Cum şi-a risipit Banca Naţională credibilitatea pe miza infimă a
Bank of Cyprus
Andrei Postelnicu
Cu măiestrie şi aplomb, Dan Popa a explorat câteva din
dimensiunile evidente ale monumentalei bâlbe de comunicare comise de Banca
Naţională la începutul săptămânii, pe tema operaţiunilor mioritice ale Bank of
Cyprus. Incidentul este însă mult prea grav pentru a nu merita o examinare şi mai
atentă – şi fără mănuşi de catifea.
Pentru necunoscători, venerabila instituţie din strada Doamnei
(această adevărată Threadneedle Street a Bucureştilor) s-a lăudat iniţial, prin
vocea distinsului domn Adrian Vasilescu, că a „negociat” o soluţie foarte favorabilă
astfel încât „deponenţii din România” ai BoCy să aibă parte de o soartă ceva
mai amabilă decât cei de pe alte meleaguri. Aceşti deponenţi urmau să fie
salvaţi de către un cumpărător care va fi preluat atât activele cât şi pasivele
„deponenţilor din România” ale BoCy.
Trebuie de la bun început menţionat că Banca Naţională nu are
prerogativele legale de a „negocia” aşa ceva. Cum bine a spus Dan Popa, BNR
poate cel mult încuia nişte bancheri într-un beci fără ferestre, spunându-le că
nu au voie la toaletă până nu ajung la un rezultat favorabil (vezi Federal
Reserve of New York şi LTCM, sau tot Federal Reserve şi Bear Stearns). Mai
mult, operaţiunile din România ale Bank of Cyprus nu intră sub incidenţa
regulilor BNR, ci ale omoloagei sale de la Nicossia – asta deoarece BoCy în
România este o simplă sucursală a băncii mamă.
Generozitatea
fără temei legal, şi fără motive, a BNR
Acestea fiind menţionate, citind povestea temerarei negocieri duse
de BNR, nu pot să nu mă întreb de unde atâta mărinimie pe capul BNR încât să se
deranjeze într-atât şi să negocieze tranzacţii pe care nu are dreptul să le
negocieze, întru salvarea unor deponenţi faţă de care nu are nici o obligaţie
legală. La urma urmei, aceştia tocmai au flat că din postura de cetăţeni
europeni care au drepturi, ei bine, pot să şi încaseze niscaiva lovituri dure –
la fel de europene. Cum bine a punctat Mişu Negriţoiu, vineri, în ZF, de la un
nivel încolo, deponenţii devin investitori, conştienţi de riscurile asumate.
Mărinimia BNR, de a se deranja pentru „deponenţii din România” ai
BoCy, este cu atât mai suspectă dacă luăm în considerare alte două aspecte. În
primul rând, ponderea BoCy în sistemul bancar românesc nu este atât de mare
încât să se pună problema contagiunii. În al doilea rând, nu e un mare secret
că Ciprul le-a făcut cu ochiul destul de multor cetăţeni români (sau „deponenţi
din România,” dacă acesta e termenul preferat) cu bani multişori, care bani au
nişte caracteristici definitorii: sînt câştigaţi de o manieră nu tocmai salubră
şi sînt aşadar foarte răi la frigul de Bucureşti sau alte jurisdicţii similare.
Aceşti bani se simt mult mai bine sub soarele mediteranean, la umbră de prea
multe întrebări indiscrete.
Întreaga magnitudine a gafei de comunicare comise de BNR se iveşte
abia când o juxtapunem cu aceste două considerente – ale riscului de contagiune
infim pe care îl prezintă BoCy pentru România şi a caracterului oarecum
pitoresc alt deponenţilor din România cu afinităţi spre Cipru.
Cine
sînt „deponenţii din România” şi de ce trebuie ei salvaţi de ulcer?
Pus faţă în faţă cu această fascinantă juxtapunere de fapte şi
întâmplări, un jurnalist economic cu minim de competenţă îşi va pune imediat
întrebarea care ar trebui să pricinuiască aprigi arsuri pe culoarele BNR: Cine
se află printre deponenţii din România ai BoCy, de necesită elanul negociator
al Băncii Naţionale ca să evite gravele probleme de sănătate cauzate de
blocarea banilor lor în Cipru? Altfel spus, care este motivul real al
implicării BNR în aceste negocieri? Pe cine vrea, de fapt, Banca Naţională să
salveze, şi de ce? Mai mult, BNR şi dl Vasilescu tind să-şi aleagă cuvintele cu
mare atenţie. De aceea, expresia „deponenţi din România” (şi nu deponenţi
români, bunăoară), e foarte intrigantă. Ea ne duce, repejor, la întrebări
retorice legate de persoanele fizice şi juridice care se treziră blagoslovite
de flerul întru negocieri al BNR.
Cu alte cuvinte, întreaga trebuşoară ajunge să plaseze tot
prestigiul Băncii Naţionale într-o vecinătate deosebit de stânjenitoare, cea a
noţiunilor sulfuroase precum spălare de bani sau corupţia.
Există, e drept, un element de despicare a firului în patru în
aceste considerente. Există, de asemenea, şi un element de speculaţie în aceste
întrebări. Dar, pe de altă parte, aceste aspecte sînt irelevante şi nu aleviază
gravitatea extremă a gafei de comunicare comise de BNR.
De ce?
Dur,
dur d’être bébé – sau BNR
În primul rând, pentru că orice bancă centrală cât de cât
respectabilă înţelege (sau ar trebui să înţeleagă) că îi va fi despicat în şaisprezece
absolut orice demers de comunicare. Disciplina în comunicare a unei bănci
centrale este indisolubil legată de credibilitatea şi reputaţia acesteia. Iar
credibilitatea şi reputaţia unei bănci centrale sînt mai preţioase decât
rezerva valutară. Se câştigă greu şi se pierd repede. O bancă centrală
credibilă îşi controlează destinul în pieţele financiare într-o măsură mult mai
mare decât o bancă centrală în caare câte un divers se trezeşte că are ceva de
spus, pe la vreun microfon, doar pentru că e soare afară şi a venit primăvara.
În al doilea rând, din cauza acestei legături intime între modul
în care comunică o bancă centrală şi credibilitatea acesteia, este în interesul
respectivei bănci să nu dea absolut nici un prilej vreunui jurnalist afurisit
să îşi pună întrebări incomode, în care apar acele vorbe otrăvitoare (spălare
de bani, corupţie).
În al treilea rând, una din regulile de căpătâi ale comunicării
este că atunci când trebuie să îţi explici mesajul, ai pierdut bătălia. Or,
BNR a simţit nevoia de a ieşi la rampă nu numai cu un alt text al dlui
Vasilescu, dar şi cu in interviul acordat de Nicolae Cinteză, directorul
direcţiei de supraveghere.
Întrebările
şi mai incomode, pentru BNR şi nu numai
Întreaga chestiune a Bank of Cyprus şi a „negocierilor” facilitate
de BNR ridică însă un set de întrebări cu mult mai incomode decât tot ceea ce
am scris până acum. Aceste întrebări ţin de starea jurnalismului (economic şi
nu numai) în România şi de credibilitatea BNR în rândul instituţiilor statului.
Ştim deja că în toată floarea cea vestită a presei economice nu
s-a găsit o voce, cât de timidă, care să ţipe ca din gură de şarpe la aflarea
„negocierilor” puse la cale de BNR. Această laşitate stupefiantă ne arată, ca
şi cum mai era nevoie de încă o dovadă în acest sens, magnitudinea falimentului
moral în care se află presa românească în general, şi cea economică în special.
Într-un sector în care profesionalismul a devenit un subiect de discuţii
nostalgice şi în care se scrie şi se vorbeşte cam după ureche peste tot şi
despre orice, o potenţială ştire explozivă a trecut neobservată ca proverbialul
măgar în ceaţă. Acest lucru este demonstraţia supremă că până şi Ziarul
Financiar se bucură de prestigiul pe care îl are deoarece are meritul de a fi
doar împăratul chior peste împărăţia orbilor.
Coma profesională (în mare parte autoindusă) a presei economice
trebuie să îi fi bucurat pe unii oameni din cadrul BNR, care vor fi vrut să
treacă cât mai repede momentul incomod fără ca nimeni să sufle nimic. Dar
această stare de fapt înseamnă că pe lângă scena politică nepăzită de vreun
jurnalist cu puls, nici peisajul economic financiar nu are parte de o examinare
cât de cât competentă a unor eventuale nefăcute. O presă vinovată de falimentul
moral al incompetenţei nu este altceva decât o invitaţie la abuz.
Despre factorii multipli care au dus la erodarea presei româneşti
s-a mai scris. Unul anume, foarte relevant pentru subiectul de faţă, este modul
în care Banca Naţională a gestionat propria relaţie cu presa. Pentru asta, e
nevoie de un pic de istorie.
Relaxarea
dulce a autosuficienţei
Reputaţia de lumină călăuzitoare a naţiunii, de care BNR se bucură
de (prea?) mult timp, a fost clădită de-a lungul anilor. Ea se datorează nu
numai realei competenţe de care banca naţională a dat dovadă în materie de
politici economice, ci şi faptului că restul instituţiilor statului au fost,
aproape tot timpul – dacă e să utilizăm un termen tehnic – cam varză.
Într-un dezolant peisaj în care aproape nimeni nu ştia despre ce
vorbeşte când venea vorba despre economie, BNR, guvernatorul Mugur Isărescu şi
alte câteva voci din interorul băncii au ajuns să beneficieze de o aură de
infailibilitate similară cu cea a Vaticanului.
Pesemne din bucurie că mai au un partener de discuţii decente,
unii jurnalişti par să se fi pus cu botul pe labe în relaţia cu BNR. Rarisime
au fost materialele care puneau sub vreun semn de întrebare mare şi jenant, de
durată, acţiunile sau statura impunătoare a băncii naţionale – de o manieră
credibilă, nu vorbim aici de atacuri sau mizerii evident manipulate. În ceea ce
priveşte instituţia, după ce devine evident că nimeni nu pare dispus să pună
întrebări incomode, devine totodată inevitabilă o anumită relaxare.
Această relaxare, pe plan de comunicare, este evidentă în accesele
periodice de logoree ale diverşilor reprezentanţi ai BNR, care ies zburdalnic
prin presă ca şi cum banca nu ar beneficia de serviciile nimănui, în materie de
comunicare. Se fac declaraţii contradictorii cu poziţii oficiale, ies chiar
membrii ai Consiliului de Administraţie şi spun cam ce au chef şi când au chef,
apoi mai publică şi câte un consilier ceva, să nu rămânem noi restul fără de
înţelepciuni zămislite în Strada Doamnei. În ansamblu, impresia creată este a
unei bănci centrale care relaţionează cu presa de o manieră aproape haotică.
BNR
– la fel de brează ca restul?
Problema este că BNR a angajat destul de mulţi profesionişti ai
comunicării. Nume redutabile ale presei economice au fost recrutate tocmai
pentru a optimiza cacofonia comunicaţională a băncii centrale, pentru a
transforma behăitul actual într-un sunet ceva mai plăcut auzului, ceva să aducă
măcar a nechezat de mânz tânăr şi plin de vigoare, sau alt sunet mai plăcut
urechilor.
Faptul că aceşti oameni nu-şi fac simţită prezenţa reflectă ceea
ce ar putea fi poate cea mai îngrijorătoare trăsătură a Băncii Naţionale a
anului de graţie 2013. Este vorba de realitatea descumpănitoare că, cel puţin
din anumite privinţe, BNR este cam la fel cu toate celelalte instituţii publice
româneşti: împărţită pe căprării şi silozuri, populată de tot felul de
diletanţi ajunşi acolo fiindcă cuiva undeva i se datora un favor cândva – iar
de la un favor la altul, s-a ajuns la o saturate cu incompetenţă care ocupă
întru vecie sfinte scaune de care nimeni nu mai îndrăzneşte să se atingă.
Simplu spus, au cam apus vremurile alea de glorie în care BNR era cu adevărat
un centru de excelenţă între instituţiile statului din România. Dacă BNR se
bucură încă de o reputaţie bună, aste se datorează aceluiaşi fenomen de „chior
în ţara orbilor”- o competenţă măsurată în termeni relativi, faţă de etaloane
deloc încurajante. Dacă cineva din conducerea BNR crede altceva, se îmbată cu
apă rece.
O posibilă explicaţie pentru această deosebit de tristă stare de
fapt ar putea fi noţiunea că BNR la nivel colectiv, şi chiar domnul Isărescu la
nivel personal, ajunseseră să creadă mitologia seducătoare care avea ca
personaje principale Banca şi Al Ei Guvernator, pe post de gardieni ai
credibilităţii de care se mai bucura România în locurile de care era nevoie de
credibilitate.
Problema
majoră este că acest fenomen creează premisele unui dolce far niente în care nu se schimbă nimic. De ce să
se schimbe? Păi nu sîntem cei mai buni şi frumoşi? Nu ştim noi tot ce trebuie
să ştim, de ce să învăţăm de la alţii? O dovadă aparent trivială a unei
adevărate încremeniri în proiect a Băncii Naţionale ar putea fi chiar faptul că
meniul unei recepţii oficiale din toamna lui 2011, era identic cu meniul unei
recepţii similare, din iarna lui 2004. Dacă nici măcar catering-ul nu evoluează
în şapte ani, ce aşteptări mai putem avea din alte privinţe?
Provocarea
supremă penru Guvernator
Încremenirea în proiect nu ar fi o problemă gravă dacă BNR nu ar
trebui să evolueze într-un spaţiu şi pe pieţe aflate în continuă schimbare, în
care apar în permanenţă idei noi, produse noi, fraude noi, şamd.
Dar BNR se află într-un context în perpetuă schimbare. Lucruri
care păreau erezii acum vreo zece ani – cum ar fi, bunăoară, ideea că Alan
Greenspan nu e semizeu incontestabil – devin teze credibile. Aşa-zisa
ambiguitate constructivă – termenul fiţos pentru prolixitatea dlui Greenspan –
a devenit o abordare discreditată a comunicării dintre o bancă centrală şi
restul lumii. O recentă dovadă a dinamismului acestei lumi este însăşi decizia
guvernului britanic de a angaja un străin la cârma Băncii Angliei – deoarece
s-a ajuns la concluzia că nici un britanic nu era suficient de bun pentru
postul scos „la concurs.”
Acest întreg context creează pentru dl Isărescu o provocare demnă
de ultimii săi ani ai actualului mandat: salvgardarea locului în istorie al
domniei sale. Aşa cum stau lucrurile, toată munca depusă cu destul succes de dl
Isărescu riscă să se ducă de râpă. Instituţia căreia acesta şi-a dedicat
cariera şi viaţa se află pe o pantă descendentă. Dl Isărescu deţine deja
recordul de a fi cel mai longeviv şef de bancă centrală din lume. Dar acest
lucru nu va conta prea mult, dacă după dânsul va urma potopul. Mândria de a fi
rezistat cel mai mult într-un scaun este, sau ar trebui să fie, derizorie.
Înţelepciunea
pasului înapoi
Gafa cu Bank of Cyprus ar trebui aşadar să reprezinte un semnal de
alarmă cum că „aşa nu mai merge”. Dacă ţine cu adevărat la destinul Băncii
Naţionale, Dl Isărescu trebuie să preia frâiele acestei instituţii, şi asta
repede. În ce priveşte incidentul cu negocierea care nu a fost să fie, cauzat
de o remarcă extreme de nefericită a dlui Vasilescu, prestigioasa revistă
americană Foreign Policy, la care probabil că BNR are abonament şi pe care dl
Vasilescu probabil că o citeşte, îi oferă pe tavă raţionamentul următorul pas pe
care acesta ar trebui să îl ia în considerare.
Plecând de la şocanta demisie a Papei Benedict al XVI-lea, Foreign
Policy atrage atenţia asupra pericolului pe care îl prezintă deteriorarea de-a
lungul vieţii a facultăţilor cognitive. Foreign Policy concluzionează astfel că
impactul acestei deteriorări riscă să fie cel mai pronunţat şi negativ exact în
cele mai nefaste situaţii cu putinţă. De aceea, companii precum General
Electric impun strict o limită la care liderii lor trebuie să se retragă – şi
nici măcar legendarul Jack Welch nu a făcut excepţie de la regulă. Morala?
Nimeni nu este de neînlocuit. Chiar dacă nu avem de-a face cu un Papă, şi chiar
dacă nu toţi decidenţii sînt la fel, mesajul respectivului articol este destul
de simplu: cei aflaţi în poziţii de influenţă au la dispoziţie foarte puţine căi
pentru a fii genii, şi foarte multe pentru a greşi grav. În aceste
circumstanţe, când viaţa ne demonstrează de o manieră atât de dramatică
inabilitatea de a mai face faţă cu brio noilor provocări, gestul nobil este de
a ne retrage, înainte de a ne face de râs.
E prea târziu pentru BNR să spere să evite partea cu făcutul de
râs, dar nu e prea târziu pentru a evita să facă din asta un obicei.
Andrei
Postelnicu a fost jurnalist la Financial Times şi Bloomberg News, a publicat în
Newsweek, Foreign Policy, Dilema Veche şi Evenimentul Zilei. Acum lucrează în
sectorul serviciilor financiare la Londra.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!