Cristian Troncotă
DUPLICITARII-17
Astfel, în rândul emigranţilor
din R. F. Germania, Franţa, SUA etc., majoritatea se pronunţă pentru declanşarea
unei puternice campanii de propagandă antisovietică şi procehoslovacă, prin
demonstraţii, adunări, publicaţii, proteste etc., considerând că în felul
acesta se va atrage atenţia asupra României, care ar fi în pericol.
Cu
toate acestea, din datele pe care le deţinem rezultă că, concomitent, atât
înaintea evenimentelor din Cehoslovacia, cât şi ulterior, unele organizaţii
fasciste, vârfurile legionare aflate în străinătate şi îndeosebi Horia Sima, au
continuat să desfăşoare activitatea duşmănoasă împotriva regimului din ţară,
căutând în acelaşi timp să convingă emigraţia română că legionarii au rămas
singurii luptători împotriva comunismului, deoarece reprezentanţii fostelor
partide istorice (PNŢ, PNL, PDSI) ar fi pactizat cu regimul din ţară.
De
asemenea, se constată o reactivare a elementelor maghiare iredentiste. Din date
obţinute rezultă că, în ultima perioadă, emigraţia reacţionară maghiară stabilită
în diferite ţări din Europa Occidentală şi America, desfăşoară în continuare
activitate iredentistă pe tema Transilvaniei, antrenând la astfel de acţiuni şi
unele personalităţi politice şi culturale autohtone.
Acţiunile
desfăşurate de emigraţia maghiară sunt iniţiate şi conduse de organizaţii
cunoscute cu activitate iredentistă şi duşmănoasă statului nostru, cum sunt:
Comitetul Federal Maghiar din Munchen, condus de Zatureczky Gyula, redactor la
secţia maghiară a „Europei Libere”; Mişcarea pentru Independenţa Transilvaniei
(Londra) şi altele.
Organizaţiile
emigraţiei reacţionare maghiare desfăşoară propagandă iredentistă sub diverse
forme şi întreprind acţiuni cu caracter politic şi cultural, legate în special
de apropiata aniversare a semicentenarului unirii Transilvaniei cu România.
În
Franţa, iredentiştii maghiari pregătesc apariţia unei lucrări intitulate
„România Mică”.
În
Austria, printre emigranţii maghiari internaţi în lagărul de la Traiskirchen se
desfăşoară propagandă ostilă ţării noastre, pe tema Transilvaniei,
răspândindu-se ideea că a sosit momentul ca Ardealul să fie luat de la România şi
să fie anexat Ungariei.
În
diferite ţări, au fost difuzate lucrări cu conţinut iredentist, s-au retipărit
ziare şi publicaţii maghiare cu conţinut duşmănos la adresa ţării noastre şi
s-au luat măsuri de introducere a unor asemenea materiale în România prin
posibilităţile oferite de turism.
Din
aceleaşi date rezultă că au fost trimişi emisari pe lângă persoanele cu munci
de răspundere şi cu vederi iredentiste maghiare din Transilvania pentru a crea
o stare de spirit necorespunzătoare în rândul populaţiei maghiare din România.
Cunoaştem, de asemenea, că şi autorităţile maghiare acţionează prin cei ce au
rude în Transilvania, încurajându-i să se deplaseze în vizită la acestea, în
scopul de a culege informaţii cu privire la gradul de alarmare a populaţiei şi
despre amplasarea unităţilor militare române.
Prin
această campanie, organele sovietice şi maghiare urmăresc să contracareze
măsurile conducerii de partid române luate în cadrul vizitelor recente
întreprinse în Transilvania.
Arh.
SRI, fond „D”, dosar nr. 10 141, vol. I, f. 123-130.
1973
februarie 9.
Notă
întocmită de Direcţia a III-a şi Serviciul „D”, privind iniţierea unei acţiuni
de dezinformare a diplomatului japonez „Onisie”.
Ministerul
de Interne Strict secret.
Direcţia
a III-a şi Serviciul „D”
9
februarie 1973
NOTĂ
privind iniţierea unei acţiuni de influenţă şi dezinformare.
Organele
noastre deţin date din care rezultă că diplomatul japonez „Onisie” este
preocupat de obţinerea unor informaţii cu privire la politica economică şi la
poziţia ţării noastre faţă de diverse organizaţii şi organisme economice
internaţionale, pe baza cărora întocmeşte lunar rapoarte. În acest scop, el a
cerut unei surse a Direcţiei a III-a să-i extragă din presă (subl. N.) şi
publicaţii româneşti tot ce se referă la importuri, tarife vamale, situaţia
balanţei noastre de plăţi externe, Legea Comerţului Exterior, cea a societăţilor
mixte, precum şi la atitudinea R. S. România faţă de anumite organisme şi
organizaţii internaţionale, printre care:
Piaţa
Comună, GATT, Fondul Monetar Internaţional şi Banca Internaţională de
Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Având
în vedere situaţia creată şi mai ales perspectiva realizării vizitei preşedintelui
Consiliului de Stat al R. S. România în Japonia, apreciem oportună declanşarea
unei acţiuni de influenţă şi dezinformare a diplomatului „Onisie”, care să se
desfăşoare în timp şi în cadrul căreia să urmărim promovarea unor interese
politice, economice şi de altă natură ale statului nostru în relaţiile cu
Japonia.
În
prima etapă a acestei acţiuni – în care urmărim îndeosebi întărirea poziţiei
sursei şi crearea unor condiţii ca aceasta să poată plasa, în viitor, date şi versiuni
de influenţă şi dezinformare mai deosebite – ne propunem să înarmăm sursa cu
conţinutul Legii Comerţului Exterior şi al Decretului nr. 424 referitor la
constituirea, organizarea şi funcţionarea societăţilor mixte, urmând ca,
plecând de la acestea, în discuţiile ce le va purta sau în materialele ce le va
prezenta diplomatului japonez, să planeze treptat datele şi versiunile cuprinse
în nota anexă, care avem interes să ajungă la cunoştinţa oficialităţilor
japoneze.
Menţionăm
că datele şi versiunile ce urmează a fi plasate diplomatului japonez răspund în
parte la problemele ridicate de acesta în discuţiile cu sursa. Plasarea lor
către diverşi cetăţeni străini a fost aprobată de conducerea ministerului, în
unele lucrări de influenţă şi dezinformare prezentate anterior. Întrucât
socotim că „Onisie” va manifesta interes faţă de aceste probleme, solicitând
sursei sprijin în continuare, în întocmirea rapoartelor sale lunare, vom reveni
cu noi propuneri.
Şeful
Direcţiei a III-a Şeful Serviciului „D” (ss indesc.) (ss. Indesc.)
Arh.
SRI, fond „D”, dosar nr. 9633, vol. 5, f. 22-23.
1977
mai 25.
Ordinul
Ministrului de Interne, Teodor Coman, nr. 001050, pentru intrarea în vigoare a
Instrucţiunilor privind organizarea şi funcţionarea evidenţelor de securitate.
STRICT
SECRET.
În
temeiul art. 21 din Decretul nr. 130/1972 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Ministerului de Interne şi a hotărârii adoptată de Biroul Executiv
al Consiliului de conducere al ministerului, în şedinţa din 12 mai 1977;
O
R D O N
—
Cu data prezentului ordin intră în vigoare Instrucţiunile privind organizarea şi
funcţionarea evidenţelor de securitate, care fac parte integrantă din acest
ordin.
—
Comandanţii (şefii) de unităţi vor lua măsuri pentru însuşirea şi aplicarea
întocmai a prevederilor ordinului de către toate cadrele din subordine, în care
scop se va organiza studiul şi dezbaterea acestuia în cadrul învăţământului
profesional la locul de muncă.
—
Centrul de informatică şi documentare va sprijini aparatul informativ în însuşirea
temeinică a prevederilor prezentului ordin şi va controla modul în care este
aplicat, raportând rezultatul conducerii Miniaterului de Interne.
—
Instrucţiunile nr. 00251 din 01 iunie 1973 privind organizarea evidenţelor de
securitate şi regulamentul de aplicare al acestora, se abrogă. De asemenea, se
abrogă dispoziţia din Ordinul nr. 00444/1974, art. 3 alineatul 6 care prevede
că străinii intraţi în ţară, cunoscuţi ca fiind în atenţie vor fi comunicaţi,
prin telex, tuturor inspectoratelor judeţene.
MINISTRUL
DE INTERNE.
Teodor
Coman „România liberă”, 10 decembrie 2001, p. 3.
1977
mai 25.
Instrucţiuni
privind organizarea şi funcţionarea evidenţelor de Securitate.
Capitolul
I.
Dispoziţii
generale.
Art.
1.
În
conformitate cu reglementările privind desfăşurarea muncii informativ-operative
a organelor de Securitate, a concepţiei şi măsurilor de perfecţionare a
sistemului informativ-operativ, în cadrul Ministerului de Interne se
organizează evidenţele de Securitate.
Art.
2.
Evidenţele
de Securitate – mijloc al muncii informativ-operative – concentrează,
prelucrează şi furnizează date cu valoare operativă în vederea realizării în
timp util a măsurilor de prevenire, descoperire şi lichidare a acţiunilor
îndreptate împotriva orânduirii sociale şi de stat din ţara noastră.
Art.
3.
Prin
conţinutul lor şi modul în care sunt organizate şi funcţionează, evidenţele de
securitate furnizează date şi informaţii necesare analizelor de fenomen şi
pentru informarea organelor de decizie la toate nivelurile cu privire la
stadiul, ritmul, calitatea şi eficienţa măsurilor operative întreprinse în
problemele şi obiectivele muncii de Securitate.
Capitolul
II.
Principii
de organizare şi funcţionare a evidenţelor de Securitate.
Art.
4.
Evidenţele
de Securitate se organizează centralizat pe ţară, la CENTRUL DE INFORMATICĂ ŞI
DOCUMENTARE, iar pe plan local, la inspectoratele judeţene şi al municipiului
Bucureşti şi serviciile de contrainformaţii militare. Ele concentrează date şi
informaţii despre categorii de persoane, fapte şi evenimente ce au format sau
formează obiectul activităţii informativ-operative, despre persoanele cu
antecedente politice reacţionare, despre cele care au fost condamnate pentru
infracţiuni date în competenţa organelor de cercetare ale Securităţii şi alte
categorii de informaţii operativ sau documentar neceasre muncii. În scopul
evitării creării unor evidenţe, orice altă evidenţă de Securitate sau de lucru
solicitată de unităţi se impune a fi motivată pe baza unui studiu întocmit
împreună cu Centrul de informatică şi documentare şi aprobat de conducerea
ministerului.
Art.
5.
Pentru
ca evidenţele de securitate să reflecte realitatea informativ-operativă, unităţile
Ministerului de Interne au obligaţia de a furniza datele necesare constituirii şi
actualizării acestora.
Art.
6.
În
organizarea şi exploatarea datelor şi informaţiilor din evidenţe se asigură
respectarea principiilor şi compartimentării muncii.
Art.
7.
Centrul
de Informatică şi Documentare coordonează şi sprijină organizarea unitară şi
folosirea eficientă a acestor evidenţe, iniţiază şi coreleză măsurile de raţionalizare
impuse de trecerea şi prelucrarea datelor pe care le conţin.
Art.
8.
Evidenţele
de Securitate funcţionează în sistem automat şi manual, până la generalizarea
prelucrării automate a datelor. Prelucrarea statistică a datelor din aceste
evidenţe pentru întreg aparatul de Securitate, se face de către Centrul de
informatică şi documentare şi compartimentele corespondente acestuia din unităţi,
serviciilor informatice solicitându-le numai acele date care nu sunt în evidenţele
manuale şi automate.
Capitolul
III.
Structura,
conţinutul şi întreţinerea Evidenţelor de Securitate.
Art.
9.
Evidenţele
de Securitate, din punct de vedere al structurii şi scopului pentru care sunt
create, se compun din: a) Evidenţe – baze de date despre persoane;
—
Cartoteca generală documentară;
—
Baze de date despre persoanele lucrate în cadrul urmăririi şi supravegherii
informative; aflate în urmărirea penală; aflate în reţeaua informativă; autori
de înscrisuri identificaţi, persoane care au solicitat plecarea definitivă din ţară;
care au călătorit în interes de serviciu sau personal în străinătate şi au
refuzat să se înapoieze în ţară la expirarea vizei sau care au trecut fraudulos
frontiera;
—
Baze de date de interes operativ referitoare la străini;
—
Evidenţe paşapoarte; b) Baze de date cuprinzând informaţii de interes operativ
sau documentar, organizate pe linii de muncă şi probleme; c) Evidenţa
fondurilor arhivistice de Securitate.
Secţiunea
I.
Cartoteca
generală documentară.
Art.
10.
Cartoteca
generală documentară este o bază de date, organizată alfabetic pe fişe tip, la
Centrul de Informatică şi Documentare pentru persoanele din întreaga ţară şi la
Inspectoratele Ministerului de Interne pentru persoanele din raza lor de
competenţă. Cuprinde date despre următoarele categorii de persoane:
—
Aflate în urmărire informativă, asupra cărora se continuă supravegherea
informativă în cadrul dosarului de obiectiv-problemă, aflate în urmărire penală
ori care au făcut obiectul unor asemenea activităţi;
—
Aflate în reţeaua informativă sau care au făcut parte din această categorie;
—
Cu antecedente politice reacţionare;
—
Condamnate pentru infracţiuni care au fost sau sunt de competenţa organelor de
cercetare ale Securităţii.
—
Asupra cărora au fost întreprinse măsuri de prevenire (destrămarea unor
anturaje, avertizarea, punerea în dezbatere publică, întreruperea şederii în ţară,
declararea ca persoană indezirabilă etc.);
—
Care au călătorit în interes de serviciu sau personal în străinătate şi au
refuzat să se înapoieze în ţară la expirarea vizei;
—
Care au trecut sau care au încercat să treacă fraudulos frontiera;
—
Care au cerut aprobarea de a pleca definitiv din ţară;
—
Care au solicitat căsătoria cu străini;
—
Cetăţeni străini care au vizitat reprezentanţe străine din R. S. România în
afara cadrului oficial şi aceia care întreţin legături cu străini, dacă după
verificarea temeinică a informaţiilor rezultă date de interes operativ;
—
Străini stabiliţi în România;
—
Alte persoane cunoscute cu interes operativ în fondurile arhivistice şi de
Securitate.
Art.
11.
Datele
despre unele categorii de persoane din cartoteca generală documentară aflate în
preocuparea actuală a organelor de Securitate, prevăzute la art. 9 litera „a”,
alineatul 2, sunt prelucrate în mod prioritar în sistem automat în scopul
realizării lucrărilor de analiză şi sinteză pentru informarea cadrelor de decizie
sau pentru cerinţe specifice unităţilor centrale, Inspectoratelor judeţene şi
al municipiului Bucureşti.
Art.
12.
Generalizarea
prelucrări automate a datelor din cartoteca generală documentară va fi
precedată de o selecţie, preluându-se în sistemul automat numai datele cu
valoare operativă. La Secţiunea de selecţie vor participa şi organele
informativ-operative care, odată cu clarificarea aspectelor ce rezultă din
informaţiile prezente despre persoanele luate în lucru, vor verifica şi
materialele incerte, referitoare la antecedentele politice reacţionare în cazul
când persoanele pe care le lucrează sunr cunoscute cu astfel de materiale în
arhivă.
Art.
13.
Introducerea
de date în cartoteca generală documentară şi în sistemele cu prelucrare
automată aferente se face: a) la începutul urmăririi informative asupra unei
persoane sau continuarea supravegherii informative în cazul dosarului de
obiectiv sau problemă, după deciderea acestui mod de soluţionare a materialelor
de primă sesizare în termenul de 30 de zile prevăzut de ordinul privind
organizarea şi desfăşurarea muncii informativ-operative a organelor de
Securitate; b) la începerea urmăririi penale sau la întreprinderea măsurilor de
prevenire; c) la introducerea unei persoane în reţeaua informativă; d) la
identificarea de persoane cu probleme de interes operativ în procesul
prelucrării arhivelor; e) la confirmarea unor informaţii despre persoane
semnalate cu antecedente politice reacţionare. Comunicarea acestor date se face
prin fişe model 3 (anexa nr. 2) în cazul începerii urmăririi penale şi prin fişe
model 2 (anexa nr. 1) în celelalte situaţii, întocmite de către ofiţerii din
unităţile informativ-operative, care soluţionează cazurile şi de formaţiunile
de paşapoarte pentru persoanele ce provin din evidenţa acestora. Aceste fişe
vor fi însoţite, după caz, şi de formulare specifice prelucrării automate.
Art.
14.
Nu
se introduc fişe în cartoteca generală documentară pentru persoanele care se
găsesc în următoarele situaţii: a) s-au obţinut informaţii la primă sesizare ce
se află în verificări, în termenul celor 30 de zile; b) dacă după verificarea
informaţiilor de primă sesizare s-a decis clasarea acestora pentru
neconfirmare, c) persoanele care au săvârşit fapte de mică importanţă ori s-au
manifestat datorită unor nemulţumiri personale, dacă asupra lor au fost
întreprinse măsuri de prevenire pe baza materialelor de primă sesizare şi nu s. a decis continuarea supravegherii
informative în cadrul dosarului de obiectiv sau problemă, începerea urmăririi informative
sau penale. Pentru aceste persoane se preiau date numai prin intermediul
formularelor pentru prelucrarea automată şi vor fi folosite în analize de
fenomen sau evaluări a măsurilor întreprinse fără a se furniza informaţii
nominale, d) în cazul militarilor în termen care se află în reţeaua informativă
a serviciilor de contrainformaţii, pe durata cât îşi satisfac serviciul
militar. Evidenţa acestora va fi ţinută (statistic) de către compartimentele de
informatică şi documentare din cadrul serviciilor de contrainformaţii militare,
fiecare pentru reţeaua proprie.
Art.
15.
Fişele
model 2 destinate a fi introduse în cartoteca generală documentară, întocmite
pentru persoanele aflate în urmărire sau supraveghere informativă ori în reţeaua
activă vor fi completate la rubrica „esenţa informaţiilor” cu formula „în atenţia
indicativului.” urmată de iniţialele numelui de familie şi prenumele ofiţerului.
Numărul de înregistrare al dosarului va fi trecut la rubrica „observaţii”.
Art.
16.
În
situaţia când prezentarea unei noi fişe pentru înregistrare se constată că
persoana la care se referă se află într-o formă de lucru activă, se va restitui
fişa şi se vor menţiona pe aceasta indicativul unităţii şi iniţialele numelui şi
prenumelui ofiţerului care o are în atenţie.
Art.
17.
Actualizările
(modificările) datelor din cartotecă şi sistemele de prelucrare automată
aferente sunt generate de următoarele situaţii:
—
Trecerea unei persoane dintr-o categorie de evidenţă în alta;
—
Trecerea în sfera de competenţă a altei unităţi sau compartiment de muncă
(transferul);
—
Parcurgerea diverselor faze ale urmăririi penale sau întreprinderea unor măsuri
de prevenire;
—
Schimbarea datelor de identificare sau a altor date despre persoane (inclusiv
decesul).
Art.
18.
Trecerea
unei persoane dintr-o categorie de evidenţă în alta se face astfel:
—
La încetarea urmăririi informative, a supravegherii în cadrul dosarului de
obiectiv-problemă, se va completa numai formularul specific prelucrării
automate, pe baza căruia se vor consemna şi pe fişa veche din cartotecă datele
necesare, referitoare la modul de soluţionare;
—
La încetarea legăturii cu o persoană din reţeaua informativă, modificarea se va
opera pe baza comunicării unităţilor informativ-operative, în fişa veche menţionându-se
data încetării şi numărul de înregistrare al dosarului personal în arhivă
(precedat de litera „R”);
—
În toate celelalte cazuri trecerea dintr-o categorie de evidenţă în alta se va
face prin completarea şi introducerea unei noi fişe care să cuprindă informaţiile
specifice noii categorii.
Art.
19.
Trecerea
în sfera de competenţă a altei unităţi (transferul) se face prin
compartimentele de informatică şi documentare ale unităţilor respective. Între
unităţile centrale sau între două compartimente ale aceleiaşi unităţi,
transferul se face direct între acestea, iar unitatea sau compartimentul
predător comunică operaţia de transfer la organul de evidenţă unde s-a făcut
înregistrarea iniţială.
Pentru
persoanele din reţeaua informativă transferurile la alte unităţi se fac pe bază
de comunicări scrise trimise compartimentelor de informatică şi documentare,
iar în cazul persoanelor ce formează obiectul urmăririi sau supravegherii
informative, pe baza formularelor pentru prelucrarea automată, completate cu
informaţiile prevăzute pentru aceste situaţii. În termen de 10 zile unitatea
primitoare va hotărî reînregistrarea sau returnarea materialului. La
înregistrare se va întocmi o nouă fişe care va fi introdusă în cartoteca
generală documentară, iar pentru persoanele ale căror date sunt prelucrate
automat se va întocmi şi formularul tip calculator. În cazul persoanelor aflate
în urmărire sau supraveghere informativă care nu au fost reînregistrare în
termenul prevăzut, Centrul de informatică şi documentare va întocmi trimestrial
liste nominale care vor fi trimise şefilor de unităţi pentru a dispune măsuri.
Art.
20.
Modificările
generate de parcurgerea diferitelor faze ale urmăririi penale se operează pe
baza comunicărilor scrise trimise de organele de cercetare penală, procuratură
sau justiţie. Pe fişele model 3 se vor menţiona schimbările survenite în situaţia
juridică a persoanelor, inclusiv punerea în libertate.
Art.
21.
Schimbarea
numelui de familie, prenumelui, domiciliului, decesul sau a celorlalte date
referitoare la persoanele existente în cartotecă se operează în fişele vechi,
pe baza comunicărilor oficiale de la organele de Miliţie sau pe baza datelor obţinute
de organele informativ-operative în procesul muncii, ce se vor comunica prin
formulare pentru prelucrarea automată.
Art.
22.
Scoaterea
fişelor din cartoteca generală documentară şi distrugerea acestora (pe bază de
proces-verbal) are loc în următoarele situaţii: a. când se constată că persoana a fost luată în mod greşit în
evidenţă; b. când se transferă la
UM 0920 materiale sau dosare, numai fişele care se referă la acestea, menţinându-se
în continuare fişele despre persoanele care sunt cunoscute şi cu alte fonduri
în arhivă, ce nu fac obiectul transferului.
C.
Când s-a constatat neconfirmarea materialelor iniţiale, săvârşirea unor fapte
de mică importanţă ori manifestări datorită unor nemulţumiri personale, dacă
persoana nu figurează cu alte materiale în arhivă. Aprobarea de scoatere (în
astfel de cazuri) va fi dată de şefii unităţilor sau locţiitorii acestora, iar
materialele respective vor fi clasate la fondul corespondenţă.
D.
În cazul decesului persoanelor ce au făcut parte din reţeaua informativă dacă
nu sunt cunoscute cu antecedente politice reacţionare sau penale.
Secţiunea
II.
Baze
de date de interes referitoare la străini.
Art.
23.
Evidenţa
alfabetică generală concetrează date despre străinii veniţi temporar în ţara
noastră. Se organizează la Centrul de Informatică şi Documentare, pe întreaga ţară,
pe baza fişelor tip şi a taloanelor de intrare-ieşire. Fişele şi taloanele se
distrug după trecerea a 5 ani de la intrarea în ţară cu excepţia acelora ce se
referă la persoane care în decursul unui an calendaristic au intrat de cel puţin
3 ori.
Art.
24.
Evidenţa
nominală a străinilor şi a celor declaraţi persoane indezirabile, se constituie
la Centrul de informatică şi documentare pe baza fişelor tip cartotecă, trimise
de către unităţile informativ-operative de Securitate, paşapoarte, miliţie şi
Biroul Naţional de Interpol, pentru a fi anunţate despre intrarea în ţară a
persoanelor respective. Această evidenţă funcţionează în sistem mixt-automat şi
manual – până la generalizarea sistemului automat. La inspectoratele judeţene şi
al municipiului Bucureşti se ţine numai evidenţa străinilor din atenţia
acestora.
Art.
25.
Evidenţa
străinilor despre care s-au obţinut materiale de primă sesizare ce nu au fost
exploatate din motive justificate, se organizează la Centrul de informatică şi
documentare pe bază de fişe tip cartotecă, în scopul prelucrării şi coroborării
datelor rezultate şi punerea lor la dispoziţia aparatului informativ pentru
exploatare. Materialele se trimit Centrului de informatică şi documentare în
termen de 45 de zile de la data obţinerii lor.
Această
evidenţă cuprinde şi materialele referitoare la străini, neconfirmate în cadrul
termenului de 30 de zile prevăzut de ordinul privind organizarea şi desfăşurarea
muncii informative. Materialele îndrumate la Centrul de informatică şi
documentare vor avea înscrise pe ele ordinul rezolutiv, motivat, al şefului
compartimentului care le-a obţinut.
Materialele
informative ce se referă la străini care îşi desfăşoară activitatea în cadrul
reprezentanţelor străine (diplomatice, consulare, comerciale şi de transporturi)
nu vor fi cuprinse în această evidenţă, ci vor fi trimise nemijlocit Direcţiei
a III-a, de unităţile care le-au obţinut.
Cetăţenii
români care apar în aceste materiale ca legături, vor fi semnalaţi de către
unităţile ce le-au obţinut organelor de Securitate cu competenţă asupra locului
de domiciliu, care în urma verificărilor, vor hotărî asupra trecerii acestora
în evidenţele de Securitate.
Art.
26.
Evidenţa
nominală a străinilor intraţi în ţară cu arme de vânătoare sau sportive, se
constituie pe fişe tip, completate la Centrul de informatică şi documentare, pe
gaza datelor transmise de PCTF. În fişe se menţionează tipul şi cantitatea
armamentului şi muniţiei, atât la intrarea cât şi la ieşirea străinului din ţară.
Fişele respective se păstrează timp de 5 ani de la ultima intrare.
Art.
27.
Evidenţa
autovehiculelor înmatriculate în alte ţări, cu care călătoresc străinii ce vin
în România, este constituită la Centrul de informatică şi documentare din fişe
completate pe baza comunicărilor făcute de PCTF. Se organizează pe ani
calendaristici şi se păstrează 3 ani de la data intrării în ţară.
Art.
28.
Evidenţa
statistică a intrării-ieşirii străinilor, înregistrează şi prelucreză automat
traficul zilnic prin PCTF şi dispersarea la un moment dat pe teritoriul
României. Se completează cu date pe baza statisticilor zilnice transmise de
PCTF şi informaţiile de paşapoarte.
Art.
29.
Baza
de date şi informaţii despre cadre şi agenţi ai serviciilor de spionaj şi
legăturile suspecte ale acestora în rândul cetăţenilor români, înmagazinează şi
prelucrează automat date refritoare la modul de acţiune al serviciilor de
spionaj străine împotriva României, metode, mijloace şi procedee folosite,
cadre şi agenţi ai acestora, precum şi despre cetăţenii români aflaţi în atenţia
acestor servicii. Introducerea de noi informaţii, precum şi modificările ce
intervin se vor comunica la Centrul de informatică şi documentare de către
toate unităţile informativ-operative, imediat ce au fost obţinute, prin
intermediul compartimentelor de analiză-sinteză-informatică.
Secţiunea
III.
Baze
de date cuprinzând informaţii de interes operativ sau documentare.
A.
Sistemul de prelucrare automată a datelor obţinute în procesul muncii operative
de securitate.
Art.
30.
Sistemul
de prelucrare automată a datelor înmagazinează şi prelucrează informaţii obţinute
în procesul muncii informativ-operative, sub formă de text, structurate pe
probleme, oboective, linii de muncă, necesare efectuării de analize a
fenomenului operativ, în vederea fundamentării actului de decizie.
Art.
31.
Introducerea
de date în acest sistem, precum şi modificarea sau completarea celor existente
se face printr-o selectare, grupare şi structurare pe linii de muncă şi
probleme. Aceste activităţi vor fi executate de către colectivele (grupele) de
analiză-sinteză-informatică din unităţi, iar informaţiile astfel prelucrate vor
fi transmise Centrului de informatică şi documentare.
B.
Baze de date a faptelor şi evenimentelor cu autori neidentificaţi.
Art
32.
Înmagazinează
şi prelucrează în sistem automat de date despre date şi evenimente ce fac sau
au făcut obiectul muncii de Securitate, pentru identificarea autorilor.
Introducerea de noi date în acestă bază, precum şi modificările ulterioare,
transferul sau rezolvarea cazurilor se comunică la Centrul de informatică şi
documentare, prin intermediul formularului pentru prelucrarea automată,
completat de ofiţerii ce se ocupă de soluţionarea cazului. La identificarea
autorilor, ofiţerii care execută urmărire sau supravegherea informativă a
acestora, vor întocmi fişe şi formulare tip calculator pe baza cărora
persoanele vor fi cuprinse în cartoteca generală documentară şi sistemele de
prelucrare automată.
Secţiunea
IV.
Evidenţa
reţelei informative.
Art.
33.
Se
organizează de către toate unităţile Ministerului de Interne pe bază de fişă
model 1, conform anexei 3, fiecare pentru reţeaua proprie. Va funcţiona în
sistem manual până la finalizarea prelucrării automate. Modificările în aceste
evidenţe se execută pe baza comunicărilor făcute de organele operative.
Secţiunea
V.
Evidenţele
de paşapoarte.
Art.
34.
Se
organizează şi funcţionează la Direcţia pentru paşapoarte, evidenţa străinilor şi
controlul trecerii frontierei şi formaţiunilor corespondente din inspectoratele
Ministerului de Interne, ca evidenţă de lucru pe baza reglementărilor din acest
sector de activitate. Ele constituie o importanţă sursă de informare pentru
organele operative.
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!