MIHAI EMINESCU - PATRIOT ŞI
MARTIR
Prof. Ion C. HIRU
Atenţie,
istorici literari, făuritori de programe şi manuale şcolare! Nu credeţi că a
venit timpul să se reducă din atenţia dată criticii lui Maiorescu şi să se
extindă şi să se aprofundeze studiul operei lui Eminescu?
Conform
unui şablon convenabil, Eminescu a fost mereu prezentat ca o fiinţă labilă,
neadaptabilă, un alcoolic care ar fi murit nebun, bolnav de sifilis. Eroare!
Eminescu a fost o fiinţă puternică şi de o luciditate ieşită din comun. El a
fost bine ancorat în viaţa politică, destul de zbuciumată, a vremii lui,
a fost un militant activ pentru drepturile românilor din Ardeal, pentru
unitate. A fost un mare ziarist şi un vizionar.
Genialul
poet a fost declarat nebun într-un moment decisiv pentru ţară, când Guvernul
României urmărea semnarea pactului umilinţei cu Austro-Ungaria, prin care urma
să se renunţe la drepturile asupra Ardealului, iar toţi naţionaliştii care se
opuneau deveniseră indezirabili. Eminescu nu a acceptat compromisuri, devenind
astfel periculos. El plănuia înfiinţarea unei organizaţii, alta decât cea a
francmasonilor, care să trezească spiritul românilor şi care să încerce
refacerea Daciei Mari.
P.
P. Carp îi transmitea lui Maiorescu, de la Viena: Mai potoliţi-l pe Eminescu!
Şi ordinul a fost executat de francmasonul Maiorescu pe 23 iunie 1883, când
Eminescu avea 33 de ani. Carp era la Viena ca să încheie un contract secret cu
Tripla Alianţă (Austro-Ungaria, Germania, Italia), conform căruia România
trebuia să se orienteze politic spre Austro-Ungaria, nemaiputând astfel să
revendice Ardealul. Ardelenilor, veniţi în număr mare la Bucureşti, nu li se
mai permitea să lupte din capitală pentru drepturile lor, nu mai aveau voie
să-şi ridice glasurile pentru a cere eliberarea Ardealului. Tratatul le-o
interzicea. Printre multele voci din Regat care cereau libertate pentru
Ardealul nostru, poate cea mai rezonantă era cea a lui Eminescu. Deci trebuia
declarat nebun.
La
28 iunie 1883, Austro-Ungaria a rupt relaţiile diplomatice cu România pentru 48
de ore. Cancelarul Bismark îl ameninţa pe Carol I cu război. Au avut loc
percheziţii la sediile organizaţiilor care luptau pentru Ardeal, printre care
şi Societatea Carpaţi, unde activa Eminescu. Emil Galli este expulzat din ţară
şi ziarul său „L’indépendance roumaine” este închis. Unii ardeleni, cum ar fi
Simţian, Chibici, Ocăşeanu şi Siderescu, pentru a-şi scăpa pielea, trădează
cauza. La fel, Grigore Ventura, ziaristul criticat de Caragiale prin personajul
Rică Venturiano. Toţi aceştia s-au implicat în internarea lui Eminescu la
ospiciu. Trebuia executată comanda Vienei: „Mai potoliţi-l pe Eminescu!”
Ministrul
P. Grădişteanu, aflat şi el la Viena , îşi cere în public scuze pentru
organizarea sărbătorii dezvelirii statuii lui Ştefan cel Mare care avusese loc
la Iaşi. Aici Eminescu a citit poezia manifest Doina. Poetul este urmărit mereu
de poliţie, mai ales că făcea parte din multe organizaţii care luptau pentru
drepturile românilor din Ardeal şi pentru eliberarea de sub stăpânirea
austro-ungară: Românismul,Orientul, România jună, Societatea Carpaţi. Din
aceasta din urmă făcea parte şi Ioan Slavici. În organizaţie erau infiltraţi
informatori, ca Ocăşanu, cel care a adus la cunoştinţă lui Maiorescu întrunirea
publică a societăţii, din 4 iunie 1882. La rândul lui, Maiorescu îl informează
pe ministrul Casei Imperiale austro-ungare, contele Kalnoky.
În
ziarul Timpul, Eminescu a scris un articol în care îndemna pe studenţii
ardeleni veniţi la studii în România ca, în timpul vacanţelor, să militeze
pentru a orienta populaţia în direcţia Daciei Mari, ceea ce a condus la
desfiinţarea Societăţii Carpaţi. Ziarul Timpul, devenit cotidian naţional, era
o pârghie pentru propagarea ideilor lui Eminescu. El demascase aici corupţia
politicienilor, comisioanele încasate la concesionarea căilor ferate,
condiţiile umilitoare impuse României de către puterile europene. Chiar în
dimineaţa când avea să fie dus la balamuc, îi apare în Timpul articolul „Pentru
libertatea presei şi a jurnalistului” care demasca măsurile represive ale
guvernului Brătianu împotriva jurnalistului Emil Galli. Varianta care s-a
vehiculat a fost următoarea: pe 28 iunie, Eminescu (care stătea de câtva timp
la Slavici acasă) s-a sculat dimineaţa şi, într-un acces furibund de nebunie, a
început o ceartă cu soţia lui Slavici, unguroaica Ecaterina Szöke Magyarosy.
Aceasta, la şase dimineaţa, îi trimite un bilet lui Maiorescu şi îi cere să o
scape de Eminescu. Maiorescu merge direct la doctorul Şuţu şi, pentru trei sute
de lei, aranjează cu acesta internarea lui Eminescu, şi nu examinarea lui, cum
ar fi fost normal.
Lui
Maiorescu i-a fost teamă că planul său nu va reuşi, deoarece în acea dimineaţă
Eminescu şi-a schimbat traseul său obişnuit şi s-a dus la Capşa, lângă care era
sediul Ambasadei S.U.A., precum şi reşedinţele mai multor ambasadori
occidentali (e vorba, mai ales, de Eugene Schuler, mare apărător al drepturilor
omului şi pe care Eminescu îl cunoştea personal), unde poetul mai semnalase
abuzurile guvernului român. La Capşa este abordat de Grigore Ventura care apoi
declară minciuni, cum că Eminescu a ţinut acolo un discurs politic, a scos un
pistol şi a ameninţat-o pe soţia patronului, strigând că va merge să-l împuşte
pe rege, aceasta fiind singura soluţie de a rezolva situaţia. Ventura, în loc
să-l liniştească, îi ţine isonul şi îi propune să meargă amândoi la Cotroceni.
Regele însă nu era acolo, fiind plecat din Bucureşti. Ventura îl duce apoi pe
Eminescu la băile publice Mitraşevski, unde îl lasă singur. A anunţat apoi poliţia
spunând că un nebun s-a închis în băile publice. Siderescu şi Ocăşanu, ştiind
despre ce e vorba, au venit cu cămaşa de forţă şi l-au dus pe Eminescu la
doctorul Şuţu, unde deja i se rezervase un loc.
Ventura
a minţit însă. El nu apare în procesul-verbal la poliţiei ca martor. Cei doi
care au venit cu cămaşa de forţă spun că nu ştiu ce s-a întâmplat înainte, ei
nefiind de faţă. Povestea cu pistolul era o invenţie. Soţia patronului de la
Capşa nu menţionează în declaraţia ei scena ameninţării cu pistolul. Şi era
puţin probabil ca Eminescu, ziarist fiind, să nu ştie că regele nu era în
Bucureşti. Nu se mai aminteşte nimic despre armă. Oricum, misiunea dată de
Maiorescu fusese îndeplinită. Poliţia a percheziţionat casa poetului,
umblându-i prin manuscrise, cu speranţa că vor găsi ceva compromiţător. La
ospiciu, tratamentul aplicat de doctorul Şuţu îl transformă pe Eminescu într-o
legumă.
Peste
ani, fiica lui Maiorescu, Livia, trăitoare la Câmpulung, îi scria marelui
eminescolog Ilie Torouţiu: toţi cei care au încercat să cerceteze mintea lui
Eminescu au avut un mare cusur căutau miezul zilei la ora paisprezece.
(Trebuie să menţionez aici că Ilie Torouţiu a petrecut, împreună cu soţia, mai
multe veri la Domneştii de Argeş, îndrăgostiţi fiind de pitorescul locului şi
de firea localnicilor. Au locuit la familia Ion Piuaru căruia Torouţiu îi
botează fiul, punându-i numele său, Ilie. Soţii Torouţiu s-au sinucis mai apoi,
în casa lor din Bucureşti, în urma ameninţărilor Securităţii comuniste şi a
percheziţiei făcute la domiciliul lor, când biblioteca, actele, manuscrisele
lor au fost aruncate la gunoi.
Informaţiile
le deţin din scrierile domnului prof. univ. dr. Nae Georgescu). Maiorescu
însuşi ştia că Eminescu nu era nebun. Poetul este transferat în noiembrie 1883
la un sanatoriu din Viena. Medicii vienezi ştiau şi ei adevărul, dar considerau
că este mult mai convenabil să-l ţină departe de ţară. Când avea să se întoarcă
în ţară, îi va scrie lui Gheorghe Panu: Zvonuri fără fundament, în afară de
suferinţa mea de picioare nu am absolut nimic. Medicii de la Viena, până la
urmă, îl declară sănătos. Dar Maiorescu nu avea niciun interes să-l aducă în
ţară, chiar dacă medicul Obstreiner insista. Poetul nu-şi avea locul printre
bolnavii psihici. Poate de aceea, toate fişele lui medicale au dispărut în mod
misterios, pentru ca cei interesaţi să susţină, în continuare, mitul nebuniei
lui Eminescu.
Titu
Maiorescu aranjează apoi plecarea lui Eminescu în Italia, pentru ca acesta să
se refacă, chipurile. La întoarcere, poetul vrea să vină la Bucureşti, dar
Maiorescu îl ţine departe. Eminescu îi cere cu insistenţă lada lui cu cărţi şi
manuscrise, dar criticul rămâne neînduplecat. Eminescu nu se potoleşte şi este
trimis cu forţa la ospiciul de pe lângă Mânăstirea Neamţ, fiind internat ca
alienat, deşi nu era adevărat. Din noiembrie 1886 până în aprilie 1887 este
sechestrat în acest ospiciu. Gardienii aruncau pe el găleţi cu apă rece, este
bătut cu funia udă, toate sub pretextul că trebuie calmat. Face o tentativă să
fugă din ospiciu. Se obţine mutarea lui la Iaşi, sub îngrijirea doctorului
Iszac care-i pune diagnosticul sifilis congenital matern. Aceasta pentru ca
Eminescu să fie total anihilat, să nu mai poată publica în ziarele vremii.
Acelaşi
doctor Iszac a fost cel care i-a administrat lui Eminescu doze mari de mercur
(în jur de 5-7 grame), motivând că îi tratează sifilisul. Un alt psihiatru din
Bucureşti, Panait Sozin, fără măcar să-l cunoască personal pe Eminescu, doar
din corespondenţa cu Henrieta, sora sa, ajunge la următoarele concluzii
aberante: psihopat ereditar, nopţi albe, orgii, mistuit de narcotice şi
excitante, psihopat alcoolic, sifilitic.
Tocmai
Eminescu care era un mare adversar al narcoticelor şi alcoolului. În 1888,
Veronica Micle reuşeşte să-l smulgă din mâinile din mâinile doctorului Iszac şi
îl duce la Bucureşti. Aici , Eminescu începe iar să publice dar, în urma unui
articol virulent împotriva guvernului, apărut în România liberă, poetul este internat
iar cu forţa tot la spitalul doctorului Şuţu, unde de altfel va şi muri nu
peste mult timp. Moartea a survenit în urma unei lovituri la cap cu o
piatră. Doctorul Marinescu, cel care i-a făcut autopsia, nu a făcut analiza la
microscop a creierului ca să dovedească dacă poetul fusese sau nu bolnav.
Înainte de a arunca la gunoi creierul geniului, medicul a fost totuşi nevoit să
consemneze mărimea impresionantă a creierului. Actul de deces este semnat de
amprentele degetelor a doi martori analfabeţi din personalul spitalului.
Întrebare:
De ce publicistica lui Eminescu a fost trecută sub tăcere, interzisă,
cenzurată? Activitatea lui de jurnalist a avut aceeaşi amploare ca opera lui
poetică. Dar publicistica lui a fost total interzisă, după cel de-al doilea
război mondial. Efectele acestei interdicţii se văd şi astăzi, când nişte
întunecaţi la minte spun despre cultul lui Eminescu cum că ar fi o dimensiune
confecţionată. Prin diversiune, se creează impresia că eminescianismul este un
element nefast, un inamic al democraţiei şi al evoluţiei statului român.
Gheorghe
Grigurcu, un adevărat mercenar antieminescian, compara cultul pentru Eminescu
cu acela al lui Ceauşescu. La fel, românul Horia Patapievici care fără pic de
ruşine îl numeşte pe Eminescu „cadavrul nostru din debara, de care trebuie să
ne debarasăm, dacă vrem să intrăm în Europa”.
Spun
unii că Eminescu ar fi fost mason. Nu. El lucra pentru crearea unei organizaţii
româneşti, numită „Societatea Matei Basarab”, în afara masoneriei. Ţinta
acestei organizaţii era unirea tuturor românilor. În cartea sa „Amintiri de la
Junimea”, Gheorghe Panu notează unul dintre sfaturile date de Eminescu: Panule,
să ştii tu că în lumea asta nu este nimic mai interesant decât istoria
poporului nostru, trecutul lui...
Dacă
toate acestea se ştiu, de ce să nu-i acordăm poetului, în continuare, cinstirea
şi respectul care i se cuvin? Sau, cum am mai spus, de ce nu s-ar putea, mai
puţin Maiorescu şi mai mult Eminescu? Răspundeţi, români de bună credinţă!
Prof. Ion C. HIRU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!