Diplomat prin
formare şi caracter, european încă de pe vremea când Europa era pentru ceilalţi
doar un continent şi nu o instituţie, academicianul Mircea Maliţa e o voce care
trebuie ascultată. Maestru al ştiinţei previziunilor, citeşte prezentul şi ne
descrie viitorul ca nimeni altul. Trebuie doar ascultat!
Sabina Iosub: În acest moment este o discuție
extrem de amplă cu priivire la problema refugiaților. Și știm foarte
bine că şi România este parte a acestei discuţii, inclusiv prin primirea de
refugiaţi. S-a vorbit despre o cotă pentru fiecare ţară, România ar trebui să
primească undeva peste 6000 de refugiaţi. Înţelegem însă că nu suntem pregătiți pentru asta. Cum priviţi Dvs această dispută
continentală?
Mircea Malița: Mulţumesc
foarte mult pentru interesul Dvs în aceste probleme şi pentru felul în care
sunteţi obişnuită să lucraţi. Sunt bucuros că am prilejul să spun câteva
cuvinte în acestă problemă care este foarte vastă. Și am să încep prin a spune că este foarte justificată
preocuparea care se manifestă din partea presei, a autorităţilor pentru tema
acesta a primirii sau refuzării imigranţilor. Într-adevăr aşa cum se spune în
legende au început să se mişte popoarele. Este o mişcare de populaţie cu care
nu suntem obişnuiţi. Ei vin, pleacă, se stabilesc, se fac discuţii, lumea
acceptă, lumea refuză, lumea e ospitalieră, lumea este ostilă, etc. Vreau să vă
spun cine mi se par mie să sunt eroii acestei ciocniri, iar ei sunt numai doi și sunt doua continente: este Asia și este Europa. Aceste două continente s-au bătut în
toată istoria. Ori Asia a invadat Europa, invazii care au schimbat soarta
Europei, ori Europa a intrat peste asiatici creându-și mari teritoriii pentru coloniile lor. Faptul că
India a devenit o colonie albă este un semn mare de prezență a Europei.
Sabina Iosub: Care este sursa aici?
Mircea Malița: Ăștia se luptă. Prin ce s-au luptat, am văzut. Năvală,
război tot felul de conflicte, dar mai este un fel de metodă modernă de a te
bate fără război: este învățată de la teroriști. Aceștia au o metodă
care se numește a penetrației, iar ideea lor este că dacă vrei să domini într-un
domeniu intri acolo pe nesimțite, câștigi locuri bune de control și la un moment dat ai o influență mai
mare decât se poate crede. Lumea a văzut că penetrația asta este foarte comodă, nu mai ai război nu mai ai cheltuieli de
război, nu miști armate nu
apare nicăieri că faci ceva inacceptabil, nu poți să fii făcut vinovat pentru nimic, dar ai penetrat.
ESTE UN VAL LA CARE TREBUIE SĂ FACI FAȚĂ
Sabina Iosub: E tot un fel de război, nu?
Mircea Malița: Da, dar
unul care nu se vede. E o formă a controlului unei țări de către alta pe nesimțite. Există o inovație formidabilă în ultimii ani aceea de a suspenda și elimina violența. NU! Fără violență! Dar atunci cu ce? Cu încercarea de a convinge, de a
dialoga. S-a rafinat aceasta metodă a abordării dulci, care nu este violentă,
în afacerile internaționale, până
la punctul zic eu, al unei penetrații
afective, când un grup asiatic intră pe un teritoriu european până acolo încât
să fie primit cu flori, cu aplauze, faptul să fie considerat umanitar, am
ajutat pe cineva care era în dificultate, să-l acomodăm, să-l obișnuim, să-l primim cu toată deschiderea. Cam asta este!
Deocamdată, prima reacție a Europei
la venirea asiaticilor a fost asta. Dragii noștri, da se poate, dar aveți necazuri, dar noi așa suntem construiți, generoși,
unde, să căutam, uitați vă veți muta acolo și
acolo vă vom da ajutoarele… Totul a fost amical și amiabil până la punctul în care s-a văzut că nu mai
este vorba de o delegație izolată, ci
de o năvală. Este un val la care trebuie să faci față, nu mai ai unde să-l pui. Și abia atunci s-a schimbat și dialogul și
atitudinea. Și am să citez
cazul doamnei Merkel care este ilustrativ pentru toată problema. Doamna Merkel
este cancelar și are o poziție importantă și a făcut o declarație formidabilă de simpatie față de cei năpăstuiți din alte țări,
de datoria Europei de a ajuta, de datoria Germaniei de a fi prezentă cu mijloacele
sale și chiar la
începutul discursului său a început cu admiterea imigrației în Germania. Ei bine, chestiunea a fost bine
primită și aproape
toată masa asiatică care vine înspre noi strigă: Germania, Germania! Este locul
cel mai dorit. Când a văzut și doamna
Merkel faptul că numărul celor care vin depășește orice
posibilitate a Germaniei de a face față,
a devenit mult mai prudentă, pe măsură ce pierdea și sprijinul populației indignate de invazia care s-a produs, dar și de altceva, ce s-a numit un fel de criză, o anumită
pierdere a ordinii, nu se mai știa ce trebuie
aprobat, ce nu trebuie aprobat, ce se poate, ce se poate oferi, din ce bani.
Ăsta a fost haosul german produs ca urmare a declarațiilor generoase ale doamnei Merkel. Germania prin
gestul ei și-a creat o
situație de criză pe
care trebuie să o depășească.
Sabina Iosub: Ce ar trebui să facă România, dată fiind această situație?
Mircea Malița: Vedeți dumneavoastră, România nu a fost solicitată de
invazii mari. Nu a avut până acum problema asta. Valurile au ajuns în Grecia,
au intrat în Ungaria, apoi în Austria care spre deosebire de Ungaria a fost
primitoare, care a fost înspăimântată de numărul de oameni care nu voiau să
rămână neapărat, dar care treceau pe la ei și cu care au avut probleme la frontieră. De astfel de
situații noi am fost
feriți.
Sabina Iosub: Nu suntem feriți însă de ceea
ce înseamnă cota obligatorie.
Mircea Malița: Să vedem ce
o să se întâmple și cu aceasta
cotă. Primul lucru care s-a întâmplat, prima dramă, este trecerea de la
umanitate, iubirea aproapelui, ajutorul dat celor în necaz, la una de prudență, spaimă, îngrijorare, care s-a făcut ca urmare a
imigrației produse.
Acum a apărut noțiunea de cotă!
Uniunea Europeană, ca instituție, și-a găsit acum un subiect de discuție și de afirmare.
Nu i-a cerut nimeni deocamdată să-și
asume ceva. Statele își rezolvau
problemele fiecare după puterile ei. Deodată Uniunea Europeană s-a implicat ca
să rezolve în comun. Să rezolve în comun ce? Primirea? Adică să-i acceptăm sau
să nu-i acceptăm? Vai de mine, Europa trebuie să-i accepte pentru că e
generoasă și e Uniunea
Europeană! Dar trebuie să vedem fiecare cât poate și atunci s-a introdus noțiunea asta a cotei pe care România a respins-o. Chiar
dacă chestiunea a trecut indiferent de acest vot, votul României a fost foarte
corect și înțelept. “Lasă-mă în pace”. De unde știi tu cât pot să duc? Ca să-și afirme prezența pe care eu o consider ca act politic a Uniunii
Europene acum se dă fiecărei țări un fel de
despăgubire pentru fiecare cetățean care este
acceptat…
TREBUIE SĂ FACEM CE CREDE POPULAŢIA
Sabina Iosub: 6000 de euro pentru fiecare persoană. Asta ar însemna că pentru
România ar fi alocați 38 de
milioane de euro. Și totuși reacțiile
oficialilor români sunt că și cu acești bani noi nu am putea face față unui asemenea număr de persoane pe care ar trebui să
le primim. Nu putem sau nu vrem?
Mircea Malița: Fiecare țară când spune că primește se gândește
în prima fază câte locuințe are
disponibile pentru acești oameni. De
exemplu, când făceam noi o reuniune mare la București, prima și
cea mai mare problemă era unde punem musafirii. Aveam 3000 și ceva de musafiri la un congres internațional. Unde-i pui? Am fost implicat în această
chestiunea când s-a ținut Congresul
Mondial al Populației.
Sabina Iosub: Unde-i pui și cum îi
integrezi…
Mircea Malița: Unde-i pui!
De bine de rău integrarea se consideră că dacă oamenii pot să muncească pot să
se integreze. Când nemții au vrut să
justifice interesul teribil al doamnei Merkel s-a invocat că emigranții sunt mână de lucru, iar țările care au nevoie de mână de lucru trebuie să se
felicite că economicește vor câștiga ceva. Chiar circula această chestiune, că țară bătrână, muncitori tineri.
Sabina Iosub: Bun, am putea și noi spune că
facem rost de o mână de lucru mai ieftină, dar să nu uităm că și România are mari probleme în ceea ce privește șomajul.
Mircea Malița: Sunt țări cu șomaj
mai mare decât România și pentru ei e și mai greu pentru că acești oameni sunt în plus față de ce au deja. Unii spun că se câștigă, alți
că se pierde, încă lucrurile sunt de discutat.
Sabina Iosub: Ce ar trebui să facem noi acum?
Mircea Malița: Părerea mea
este că întâi de toate trebuie să facem ce crede populația.
Sabina Iosub: N-a întrebat-o nimeni.
Mircea Malița: A
întrebat-o! A fost un sondaj mai mic care a fost publicat, majoritatea a fost
împotriva primirii de imigranți. Adică lăsați-ne în pace că nu avem locuri avem probleme. Mai mult
de jumătate din populație spune „dar
domnule, ne încurcă. Dacă vin și ăștia pe capul nostru avem o problemă pe care nu știm cum să o rezolvăm”.
Sabina Iosub: Și totuși va trebui să-i primim chiar dacă ai noștri conducători spun că nu și-ar dori un asemenea număr chiar dacă populația spune că nu-și dorește.
Mircea Malița: România ca țară a Uniunii Europene poate să spună nu, dar asta
înseamnă că încalcă o normă a membrilor care se supun majorității. Dacă așa
se decide, așa mergem și noi.
Sabina Iosub: Atunci înseamnă că suntem între ciocan și nicovală.
Mircea Malița: (râde cu poftă)
Nu este prima dată. Dar Ungaria de exemplu, spune Nu, nu-i primim domnule nici
să nu-i vedem pe aici. Și totuși nimeni nu le spune că încalcă normele europene. Ei spun
tuturor: votați ce vreți, noi nu-i primim. Ungaria este țara cu cea mai netă poziție împotriva
primirii emigranților. Nu poți să spui că asta este din cauza unui simț de umanitate mai redus. Da de unde! Au interese judecate
în condițiile economiei
contemporane.
O ŢARĂ MICĂ POATE JUCA UN ROL DE CONCILIERE
Sabina Iosub: Președintele României
spunea că trebuie să se identifice sursa acestor valuri de emigranți și este clar că
sursa cea mai importantă este Siria și
conflictul din această țară. Ce rol joacă
România în ceea ce se întâmplă în Siria în acest moment?
Mircea Malița: Ce a semnalat
președintele pe drept cuvânt este prezența noastră în diplomația zonei. Avem
reprezentanți acolo,
suntem la curent cu ce se întâmplă. Siria nu este decât primul și cel mai citat exemplu. Nu toți imigranții
vin din Siria pentru că dacă veneau de acolo s-ar fi golit țara. Sunt nenumărate țări! Toată Asia! Un val care spune „Acum plecăm pentru
că vom fi primiți și trăim mai bine!”. De aceea, vedeți dumneavoastră, părerea mea este că vedem doi monștri de dimensiuni extraordinare, două continente
lovindu-se într-o metodă nouă, neviolentă, ci una a convingerii și a discuțiilor,
dar are și aceste
chestiuni direct vinovate ale penetrației.
Ca săgeata pătrunde încet. Câte un grup aici, câte un grup acolo. Ca niște săgeți vin, vin, vin.
Vine Asia!
Sabina Iosub: Care e pericolul?
Mircea Malița: O Europă
ocupată de o Asie a fost unul din dezastrele omenirii de la tătari și de la alte nații
invadatoare ca mongolii și așa mai departe. Întotdeauna dacă vin ei, vin și ocupă. Năvălirile barbare... Europa și-a schimbat fața după
năvălirile asiatice. Toată s-a schimbat. și popoare
noi au contribuit. Și n-au venit aici
să se plimbe, nici să se lupte, nici să câștige o bătălie. Ci să se introducă, să se stabilească. Și nu mai pleacă. Așa au
făcut.
Sabina Iosub: Revenind puțin la ce se
întâmplă în Siria, președintele României
spunea că suntem acolo, suntem în continuare prezenți prin diplomații noștri și putem fi
facilitatori în discuții care pot duce
spre pace în zonă. Are România de fapt un rol de negociere, poate avea un
rol de negociere a păcii acolo?
Mircea Malița: Vai de mine,
poate să aibă. O țară mică poate
juca un rol de conciliere. Asta este, facilitator. Adică aducerea a două părți care nu își vorbesc în
situația de a-și vorbi - ele se
urăsc și în situația de a se tolera
reciproc și de a începe
convorbiri în care să găsească soluții
comune. Asta se face foarte mult. Țara noastră în
legătură cu această chestiune are o tradiție mare.
Chiar în momentele în care fiind în sfera Uniunii Sovietice posibilitatea sa
internațională era
limitată de a acționa. Ei bine
Maurer, Ion Gheorghe Maurer, a fost unul din doctrinarii concilierii. Și atunci, în anii 60 puteai să vezi așa, premierul României este la Beijing, apoi merge la
Moscova, de la Moscova iar la Beijing, de la Beijing în Vietnam, din Vietnam în
Statele Unite. Considera că o țară mică are
obligația atunci când știe ceva
să facă cunoscut și să faciliteze,
ăsta este într-adevăr termenul, contactul dintre ele. E ca
triunghiul care are numai două laturi. Și a treia nu funcționează. Mediatorul clădește linia numărul trei și face triunghiul complet. Asta a fost la noi în
practica Ministerului de Externe și a
diplomației române
aproape mai mult de un deceniu. Noi eram cunoscuți pentru această chestiune.
Sabina Iosub: Mai suntem acum în stare să facem asta?
Mircea Malița: În stare
sigur că suntem. Dacă am fost în stare sub ochii Moscovei să facem asta, cum să
nu fim în stare să o facem, dacă vrem noi. Dar trebuie să o concepi și să o întreprinzi, că e foarte pretențioasă. Trebuie să lucrezi tot timpul într-o condiție pe care o accepți – discreție
totală. Nu spui. Nici nu spui că ești
mediator. Mediezi fără să spui că ești
mediator. Mă înțelegeți care e socoteala? Așa merge concilierea concepută de el. El nu spunea. Am fost martor
când lui Maurer i s-au pus aceste chestiuni – de ce nu spuneți clar că faceți
mediere? Și atunci
răspunsul lui a fost interesant pentru perioada respectivă, dar ca să înțelegeți cum funcționa un minister de externe românesc. A spus: o țară mică nu mediază niciodată. Medierea este o formă
de rezolvare a litigiilor pe care o practică țările mari. Ele își aranjează acolo, ele vor să aranjeze medierea, să
fie mediatori, să profite în fel și
chip, să iasă după aceea cu coroniță,
să primească premiul Nobel etc. O țară
mică nu face așa ceva.
Concilierea presupune discreție totală. Nu,
nu spui nici că ai făcut-o, sau că ai fost implicat. Numai că se vede că cineva
a făcut-o.
Sabina Iosub: Nici după ce o faci nu spui?
Mircea Malița: Nu, nu ai
de ce. Ce să spui? Ți-ai făcut
datoria de țară mică. Și lumea o să te întrebe, te mai cheamă. De-aia te
cheamă, fiindcă știe că într-un
loc ai izbutit și după aia te
cheamă. Uitați-vă numai la
planul personal al premierului României în acea perioadă. Păi aproape toate
marile țări sunt
bătute. Și erau crize
care erau atunci de rezolvat cum a fost chestiunea sfârșitului războiului din Vietnam care era arzătoare și în care de pildă lucra intens. Spunea? Nu spunea, ce
să spună? Sunt lucruri care cu cât sunt mai discrete, cu atât sunt mai reușite.
SPUN DIPLOMAŢIE ŞI MĂ ÎNTREB UNDE SE FORMEAZĂ
Sabina Iosub: Eram la un nivel foarte înalt al diplomației în perioada despre care îmi vorbiți dvs, cum este acum diplomația românească?
Mircea Malița: Dați-mi voie... Eu nu fac judecată, nu mai sunt la
curent, nu știu, eu văd
numai semne care nu sunt foarte încurajatoare. De exemplu în vechiul sistem pe
care îl cunosc eu din anii 1960 și
care a funcționat, a fost
crearea unei facultăți de diplomație la Ministerul Învățământului, ceea ce am numi astăzi un masterat. Noi am
făcut un masterat de diplomație fără să știm ce e aia masterat. Și s-au făcut cursuri de pregătire – un om ca să fie diplomat stătea 2 ani
de zile la o școală care era și a statului ca școală, că
îi dădea diplomă scrisă, și a Ministerului
de Externe care își punea cursurile
de bază acolo. Mă uit acum și spun diplomație și mă întreb unde
se formează. Au o școală, nu spun
cum merge, un fel de curs.
Sabina Iosub: Unde se văd rezultatele?
Mircea Malița: Nu se văd, zic
eu. Vă spun ceva, nu vreau să judec până nu știu cum se formează. Cum merge ministerul...păi merge după cum merg oamenii
săi. Și cum merg
oamenii săi? Păi după cum sunt formați.
De cine sunt formați? De o școală. Ai oameni care să predea această chestiune?
Părerea mea că ai, că sunt toți pensionari,
asta lasă-i în pace.
Sabina Iosub: Extinzând puțin discuția la școala
românească, având în vedere faptul că ați fost și
ministru al educației într-o
perioadă importantă și, aș spune eu, ați
pus inclusiv bazele școlii românești moderne...îmi aduc aminte de introducerea limbilor
străine în școli, altele
decât rusa, la inițiativa dvs...
Este extrem de criticat învățământul
românesc de acum pentru rezultatele proaste, pentru calitatea poate mult mai
slabă a profesorilor, cum priviți dvs școala românească de acum?
Mircea Malița: Învățământul este aproape întotdeauna și peste tot în criză. Nu merge suficient de bine învățământul. Nu ține
pasul, are lucruri conservatoare, rămâne în urmă, nu are oameni suficienți etc. Acuma, dacă noi nu stăm bine în materie de
diplomați, să spunem,
înseamnă că nu stăm bine în formarea diplomaților, că asta înseamnă. Cine îi formează. Nu pot să
fac reproșuri unei
instituții că nu funcționează bine dacă oamenii pe care-i primește sau pe care îi pregătește nu sunt suficient de buni. Sigur că după aia nici
totalul general, bilanțul instituției nu e bun.
DETERIORAREA SISTEMULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT E NEMAIPOMENITĂ
Sabina Iosub: Nu aș vrea să
vorbim doar despre diplomație aici, ci
despre tot învățământul
românesc, așa cum îl priviți dvs. Școala,
clasele primare, cum se învață în școala generală, am văzut toate problemele de la
bacalaureat...
Mircea Malița: Cred că e
greu să spunem că dacă există dificultăți sunt numai în țara noastră. E foarte răspândită la ora asta criza școlii. Toți
s-au încurcat. Cele mai bune sisteme, vai de mine... Te duci la americani și îți vine să
alergi, să pleci de acolo. Deteriorarea sistemului de învățământ este nemaipomenită. Acolo ca să faci școala trebuie să plătești cu banii pe o viață. Te împrumuți
cu sume cu care trebuie să plătești
taxele. Păi statul reprezintă locul în care se rezolvă interesele comune.
Interesul comun este ca să aibă oameni pregătiți. America e zero în momentul de față în ceea ce privește învățământul.
Nu poate să zică nimeni că are modelul american. Intri într-o problemă de finanțare.
Sabina Iosub: Dar modelul francez, de exemplu, sau cel belgian?
Mircea Malița: Nu sunt
rele. Este interesant cum totuși francezii au
avut o tradiție mare în acest
învățământ.
Sabina Iosub: Problema e că și noi am
avut-o și am pierdut-o
undeva pe parcurs. De câte ori nu am auzit, domnule profesor, despre reforma
sistemului de învățământ? Cred că
de sute de ori.
Mircea Malița: Păi e
permanentă reforma. De fapt se caută să se reformeze. Este foarte greu. Să vă
dau doar un exemplu. Noi avem nume pentru diferite meserii. Pentru
învățământ a fost Spiru Haret. Dacă te uiți bine la ce a făcut, a făcut un miracol și el a fost o personalitate greu de egalat. El era de meserie matematician și fizician, astronom. A fost extraordinar. Dar dvs știți că un om
politic pe vremea lui Spiru Haret nu avea dreptul să intre într-o școală? Un om politic, deputat să fie, ministru să fie, îi
spunea la școală aveți intrare aici? Nu aveți. Nu intra în școală pentru că
ori faci politică și politizezi tot,
ori elimini factorul politic total și atunci
faci educație. Spiru Haret,
ca să poată să facă reforma școlii a trebuit
să îi dea afară pe toți care veneau cu
o idee sau cu ceva. Nu-l interesa.
Sabina Iosub: Cine mai are curajul la noi să facă asta acum când totul e
politizat?
Mircea Malița: Într-un fel
miniștrii și guvernele au
autoritatea pe care și-o revendică și pe care și-o explică, e în
mâna lor. Nu vor, vor să fie ocupați cu lupte politice?
Să lupte cu lupte politice, dar nu mai reformează școala.
NU POT SĂ SPUN DACĂ INTRĂM SAU NU ÎN SCHENGEN
Sabina Iosub: Aș vrea să mergem și într-o altă zonă. De ani de zile ne tot chinuim, cred
că e corect ales cuvântul, ne tot chinuim să intrăm în spațiul Schengen. Teoretic, ni se spune că sunt îndeplinite criteriile tehnice.
Atunci unde e problema?
Mircea Malița: Au fost foarte
multe state care s-au opus. Și s-au opus pe
baza unor experiențe personale. Au
avut migrația românească,
dar din categoria care a făcut ca de pildă cerșetoria în țara lor să se
tripleze sau să se înzecească după ce au venit ăia din România. Deci au această
amintire a unor experiențe proaste cu
persoane care erau din paraziții sau bolnavii
societății românești. Și atunci nu mai
vor să audă.
Sabina Iosub: Și atunci nu
diplomația era cea care
trebuia să lămurească toate aceste probleme?
Mircea Malița: Ce să facă
diplomatul, să convingă că țiganii de pildă
din România nu trebuie să fie o problemă în relațiile noastre? Și ce să spună?
Sabina Iosub: Și atunci ce
facem? Punem mâinile în sân și așteptăm să le treacă celor care sunt supărați pe românii care au greșit pe la ei prin țară?
Mircea Malița: Păi nu, dar
diplomația poate să
rezolve o chestiune, ca un acord între state, ca de pildă să se dea în anumite
condițiuni permisiunea, să se ceară întâi o permisiune de ieșire sau intrare și care să
fie supusă unei comisii. Există lucruri pe care le poți face, dar sunt foarte limitative și într-o țară democratică e foarte greu să pui în joc controlul de
felul ăsta.
Sabina Iosub: Așadar, de fapt tot
la mâna celorlalți suntem și nu putem face nimic în problema Schengen?
Mircea Malița: Păi nu putem
să facem. Dacă o țară e complet
opusă își pune veto-ul și nu mai e Schengen-ul.
Sabina Iosub: Teoretic, da. Dar în practică nu putem să avem discuții cu țările
respective?
Mircea Malița: Păi
încercăm să avem și ele spun că,
vedeți la noi
Parlamentul are o părere și nu acceptă
discuția diplomatică
atâta timp cât există o hotărâre acolo într-o legiferare recentă. Și acolo se face politică.
Sabina Iosub: Păi și atunci noi
mai intrăm vreodată în Schengen?
Mircea Malița: Nu știu. Nu pot să spun dacă intrăm sau nu intrăm. Noi
credem că este o problemă între diplomați sau între guverne. Nu este. Este o chestiune foarte
importantă de cine vine. Pentru că oponenții au experiențe care i-au costat.
Sabina Iosub: Sunt foarte multe momente în care diplomația a jucat un rol foarte important. Când a fost criza
rachetelor în Cuba erați la ONU. După
ce România a surprins atunci prin votul dvs ați transmis un mesaj administrației de la Washington privind dezvoltarea relației româno-americane. E începutul atunci al
Parteneriatului pentru Pace de peste aproape 40 de ani?
Mircea Malița: Înțelegerile cu America au început pe timpul lui
Gheorghiu Dej. În 1962 a fost o discuție
pe care am fost trimis să o am cu reprezentantul României la Washington. Noi
atunci am cerut un singur lucru: scoateți-ne din
coș. Ei spuneau așa: în
privința României, se încadrează în legea cutare privind țările răsăritene. Deci noi eram tot timpul tratați precum grămada. Noi am spus atunci că nu mai vrem să
fim judecați la grămadă, că
nu mai gândim cu grămada, gândim cu capul nostru, treaba noastră. Scoateți-ne de acolo, nu am cerut mare lucru decât să ia
considerentele țară după țară, nu alianță după
alianță. Asta a fost chestiunea care a fost primită cu un mare
interes, păcat că după aceea a fost asasinat Kennedy și nu a putut să se aplice. După aia a venit o hotărâre în care America a
semnat un acord economic cu România, separat de toate celelalte. Deci a
acceptat ideea noastră de atunci pentru care am stat zile întregi în discuție cu americanii. Orice țară își croiește poziția care îi
convine, dar dacă vrea.
NU CRED CĂ IDEEA RĂZBOIULUI ESTE FOARTE ACTUALĂ
Sabina Iosub: Aruncăm o privire asupra globului. Vedem conflicte
ce mocnesc, vedem conflicte deschise, avem a ne teme de un al treilea război
mondial?
Mircea Malița: Nu, nu cred că
ideea războiului este foarte actuală. Din contră, cred că există chiar un
recul, o schimbare de atitudine. Știți de ce? Pentru că războaiele sunt foarte costisitoare. Și atunci statele sunt mai sărace ca în trecut și e greu să facă război, te costă foarte multe. Și atunci chestiunea a fost, cu ce se poate înlocui? Să
fie pașnic. Dar cum să fie pașnic? E o
întrebare foarte interesantă la care se răspunde la ora asta încă într-un mod
perfid. Și anume, ideea
este că trebuie să o convingi pe cealaltă țară. Dar această convingere merge și prin
alte acțiuni subterane,
mai puțin vizibile și chiar care sunt
reprezentate în literatură prin săgeți. O
săgeată este: caută și asigură-te la
oamenii politici, la minoritatea politică. A doua săgeată: convinge lumea prin
presă și prin astea ca să fie o atitudine publică. Două săgeți. Cu două săgeți bine
trase faci o țară să facă cam
ce vrei tu. Asta este. De fapt, asta e o chestie veche socială – când doi
oameni se întâlnesc, cine face ce vrea celălalt. Asta e o chestiune de măsură a
relației umane pe care sociologii au o dispută și una este violența și alta este această convingere prin demonstrație. Deci, vedeți dvs,
când sunt două state, fiecare se uită dacă face ce vrea celălalt. Cuvântul
cheie și idealul istoric și politic
este independența – să fie
independent. După aia poți să faci ce
vrei. Când nu ești independent,
nu mai ai libertatea de decizie, o fac aliații, ori o organizație internațională care pășește pe capul statelor așa cum ar face pe stradă.
ROMÂNIA, PESTE 10 ANI
Sabina Iosub: Unde vedeți România peste
10 ani?
Mircea Malița: România
peste 10 ani... E foarte greu de spus... Dacă ar scăpa de unele mituri
contemporane, deja ar fi un pas mare.
Sabina Iosub: Ce mituri?
Mircea Malița: Mitul ăsta
este. Ești aliatul
meu, gândește pentru
mine. Ești Uniunea mea
care mă controlează și din care fac
parte și care gândește pentru mine. Toate miturile sunt alea în care ai
tăiat din independență și ai devenit independent și după aia nu mai ai treabă.
SCRISUL E CAM SINGURA ACTIVITATE CARE MI-A MAI RĂMAS
Sabina Iosub: În final o să vă rog să îmi spuneți ceva despre dvs. Cum sunteți acum? Ce faceți? La ce mai
gândiți? Dacă mai scrieți...
Mircea Malița: Scrisul este
cam singura activitate care mi-a mai rămas. Ies foarte puțin, foarte rar din cuibul meu, chilia mea, cum o numesc, unde scriu lucruri
care apar. Acum am o carte mare care a fost foarte bine primită –
Secolul meu scurt – secolul e scurt, dar cartea are 800 de pagini. Am trecut
acum la formula mai franțuzească, a cărților mici de 150-200 pagini. Din astea am deja vreo 4
sau 5 publicate. Sunt foarte ușor de făcut și îmi plac. Sunt elegante și e un fel de colecție de eseuri, ori pe o temă dată ori pe o temă mai
vastă. Am o plăcere să le scriu. Am făcut un articol în care am atacat-o pe
doamna Merkel din răsputeri, spunând ce erori a făcut și în ce încurcături a băgat Germania. Sunt liber să o
fac. Nu o să fie problemă internațională
din faptul că eu spun că ea a pășit
strâmb.
Sabina Iosub: Prieteni mai aveți?
Mircea Malița: Da, cred că
da. Cred că au rămas... Din păcate mulți s-au
dus. Îi caut și mi se spune că
nu mai sunt între timp.
Sabina Iosub: Vă simțiți singur?
Mircea Malița: În lumea asta?
Nu pot, pentru că este și tineretul. Am
două fete care au fiecare câte un copil sau doi. Familia e destul de mare și, deși sunt în
străinătate cele două fete, vin aproape tot timpul aici, până și în week-end-uri sosesc. Nici nu concep ca locul lor de
bază să nu fie aici, dar acolo au o obligație profesională într-o chestiune care le-a plăcut. Amândouă sunt în materie
de cercetări științifice, legate de matematici.
Sabina Iosub: Îmi spuneți un secret? O
dorință pe care o aveți
dumneavoastră, poate neîmpărtășită?
Mircea Malița: Vai de mine,
ce listă poate să iasă de aici. (râde cu poftă) Eu cred că până și iluziile sunt bune dacă sunt limitate sau controlate.
Scrisul este absolut răsplătitor pentru mine și îl fac zilnic.
Sabina Iosub: Un mesaj pentru cititorii Jurnalului Național?
Mircea Malița: Aveam un
prieten care s-a dus, un fizician mare, care avea o vorbă: Te iubesc! Așa că... Am sentimentele cele mai bune pentru oamenii care
muncesc, care gândesc, care se preocupă de o problemă oarecare și cred că majoritatea românilor fac asta. În mod cinstit și corect au o vocație pe care o respectă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!