovedit situaţia internă din România, în egală măsură cu jocul de interese
al celor două superputeri, SUA şi URSS. La sfârşitul anilor '80, România era
cuprinsă de un val crescând de nemulţumiri şi o destabilizare generală ce anunţau
parcă revolta populară.
O
asftel de situaţie era percepută la Washington ca având un posibil „efect de domino”,
în sensul că putea să perturbe echilibrul din întreaga regiune balcanică, ceea
ce SUA dorea să evite în acel moment.
Aşa
se face că în cadrul convorbirilor sovieto-americane de la Moscova, din
decembrie 1989, reprezentanţii Casei Albe i-au propus lui Mihail Gorbaciov să
trimită un contingent limitat de menţinere a păcii în România”.
Liderul
de la Kremlin nu a mai dorit să-şi asume rolul fratelui mai mare în relaţiile
cu celelalte ţări din Blocul Estic, rămânând consecvent declaraţiei făcute în
acest sens încă din 1985.
Prin
urmare, Moscova a transmis Washingtonului un refuz categoric, grăbind astfel
deznodământul regimului de la Bucureşti.
Un
deznodământ pe care l-a prevăzut, l-a premeditat şi l-a monitorizat prin agenţii
serviciilor secrete infiltraţi în sfera puterii, în mass-media, în cercurile
intelectualităţii româneşti influente – atât din ţară cât şi din străinătate –
şi nu în ultimul rând, printre acei defectori-transfugi ai Blocului Estic din
Occident.
Cu
un asemenea dispozitiv, era evident că prezenţa pe teritoriul României, fie şi
a unui mic contingent al Armatei Roşii311, era inutilă dar şi extrem de
riscantă, întrucât ura generalizată şi de nestăpânit a românilor contra
clanului ceauşist se putea transforma rapid într-un ultranaţionalism feroce
contra ocupantului sovietic nepoftit.
311
Comandantul trupelor sovietice aflate în ziua de 22-23 decembrie 1989 pe Podul
de la Ungheni avea ordin de la Moscova de a sprijini noile autorităţi de la
Bucureşti, care abia preluaseră puterea. Generalul Ştefan Guşe l-a mandatat,
din partea conducerii M. Ap. N., pe colonelul Ion Cioară – aflat pe Podul de la
Ungheni – să transmită trupelor sovietice ordinul clar „de a nu pătrunde nici
un metru pe pământul românesc” (vezi Doru Dragomir, Generalul Ion Cioară este
cel care a respins trupele sovietice în decembrie 1989, pe Podul de la Ungheni,
în „Ziua”, marţi 31 iulie 2001, p. 7).
De
altfel, un document declasificat ce conţine previziunile cu privire la
principalele evoluţii din Europa răsăriteană, elaborat de CIA în februarie
1990, nu omite să sublinieze „rolul relativ pozitiv jucat de Moscova în
evenimentele din decembrie 1989” 312.
312
Vezi pe larg Miruna Munteanu, România anului 1990, văzută de CIA, în „Dosare
ultrasecrete”, 29 ianuarie 2005, p. 1.
IULIAN
VLAD – SINGURUL ROMÂN PROFESIONIST ÎN FRUNTEA SECURITĂŢII
„Dorim
să se cunoască faptul că generalul-colonel (r) Vlad N. Iulian este singurul
român profesionist care a fost în fruntea aparatului de informaţii şi
contrainformaţii al României de la Eugen Cristescu încoace. Prin îndrumarea şi
modul în care a condus aparatul de securitate a demonstrat că pe primul plan
prevala interesul major al naţiei şi nicidecum al clicii ceauşiste” 313.
313
Vezi scrisoarea semnată de col. (r) Traian Bara, col. (r) Ion Sandu, col. (r)
Dumitru Stoicescu, col. (r) Vasile Drăgoi, col. (r) Vasile Bobocescu, Lt. Col.
(r) Luciana Bara, în „Europa”, august 1990.
Cine
parcurge cu atenţie acest text desprins dintr-un memoriu întocmit de un grup de
ofiţeri superiori din fostul Departament al Securităţii Statului, prin care se
solicita în august 1990 „obiectivitate maximă în judecarea generalului Iulian
Vlad”, nu poate să-i scape două aspecte esenţiale.
În
primul rând faptul că profesionişti ai instituţiei (pentru că au existat şi din
aceştia) îşi asumau responsabilitatea – într-o atmosferă total ostilă, în care
sintagma securişti-terorişti rămăsese încă vie în mentalul colectiv, din timpul
revoluţiei – de a atrage atenţia opiniei publice, cu câteva zile înainte de începerea
proceselor intentate ultimului şef al DSS, că nu se dorea din partea lor nimic
altceva decât o judecată obiectivă, în cadrul legii.
Era
o mare şansă pentru regimul democratic, abia instaurat, de a păşi cu dreptul,
în sensul că principiile statului de drept puteau deveni realităţi, şi
nicidecum simple slogane electorale, repetate până la saturaţie de noii
politicieni.
Acum,
după ce au trecut mai bine de un deceniu de la acel moment şi putem privi
evenimentele cu mai multă luciditate, echilibru, detaşare şi obiectivitate, va
trebui să recunoaştem cu părere de rău că nu s-a ţinut cont de acest
avertisment.
În
al doilea rând, comparaţia cu Eugen Cristescu nu este deloc întâmplătoare. Ea
venea din partea unor profesionişti care cunoşteau foarte bine destinul tragic
al şefului Serviciului Special de Informaţii din perioada regimului autoritar
al guvernării mareşalului Ion Antonescu şi tocmai de aceea doreau ca istoria să
nu se mai repete în părţile ei negative.
Atât
Eugen Cristescu cât şi Iulian Vlad proveneau din familii de români plugari, cu
o situaţie mai mult decât modestă, urcaseră treptele ierarhiei profesionale
până la cel mai înalt nivel doar prin propriile lor calităţi şi realizări.
Numai
că momentul în care au accedat la funcţia supremă a instituţiei s-a consumat
într-o conjunctură politică internă şi internaţională extrem de tensionată. Dar
şi unul şi celălalt şi-au asumat responsabilitatea comenzii cu gândul de a-şi
ajuta ţara şi conaţionalii într-un moment de grea cumpănă.
Din
nefericire, amândoi au avut parte, în cele din urmă, de o judecată politică,
fiind supuşi la umilinţe nemeritate. Eugen Cristescu a fost acuzat în aşa-zisul
„proces al marii trădări naţionale” pentru crime de război şi dezastrul ţării,
dar fără ca să se poată aduce nici măcar o singură probă în susţinere314.
314
Vezi pe larg Cristian Troncotă, Eugen Cristescu asul serviciilor secrete româneşti
– memorii, mărturii, documente – Bucureşti 1994.
La
rândul lui, Iulian Vlad a fost acuzat mai întâi de „genocid”, apoi de
„complicitate la genocid”, ceea ce, de asemenea, n-a putut fi probat juridic,
iar documentele „micului proces al marii trădării naţionale” – după expresia
unei ziariste315 – stau mărturie.
315
Roxana Dascălu, Micul proces al marii trădări naţionale, în „Tinerama”, 8-10
noiembrie 1990, p. 5.
Eugen
Cristescu a fost considerat de ziarişti interesaţi ai vremii ca fiind şeful
Gestapoului român316, iar Iulian Vlad comparat, nici mai mult nici mai puţin cu
Kaltenbrunner317.
316
„Curierul”, 28 septembrie 1944.
317
Octavian Paler, Procesul teroarei, în „România liberă”, vineri 12 iulie 1991.
Fostul
şef al SSI-ului a fost condamnat la moarte, sentinţa fiindu-i comutată ulterior
la închisoare grea pe viaţă, iar Iulian Vlad la 14 ani închisoare şi degradare
militară. Spre deosebire de Eugen Cristescu – care a decedat în temniţă – Iulian
Vlad a supravieţuit detenţiei.
Dar
nu acest aspect mai are importanţă în judecarea istoriei, ci faptul că mai
există un element de asemănare, aproape până la identitate, între cei doi. Este
vorba despre poziţia lor faţă de factorul de decizie supremă în stat. Amândoi şi-au
dovedit loialitatea, Cristescu faţă de Ion Antonescu, Vlad faţă de Nicolae Ceauşescu,
doar până la un punct.
Meritul
lor istoric este că au înţeles foarte bine care este limita loialităţii:
interesele poporului român.
Fără
să trădeze ori să treacă de partea cealaltă a baricadei, datoria lor a fost de
a asigura continuitatea instituţiei. Este o regulă nescrisă a frontului secret şi
un principiu fundamental respectat de mai toate instituţiile similare din toate
statele.
Şi
aceasta pentru că în situaţii de prăbuşiri inerente ale unui regim politic,
continuitatea naţional-statală se realizează prin conservarea a tot ceea ce a
fost preponderent pozitiv în activitatea acelor instituţii care asigură
sistemul imunitar al statului şi a naţiunii (armata şi serviciile de informaţii
şi securitate).
Iată
şi motivul pentru care personalitatea generalului Iulian Vlad trebuie să-şi
găsească locul în orice disertaţie istorică dedicată serviciilor secrete româneşti.
A face altfel înseamnă a lăsa premeditat un loc gol, care, alături de alte
mistere şi enigme, precum şi de o sumedenie de controverse, inerente
domeniului, ar putea fi echivalentă cu o falsificare a istoriei. Prin urmare,
nu este vorba de o încercare de reabilitare, ci pur şi simplu de un demers
analitic bazat pe surse memorialistice şi documentare, atât cât au fost
accesibile în actualul stadiu al cercetării.
De
la învăţător la şef al Securităţii.
Aşadar,
cine a fost Iulian Vlad şi de ce a intrat, în contextul evenimentelor din
decembrie 1989, în contradicţie cu revoluţionarii, nu cu cei din stradă, ci cu
cei „de profesie”, adică cu acei activişti ai PCR, mai vechi sau mai noi, care
au preluat puterea imediat după fuga cuplului dictatorial? Vom încerca în
continuare o sinteză a datelor şi informaţiilor oferite de mass-media
românească postdecembristă la care am adăugat propria investigaţie, ce vine să
introducă în circuitul ştiinţific o serie de informaţii şi documente rămase
până acum inedite.
Iulian
Vlad s-a născut la 23 februarie 1931 în satul Gogoşiţa, din judeţul Dolj.
Clasele primare le-a absolvit la şcoala din comuna natală, după care a urmat
cursurile Liceului Gheorghe Chiţu din Craiova.
Provine
dintr-o familie modestă de agricultori, oameni harnici şi cu credinţa în
Dumnezeu.
Mama
sa, Eugenia, fusese crescută de patru mame vitrege.
Tatăl
său, Nicolae, în tinereţe cântăreţ bisericesc, apoi perceptor şi inspector
financiar, a luptat ca militar în termen pe Frontul de Est în al doilea război
mondial.
După
zece ani de prizonierat în URSS s-a întors acasă, în momentul când băiatul cel
mare, Iulian, era deja elev în anul doi de liceu.
Iată cum descrie ziaristul Constantin Preda
casa generalului Iulian Vlad din satul natal, pe care a vizitat-o în noiembrie
1990, acolo unde nu se mai afla decât mama sa Eugenia, în vârstă de 78 de ani,
la acea dată: „Este o casă simplă de ţară. Modestă chiar. Nici vorbă de
acareturi, de avere sau de vreun picior de palat. Înăuntru e o atmosferă
apăsătoare, aproape de doliu, o melopee nesfârşită. Pereţii casei sunt văruiţi
în alb. Undeva, într-un colţ, o maşină veche de cusut (marca Singer), pe masă
un ceasornic vechi parcă şi el de când lumea, apoi un calendar bisericesc, un
ulcior minuscul de apă, câteva macaturi decolorate de vreme, o pictură naivă
(gen Ghiţă Mitrăchiţă) şi, în rest, fotografii, fotografii ale generalului, în
aproape toate ipostazele. Pe lângă lucruri mai vechi, aproape de neluat în
seamă [se mai află] o etajeră cu cărţi prăfuite (Voltaire, Balzac, Aristotel,
Gorki, Tolstoi, Z. Stancu, M. Preda etc.)
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!