Cristian Troncotă
DUPLICITARII-16
ÎN LOC DE ÎNCHEIERE.
Duplicitarii
„epocii de aur” i-au întrecut pe torţionari (ofiţerii de securitate ai anilor
'50) la toate capitolele. Rafinaţi, mai inteligenţi, subtili şi şcoliţi în ţară
au avut parte de o educaţie patriotică – uneori cu accente naţionaliste, dar în
esenţă bine motivată – au evitat cu bună ştiinţă, dar nici n-au mai fost lăsaţi
să lovească prin ignorarea legii în „duşmanii de clasă”; şi-au creat structuri
specializate în prelucrarea şi evidenţa automată a datelor, şi-au însuşit
tehnologia specifică şi performantă din Occident, şi-au creat unităţi de luptă
antiteroriste şi servicii de analiză şi sinteză după moda timpului şi
practicile suratelor mai mari, dar au făcut marea imprudenţă, care până la urmă
le-a fost fatală, ca la ordinul „iubitului conducător” să se lanseze într-o
confruntare dură şi fără prea mulţi sorţi de izbândă contra diabolicelor
servicii secrete sovietice.
Dar
şi de data aceasta se pare că tot duplicitatea i-a salvat de a împărtăşi soarta
securiştilor maghiari din 1956.
Omniprezenta
Securitate, singura instituţie „competentă” în a-i împărţi pe români în „buni” şi
„răi”, de care s-a temut atât de mult poporul român, ori care a făcut la un
moment dat să se „zguduie” chiar NATO, a devenit în ultimii ani ai regimului
comunist un monstru cu picioare de lut care, la cea mai serioasă confruntare
s-a prăbuşit, dar a reuşit să-şi conserve structurile de bază şi forţele sub
aripa ocrotitoare a Ministerului Apărării Naţionale.
Duplicitatea
a fost spiritul predominant în care şi-au desfăşurat activitatea majoritatea
ofiţerilor acestei instituţii, cel puţin în ultimii ani ai regimului comunist.
Duplicitatea se regăsea nu numai în activitatea profesională, ci în tot ceea ce
se gândea şi se realiza în familie, în cercuri de prieteni, în discuţii şi
chiar în gestica ofiţerului de securitate ca „simplu cetăţean”.
Să
reflectăm bine şi la următorul aspect. Ofiţerii de securitate au fost crescuţi
la fel ca şi cei din Ministerul Apărării Naţionale, în spiritul disciplinei
ostăşeşti, al dragostei faţă de patrie, popor şi conducător; au fost pregătiţi
pentru ca la ordin să poată lovi necruţător în orice contestatar sau opozant al
regimului, dar puşi într-o astfel de situaţie, în decembrie 1989, totuşi n-au
făcut-o, în sensul de represiune cu proporţii de genocid.
Dar
să nu uităm că au aplaudat imediat victoria revoluţiei şi dispariţia
comandantului suprem, deşi nimeni nu le-a cerut-o şi nimeni nu-i instruise
pentru o asemenea eventualitate, cu excepţia, probabil a unui grupuscul de iniţiaţi.
Restul,
au acceptat duplicitatea ca pe o fatalitate, oricum preferabilă posturii de
„pucişti” sau „terorişti”.
Printr-o
astfel de atitudine, total neaşteptată din partea celor care au preluat puterea
după fuga cuplului dictatorial, au încurcat multe socoteli, bine fundamentate
de altfel, teoretic dar şi practic, de o serie de ideologi şi strategi de
profesie.
Puteau
fi toate acestea posibile – adică o schimbare de atitudine de 180 de grade de
la o zi la alta – fără ca sentimentul de duplicitate să fi fost cuibărit în
străfundul sufletelor lor şi alimentat ani de zile de contradicţia dintre voinţa
sinceră de a-şi apăra ţara şi aberantele slogane propagandistice ori viziuni
megalomanice ale cuplului dictatorial?
Categoric
că nu, dar atenţie la faptul că o astfel de mentalitate poate găsi un teren
mult mai fertil în condiţiile unui regim în care libertatea, proprietatea şi
democraţia – în sensul de separare reală a puterilor în stat – sunt proclamate
constituţional, dar nu şi garantate.
Şi
aceasta pentru că instituţiile care trebuie să ofere garanţii şi să vegheze la
apărarea valorilor naţionale fundamentale – şi probabil că nu numnai ele – sunt
încă în tranziţie. O tranziţie care după mai bine de un deceniu pare să se
permanetizeze şi riscă să creeze la rândul ei alţi duplicitari. Marea corupţie,
ca principal factor de risc puntru securitatea naţională este un argument, dar şi
un serios semnal de alarmă.
DOCUMENTE
1967
iulie 22.
Decretul
nr. 710 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne.
Consiliul
de Stat al Republicii Socialiste România:
CAPITOLUL
I.
Dispoziţii
generale.
Art.
1.
—
Ministerul Afacerilor Interne înfăptuieşte politica Partidului Comunist Român şi
a statului cu privire la asigurarea securităţii statului şi a ordinii publice,
apărarea proprietăţii socialiste şi personale, a drepturilor şi intereselor
legale ale persoanelor. În îndeplinirea sarcinilor sale, Ministerul Afacerilor
Interne se sprojină şi pe concursul larg al cetăţenilor, pe influenţa educativă
a colectivităţii oamenilor muncii.
CAPITOLUL
II.
Organizarea
ministerului.
SECŢIUNEA
I.
Conducerea
ministerului.
Art.
2.
—
Ministerul Afacerilor Interne este condus de ministrul afacerilor interne,
care, în îndeplinirea atribuţiilor sale, este ajutat de prim-adjuncţi ai
ministrului, de adjuncţi ai ministrului şi de secretari generali. Atribuţiile
primilor adjuncţi ai ministrului, ale adjuncţilor ministrului şi ale
secretarilor generali se stabilesc prin ordin al ministrului.
SECŢIUNEA
II.
Departamentul
Securităţii Statului.
Art.
3.
—
În cadrul Ministerului Afacerilor Interne funcţionează Departamentul Securităţii
Statului, condus de Consiliul Securităţii Statului. Consiliul Securităţii
Statului conduce întreaga activitate a organelor de securitate pentru
asigurarea prevenirii, descoperirii şi lichidării acţiunilor îndreptate
împotriva securităţii statului.
Art.
4.
—
Consiliul Securităţii Statului se compune din preşedinte – cu rang de ministru
– prim-vicepreşedinte, vicepreşedinţi şi membri numiţi prin hotărâre a
Consiliului de Miniştri.
Preşedintele
Consiliului este prim-adjunct al ministrului afacerilor interne. Consiliul
Securităţii Statului este organ deliberativ şi îşi desfăşoară activitatea
potrivit principiului muncii şi conducerii colective. Consiliul răspunde faţă
de conducerea de partid şi de stat pentru întreaga activitate a organelor
securităţii statului.
Art.
5.
—
Departamentul Securităţii Statului este alcătuit din direcţii generale, direcţii,
servicii centrale şi are în subordine direcţii regionale, precum şi trupe de
securitate.
Art.
6.
—
Normele de organizare şi funcţionare ale Departamentului Securităţii Statului,
sarcinile şi modul de funcţionare ale Consiliului Securităţii Statului, precum şi
modul de angajare şi încadrare a personalului departamentului se stabilesc prin
regulament aprobat de Consiliul de Miniştri.
SECŢIUNEA
III.
Colegiul,
Consiliul tehnico-ştiinţific şi Comisiile ministerului.
Art.
7.
—
În cadrul Ministerului Afacerilor Interne funcţionează Colegiul ministerului,
Consiliul tehnico-ştiinţific, Comisia de coordonare a activităţii ştiinţifice şi
Comisia pentru paşapoarte şi vize. Colegiul Ministerului Afacerilor Interne se
organizează şi funcţionează potrivit normelor legale. Organizarea şi atribuţiile
Consiliului tehnico-ştiinţific se stabilesc prin regulament aprobat de
ministru, iar membrii Consiliului sunt numiţi prin ordinul ministrului.
Organizarea şi funcţionarea Comisiei de coordonare a activităţii ştiinţifice se
stabilesc prin regulament aprobat de ministru şi avizat de Consiliul Naţional
al Cercetării Ştiinţifice. Atribuţiile şi compunerea Comisiei pentru paşapoarte
şi vize se stabilesc prin hotărâre a Consiliului de Miniştri. Modul de funcţionare
şi persoanele care fac parte din Comisie se stabilesc de ministru.
SECŢIUNEA
IV.
Structura
organizatorică.
Art.
8.
—
Din structura organizatorică a MinisteruluiAfacerilor Interne mai fac parte
direcţii generale, direcţii, servicii centrale şi comandamente de armă, al
căror număr şi denumire se stabilesc prin hotărâre a Consiliului de Miniştri.
Ministerul
Afacerilor Interne are în subordinea sa organe teritoriale, mari unităţi şi
unităţi militare, instituţii de învăţământ şi întreprinderi.
Art.
9.
—
Sarcinile în vederea îndeplinirii atribuţiilor, normele de organizare şi funcţionare
ale organelor Ministerului Afacerilor Interne, ale marilor unităţi şi unităţi
militare, ale instituţiilor şi întreprinderilor subordonate, se stabilesc de
ministrul afacerilor interne.
Art.
10.
—
Efectivele Ministerului Afacerilor Interne se stabilesc prin hotărâre a
Consiliului de Miniştri.
Art.
11.
—
Personalul Ministerului Afacerilor Interne se compune din militari şi angajaţi
civili. Prevederile statutelor Corpului ofiţerilor, Corpului maiştrilor
militari şi Corpului subofiţerilor Forţelor Armate ale Republicii Socialiste
România se aplică tuturor ofiţerilor, maiştrilor militari şi subofiţerilor din
Ministerul Afacerilor Interne. Angajaţii civili sunt supuşi dispoziţiilor
Codului muncii şi prevederilor legilor în vigoare.
CAPITOLUL
III.
Atribuţii.
Art.
12.
—
Ministerul Afacerilor Interne are următoarele atribuţii: a) menţine ordinea
publică; b) apără proprietatea socialistă şi cea personală prin dispoziţii
legale; c) ia măsuri pentru prevenirea, descoperirea şi lichidarea acţiunilor
de încălcare a drepturilor şi intereselor legale ale persoanelor; d) asigură
prevenirea şi descoperirea infracţiunilor, identificarea şi prinderea
infractorilor; organizează activitatea pe care organele sale o desfăşoară,
potrivit legii, în cursul procesului penal; organizează locurile de detenţie şi
arestare şi asigurară paza persoanelor reţinute sau arestate; e) organizează
educarea minorilor internaţi în instituţii de educare ale Ministerului Afacerilor
Interne, prin şcoli generale, învăţământ profesional şi prin activităţi cu
caracter cultural-educativ; f) asigură executarea pedepselor privative de
libertate, reeducarea condamnaţilor prin muncă şi activităţi
cultural-educative; asigură executarea închisorii contravenţionale şi
organizează efectuarea, de către cei cărora li s-a aplicat acestă sancţiune, a
unor activităţi utile; g) ia măsuri de asigurare a securităţii circulaţiei pe
drumurile publice, îndrumează, supraveghează şi controlează circulaţia; stabileşte
restricţii în circulaţie pietonilor şi a vehicolelor atunci când considerente
de menţinere a ordinii publice impun astfel de restricţii; h) organizează,
îndrumează şi controlează activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor;
i) asigură respectarea normelor legale la care sunt supuse obiectele şi
materiile ce prezintă pericol public ori pot fi folosite la săvârşirea unor
infracţiuni; j) organizează ţinerea evidenţei populaţiei şi eliberarea,
potrivit legii, a documentelor care certifică identitatea, domiciliul şi cetăţenia
română; organizează ţinerea evidenţei străinilor şi eliberarea documentelor
care certifică identitatea celor care domiciliază în ţară şi în cazurile
determinate de lege, a celor cu reşedinţa în Republica Socialistă România; k)
organizează activitatea, care îi revine potrivit legii, de eliberare a
documentelor de trecere a frontierei de stat a Republicii Socialiste România l)
organizează, îndrumează şi controlează evidenţa, păstrarea, completarea şi
folosirea materialelor documentare ce fac parte din Fondul arhivistic de stat;
m) organizează, conduce şi îndrumează pregătirea militară, profesională de
spacialitate şi politică a militarilor din Ministerul Afacerilor Interne,
activi şi de rezervă; n) organizează cercetarea ştiinţifică şi editează publicaţii
şi lucrări în domeniul său de activitate; o) asigură asistenţa medicală şi
socială a personalului, precum şi a familiilor şi urmaşilor acestuia, potrivit
legii; p) planifică şi coordonează activitatea economică şi financiară a
organelor de stat, dotarea cu materiale şi mijloace tehnice necesare, muniţie şi
tehnică de luptă, precum şi pentru materialele şi mijloacele tehnice specifice
activităţii ministerului; r) angajează, potrivit normelor legale, personalul
ministerului şi pe cel de conducere al întreprinderilor subordonate; s)
exercită orice alte atribuţii ce îi sunt date prin lege.
Art.
13.
—
În exercitarea atribuţiilor ce le revin potrivit legii, organele Ministerului
Afacerilor Interne au următoarele drepturi şi obligaţii: a) să participe la
luarea măsurilor pentru prevenirea calamităţilor şi înlăturarea urmărilor
acestora; b) să acorde sprijin persoanelor cu funcţii ce implică exerciţiul
autorităţii de stat, dacă acestea întâmpină rezistenţă fizică în exercitarea
sarcinilor de serviciu; c) să legitimeze şi să stabilească identitatea
persoanelor care au încălcat dispoziţiile legale sau sunt suspecte. Măsura
legitimării se ia de ofiţeri şi subofiţeri care prezintă legitimaţia de
serviciu; d) să conducă în faţa organelor de urmărire penală pe cei care
periclitează prin acţiunile lor securitatea statului, ordinea publică, viaţa
persoanelor sau alte valori sociale; e) intră în incinta organizaţiilor
socialiste, pentru îndeplinirea atribuţiilor legale, precum şi în locuinţa unor
persoane, pentru a curma acţiunile care periclitează în mod flagrant viaţa cetăţenilor
sau ordinea publică, la cererea persoanei vătămate sau când iau cunoştiinţă că
s-a săvârşit o astfel de acţiune.
Art.
14.
—
Ofiţerii şi subofiţerii din Ministerul Afacerilor Interne sunt obligaţi să
intervină, chiar în afara orelor de program şi a atribuţiilor de serviciu, când
iau cunoştinţă de existenţa unor acţiuni îndreptate împotriva securităţii
statului, ordinii publice, vieţii şi integrităţii corporale a persoanelor,
proprietăţii socialiste sau personale.
Art.
15.
—
Ministrul afacerilor interne, în îndeplinirea atribuţiilor sale, emite pe baza şi
în vederea executării legilor şi hotărârilor Consiliului de Miniştri,
regulamente, ordine şi instrucţiuni, precum şi alte acte provăzute de lege.
CAPITOLUL
IV.
Dispoziţii
finale şi tranzitorii.
Art.
16.
—
Timpul servit ca ofiţer şi subofiţer militarizat se consideră ca vechime în
serviciul militar la acordarea drepturilor ce se cuvin militarilor pentru vechime
în serviciu.
Art.
17.
—
Decretul nr. 141 din 30 mai 1963, privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările ulterioare, se abrogă.
„Buletinul
Oficial” al Republicii Socialiste România nr. 65 din 22 iulie 1967.
1968
septembrie 30.
Raportul
prezentat de generalul maior Nicolae Doicaru, vicepreşedinte al Consiliului
Securităţii Statului, cu ocazia convocării ofiţerilor din unităţile informative
centrale şi teritoriale de securitate, despre evenimentele din Cehoslovacia şi
situaţia internaţională.
Invadarea
Cehoslovaciei constituie o acţiune care, prin amploarea şi rapiditatea
executării sale, dovedeşte că a fost pregătită cu mult timp înainte, potrivit
unor date, imediat după Plenara C. C. al
P. C. din Cehoslovacia, din
ianuarie a.c.
Manevrele
desfăşurate de trupele străine pe teritoriul Cehoslovaciei în lunile mai-iunie
a.c. au constituit un prim mijloc
pentru exercitarea de presiuni asupra conducătorilor acestei ţări, sondarea
reacţiilor interne şi internaţionale faţă de asemenea amestec, precum şi cunoaşterea
amănunţită a situaţiei forţelor armate cehoslovace. Executarea invaziei
propriu-zise a fost precedată de o intensă activitate de informare a conducerii
sovietice de către organele de specialitate, activitate în care au fost
antrenate toate mijloacele, legale şi ilegale.
După
înţelegerea de la Bratislava347, URSS a continuat să concentreze trupe în
Polonia, Ungaria şi R. D. Germană, la graniţele acestor ţări cu Cehoslovacia.
347
La 3 august 1968 a avut loc la Bratislava o întâlnire a reprezentanţilor
partidelor comuniste şi muncitoreşti din Bulgaria, R. S. Cehoslovacia, R. D.
Germania, R. P. Polonia, R. P. Ungaria şi URSS care a avut ca obiect de discuţie
„problemele de actualitate ale luptei pentru socialism, întărirea comunităţii
socialiste şi a coeziunii mişcării comuniste internaţionale (vezi Relaţii
internaţionale postbelice, vol., 1965-1980, Editura politică, Bucureşti, 1983,
p. 111).
În
acest timp, se încheiase concentrarea în zonă a efectivelor prevăzute a
participa la invadare. Pentru a masca aceste pregătiri secrete, sovieticii au
dirijat atenţia opiniei publice mondiale către o altă zonă – Ţările Baltice – unde
au organizat special, în acest scop, mari manevre militare cu trupe.
În
acelaşi timp, trupele sovietice, care au participat la manevrele din
Cehoslovacia, au început să fie retrase treptat, deşi cu tărăgănare. Pentru
ocuparea principalelor obiective din Praga – aeroportul civil Ruzyne, sediile C.
C. al P. C. C., Preşedinţia
Republicii şi cea a Consiliului de Miniştri, M. A. I., M. F. A., Parlamentul,
Radiodifuziunea, Televiziunea şi P. T. T.
—
Au fost trimişi în secret, înaintea sosirii trupelor de desant, ofiţeri ai
organelor de informaţii sovietice. Aceştia sosiseră în R. S. Cehoslovacia cu
mult timp înainte, sub diferite acoperiri, îndeosebi ca turişti, precum şi ca
membri ai numeroaselor delegaţii venite simultan, pe mai multe linii,
organizând rezidenţe ilegale.
Cu
circa 10 zile înainte, ofiţeri sovietici îmbrăcaţi în haine civile, ca turişti,
au fost trimişi în Cehoslovacia pentru a face recunoaşterea punctelor şi
obiectivelor militare importante. În noaptea de 20 spre 21 august, aceştia şi-au
schimbat hainele civile cu uniforme militare şi au îndeplinit funcţii de ofiţeri
de stat-major. De asemenea, generalul Pavlovski, comandantul trupelor de ocupaţie,
se afla în această perioadă, împreună cu statul său major, la Praga.
S-a
prevăzut, de asemenea, ca trupele celorlalte ţări participante la invadare să
ocupe acele zone din teritoriu care sunt locuite de cetăţeni de limbă germană,
poloneză şi maghiară, contând pe un sprijin din partea acestei populaţii.
În
cadrul activităţii de subminare desfăşurate, organele serviciilor de informaţii
şi contrainformaţii sovietice, strecurate pe teritoriul Cehoslovaciei, au
instigat populaţia la cereri de desfiinţare a miliţiei populare – gărzile
muncitoreşti din Cehoslovacia.
Sunt
date care atestă şi faptul că, în paralel, lucrători ai organelor de informaţii
est-germane, sub aceeaşi acoperire (turişti etc.), se dădeau drept vizitatori
din R. F. G. şi organizau discuţii
publice, în scop provocator, ori instigau populaţia la atacuri împotriva
partidului comunist.
Tot
în această perioadă, a pregătirii invaziei, în Bulgaria, elemente special
instruite au împrăştiat zvonuri cum că România ar avea trupe pregătite pentru a
ocupa Cadrilaterul.
În
R. P. Ungară s-a intensificat în aceeaşi perioadă activitatea iredentistă. După
pregătirea în deplină conspirativitate a acţiunii de invadare a Cehoslovaciei,
în noaptea de 20/21 august, aeroportul central din Praga a fost ocupat prin
surprindere.
Astfel,
în ziua de 20 august, către orele 21, 30, prin cursa normală Varşovia-Praga
(avion IL-18), au sosit 80 de ofiţeri sovietici – sub acoperire de turişti – îmbrăcaţi
în haine civile, dar înarmaţi. Aceştia, după primirea vizitei de sosire şi
ridicarea bagajelor personale, s-au dispersat în aerogară, fără a o părăsi.
După
aproximativ 15 minute, un alt avion IL-18 sovietic a cerut aprobarea să
aterizeze, pe motiv că ar avea o defecţiune la bord, lucru ce i s-a aprobat.
Imediat după aterizarea acestuia, fără a avea aprobare, a aterizat pe urmele
lui şi al treilea avion. Din ultimile două avioane au debarcat aproximativ câte
80 de pretinşi turişti, care, de asemenea, erau ofiţeri sovietici înarmaţi.
Conducerea
aeroportului, deşi a sesizat că se produce un eveniment deosebit, nu a reuşit
totuşi să raporteze şi să ia măsuri, deoarece a fost blocată de ofiţerii
sovietici sosiţi cu primul avion, iar restul ofiţerilor sosiţi cu avioanele
următoare au blocat toate obiectivele exterioare, interzicând decolarea chiar şi
a avioanelor străine. A rezultat că aceşti ofiţeri erau specialişti în probleme
de navigaţie şi transporturi aeriene, întrucât ulterior au asigurat aterizarea
avioanelor militare ce transportau trupe şi tehnică de luptă.
În
aceeaşi zi, la orele 23.25, generalul-locotenent Iamşcicov, fost ofiţer de
legătură al Tratatului de la Varşovia – C. F. A. U.
—
Devenit şeful statului major al trupelor de ocupaţie, s-a prezentat la
ministrul apărării al Republicii Socialiste Cehoslovacia, care, în acest moment
conducea o şedinţă a Consiliului Militar, şi i-a spus următoarele: „Îţi fac
cunoscut că la orele 23.20 trupele armatelor URSS, R. D. Germane, R. P. Polone,
R. P. Ungare şi R. P. Bulgare au trecut graniţa Cehoslovaciei şi, din acest
moment, eu comand aici”.
Ulterior
şi generalul de armată Pavlovski, comandantul trupelor de ocupaţie, s-a adresat
ministrului apărării R. S. Cehoslovace şi locţiitorilor săi, după acelaşi
sistem. În cursul nopţii de 20/21 august, concomitent au început să pătrundă în
Cehoslovacia, din mai multe direcţii, trupe terestre sovietice, poloneze,
maghiare, est-germane şi bulgare.
Ţinând
cont de specificul terenului din R. S. Cehoslovacia şi mai ales de faptul că
dintre ţările socialiste (cu excepţia URSS), Cehoslovacia dispune de cel mai
mare număr de tancuri (3200 bucăţi) şi puternice forţe aeriene (peste 1000 de
avioane şi elicoptere), şi aşteptându-se la o eventuală ripostă (militară sau
civilă) din partea Cehoslovaciei, comandantul trupelor sovietice a dispus
folosirea masivă a trupelor de tancuri şi blindate, respectiv două armate de
tancuri şi două armate de moto-mecanizate, sprijinite de puternice forţe
aeriene.
Efectivele
de invazie ale celor cinci state, dislocate în Cehoslovacia, sunt evaluate la
proximativ 300.000 de oameni, circa 7500 tancuri şi transportoare blindate,
precum şi 1500 de avioane de transport, vânătoare şi elicoptere. Toate aceste
unităţi au în dotare tehnica de luptă cea mai modernă, tot armamentul şi
mijloacele de luptă (tancurile, blindatele, aviaţia etc.) fiind noi, iar
efectivele sunt alcătuite din contingente active.
Militarii
trupelor de invazie, cu excepţia unora dintre comandanţi, nu au fost informaţi
asupra caracterului real al acţiunii la care participau. În urma contactului cu
populaţia şi a aflării adevărului în legătură cu situaţia din Cehoslovacia,
moralul trupelor de ocupaţie – îndeosebi al celor din Praga – a suferit o
asemenea scădere, încât a impus înlocuirea unora din efectivele iniţiale cu
unităţi proaspete.
De
subliniat că în rândul trupelor poloneze au avut loc fenomene de fraternizare
cu populaţia. Ca urmare a neîncrederii comandamentului sovietic în loialitatea
efectivelor celorlalte ţări participante, în timpul acţiunii de invadare,
fiecare subunitate a fost însoţită de un cadru al serviciului de contrainformaţii
sovietic.
Amplasarea
unităţilor acestor ţări s-a făcut în imediata apropiere a formaţiunilor
sovietice. Dacă, din punct de vedere militar, acţiunea de invadare a constituit
o reuşită deplină, prin conspirarea operaţiunilor, organizarea minuţioasă şi
rapiditatea executării etc., din punct de vedere politic, ea a fost un eşec,
ceea ce dovedeşte cât de greşit fuseseră informate forurile sovietice despre
situaţia din Cehoslovacia.
S-a
constatat, de la început, că populaţia a întâmpinat cu ostilitate trupele
ocupate, participând în grupuri organizate la publicarea de ziare ilegale,
continuarea emisiunilor de radio cehoslovace prin staţii de radio ascunse, au
editat manifeste prin care cereau refuzarea oricărui sprijin.
Populaţia
a organizat o rezistenţă pasivă, folosind metode şi forme noi. Astfel, pentru a
deruta organele sovietice, au fost scoase tăbliţele indicatoare ale străzilor
sau au fost mutate în locul altora; au fost schimbate indicatoarele de direcţie
ale localităţilor, derutând trupele de ocupaţie; în unele locuri li s-a refuzat
apa potabilă, din magazine au fost retrase alimentele.
În
prezent, când în localuri intră militari ai trupelor de ocupaţie, localnicii
părăsesc în mod ostentativ localul respectiv. Menţionez că în timpul
pătrunderii în Cehoslovacia a trupelor de ocupaţie au avut loc ciocniri, în
cursul cărora au fost victime din rândul populaţiei civile, a membrilor de
partid şi UTC-iştilor, care nu înţelegeau şi nu pot înţelege comportarea
trupelor de ocupaţie.
Victime
au căzut şi din rândul trupelor de ocupaţie. Dar în ce împrejurări anume? Nu ca
urmare a unor acţiuni deschise, din partea populaţiei, ci iată cum. La Praga a
avut loc şi o ambuscadă între trupele bulgare şi sovietice, care voiau să ocupe
un pod peste Vâltava. Cu acest prilej s-au înregistrat numeroase victime în
rândul trupelor de ocupaţie. E drept că victime mai numeroase – din această
încăierare – au căzut de la sovietici, comparativ cu cele ale bulgarilor.
După
ocuparea militară a Cehoslovaciei, organele de securitate ale URSS au încercat
să pună sub controlul lor şi să dirijeze activitatea organelor de securitate
cehoslovace, atât pe plan imtern, cât şi în exterior.
Astfel,
organele de securitate sovietice au exercitat presiuni asupra cadrelor de
conducere din aparatul de securitate cehoslovac, pentru a le determina să
colaboreze, şi au reinstalat în funcţii unele cadre cu vederi prosovietice,
care fuseseră scoase anterior, pentru că au întreprins acţiuni de represiune
ilegale.
Acţiunea
URSS în Cehoslovacia a avut consecinţe asupra atitudinii ţărilor occidentale şi
a contribuit la realizarea unei strânse colaborări militare a ţărilor NATO,
problema reînoirii tratatului, în anul 1969, nemaifiind decât o chestiune de
procedură. Se aşteptă ca şi Franţa să-şi întărească întrucâtva legăturile cu
acest organism.
URSS
a comunicat, în mod secret, guvernelor ţărilor membre NATO că nu intenţionează
să întreprindă, dincolo de graniţa cehoslovacă, nici o măsură de natură să
pericliteze interesele Alianţei Atlantice şi a dat garanţii că va respecta
întrutotul status quo-ul în Europa Centrală. Totuşi, pentru a preîntâmpina
orice surprize, NATO a hotărât să întărească unităţile sale militare din
Germania Federală, în special din preajma graniţei cu Cehoslovacia, în care
scop au fost transferate în această regiune noi efective, însumând circa 18
divizii.
Toate
ţările NATO au căzut de acord asupra sistării oricăror măsuri de diminuare a
cheltuielilor şi forţelor militare, hotărâte anterior. Comandamentul suprem al
NATO a recomandat Flotei a 6-a americane din Mediterana să ia măsuri comune cu
flota turcă şi flota greacă, pentru ca în caz de nevoie să poată acţiona
împotriva Flotei sovietice din Marea Mediterană şi Marea Neagră.
Ţările
NATO vor folosi în continuare tribuna ONU pentru a condamna în faţa opiniei
publice mondiale politica URSS şi a obţine avantaje politice maxime.
În
preajma şi după declanşarea invaziei Cehoslovaciei, în apropierea frontierelor ţării
noastre cu unele ţări socialiste, au fost executate puternice concentrări de
trupe străine.
Potrivit
informaţiilor pe care le deţinem, la graniţele de nord-est ale ţării noastre şi
în imediata lor apropiere, au fost concentrate trupe sovietice de diferite
genuri de arme, cu un efectiv de circa 235.000 de militari.
Aceste
efective sunt subordonate următoarelor trei comandamente:
—
Comandamentul din zona sudică, cu statul major la Odessa şi cu un efectiv de
circa 80.000 de militari, dispunând de importante forţe de aviaţie şi marină;
—
Comandamentul din zona nordică, cu satul major la Lvov şi cu un efectiv de
circa 75.000 de militari;
—
Comandamentul din zona centrală, cu statul major la Kiev, care dispune de circa
80.000 de militari.
În
această perioadă, unităţi ale flotei militare sovietice, printre care şi nave
speciale de debarcare şi desant maritim, staţionau în dreptul Gurilor Dunării şi
al litoralului românesc, în afara apelor teritoriale.
De
asemenea, în R. P. Ungară s-au efectuat mari mişcări de trupe maghiare şi
sovietice. Imediat după invadarea Cehoslovaciei, mari unităţi maghiare au făcut
deplasări spre graniţele ţării noastre, concomitent cu concentrările de trupe sovietice
şi bulgare. În centrele unde se află concentrate unităţi maghiare s-au luat
măsuri preventive pentru îngrădirea accesului persoanelor străine, iar
militarii activi au fost consemnaţi în cazărmi, permisiile şi concediile
acestora au fost suspendate, ceea ce echivalează cu decretarea strării de
alarmă.
De
asemenea, a fost suspendată lăsarea la vatră a contingentelor de militari
activi al căror stagiu expira în această perioadă şi au fost efectuate
concentrări din rândul unor categorii de rezervişti.
Menţionez
că unităţile sovietice staţionate în Ungaria au jucat un rol important în
ocuparea Cehoslovaciei, fiind primele elemente care au blocat punctele de
frontieră ale Cehoslovaciei. Importante mişcări de trupe au avut loc în această
perioadă şi pe teritoriul R. P. Bulgaria. Din datele pe care le deţinem,
rezultă că în ultima decadă a lunii august şi primele zile ale lunii septembrie
a.c. s-a făcut o deplasare masivă
de trupe în partea de nord-est a R. P. Bulgaria, spre frontiera cu R. S.
România.
De
la 5-6 septembrie a.c., a început reîntoarcerea acestor unităţi militare
bulgare spre garnizoanele lor de reşedinţă, operaţiunea continuând şi în
prezent. În această acţiune au fost concentrate trupe din toate armele, în
special în următoarele trei zone: Tolbuhin, Ruse şi Târgovişte-Sumen.
Astfel,
în zona Tolbuhin au fost identificate mai multe unităţi de infanterie,
artilerie şi mecanizate şi o vastă activitate desfăşurată de unităţi de
transmisiuni pentru asigurarea legăturilor cu fir radio între comandamentul din
Tolbuhin şi unităţile dislocate în jurul acestei localităţi.
În
zona Ruse erau dislocate unităţi de pontonieri, geniu şi pionieri, precum şi
unităţi de infanterie şi artilerie motorizată.
În
zona Târgovişte-Sumen erau staţionate unităţi mecanizate cu artilerie reactivă şi
unităţi de transmisiuni.
În
toată această perioadă, pe şoselele care duc spre localităţile susmenţionate
s-au deplasat numeroase vehicule militare auxiliare. Pe aeroporturile din
apropiere de Tolbuhin şi Ruse s-a desfăşurat o vie activitate, efectuându-se
numeroase zboruri atât ziua cât şi noaptea. Desfăşurarea evenimentelor din
Cehoslovacia, atitudinea ţării noastre faţă de acestea, precum şi perspectiva
unei acţiuni militare împotriva României – rezultată din răspândirea unor ştiri
prin presa şi posturile de radio şi televiziune ale diferitelor ţări din Europa
şi America – au produs vii discuţii şi luări de poziţie, atât în rândul emigraţiei
române, cât şi în rândurile fugarilor maghiari şi de alte naţionalităţi.
eſ A2e t `` �� pru, chiar şi atunci când
este făcută cu buna intenţie de a mai salva ceva din ceea ce este valoros şi
mai poate fi util societăţii.
ÎN LOC DE ÎNCHEIERE.
Duplicitarii
„epocii de aur” i-au întrecut pe torţionari (ofiţerii de securitate ai anilor
'50) la toate capitolele. Rafinaţi, mai inteligenţi, subtili şi şcoliţi în ţară
au avut parte de o educaţie patriotică – uneori cu accente naţionaliste, dar în
esenţă bine motivată – au evitat cu bună ştiinţă, dar nici n-au mai fost lăsaţi
să lovească prin ignorarea legii în „duşmanii de clasă”; şi-au creat structuri
specializate în prelucrarea şi evidenţa automată a datelor, şi-au însuşit
tehnologia specifică şi performantă din Occident, şi-au creat unităţi de luptă
antiteroriste şi servicii de analiză şi sinteză după moda timpului şi
practicile suratelor mai mari, dar au făcut marea imprudenţă, care până la urmă
le-a fost fatală, ca la ordinul „iubitului conducător” să se lanseze într-o
confruntare dură şi fără prea mulţi sorţi de izbândă contra diabolicelor
servicii secrete sovietice.
Dar
şi de data aceasta se pare că tot duplicitatea i-a salvat de a împărtăşi soarta
securiştilor maghiari din 1956.
Omniprezenta
Securitate, singura instituţie „competentă” în a-i împărţi pe români în „buni” şi
„răi”, de care s-a temut atât de mult poporul român, ori care a făcut la un
moment dat să se „zguduie” chiar NATO, a devenit în ultimii ani ai regimului
comunist un monstru cu picioare de lut care, la cea mai serioasă confruntare
s-a prăbuşit, dar a reuşit să-şi conserve structurile de bază şi forţele sub
aripa ocrotitoare a Ministerului Apărării Naţionale.
Duplicitatea
a fost spiritul predominant în care şi-au desfăşurat activitatea majoritatea
ofiţerilor acestei instituţii, cel puţin în ultimii ani ai regimului comunist.
Duplicitatea se regăsea nu numai în activitatea profesională, ci în tot ceea ce
se gândea şi se realiza în familie, în cercuri de prieteni, în discuţii şi
chiar în gestica ofiţerului de securitate ca „simplu cetăţean”.
Să
reflectăm bine şi la următorul aspect. Ofiţerii de securitate au fost crescuţi
la fel ca şi cei din Ministerul Apărării Naţionale, în spiritul disciplinei
ostăşeşti, al dragostei faţă de patrie, popor şi conducător; au fost pregătiţi
pentru ca la ordin să poată lovi necruţător în orice contestatar sau opozant al
regimului, dar puşi într-o astfel de situaţie, în decembrie 1989, totuşi n-au
făcut-o, în sensul de represiune cu proporţii de genocid.
Dar
să nu uităm că au aplaudat imediat victoria revoluţiei şi dispariţia
comandantului suprem, deşi nimeni nu le-a cerut-o şi nimeni nu-i instruise
pentru o asemenea eventualitate, cu excepţia, probabil a unui grupuscul de iniţiaţi.
Restul,
au acceptat duplicitatea ca pe o fatalitate, oricum preferabilă posturii de
„pucişti” sau „terorişti”.
Printr-o
astfel de atitudine, total neaşteptată din partea celor care au preluat puterea
după fuga cuplului dictatorial, au încurcat multe socoteli, bine fundamentate
de altfel, teoretic dar şi practic, de o serie de ideologi şi strategi de
profesie.
Puteau
fi toate acestea posibile – adică o schimbare de atitudine de 180 de grade de
la o zi la alta – fără ca sentimentul de duplicitate să fi fost cuibărit în
străfundul sufletelor lor şi alimentat ani de zile de contradicţia dintre voinţa
sinceră de a-şi apăra ţara şi aberantele slogane propagandistice ori viziuni
megalomanice ale cuplului dictatorial?
Categoric
că nu, dar atenţie la faptul că o astfel de mentalitate poate găsi un teren
mult mai fertil în condiţiile unui regim în care libertatea, proprietatea şi
democraţia – în sensul de separare reală a puterilor în stat – sunt proclamate
constituţional, dar nu şi garantate.
Şi
aceasta pentru că instituţiile care trebuie să ofere garanţii şi să vegheze la
apărarea valorilor naţionale fundamentale – şi probabil că nu numnai ele – sunt
încă în tranziţie. O tranziţie care după mai bine de un deceniu pare să se
permanetizeze şi riscă să creeze la rândul ei alţi duplicitari. Marea corupţie,
ca principal factor de risc puntru securitatea naţională este un argument, dar şi
un serios semnal de alarmă.
DOCUMENTE
1967
iulie 22.
Decretul
nr. 710 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne.
Consiliul
de Stat al Republicii Socialiste România:
CAPITOLUL
I.
Dispoziţii
generale.
Art.
1.
—
Ministerul Afacerilor Interne înfăptuieşte politica Partidului Comunist Român şi
a statului cu privire la asigurarea securităţii statului şi a ordinii publice,
apărarea proprietăţii socialiste şi personale, a drepturilor şi intereselor
legale ale persoanelor. În îndeplinirea sarcinilor sale, Ministerul Afacerilor
Interne se sprojină şi pe concursul larg al cetăţenilor, pe influenţa educativă
a colectivităţii oamenilor muncii.
CAPITOLUL
II.
Organizarea
ministerului.
SECŢIUNEA
I.
Conducerea
ministerului.
Art.
2.
—
Ministerul Afacerilor Interne este condus de ministrul afacerilor interne,
care, în îndeplinirea atribuţiilor sale, este ajutat de prim-adjuncţi ai
ministrului, de adjuncţi ai ministrului şi de secretari generali. Atribuţiile
primilor adjuncţi ai ministrului, ale adjuncţilor ministrului şi ale
secretarilor generali se stabilesc prin ordin al ministrului.
SECŢIUNEA
II.
Departamentul
Securităţii Statului.
Art.
3.
—
În cadrul Ministerului Afacerilor Interne funcţionează Departamentul Securităţii
Statului, condus de Consiliul Securităţii Statului. Consiliul Securităţii
Statului conduce întreaga activitate a organelor de securitate pentru
asigurarea prevenirii, descoperirii şi lichidării acţiunilor îndreptate
împotriva securităţii statului.
Art.
4.
—
Consiliul Securităţii Statului se compune din preşedinte – cu rang de ministru
– prim-vicepreşedinte, vicepreşedinţi şi membri numiţi prin hotărâre a
Consiliului de Miniştri.
Preşedintele
Consiliului este prim-adjunct al ministrului afacerilor interne. Consiliul
Securităţii Statului este organ deliberativ şi îşi desfăşoară activitatea
potrivit principiului muncii şi conducerii colective. Consiliul răspunde faţă
de conducerea de partid şi de stat pentru întreaga activitate a organelor
securităţii statului.
Art.
5.
—
Departamentul Securităţii Statului este alcătuit din direcţii generale, direcţii,
servicii centrale şi are în subordine direcţii regionale, precum şi trupe de
securitate.
Art.
6.
—
Normele de organizare şi funcţionare ale Departamentului Securităţii Statului,
sarcinile şi modul de funcţionare ale Consiliului Securităţii Statului, precum şi
modul de angajare şi încadrare a personalului departamentului se stabilesc prin
regulament aprobat de Consiliul de Miniştri.
SECŢIUNEA
III.
Colegiul,
Consiliul tehnico-ştiinţific şi Comisiile ministerului.
Art.
7.
—
În cadrul Ministerului Afacerilor Interne funcţionează Colegiul ministerului,
Consiliul tehnico-ştiinţific, Comisia de coordonare a activităţii ştiinţifice şi
Comisia pentru paşapoarte şi vize. Colegiul Ministerului Afacerilor Interne se
organizează şi funcţionează potrivit normelor legale. Organizarea şi atribuţiile
Consiliului tehnico-ştiinţific se stabilesc prin regulament aprobat de
ministru, iar membrii Consiliului sunt numiţi prin ordinul ministrului.
Organizarea şi funcţionarea Comisiei de coordonare a activităţii ştiinţifice se
stabilesc prin regulament aprobat de ministru şi avizat de Consiliul Naţional
al Cercetării Ştiinţifice. Atribuţiile şi compunerea Comisiei pentru paşapoarte
şi vize se stabilesc prin hotărâre a Consiliului de Miniştri. Modul de funcţionare
şi persoanele care fac parte din Comisie se stabilesc de ministru.
SECŢIUNEA
IV.
Structura
organizatorică.
Art.
8.
—
Din structura organizatorică a MinisteruluiAfacerilor Interne mai fac parte
direcţii generale, direcţii, servicii centrale şi comandamente de armă, al
căror număr şi denumire se stabilesc prin hotărâre a Consiliului de Miniştri.
Ministerul
Afacerilor Interne are în subordinea sa organe teritoriale, mari unităţi şi
unităţi militare, instituţii de învăţământ şi întreprinderi.
Art.
9.
—
Sarcinile în vederea îndeplinirii atribuţiilor, normele de organizare şi funcţionare
ale organelor Ministerului Afacerilor Interne, ale marilor unităţi şi unităţi
militare, ale instituţiilor şi întreprinderilor subordonate, se stabilesc de
ministrul afacerilor interne.
Art.
10.
—
Efectivele Ministerului Afacerilor Interne se stabilesc prin hotărâre a
Consiliului de Miniştri.
Art.
11.
—
Personalul Ministerului Afacerilor Interne se compune din militari şi angajaţi
civili. Prevederile statutelor Corpului ofiţerilor, Corpului maiştrilor
militari şi Corpului subofiţerilor Forţelor Armate ale Republicii Socialiste
România se aplică tuturor ofiţerilor, maiştrilor militari şi subofiţerilor din
Ministerul Afacerilor Interne. Angajaţii civili sunt supuşi dispoziţiilor
Codului muncii şi prevederilor legilor în vigoare.
CAPITOLUL
III.
Atribuţii.
Art.
12.
—
Ministerul Afacerilor Interne are următoarele atribuţii: a) menţine ordinea
publică; b) apără proprietatea socialistă şi cea personală prin dispoziţii
legale; c) ia măsuri pentru prevenirea, descoperirea şi lichidarea acţiunilor
de încălcare a drepturilor şi intereselor legale ale persoanelor; d) asigură
prevenirea şi descoperirea infracţiunilor, identificarea şi prinderea
infractorilor; organizează activitatea pe care organele sale o desfăşoară,
potrivit legii, în cursul procesului penal; organizează locurile de detenţie şi
arestare şi asigurară paza persoanelor reţinute sau arestate; e) organizează
educarea minorilor internaţi în instituţii de educare ale Ministerului Afacerilor
Interne, prin şcoli generale, învăţământ profesional şi prin activităţi cu
caracter cultural-educativ; f) asigură executarea pedepselor privative de
libertate, reeducarea condamnaţilor prin muncă şi activităţi
cultural-educative; asigură executarea închisorii contravenţionale şi
organizează efectuarea, de către cei cărora li s-a aplicat acestă sancţiune, a
unor activităţi utile; g) ia măsuri de asigurare a securităţii circulaţiei pe
drumurile publice, îndrumează, supraveghează şi controlează circulaţia; stabileşte
restricţii în circulaţie pietonilor şi a vehicolelor atunci când considerente
de menţinere a ordinii publice impun astfel de restricţii; h) organizează,
îndrumează şi controlează activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor;
i) asigură respectarea normelor legale la care sunt supuse obiectele şi
materiile ce prezintă pericol public ori pot fi folosite la săvârşirea unor
infracţiuni; j) organizează ţinerea evidenţei populaţiei şi eliberarea,
potrivit legii, a documentelor care certifică identitatea, domiciliul şi cetăţenia
română; organizează ţinerea evidenţei străinilor şi eliberarea documentelor
care certifică identitatea celor care domiciliază în ţară şi în cazurile
determinate de lege, a celor cu reşedinţa în Republica Socialistă România; k)
organizează activitatea, care îi revine potrivit legii, de eliberare a
documentelor de trecere a frontierei de stat a Republicii Socialiste România l)
organizează, îndrumează şi controlează evidenţa, păstrarea, completarea şi
folosirea materialelor documentare ce fac parte din Fondul arhivistic de stat;
m) organizează, conduce şi îndrumează pregătirea militară, profesională de
spacialitate şi politică a militarilor din Ministerul Afacerilor Interne,
activi şi de rezervă; n) organizează cercetarea ştiinţifică şi editează publicaţii
şi lucrări în domeniul său de activitate; o) asigură asistenţa medicală şi
socială a personalului, precum şi a familiilor şi urmaşilor acestuia, potrivit
legii; p) planifică şi coordonează activitatea economică şi financiară a
organelor de stat, dotarea cu materiale şi mijloace tehnice necesare, muniţie şi
tehnică de luptă, precum şi pentru materialele şi mijloacele tehnice specifice
activităţii ministerului; r) angajează, potrivit normelor legale, personalul
ministerului şi pe cel de conducere al întreprinderilor subordonate; s)
exercită orice alte atribuţii ce îi sunt date prin lege.
Art.
13.
—
În exercitarea atribuţiilor ce le revin potrivit legii, organele Ministerului
Afacerilor Interne au următoarele drepturi şi obligaţii: a) să participe la
luarea măsurilor pentru prevenirea calamităţilor şi înlăturarea urmărilor
acestora; b) să acorde sprijin persoanelor cu funcţii ce implică exerciţiul
autorităţii de stat, dacă acestea întâmpină rezistenţă fizică în exercitarea
sarcinilor de serviciu; c) să legitimeze şi să stabilească identitatea
persoanelor care au încălcat dispoziţiile legale sau sunt suspecte. Măsura
legitimării se ia de ofiţeri şi subofiţeri care prezintă legitimaţia de
serviciu; d) să conducă în faţa organelor de urmărire penală pe cei care
periclitează prin acţiunile lor securitatea statului, ordinea publică, viaţa
persoanelor sau alte valori sociale; e) intră în incinta organizaţiilor
socialiste, pentru îndeplinirea atribuţiilor legale, precum şi în locuinţa unor
persoane, pentru a curma acţiunile care periclitează în mod flagrant viaţa cetăţenilor
sau ordinea publică, la cererea persoanei vătămate sau când iau cunoştiinţă că
s-a săvârşit o astfel de acţiune.
Art.
14.
—
Ofiţerii şi subofiţerii din Ministerul Afacerilor Interne sunt obligaţi să
intervină, chiar în afara orelor de program şi a atribuţiilor de serviciu, când
iau cunoştinţă de existenţa unor acţiuni îndreptate împotriva securităţii
statului, ordinii publice, vieţii şi integrităţii corporale a persoanelor,
proprietăţii socialiste sau personale.
Art.
15.
—
Ministrul afacerilor interne, în îndeplinirea atribuţiilor sale, emite pe baza şi
în vederea executării legilor şi hotărârilor Consiliului de Miniştri,
regulamente, ordine şi instrucţiuni, precum şi alte acte provăzute de lege.
CAPITOLUL
IV.
Dispoziţii
finale şi tranzitorii.
Art.
16.
—
Timpul servit ca ofiţer şi subofiţer militarizat se consideră ca vechime în
serviciul militar la acordarea drepturilor ce se cuvin militarilor pentru vechime
în serviciu.
Art.
17.
—
Decretul nr. 141 din 30 mai 1963, privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările ulterioare, se abrogă.
„Buletinul
Oficial” al Republicii Socialiste România nr. 65 din 22 iulie 1967.
1968
septembrie 30.
Raportul
prezentat de generalul maior Nicolae Doicaru, vicepreşedinte al Consiliului
Securităţii Statului, cu ocazia convocării ofiţerilor din unităţile informative
centrale şi teritoriale de securitate, despre evenimentele din Cehoslovacia şi
situaţia internaţională.
Invadarea
Cehoslovaciei constituie o acţiune care, prin amploarea şi rapiditatea
executării sale, dovedeşte că a fost pregătită cu mult timp înainte, potrivit
unor date, imediat după Plenara C. C. al
P. C. din Cehoslovacia, din
ianuarie a.c.
Manevrele
desfăşurate de trupele străine pe teritoriul Cehoslovaciei în lunile mai-iunie
a.c. au constituit un prim mijloc
pentru exercitarea de presiuni asupra conducătorilor acestei ţări, sondarea
reacţiilor interne şi internaţionale faţă de asemenea amestec, precum şi cunoaşterea
amănunţită a situaţiei forţelor armate cehoslovace. Executarea invaziei
propriu-zise a fost precedată de o intensă activitate de informare a conducerii
sovietice de către organele de specialitate, activitate în care au fost
antrenate toate mijloacele, legale şi ilegale.
După
înţelegerea de la Bratislava347, URSS a continuat să concentreze trupe în
Polonia, Ungaria şi R. D. Germană, la graniţele acestor ţări cu Cehoslovacia.
347
La 3 august 1968 a avut loc la Bratislava o întâlnire a reprezentanţilor
partidelor comuniste şi muncitoreşti din Bulgaria, R. S. Cehoslovacia, R. D.
Germania, R. P. Polonia, R. P. Ungaria şi URSS care a avut ca obiect de discuţie
„problemele de actualitate ale luptei pentru socialism, întărirea comunităţii
socialiste şi a coeziunii mişcării comuniste internaţionale (vezi Relaţii
internaţionale postbelice, vol., 1965-1980, Editura politică, Bucureşti, 1983,
p. 111).
În
acest timp, se încheiase concentrarea în zonă a efectivelor prevăzute a
participa la invadare. Pentru a masca aceste pregătiri secrete, sovieticii au
dirijat atenţia opiniei publice mondiale către o altă zonă – Ţările Baltice – unde
au organizat special, în acest scop, mari manevre militare cu trupe.
În
acelaşi timp, trupele sovietice, care au participat la manevrele din
Cehoslovacia, au început să fie retrase treptat, deşi cu tărăgănare. Pentru
ocuparea principalelor obiective din Praga – aeroportul civil Ruzyne, sediile C.
C. al P. C. C., Preşedinţia
Republicii şi cea a Consiliului de Miniştri, M. A. I., M. F. A., Parlamentul,
Radiodifuziunea, Televiziunea şi P. T. T.
—
Au fost trimişi în secret, înaintea sosirii trupelor de desant, ofiţeri ai
organelor de informaţii sovietice. Aceştia sosiseră în R. S. Cehoslovacia cu
mult timp înainte, sub diferite acoperiri, îndeosebi ca turişti, precum şi ca
membri ai numeroaselor delegaţii venite simultan, pe mai multe linii,
organizând rezidenţe ilegale.
Cu
circa 10 zile înainte, ofiţeri sovietici îmbrăcaţi în haine civile, ca turişti,
au fost trimişi în Cehoslovacia pentru a face recunoaşterea punctelor şi
obiectivelor militare importante. În noaptea de 20 spre 21 august, aceştia şi-au
schimbat hainele civile cu uniforme militare şi au îndeplinit funcţii de ofiţeri
de stat-major. De asemenea, generalul Pavlovski, comandantul trupelor de ocupaţie,
se afla în această perioadă, împreună cu statul său major, la Praga.
S-a
prevăzut, de asemenea, ca trupele celorlalte ţări participante la invadare să
ocupe acele zone din teritoriu care sunt locuite de cetăţeni de limbă germană,
poloneză şi maghiară, contând pe un sprijin din partea acestei populaţii.
În
cadrul activităţii de subminare desfăşurate, organele serviciilor de informaţii
şi contrainformaţii sovietice, strecurate pe teritoriul Cehoslovaciei, au
instigat populaţia la cereri de desfiinţare a miliţiei populare – gărzile
muncitoreşti din Cehoslovacia.
Sunt
date care atestă şi faptul că, în paralel, lucrători ai organelor de informaţii
est-germane, sub aceeaşi acoperire (turişti etc.), se dădeau drept vizitatori
din R. F. G. şi organizau discuţii
publice, în scop provocator, ori instigau populaţia la atacuri împotriva
partidului comunist.
Tot
în această perioadă, a pregătirii invaziei, în Bulgaria, elemente special
instruite au împrăştiat zvonuri cum că România ar avea trupe pregătite pentru a
ocupa Cadrilaterul.
În
R. P. Ungară s-a intensificat în aceeaşi perioadă activitatea iredentistă. După
pregătirea în deplină conspirativitate a acţiunii de invadare a Cehoslovaciei,
în noaptea de 20/21 august, aeroportul central din Praga a fost ocupat prin
surprindere.
Astfel,
în ziua de 20 august, către orele 21, 30, prin cursa normală Varşovia-Praga
(avion IL-18), au sosit 80 de ofiţeri sovietici – sub acoperire de turişti – îmbrăcaţi
în haine civile, dar înarmaţi. Aceştia, după primirea vizitei de sosire şi
ridicarea bagajelor personale, s-au dispersat în aerogară, fără a o părăsi.
După
aproximativ 15 minute, un alt avion IL-18 sovietic a cerut aprobarea să
aterizeze, pe motiv că ar avea o defecţiune la bord, lucru ce i s-a aprobat.
Imediat după aterizarea acestuia, fără a avea aprobare, a aterizat pe urmele
lui şi al treilea avion. Din ultimile două avioane au debarcat aproximativ câte
80 de pretinşi turişti, care, de asemenea, erau ofiţeri sovietici înarmaţi.
Conducerea
aeroportului, deşi a sesizat că se produce un eveniment deosebit, nu a reuşit
totuşi să raporteze şi să ia măsuri, deoarece a fost blocată de ofiţerii
sovietici sosiţi cu primul avion, iar restul ofiţerilor sosiţi cu avioanele
următoare au blocat toate obiectivele exterioare, interzicând decolarea chiar şi
a avioanelor străine. A rezultat că aceşti ofiţeri erau specialişti în probleme
de navigaţie şi transporturi aeriene, întrucât ulterior au asigurat aterizarea
avioanelor militare ce transportau trupe şi tehnică de luptă.
În
aceeaşi zi, la orele 23.25, generalul-locotenent Iamşcicov, fost ofiţer de
legătură al Tratatului de la Varşovia – C. F. A. U.
—
Devenit şeful statului major al trupelor de ocupaţie, s-a prezentat la
ministrul apărării al Republicii Socialiste Cehoslovacia, care, în acest moment
conducea o şedinţă a Consiliului Militar, şi i-a spus următoarele: „Îţi fac
cunoscut că la orele 23.20 trupele armatelor URSS, R. D. Germane, R. P. Polone,
R. P. Ungare şi R. P. Bulgare au trecut graniţa Cehoslovaciei şi, din acest
moment, eu comand aici”.
Ulterior
şi generalul de armată Pavlovski, comandantul trupelor de ocupaţie, s-a adresat
ministrului apărării R. S. Cehoslovace şi locţiitorilor săi, după acelaşi
sistem. În cursul nopţii de 20/21 august, concomitent au început să pătrundă în
Cehoslovacia, din mai multe direcţii, trupe terestre sovietice, poloneze,
maghiare, est-germane şi bulgare.
Ţinând
cont de specificul terenului din R. S. Cehoslovacia şi mai ales de faptul că
dintre ţările socialiste (cu excepţia URSS), Cehoslovacia dispune de cel mai
mare număr de tancuri (3200 bucăţi) şi puternice forţe aeriene (peste 1000 de
avioane şi elicoptere), şi aşteptându-se la o eventuală ripostă (militară sau
civilă) din partea Cehoslovaciei, comandantul trupelor sovietice a dispus
folosirea masivă a trupelor de tancuri şi blindate, respectiv două armate de
tancuri şi două armate de moto-mecanizate, sprijinite de puternice forţe
aeriene.
Efectivele
de invazie ale celor cinci state, dislocate în Cehoslovacia, sunt evaluate la
proximativ 300.000 de oameni, circa 7500 tancuri şi transportoare blindate,
precum şi 1500 de avioane de transport, vânătoare şi elicoptere. Toate aceste
unităţi au în dotare tehnica de luptă cea mai modernă, tot armamentul şi
mijloacele de luptă (tancurile, blindatele, aviaţia etc.) fiind noi, iar
efectivele sunt alcătuite din contingente active.
Militarii
trupelor de invazie, cu excepţia unora dintre comandanţi, nu au fost informaţi
asupra caracterului real al acţiunii la care participau. În urma contactului cu
populaţia şi a aflării adevărului în legătură cu situaţia din Cehoslovacia,
moralul trupelor de ocupaţie – îndeosebi al celor din Praga – a suferit o
asemenea scădere, încât a impus înlocuirea unora din efectivele iniţiale cu
unităţi proaspete.
De
subliniat că în rândul trupelor poloneze au avut loc fenomene de fraternizare
cu populaţia. Ca urmare a neîncrederii comandamentului sovietic în loialitatea
efectivelor celorlalte ţări participante, în timpul acţiunii de invadare,
fiecare subunitate a fost însoţită de un cadru al serviciului de contrainformaţii
sovietic.
Amplasarea
unităţilor acestor ţări s-a făcut în imediata apropiere a formaţiunilor
sovietice. Dacă, din punct de vedere militar, acţiunea de invadare a constituit
o reuşită deplină, prin conspirarea operaţiunilor, organizarea minuţioasă şi
rapiditatea executării etc., din punct de vedere politic, ea a fost un eşec,
ceea ce dovedeşte cât de greşit fuseseră informate forurile sovietice despre
situaţia din Cehoslovacia.
S-a
constatat, de la început, că populaţia a întâmpinat cu ostilitate trupele
ocupate, participând în grupuri organizate la publicarea de ziare ilegale,
continuarea emisiunilor de radio cehoslovace prin staţii de radio ascunse, au
editat manifeste prin care cereau refuzarea oricărui sprijin.
Populaţia
a organizat o rezistenţă pasivă, folosind metode şi forme noi. Astfel, pentru a
deruta organele sovietice, au fost scoase tăbliţele indicatoare ale străzilor
sau au fost mutate în locul altora; au fost schimbate indicatoarele de direcţie
ale localităţilor, derutând trupele de ocupaţie; în unele locuri li s-a refuzat
apa potabilă, din magazine au fost retrase alimentele.
În
prezent, când în localuri intră militari ai trupelor de ocupaţie, localnicii
părăsesc în mod ostentativ localul respectiv. Menţionez că în timpul
pătrunderii în Cehoslovacia a trupelor de ocupaţie au avut loc ciocniri, în
cursul cărora au fost victime din rândul populaţiei civile, a membrilor de
partid şi UTC-iştilor, care nu înţelegeau şi nu pot înţelege comportarea
trupelor de ocupaţie.
Victime
au căzut şi din rândul trupelor de ocupaţie. Dar în ce împrejurări anume? Nu ca
urmare a unor acţiuni deschise, din partea populaţiei, ci iată cum. La Praga a
avut loc şi o ambuscadă între trupele bulgare şi sovietice, care voiau să ocupe
un pod peste Vâltava. Cu acest prilej s-au înregistrat numeroase victime în
rândul trupelor de ocupaţie. E drept că victime mai numeroase – din această
încăierare – au căzut de la sovietici, comparativ cu cele ale bulgarilor.
După
ocuparea militară a Cehoslovaciei, organele de securitate ale URSS au încercat
să pună sub controlul lor şi să dirijeze activitatea organelor de securitate
cehoslovace, atât pe plan imtern, cât şi în exterior.
Astfel,
organele de securitate sovietice au exercitat presiuni asupra cadrelor de
conducere din aparatul de securitate cehoslovac, pentru a le determina să
colaboreze, şi au reinstalat în funcţii unele cadre cu vederi prosovietice,
care fuseseră scoase anterior, pentru că au întreprins acţiuni de represiune
ilegale.
Acţiunea
URSS în Cehoslovacia a avut consecinţe asupra atitudinii ţărilor occidentale şi
a contribuit la realizarea unei strânse colaborări militare a ţărilor NATO,
problema reînoirii tratatului, în anul 1969, nemaifiind decât o chestiune de
procedură. Se aşteptă ca şi Franţa să-şi întărească întrucâtva legăturile cu
acest organism.
URSS
a comunicat, în mod secret, guvernelor ţărilor membre NATO că nu intenţionează
să întreprindă, dincolo de graniţa cehoslovacă, nici o măsură de natură să
pericliteze interesele Alianţei Atlantice şi a dat garanţii că va respecta
întrutotul status quo-ul în Europa Centrală. Totuşi, pentru a preîntâmpina
orice surprize, NATO a hotărât să întărească unităţile sale militare din
Germania Federală, în special din preajma graniţei cu Cehoslovacia, în care
scop au fost transferate în această regiune noi efective, însumând circa 18
divizii.
Toate
ţările NATO au căzut de acord asupra sistării oricăror măsuri de diminuare a
cheltuielilor şi forţelor militare, hotărâte anterior. Comandamentul suprem al
NATO a recomandat Flotei a 6-a americane din Mediterana să ia măsuri comune cu
flota turcă şi flota greacă, pentru ca în caz de nevoie să poată acţiona
împotriva Flotei sovietice din Marea Mediterană şi Marea Neagră.
Ţările
NATO vor folosi în continuare tribuna ONU pentru a condamna în faţa opiniei
publice mondiale politica URSS şi a obţine avantaje politice maxime.
În
preajma şi după declanşarea invaziei Cehoslovaciei, în apropierea frontierelor ţării
noastre cu unele ţări socialiste, au fost executate puternice concentrări de
trupe străine.
Potrivit
informaţiilor pe care le deţinem, la graniţele de nord-est ale ţării noastre şi
în imediata lor apropiere, au fost concentrate trupe sovietice de diferite
genuri de arme, cu un efectiv de circa 235.000 de militari.
Aceste
efective sunt subordonate următoarelor trei comandamente:
—
Comandamentul din zona sudică, cu statul major la Odessa şi cu un efectiv de
circa 80.000 de militari, dispunând de importante forţe de aviaţie şi marină;
—
Comandamentul din zona nordică, cu satul major la Lvov şi cu un efectiv de
circa 75.000 de militari;
—
Comandamentul din zona centrală, cu statul major la Kiev, care dispune de circa
80.000 de militari.
În
această perioadă, unităţi ale flotei militare sovietice, printre care şi nave
speciale de debarcare şi desant maritim, staţionau în dreptul Gurilor Dunării şi
al litoralului românesc, în afara apelor teritoriale.
De
asemenea, în R. P. Ungară s-au efectuat mari mişcări de trupe maghiare şi
sovietice. Imediat după invadarea Cehoslovaciei, mari unităţi maghiare au făcut
deplasări spre graniţele ţării noastre, concomitent cu concentrările de trupe sovietice
şi bulgare. În centrele unde se află concentrate unităţi maghiare s-au luat
măsuri preventive pentru îngrădirea accesului persoanelor străine, iar
militarii activi au fost consemnaţi în cazărmi, permisiile şi concediile
acestora au fost suspendate, ceea ce echivalează cu decretarea strării de
alarmă.
De
asemenea, a fost suspendată lăsarea la vatră a contingentelor de militari
activi al căror stagiu expira în această perioadă şi au fost efectuate
concentrări din rândul unor categorii de rezervişti.
Menţionez
că unităţile sovietice staţionate în Ungaria au jucat un rol important în
ocuparea Cehoslovaciei, fiind primele elemente care au blocat punctele de
frontieră ale Cehoslovaciei. Importante mişcări de trupe au avut loc în această
perioadă şi pe teritoriul R. P. Bulgaria. Din datele pe care le deţinem,
rezultă că în ultima decadă a lunii august şi primele zile ale lunii septembrie
a.c. s-a făcut o deplasare masivă
de trupe în partea de nord-est a R. P. Bulgaria, spre frontiera cu R. S.
România.
De
la 5-6 septembrie a.c., a început reîntoarcerea acestor unităţi militare
bulgare spre garnizoanele lor de reşedinţă, operaţiunea continuând şi în
prezent. În această acţiune au fost concentrate trupe din toate armele, în
special în următoarele trei zone: Tolbuhin, Ruse şi Târgovişte-Sumen.
Astfel,
în zona Tolbuhin au fost identificate mai multe unităţi de infanterie,
artilerie şi mecanizate şi o vastă activitate desfăşurată de unităţi de
transmisiuni pentru asigurarea legăturilor cu fir radio între comandamentul din
Tolbuhin şi unităţile dislocate în jurul acestei localităţi.
În
zona Ruse erau dislocate unităţi de pontonieri, geniu şi pionieri, precum şi
unităţi de infanterie şi artilerie motorizată.
În
zona Târgovişte-Sumen erau staţionate unităţi mecanizate cu artilerie reactivă şi
unităţi de transmisiuni.
În
toată această perioadă, pe şoselele care duc spre localităţile susmenţionate
s-au deplasat numeroase vehicule militare auxiliare. Pe aeroporturile din
apropiere de Tolbuhin şi Ruse s-a desfăşurat o vie activitate, efectuându-se
numeroase zboruri atât ziua cât şi noaptea. Desfăşurarea evenimentelor din
Cehoslovacia, atitudinea ţării noastre faţă de acestea, precum şi perspectiva
unei acţiuni militare împotriva României – rezultată din răspândirea unor ştiri
prin presa şi posturile de radio şi televiziune ale diferitelor ţări din Europa
şi America – au produs vii discuţii şi luări de poziţie, atât în rândul emigraţiei
române, cât şi în rândurile fugarilor maghiari şi de alte naţionalităţi.
eſ A2e t `` �� pru, chiar şi atunci când
este făcută cu buna intenţie de a mai salva ceva din ceea ce este valoros şi
mai poate fi util societăţii.
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!