Cristian Troncotă
DUPLICITARII-12
Momente de încordare, chiar de
adversitate, între Securitatea română şi instituţiile similare sovietice s-au
intensificat în contextul evenimentelor de la Praga, din 1968.
Şeful
KGB, Iuri Andropov, a iniţiat, începând cu luna martie 1968, operaţiunile
„Progres”, prin care agenţi experimentaţi ai serviciilor secrete sovietice au
fost trimişi mai întâi în Cehoslovacia, ulterior şi în celelalte ţări „frăţeşti”,
tot sub acoperire de cetăţeni ai statelor occidentale, numai că misiunea lor
era alta, şi anume de a ţine sub control situaţia opiniei publice, de a
pătrunde în grupările subversive şi a detecta indiciile „sabotajului ideologic”
întreprins de serviciile de informaţii ale membrilor NATO.
Prin
astfel de acţiuni, care s-au bucurat de un real succes – evident, din punctul
de vedere al Kremlinului – ni se dezvăluie că sovieticii au avut serioase
rezerve asupra loialităţii serviciilor de securitate din ţările Tratatului de
la Varşovia 240.
240
Miruna Munteanu, Agenţii KGB deplin conspiraţi în interiorul lagărului
socialist. Operaţiunile „Progres”, în „Dosare ultrasecrete”, an 3, nr. 87,
sâmbătă 18 decembrie 1999, p. 2-3.
Documentele
diplomatice publicate în ultimii ani, împreună cu memorialişti ai Armatei şi
fostelor organe de securitate, inclusiv KGB, atestă că într-adevăr nimeni nu şi-a
permis să asiste impasibil la acţiunile sovieticilor.
Un
procedeu clasic în materie de operaţiuni speciale.
Pe
măsură ce, în primăvara anului 1968, în Cehoslovacia se derula procesul
reformator iniţiat de Alexandr Dubcek şi echipa sa de colaboratori, în România
factorii de decizie primeau pe căi diplomatice informaţii despre „iritarea”
Moscovei şi chiar iniţierea, prin serviciile secrete sovietice, a unor acţiuni
de diversiune ca preludiu la o eventuală intervenţie armată 241.
241
Geoffray D' Aumale, Jean-Pierre Faure, Guide de l'espionage et du
contre-espionage. Histoire et technique, Collection „Documents” dirigee par
Pierre Drochline, Paris, 1998, p. 9 şi 29.
Pentru
conducerea de la Bucureşti, mai îngrijorătoare se dovedeau informaţiile obţinute
de Direcţia de Informaţii Externe (DIE – serviciul de spionaj al Securităţii).
Generalul (r) Neagu Cosma, fost şef al Direcţiei de Contraspionaj, împreună cu
Ion Stănescu, preşedintele de atunci al Consiliului Securităţii Statului,
dezvăluie că cele mai bune informaţii fuseseră obţinute de la un ofiţer
polonez.
Aflat
în contact operativ cu colonelul Ion Bichel, din DIE 242, ofiţerul polonez a
solicitat, la 20 iulie 1968, o întâlnire urgentă la Varşovia, în cadrul căreia
a transmis că Brejnev personal, împreună cu Andropov – şeful KGB – şi comandanţi
ai Armatei Roşii au pregătit o invazie în Cehoslovacia, România şi Iugoslavia.
242
Dacă acest Ion Bichel este una şi aceeaşi persoană cu colonelul Ivan Bikel, la
care face referire Nota DSS din 5 decembrie 1980, publicată de Mihai Pelin în
lucrarea Culisele spionajului românesc. DIE 1955-1980 (doc. nr. 1, p. 283-285) înseamnă că cei
doi memorialişti se înşeală, în sensul că în 1968, Ion (Ivan) Bichel (Bikel) nu
mai făcea parte din DIE. El fusese trecut în rezervă pentru unele abateri:
„neglijarea sarcinilor specifice”, pentru care fusese trimis la post, „în
favoarea unor interese personale”, adică sustragerea de valori din fondul
destinat necesităţilor informativ-operative şi trafic de bunuri prin
„eliminarea legii vamale”. De asemenea, asupra colonelului Ivan Bikel pluteau
suspiciuni, privind recrutarea sa în calitate de agent de către serviciile de
informaţii vest-germane. În perioada 1966-1968, Bikel a îndeplinit oficial funcţia
de şef al protocolului la întreprinderea „Romtrans”, ceea ce nu exclude însă
posibilitatea să-şi fi păstrat legătura cu foste surse, inclusiv de pe spaţiul
polonez. Esenţial este faptul că informaţia, privind intenţiile sovieticilor de
a invada Cehoslovacia şi România, obţinută de la ofiţerul polonez, nu poate fi
contestată.
O
astfel de acţiune se datora nemulţumirii Kremlinului faţă de politica lui
Dubcek, Ceauşescu şi Tito. Un colectiv restrâns din Statul Major al
Comandamentului Tratatului de la Varşovia lucra la elaborarea planului de
detaliu. Din acel colectiv făcea parte şi ofiţerul polonez, ceea ce înseamnă că
era bine informat.
Invazia
urma să se desfăşoare în etape, mai întâi Cehoslovacia, după care, la intervale
de două-trei săptămâni, urmau România şi Iugoslavia 243.
243
Neagu Cosma, Ion Stănescu, În anul 1968 a fost programată şi invadarea
României. Informaţii inedite din interiorul Serviciilor Speciale ale României,
Bucureşti, 1999, p. 56.
Ofiţerul
polonez considera România ca „a doua sa patrie”, unde, copil fiind, se
refugiase cu familia în 1939, după ocuparea Poloniei de către armatele germane şi
sovietice; învăţase bine limba română, cunoştea obiceiurile şi păstra amintiri
plăcute despre români şi ţara lor. Povestea lui poate explica confesiunea
făcută colonelului Bichel, dar şi informaţiile de interes pentru Polonia
primite de la ofiţerul român. A existat, deci, la baza acestei legături, un
interes reciproc.
Informaţiile
erau furnizate la 9 zile după ce „Pravda” comparase ameninţător situaţia din
Cehoslovacia cu cea din Ungaria anului 1956, şi la cinci zile după ce statele
membre ale Tratatului de la Varşovia (cu excepţia României) ceruseră ca în
Cehoslovacia să se reinstaureze cenzura, să fie potoliţi intelectualii, iar
liberalizarea instituţională să se facă de jos în sus.
Mai
mult, în ziua de 19 iulie, acelaşi cotidian sovietic „Pravda”, publicase
extrase dintr-un aşa-zis plan al CIA de sabotaj al ţărilor socialiste, ca
preludiu al eliberării R. D. Germană şi R. S. Cehoslovacia 244.
244
Joseph Rotschild, Întoarcerea la diversitate. Istoria politică a Europei
Centrale şi de Est după al Doilea Război Mondial, Ediţia a doua, Editura Antet,
1997, p. 247-248.
În
realitate, astăzi ştim că „planul” fusese elaborat nu de americani, ci de
Serviciul A (Dezinformare) din PGU (Direcţia Întâi – Informaţii Externe) a KGB
în scop diversionist 245.
245
Christopher Andrew, Oleg Gordievski, KGB. Istoria secretă a operaţiunilor sale
externe de la Lenin la Gorbaciov, Bucureşti, 1994, p. 486-495.
Chiar
în ziua de 20 iulie 1968, când a avut loc întâlnirea dintre Bichel şi ofiţerul
polonez, începeau manevrele trupelor Tratatului de la Varşovia sub indicativul
Operaţia „Sumava” pe teritoriul Cehoslovaciei.
Manevrele
au durat 10 zile, după care Moscova a refuzat să-şi retragă trupele, motivând
că peste 10 zile fuseseră deja planificate alte manevre în cadrul Tratatului de
la Varşovia 246.
246
Alexandru Osca, dr. Teofil Oroianu, Gheorghe Nicolescu, Vasile Popa, Tentaţia
libertăţii. Operaţiunea „SUMAVA” – 1968, Bucureşti, 1999.
La
început, Nicolae Ceauşescu a avut îndoieli în legătură cu veridicitatea informaţiilor
obţinute de DIE, considerând că Securitatea română a căzut în capcana unei acţiuni
de dezinformare din partea serviciilor secrete sovietice. Ion Stănescu susţine
că ar fi auzit textual de la Ceauşescu: „Informaţiile pot fi adevărate numai
dacă Brejnev e nebun! Numai un nebun, un descreierat ar face aşa ceva; mai
trimiteţi-l pe omul vostru să adâncească informaţia” 247.
247
Neagu Cosma, Ion Stănescu, op. Cit., p. 57.
După
două săptămâni, colonelul Ion Bichel s-a întors de la o nouă întâlnire cu ofiţerul
polonez, care, îngrozit, i-ar fi raportat verbal: „. Toate pregătirile sunt
făcute, iar data invaziei este stabilită pentru sfârşitul lunii august” 248.
248
Ibidem, p. 58.
Ofiţerul
polonez i-a prezentat apoi detaliile pe care le cunoştea despre planul de ocupaţie
a Cehoslovaciei. Agenţi bine pregătiţi urmau să fie lansaţi din timp pe
teritoriul cehoslovac, sub acoperiri variate, în special ca turişti, unii cu
misiuni de provocare (lansarea unor lozinci antisovietice), alţii cu misiunea
de a lua sub control clădirile şi instituţiile importante, printre care
Parlamentul, Guvernul, Poşta, Telegraful, Radioul, Televiziunea, Aeroportul din
Praga etc. Coordonarea operaţiilor reveneau unui stat major operativ, ai cărui
membri trebuia să se afle la Praga înaintea invaziei propriu-zise. La 5 august
1968, Securitatea a întocmit Nota-sinteză cu nr. 148, „privind unele acţiuni
ostile întreprinse de autorităţile sovietice împotriva R. S. România” 249.
249
Daniel Grigorescu, Constantin Moraru, Trupe în apropierea frontierei şi „turişti”
în interior, în „Magazin istoric”, s.n., iulie 1998, p. 28-29 şi 32.
Documentul
a fost redactat pe baza informaţiilor obţinute de la o serie de cetăţeni români
care se înapoiaseră din URSS şi de la cetăţeni sovietici care vizitaseră
România. Din analiza informaţiilor obţinute de la astfel de surse, precum şi
din interceptarea reţelelor de radio militare sovietice, s-a conturat concluzia
că URSS îşi întărea dispozitivul militar la graniţa cu România. Despre acţiunile
întreprinse de serviciile secrete sovietice având ca ţintă spaţiul şi
interesele României – în perioada imediat premergătoare invaziei în
Cehoslovacia – fostul general de securitate Nicolae Pleşiţă susţine că „ruşii
ne atacau în toate domeniile: armată, servicii secrete, racolări de persoane” şi
că „informativ, ei se amestecau practic peste tot” 250.
250
Ochii şi urechile poporului. Convorbiri cu generalul Nicolae Pleşiţă, p. 79.
Documentul
Securităţii din 5 august 1968 atestă doar că serviciile secrete sovietice erau
preocupate să cunoscă în primul rând potenţialul militar al României pregătit
pentru o eventuală luptă de rezistenţă pe propriul teritoriu, în ipoteza unui
atac din exterior. Organele de securitate obţinuseră informaţii conform cărora
ataşatul militar sovietic la Bucureşti, colonelul Vorenin, pregătea un material
asupra situaţiei militare din România. Pentru documentare, ofiţerul sovietic
luase legătura cu reprezentanţi ai Comandamentului Forţelor Armate Unite din
Bucureşti, „interesându-se îndeosebi de înzestrarea armatei române, precum şi
de unele aspecte negative în instruirea acesteia”. Vorenin folosea în obţinerea
informaţiilor şi pe „ataşaţii militari ai celorlalte state socialiste” 251.
251
Daniel Grigorescu, Constantin Mocanu, op. Cit., p. 21. Mihai Pacepa, Cartea
neagră a Securităţii, vol. 3, p. 114
De
asemenea, serviciile secrete sovietice trimiseseră pe teritoriul României şi
dirijaseră spre ambasadele româneşti din ţările socialiste, sub diverse
acoperiri, îndeosebi ca turişti, agenţi bine instruiţi şi cu sarcini operative
precise atât în culegerea de informaţii cât mai ales pentru acţiuni de
diversiune şi provocare. Documentul Securităţii, menţionat anterior, oferă
suficiente exemple în acest sens.
Fostul
general de securitate, Ion Mihai Pacepa, care în iulie 1978 a cerut azil
politic în SUA, îşi aminteşte că în ziua de 20 august 1968, când era ofiţer de
serviciu pe Ministerul Afacerilor Interne, a primit un telefon pe linia
specială. Din dialogul purtat în limba germană, Pacepa a înţeles că de partea
cealaltă a firului se afla un funcţionar de la cabinetul lui Dubcek.
Cu
o voce care-i trăda înspăimântarea, interlocutorul cehoslovac a ţinut să
informeze Bucureştiul că „avioane militare de transport sovietice, care nu
fuseseră anunţate în prealabil, aterizau acum, unul după altul, pe aeroportul
din Praga” 252.
252
Ion Mihai Pacepa, Cartea neagră a Securităţii, vol. 3, p. 114.
Nicolae
Ceauşescu a fost informat imediat, iar generalul Nicolae Doicaru, şeful DIE la
acea dată, i-a prezentat o notă cu problemele de interes operativ rezultate din
interceptarea transmisiunilor radio ale unităţilor militare sovietice care
invadau Cehoslovacia. Informaţiile atestau fără dubii că avioane ale Diviziei
24 din Forţele Aeriene Strategice ale URSS ocupaseră aeroportul din Praga,
încărcate cu soldaţi şi tancuri.
Prin
urmare, informaţiile primite de DIE de la ofiţerul polonez, la 20 iulie şi 4
august 1968 despre iminenta invazie a trupelor sovietice în Cehoslovacia,
fuseseră veridice, şi nicidecum o diversiune a KGB, după cum crezuse iniţial
Ceauşescu. Dar ceea ce trebuie subliniat este că o astfel de operaţiune
specială realizată de agenţii serviciilor secrete sovietice în Cehoslovacia, în
1968, reprezintă suficiente similitudini cu ceea ce avea să se întâmple,
aproape 10 ani mai târziu, în Afganistan 253 şi apoi în timpul evenimentelor
din 1989, care au dus la prăbuşirea blocului estic european.
253
În decembrie 1979, agenţi GRU acţionaseră la fel de rapid, printr-o operaţiune
bine pregătită şi premergătoare invaziei propriu-zise a Armatei Roşii, pentru
îndepărtarea autoproclamatului Hafizullah Amin (de orientare pro-chineză) şi
înlocuirea lui cu Babrak Karmal (pro-sovietic), element format în URSS, chiar
de către KGB (vezi Vladimir Alexe, Decembrie 1979: 100 de „turişti” sovietici
aterizează la Kabul cu „Aeroflot”. Pregătirea invaziei sovietice în Afganistan,
în „Dosare ultrasecrete”, an 3, nr. 87, sâmbătă, 8 ianuarie 2000, p. 1).
În
terminologia sovietică, agenţii care se infiltrează în spaţiul ţintă pentru a
desfăşura acţiuni de diversiune se numeau „vâsautniki” şi erau în realitate ofiţeri
„spetznaz” din trupele speciale care acţionau, de regulă, în civil. Dacă e să
avem în vedere dezvăluirile făcute de preşedintele Cehiei, eminentul om de
cultură Vaclav Havel, despre rolul agenţilor sovietici în montarea şi
coordonarea perfectă a „revoluţiei de catifea” de la Praga 254, noiembrie 1989,
ori atestările documentare indubitabile privind provocarea manifestaţiilor
protestatare din R. D. Germană – în vara şi toamna anului 1989 – care au dus la
prăbuşirea zidului Berlinului 255, precum şi numărul neobişnuit de mare al turiştilor
sovietici din România, în toamna aceluiaşi an 256, ca să nu mai punem la
socoteală fenomenul terorist-diversionist din timpul revoluţiei române 257,
atunci nu greşim cu nimic dacă afirmăm că ne aflăm în faţa unui procedeu clasic
în materie de operaţiuni speciale sovietice.
254
Vladimir Alexe, „Revoluţiile” KGB din estul Europei, în „Ziua”, sâmbătă, 15
decembrie 1999, p. 5; idem, „Revoluţia de catifea” de la Praga a fost opera
KGB-ului, în „Dosare ultrasecrete”, sâmbătă 18 aprilie 1999, p. 1 şi 4. Mark
Almond concluziona, în documentata sa lucrare (Gorbacev and the Est-European
Revolution) publicată la Londra în 1990, că „revoluţia de catifea” din
Cehoslovacia a fost declasata de un complot al KGB-ului dirijat la faţa locului
de generalul Viktor Gruşko, sosit special în acest scop de la Moscova la Praga
împreună cu rezidentul din Cehoslovacia la acea vreme, generalul Teslenko,
precum şi de şeful StB-ului (Statni Bezpecnost – Securitatea Statului din
Cehoslovacia), Alois Lorenc. La rândul său, Jacques Baud, în voluminoasa
lucrare Encyclopédie du renseignement et des services secrets se referă la
„rolul determinant” jucat de StB în evenimentele din 17 noiembrie 1989, care au
dus la prăbuşirea regimului comunist. Operaţiunea „KEIL” a avut drept obiectiv „provocarea
de violenţe de tipul celor care ţineau de competenţa Poliţiei, pentru a
discredita guvernul comunist.
255
Cunoscutul disident sovietic Vladimir Bukovski, în ziarul parizian „Libre
Journal” din septembrie-octombrie 1990, făcea referire la o „antenă” ultra
secretă a KGB, codificată „Linci” (Fulgerul), care acţiona în R. D. Germană
independent de sediul KGB de la Karlkorst şi fără să aibe contacte cu STASI.
„Linci” era un grup de diversiune şi manipulare a maselor şi aparţinea Diviziei
a IV-a KGB, aflată sub comanda generalului Anatoli Novicov. Sarcina grupului
consta în „restructurarea peisajului politic est-german, conform strategiei
Kremlinului în vederea reunificării”. Grupul „Linci” a organizat ample manifestaţii
de stradă însumând câte 100.000 de oameni, cu caracter anticomunist şi chiar
antisovietic, a iniţiat demolarea Zidului Berlinului ori a acţionat pentru
compromiterea unor lideri est-germani, printre care Hans Modrow. Toate acestea
au avut rolul de a netezi drumul negocierilor dintre Helmut Kohl şi Mihail
Gorbaciov. Relatările lui Bukovski sunt confirmate şi de istoricii germani Ralf
Georg Reuth şi Andreas Bonte în lucrarea Das Komplot, publicată la München în
1993.
256
Din analiza situaţiei intrărilor-ieşirilor la graniţa României, premergătoare
acţiunilor revoluţionare din decembrie 1989, s-au constatat creşteri faţă de
1988, de la 30879 la 67500. Grănicerii români au confirmat că în perioada
premergătoare revoluţiei au trecut pe la punctele forntierei de stat cu Uniunea
Sovietică multe autoturisme Lada şi Dacia cu câte două-trei persoane, în
general bărbaţi tineri, atletici. Unii s-au cazat în hoteluri, uzând de
legitimaţii false pe nume româneşti, alţii prin cimitire sau la anumite adrese.
„Trei dintre „musafiri„, negăsindu-şi adăpost au recurs chiar la sechestrări,
începând cu 17 decembrie, timp de trei zile, a unei familii în apartamentul
său. (Deci, un mod de acţiune tipic teroriştilor – n. n.). După depoziţiile soţiei titularului locuinţei, unul
dintre ei dispărea zilnic, ca apoi să transmită telegrafic comunicate la un
aparat aflat într-o geantă. Pe 19 decembrie au părăsit apartamentul şi l-au
somat pe şoferul unei Dacii să-i ducă la Bucureşti. N-a mai fost nevoie să
folosească acest autoturism, deoarece a sosit o Dacie Break care i-a luat şi au
pornit împreună cu şoferul spre destinaţie”. (Fragment citat dintr-un document
publicat de Constantin Sava şi Constantin Monac în lucrarea Adevăr despre
Decembrie 1989. Conspiraţie. Diversiune. Revoluţie. Documente din Arhivele
Armatei, Bucureşti, 1999, p. 22-23).
257
Ofiţerul de securitate, pe atunci în grad de căpitan, Ovidiu Soare, care se
afla în misiune în zona MApN raporta: „În prima noapte (22-23 decembrie 1989,
teroriştii) au desfăşurat un atac concentrat din Complexul „Orizont” şi dintre
blocurile situate în faţa ministerului, astfel:
—
Trăgeau cu arme cu lunetă (.) efectul ucigător fiind extrem de eficace (toate
victimele au fost lovite în cap);
—
În cursul nopţii strângeau cadavrele (din rândurile lor) pentru a nu putea fi
găsite la ivirea zorilor;
—
Acţionau cu un fanatism extrem, până la sinucidere (.) unul dintre ei încercând
să penetreze în unitate, înarmat fiind doar cu un cuţit (a sărit gardul cu
agilitate deosebită, s-a ghemuit, dar a fost reperat şi împuşcat. (.) Nu avea
documente asupra sa;
—
Printre blocuri erau grupuri de câte 2-3, în prima noapte civili, iar în a doua
noapte, în uniforme militare;
—
De a doua zi au ocupat poziţii de tragere în apartamente situate în blocurile
din faţa ministerului. Unul dintre apartamente l-au ocupat ucigând o fată de 19
ani care locuia acolo” (ibidem, p. 159).
Astfel
de fapte şi evenimente au început să fie mai bine cunoscute în istoriografie,
dar nerecunoscute încă suficient de cei implicaţi. Şi e normal să fie aşa,
având în vedere că secretele serviciilor secrete nu sunt aduse la lumină decât
în conjuncturi politice favorabile şi pentru a crea imagine. Dacă nu se
respectă aceste două condiţii, riscul este ca secretele să nu fie dezvăluite
sau recunoscute niciodată. Este o regulă nescrisă a frontului secret.
Măsuri
de apărare.
Revenind
la episodul crizei cehoslovace din august 1968, să menţionăm că autorităţile de
la Bucureşti au reacţionat, de data aceasta, fără ezitare. După cum se ştie,
Ceauşescu a convocat în ziua de 21 august „o mare adunare populară” în faţa
sediului CC al PCR, la care a rostit o cuvântare prin care a „demascat” şi
„înfierat” actul de agresiune asupra „unui stat socialist liber şi independent”
258.
258
Vezi pe larg Petre Out, Ceauşescu, rebelul din Tratatul de la Varşovia, în
„Dosarele istoriei”, nr. 10 (15), 1997, p. 34-40; idem, O altfel de plenară, în
„Document – Buletinul Arhivelor Militare”, an 1, nr. 1/1988, p. 42-44.
Faţă
de această reacţie, memorialistul Victor Dimitriu, fost ambasador al României
la Paris, a lansat o stupefiantă ipoteză, potrivit căreia Nicolae Ceauşescu ar
fi fost în realitate „omul de confidenţă al serviciilor securităţii militare
sovietice” şi practic nu ar fi făcut altceva decât să-şi intre în rol şi să
joace după un diabolic scenariu plămădit la Moscova. Acelaşi memorialist
consideră că „în acele zile, Bucureştiul era împânzit de zvonuri, privind
ocuparea iminentă a României de către ruşi şi pe care membrii Securităţii le
răspândeau cu aere confidenţiale” 259.
259
Apud, prof. Univ. Dr. Ioan Scurtu, Ceauşescu către Tito: „Suntem hotărâţi să
apărăm independenţa ţării”, în „Magazin istoric”, s.n. februarie 1998, p. 9-14.
Nu
există până în prezent o bază documentară care să susţină o astfel de explicaţie,
ceea ce desigur nu înseamnă că trebuie exclusă până la proba contrarie. Ea se
bazează pe deducţii logice şi pe trecutul lui Nicolae Ceauşescu, de absolvent,
la începutul anilor '50, a două cursuri la şcolile academice militare sovietice.
Pe
aceleaşi coordonate se poate înscrie şi un alt argument ce ţine tot de domeniul
serviciilor secrete şi anume că „Reţeaua Caraman” – condusă de ofiţeri ai
Securităţii – care funcţionase pe teritoriul francez contra NATO, dar
principalul beneficiar fiind Kremlinul, încă nu fusese demantelată la acea
dată, ceea ce presupune că sovieticii nu puteau risca în mod real o deteriorare
brutală a relaţiilor cu regimul de la Bucureşti 260.
260
Pierre Accoce, Daniel Pouget, Reţeaua Caraman. Cei treisprezece români care au
zguduit NATO, Bucureşti, 1999.
În
schimb, majoritatea istoricilor şi politologilor care s-au ocupat de analiza
crizei cehoslovace din 1968 apreciază, şi nu fără temei, că denunţarea invaziei
de către Nicolae Ceauşescu la mitingul din 21 august, a fost un act de curaj
care îi face cinste atât lui, cât şi ţării sale, ceea ce la vremea respectivă şi
în anii imediat următori, s-a bucurat de respectul întregii lumi 261.
261
Mihai Bărbulescu, Dennis Deletant, Keith Hitchins, Şerban Papacostea, Pompiliu
Teodor, Istoria României, Bucureşti, 1998, p. 537; vezi şi Ioan Scurtu, loc. cit.; Florin Constantiniu, O istorie
sinceră a poporului român, Bucureşti, 1997, p. 506-510.
Dar
în primul rând s-a bucurat de sprijinul unanim al românilor. Generalul de corp
de armată (r) Vasile Bărboi îşi amintea că „era o stare generală de însufleţire,
de unitate naţională şi solidaritate, de comunicare sufletescă, fiindcă fiecare
cetăţean simţea că ţara este în pericol” 262.
262
General de corp de armată (r) Vasile Bărboi, Amintirile unui veteran de război.
Vara lui 1968. Un moment de demnitate, în „Dosarele istoriei”, an V, nr. 1
(41)/2000, p. 56-57.
Seriozitatea
cu care liderul de la Bucureşti a receptat pericolul unei invazii din partea
armatelor Tratatului de la Varşovia l-a determinat să fixeze măsuri precise
pentru Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Afacerilor Interne. În ceea
ce priveşte organele de securitate, acestea au fost puse în stare de alarmă,
iar blindatele şi trupele de securitate au întărit dispozitivele de apărare în
jurul clădirilor principalelor instituţii.
În
clădirile direcţiilor centrale de securitate s-au ridicat baricade din saci de
nisip la ferestrele şi uşile de acces, prevăzute cu puncte de foc şi rezerve de
muniţie.
În
concepţia lui Ceauşescu, în caz de atac neprovocat asupra teritoriului ţării,
Securitatea trebuia să organizeze, prin aparatul informativ, un război de
partizani.
Un
alt fost general de securitate, Grigore Răduică, îşi amintea că: „Ceauşescu a
cerut imediat şi o serie de măsuri pentru protecţia lui personală. El devenise
conştient că în cazul repetării scenariului din Cehoslovacia, ar pierde cu
siguranţă poziţia sa de conducător al partidului şi statului. Iată de ce se
temea foarte tare să nu fie răpit sau omorât prin otrăvire, iradiere ori prin
alte mijloace” 263.
263
General-locotenent (r) Grigore Răduică, Celălalt Ceauşescu. Mărturii din umbra
deciziilor politice, în „Magazin istoric”, s.n., februarie 1998, p. 15-17.
După
cum atestă alte documente publicate după '90, Ceauşescu rămăsese convins că
moartea predecesorului său, Gheorghiu-Dej, fusese provocată prin iradiere de
către serviciile secrete sovietice 264.
264
Vladimir Alexe, Anatomia unei crime politice: asasinarea lui Gheorghe
Gheorghiu-Dej, în „Dosare ultrasecrete”, an 1, nr. 17, sâmbătă 15 august 1998,
p. 1; Ion Mihai Pacepa, Moştenirea Kremlinului. Rolul spionajului în sistemul
comunist de guvernare, p. 256.
Pentru
a nu împărtăşi aceeaşi soartă, el a dat dispoziţie Institutului de fizică
atomică din Bucureşti, să realizeze un dozimetru de forma unui stilou pe care
să-l poarte permanent şi să se pună astfel la adăpost de o eventuală iradiere.
Aparatul era construit în aşa fel încât emitea un semnal caracteristic atunci
când înregistra doze de radioactivitate mai mari decât cele normal admise.
Stiloul dozimetric conţinea o substanţă reactivă, care trebuia completată
periodic 265.
265
Grigore Răduică, loc. cit.
Din
destăinuirile generalului Nicolae Pleşiţă aflăm că prin intermediul structurilor
de spionaj tehnico-ştiinţific din DIE, Securitatea a folosit şi aparatură mai
sofisticată adusă din Occident pentru controlul radioactiv asupra încăperilor şi
locurilor în care era prezent şeful statului 266.
266
Ochii şi urechile poporulu. Convorbiri cu generalul Nicolea Pleşiţă, p. 72.
Alte
dispoziţii date de Ceauşescu şefilor Securităţii şi Armatei făceau referire la
studierea căilor rutiere de la sud de Carpaţii Meridionali, care puteau fi
folosite pentru o deplasare sigură şi rapidă în caz de necesitate. În ipoteza
că evenimentele evoluau de aşa natură încât securitatea comandantului suprem nu
mai putea fi asigurată în ţară, trebuia scos şi transportat într-un stat
prieten, respectiv în China.
Generalul
Pleşiţă îşi aminteşte şi el că în toamna lui 1968, când situaţia „era pe muchie
de cuţit”, întrucât „sovieticii se pregăteau să ne atace”, Securitatea a
întocmit un plan de retragere în munţi, unde a depozitat alimente şi arme.
Dar
ceea ce este extrem de interesant, Pleşiţă vorbeşte despre pregătirea de către
direcţiile operative ale Securităţii a unor „colaboratori cu rol dublu pentru
spatele frontului” 267, iar Pacepa aminteşte despre „crearea unei reţele de
case conspirative în oraşele şi centrele rurale importante ale ţării şi
amenajarea lor ca puncte de comandă pentru organele centrale şi regionale de
Securitate în vederea organizării şi conducerii unui război de partizani” (sau
mişcare naţională de rezistenţă) 268.
267
Ochii şi urechile poporulu. Convorbiri cu generalul Nicolea Pleşiţă, p. 143.
268
Ion Mihai Pacepa, Cartea neagră a Securităţii, vol. 3, p. 113.
În
scopul unei mai bune adaptări la noua conjunctură politică internaţională,
Consiliul Securităţii Statului a propus, iar conducerea superioară de partid şi
de stat a aprobat, începând cu 27 septembrie 1968, să se înfiinţeze în
structura trupelor de securitate alte cinci batalioane, care împreună cu cele
deja existente ridica numărul lor la 13. Doar două batalioane mai aveau în
responsabilitate câte patru judeţe, nouă aveau în subordine câte trei judeţe,
iar două batalioane răspundeau de două judeţe 269.
269
Clara Cosminescu, Trupele de securitate în 1968. Organizare, structură şi zone
de responsabilitate, în Totalitarism şi rezistenţă, teroare şi represiune în
România comunistă, C. N. S. A. S., „Studii”, I, Bucureşti, 2001, p. 97-100.
În
toamna anului 1968, în contextul în care se prefigura – după Cehoslovacia – o
invazie a armatelor sovietice în România, conducerea Securităţii, cu aprobarea
lui Ceauşescu, a luat iniţiativa de a se fotocopia întreaga Arhivă operativă.
Operaţiunea a durat câţiva ani, iar copiile pe microfilme au fost depozitate
într-un loc sigur.
De
la această dată şi până în decembrie '89, toate dosarele Securităţii care se
clasau în Arhivă la fondurile operative au fost microfilmate în dublu exemplar:
unul pentru exploatare, iar al doilea pentru depozitul de rezervă. Doar
dosarele de la fondul penal, sau ceea ce istoricii studiază la fondul „Y”
(penal) au fost microfilmate selectiv, respectiv probele stabilite de instanţele
judecătoreşti militare, sentinţele şi alte documente importante ori cu valoare
istorică.
De
asemenea, valoarea deosebită a informaţiilor conţinute de documentele din
Arhiva Ministerului Apărării Naţionale, fondul M. St. M.
—
Secţia 2-a Informaţii, a impus protejarea lor şi crearea unui fond de asigurare
prin microfilmare selectivă a dosarelor, operaţiune executată până în anul 1973
270.
270
Vezi Lenuţa Nicolescu, Secţia 2-a Informaţii a Marelui Stat Major, în „Document
– Buletinul Arhivelor Militare”, an 1, nr. 1/1998, p. 63.
Măsuri
de protecţie s-au luat şi pentru fondurile speciale de la Arhivele Statului,
Arhiva Ministerului de Externe, Arhiva CC al PCR şi Secţia de manuscrise a
Academiei. S-a dorit, probabil, să se evite situaţia din 1944-1945, când
trupele sovietice prezente pe teritoriul României fuseseră însoţite de echipe
specializate în trierea arhivelor secrete.
Toate
aceste măsuri, la care s-au adăugat şi alte ordine şi hotărâri ale Consiliului
Securităţii Statului specifice profilului de activitate pentru fiecare Direcţie
centrală şi teritorială, au fost adunate, sistematizate şi sintetizate
punctual, în aşa numitul Plan de Mobilizare, care până în 1989 a fost
actualizat permanent în funcţie de evoluţia raporturilor dintre România şi URSS
271.
271
Ion Mihai Pacepa, op. Cit., p. 113-114.
Până
în ultimii ani ai regimului comunist din România, Planul de Mobilizare a fost
masiv actualizat, primind denumirea codificată „IS-Rovine-70”. Acest plan se
referea la o acţiune integrată concepţiei politice şi militare a României,
cunoscută ca „război al întregului popor”.
Planul
specifica punctual măsurile pe care Ministerul Apărării Naţionale, Secţia
Specială a CC al PCR, Ministerul de Interne (inclusiv Departamentul Securităţii
Statului) şi Gărzile Patriotice urmau să le adopte în cazul unui război
neprovocat, soldat cu ocuparea temporară a teritoriului României de către trupe
inamice. În esenţă măsurile vizau ex-filtrarea rapidă a conducerii de partid şi
de stat, dar şi evacuarea principalelor ministere.
Inamicul
nu era numit, dar măsurile lăsau să se înţeleagă faptul că direcţia posibilă de
atac venea dinspre graniţa de Est. Deci ipoteza unei agresiuni făcea referire
la o posibilă invazie a armatelor sovietice ca în situaţia din 1968 de la
Praga. Evacuarea lui Nicolae Ceauşescu şi a principalilor săi colaboratori urma
să se facă prin tunelul care lega clădirea Comitetului Central de clădirea
Palatului Regal. În continuare, prin intermediul reţelei de canalizare a Bucureştiului,
se preconiza ieşirea la suprafaţă în diferite puncte ale oraşului.
În
acele zone organele DSS pregătiseră din timp case conspirative pentru
adăpostirea provizorie a conducerii statului, care ulterior putea să folosească
rutele de salvare „Luceafărul”, „Venus”, „Saturn”, „Soarele” pentru părăsirea
Capitalei şi ajungerea la amplasamentele strategice ale Marelui Stat Major, de
unde ar fi urmat să conducă lupta de rezistenţă.
În
plan se prevăzuseră şase maşini şi două elicoptere pentru deplasarea comandantului
suprem şi a celorlalţi lideri ai partidului, la care se adăugau aproximativ 15
maşini şi patru elicoptere de luptă pentru protecţia personalităţilor
respective. Pentru derutarea şi dezinformarea inamicului, planul prevedea o
serie de detalii care ar fi permis îndreptarea atenţiei virtualului inamic spre
rute de deplasare false şi spre convoaie-momeală de limuzine 272.
272
Apud „Alerta”, joi 5 octombrie 2000, p. 7.
Îngrijorarea
autorităţilor de partid şi de stat de la Bucureşti, privind pericolul unei
invazii sovietice în România a fost îndreptăţită, aspect dovedit recent şi de
documentele Oficiului Arhivelor Publice din Marea Britanie care au cunoscut
lumina tiparului în paginile cotidianului londonez „The Observer”, din 8
ianuarie 2000. Documentele dezvăluie că la începutul lunii septembrie 1968,
serviciile secrete britanice şi olandeze reuşiseră să afle detalii ale planului
de invadare a României pregătit la Moscova.
";m� ;0a e � �u family:"Times New Roman";
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";mso-ansi-language:RO;mso-fareast-language:
RO;mso-bidi-language:AR-SA'> De asemenea, în iulie 1967, cu ocazia
întâlnirii de la Budapesta a ofiţerilor superiori ai direcţiilor de spionaj din
serviciile de securitate est-europene, delegaţia română s-a opus propunerilor
reprezentanţilor KGB de a se intensifica măsurile specifice „împotriva
Vaticanului în strânsă legătură cu cea desfăşurată contra inamicului principal
[SUA – n.n.]” 239.
p �0e � ��
tativa lor de a-l racola pe şeful
spionajului românesc 208.
208
Idem, nr. 12/2000, p. 45.
La
28 iulie 1981, CIE a organizat o altă acţiune de pedepsire, de data aceasta
asupra lui Emil Georgescu, care continua să prezinte de la microfonul postului
de radio Europa Liberă, politica economică falimentară a lui Ceauşescu,
exacerbarea cultului personalităţii şi nivelul de trai din ce în ce mai scăzut
al cetăţenilor României.
Emil
Georgescu a fost atacat de doi francezi – Layoni şi Cottenceau – şi înjunghiat
cu 22 de lovituri de cuţit în faţa casei sale din München, dar a supravieţuit
ca prin minune.
<� H1n < ��
���
e='mso-tab-count:1'> Energia
a fost un program de măsuri speciale pentru a proteja sistemul energetic naţional
şi strategia partidului în acest domeniu. Trebuiau prevenite defecţiunile,
sabotajele, disfuncţionalităţile sau orice alte evenimente ce puteau împiedica
buna funcţionare a sistemului energetic.
Atomul,
un program de măsuri pentru protecţia energiei nucleare, ce se baza pe Centrala
de la Cernavodă şi pe uzina de apă grea de la Turnu-Severin.
Atlas,
un program de măsuri pentru protejarea personalului românesc care lucra în
străinătate în baza unor contracte semnate de statul român. De asemenea, era
vizată şi calitatea utilijelor şi a materialelor produse în ţară ce urmau să
fie destinate exportului.
Mercur,
un program pentru protejarea comerţului exterior. Se avea în vedere păstrarea
secretului asupra detaliilor contractelor de import şi export. Principala
beneficiară a programului era ICE „Dunărea”.
Problema
Badea viza activitatea de prevenire a recrutărilor din rândul românilor de
către serviciile de spionaj ale ţărilor din Blocul-Estic. Contracararea
spionajului sovietic era o acţiune codificată drept problema Gladiola iar a
spionajului maghiar, problema Lotru.
Brânduşa
a fost numele de cod al unei acţiuni speciale prin care serviciile de informaţii
externe şi structurile de securitate interne trebuiau să coopereze în vederea
internaţionalizării problemei naţionale româneşti, mai precis, situaţia
românilor din afara graniţelor statului şi pregătirii condiţiilor ca într-un
context politic favorabil, România să-şi poată recupera teritoriile pierdute în
urma celui de-al doilea război mondial (Basarabia, Bucovina de Nord, Ţinutul
Herţa şi Insula Şerpilor).
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!