În atenția: Excelenței Sale
Mr. Martin Schulz, Președintele Parlamentului European
Domnule Președinte,
Vă scriu pentru a-mi manifesta îngrijorarea față de
pasivitatea instituțiilor Uniunii Europene în privința unor grave derapaje de
la principiile statului de drept în România. Constat că liderii europeni
practică o pasivitate selectivă atunci când decid și intervin să sancționeze
comportamentele antidemocratice și, în consecință, antieuropene ale unui stat
membru.
Așa cum putem deduce modul în care este condiționat un elev
de către profesor din sistemul de pedepse și de recompense care îi dezvoltă sau
îi inhibă învățăcelului anumite abilități și talente naturale, putem deduce și
modul în care este condiționat un stat în cadrul unei construcții politice suprastatale
din modul în care liderii acestei construcții frânează sau încurajează o
evoluție într-o direcție anume.
În cazul evaluării României, Uniunea Europeană pedalează
excesiv pe notele date justiției și separării puterilor în stat, în detrimentul
altor valori fundamentale ale democrației și ale statului de drept: protecția
dreptului la proprietate, a drepturilor fundamentale ale cetățenilor și
garantarea dreptului de a avea o economie funcțională, definit în criteriile
Copenhaga și prin ”capacitatea de a face faţă presiunii concurenţiale şi
forţelor pieţei din cadrul UE”.
Această capacitate a fost slăbită: anterior, dar și ulterior
aderării la UE. Economia României a
fost subminată sistematic prin rele practici în privatizare, din care menționez aici doar practica uzuală
de a șterge datoriile unor societăți de stat care au fost preluate de
investitori străini. În acest fel,
România a pierdut zeci de miliarde de euro, iar românii au pierdut sute de mii
de locuri de muncă, fără ca UE să se sesizeze pentru acordarea ilegală de
ajutoare de stat către entități private. Astfel, un stat diform, modelat în
sensul unei justiții extrem de puternice și de independente, dar cu o economie
firavă, incapabilă să își hrănească cetățenii, nu este un stat de drept, ci
este o distopie sinistră care creează premisele unui stat polițienesc.
Mă voi referi, în acest sens, la câteva situații punctuale
care au stârnit indignarea opiniei publice.
Ați declarat, în 2012, într-un discurs
susținut în Parlamentul României, în numele Uniunii Europene, că
”suntem o comunitate de valori care se aplică tuturor membrilor, nu doar
României, iar statul de drept trebuie respectat”.
Vă solicit să
acționați consecvent cu principiile dvs și cu propriile dvs declarații și să
luați o poziție oficială cu privire la derapajele de la mecanismele esențiale
ale statului de drept, acceptate tacit de instituțiile europene, pe care le voi
prezenta în continuare.
1.
Datoria Rompetrol
Pe 23 ianuarie, Guvernul Ponta a aprobat „Hotărârea de Guvern pentru aprobarea tranzacției
convenite prin Memorandumul de Înțelegere încheiat
între statul român
și The Rompetrol Group N.V. semnat la București la 15 februarie 2013” prin care compania deținută de statul kazah este iertată de
o datorie de aproape o jumătate de miliard de
dolari.
Această măsură nu este doar anticoncurențială, imorală și
anticonstituțională, așa cum s-a pronunțat, anul trecut Curtea Constitutionala
a Romaniei. Această măsură pune o presiune uriașă pe deficitul bugetar și va
crea probleme serioase României în respectarea criteriilor impuse de către
Comisia Europeană. O presiune care va fi transferată către cetățenii români, care vor fi
nevoiți să acopere, din taxe și impozite, suma pe care Guvernul României o face
cadou companiei kazahe.
Așa cum știți, domnule Președinte Martin Schulz, statul de
drept nu se poate înfăptui în
lipsa unei legislații accesibile, juste, nepărtinitoare și previzibile.
Orice act normativ trebuie sa fie așteptat și
înțeles de către
societate. Memorandumul prin care statul român șterge aproape o jumătate de
miliard de dolari din datoriile Rompetrol încalcă flagrant acest principiu
fundamental al statului de drept.
2.
Dosarul Bancorex
În anul 2012, într-un discurs
susținut în Parlamentul României ați declarat: ”De aceea vă
spun că lupta împotriva corupţiei nu a fost finalizată, dar nu sunteţi singuri,
Uniunea Europeană vă susţine”.
Vă reamintesc faptul că cel mai scandalos dosar de corupție
din istoria postdecembristă este neatins de Justiția română. Peste
6.000 de file secretizate zac în arhivele serviciilor de informații. Bancorex
este un caz-școală al al devalizării celei mai
importante bănci românești de comerț
exterior, cel puțin până la data „îngropării” ei.
În acest moment, există posibilitatea
executării fondurilor de investiții
care au gajat firmele care au luat credite de aproape 2 miliarde de dolari e la Bancorex. În fapt, un furt grosolan pentru că aceste firme nu
intenționau să returneze și nici nu au returnat
creditele. Chiar dacă prejudiciul produs a fost imens, banca statului nu a dat
niciodată faliment. În 1999, autorităţile române au scos de la buget 580
milioane de dolari pentru a acoperi pierderile şi au preluat portofoliul de
credite neperformante. Înainte de fuziunea prin absorbţie a Bancorex cu Banca
Comercială Română (BCR), statul a garantat aranjamente financiare până la 900
de milioane de dolari. De aceste
aranjamente a beneficiat Erste Bank, care a cumpărat BCR după ce
statul român a preluat toate pierderile Bancorex.
Vă rog să vă reafirmați susținerea în lupta anticorupție
pentru acest dosar, care pentru toți românii este cel mai puternic simbol al
corupției instituționalizate din istoria democrației România, după căderea
Blocului de Est. Vă invit să cereți deschis soluționarea
acestui dosar, ale cărui consecințe se simt și astăzi în sistemul bancar din
România, și să pledați pentru o soluționare transparentă în justiție, în
spiritul valorilor europene actuale, a celui mai flagrant caz de corupție din
perioada postdecembristă.
3.
Restituirea proprietăților confiscate
de la naziști
Vă supun atenţiei o altă situaţie, pe care o considerăm cel
puţin la fel de scandaloasă: restituirea proprietăţilor din Ardeal, moştenite
de la nazişti, către FDGR (Forumul democrat al germanilor din România). Această
organizaţie, care se bucură de o înaltă susţinere politică în Germania, a fost
recunoscută în 2007 de către Judecătoria Sibiu, la propria cerere, ca succesor
al GEG (Grupul etnic german), grupare înfiinţată pe teritoriul României de cel
de-al treilea Reich. Restituirea proprietăţilor naziste către FDGR, la
presiunea Germaniei şi în urma intervenţiei personale a Angelei Merkel, este o imposibilitate
juridică prin care se încalcă grav
Constituţia României, tratatele internaţionale şi principiile statului de drept.
Iată argumentele: GEG este o organizaţie nazistă înfiinţată
de Reich în 1940, imediat după Dictatul de la Viena. Scopurile declarate ale
acestui Grup Etnic German (celebra Coloana a V-a a lui Hitler) erau: propaganda
nazistă, sabotajele economice, acţiunile diversioniste în spatele frontului,
„intoxicarea” şi dezinformarea populaţiei majoritare din ţările respective. GEG
a fost desfiinţată în 1944, la fel ca toate celelalte organizaţii naziste,
potrivit prevederilor Convenţiei de Armistiţiu din 12 septembrie 1944.
Convenţia statua, la articolul 15, dizolvarea organizaţiilor pro-hitleriste de
pe teritoriul românesc. Prin tratatele internaţionale de după război, România
s-a obligat şi să confişte averile organizaţiilor naziste – aşadar şi
posesiunile patrimoniale ale Grupului Etnic German. Or, aceste averi sunt
revendicate şi câştigate în instanţă de către FDGR, în calitatea sa recunoscută
în instanţă, în 2007, de succesor al GEG. Acest demers încalcă grav Constituţia
României, care prevede că statul român se obligă să îndeplinească întocmai şi
cu bună-credinţă obligaţiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
Practic, la presiunea Germaniei, România este obligată să restituie licee,
şcoli, grădiniţe, clădiri ale filarmonicii, cămine de bătrâni şi biserici,
foste posesiuni ale unei organizaţii naziste, confiscate dealtfel prin
aplicarea tratatelor internaţionale, către FDGR. Statul român a ajuns să
plătească chirie către un succesor al
naziştilor.
4.
Dreptul fundamental de a alege și de a
fi ales în Parlamentul European
Cu intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, dreptul
de a alege și de a fi ales în Parlamentul European a dobândit statutul de drept
fundamental (articolul 39 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii
Europene).
Cu toate acestea, legislația electorală din România este una
dintre cele mai restrictive din Uniunea Europeană, și neagă atât dreptul
fundamental de a fi ales, cât și acela de a alege, statuate în Constituție. Concret, legislația română cere candidatului la europarlamentare să
prezinte o listă cu 100.000 de semnături, la care se adauga datele personale
ale semnatarilor (seria și numărul cărții de identitate). Aceasta doar pentru
dreptul de a fi ”admis” pe listele alegerilor europarlamentare, adică pentru
dreptul de a fi ales. Asta în condițiile în care un candidat are nevoie de
circa 120.000 de voturi (luând în calcul actualul prag electoral) pentru a
ajunge în Parlamentul European.
Cele mai multe state membre nu impun astfel de limitări
(Suedia) sau dacă o fac, solicită câteva mii de semnături (Italia, Ungaria,
Spania etc). Condiționările impuse în România candidaturilor independente sunt,
practic, de natură pecuniară. În plus, votul este secret: deci divulgarea
datelor personale a 100.000 dintre cei 120.000 de alegători care ar vota un anumit candidat la europarlamentare încalcă un
principiu fundamental al sistemului democratic de vot: caracterul secret!
Cu stimă,
Dr. Radu Eugen Golban, Candidat Independent la alegerile
Europarlamentare din 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!