Jurnalistul Ion Cristoiu publică pe
blogul personal o scrisoare „de excepție” primită prin e-mail de la Răzvan
Temeșan, fiul lui Răzvan Temeșan, director al Bancorex la „ora prăbușirii”. Din
scrisoarea lui Răzvan Temeșan se înțelege că principalii beneficiari ale
prăbușirii Bancorex au fost cei care au preluat după 1989 firmele sub acoperire
ale Direcției de Informații Externe ale fostei Securități.
Domnule
Cristoiu,
Vă scriu
ca urmare a articolului dumneavoastră din data de 28.01.2017 (http://www.cristoiublog.ro/gindul-de-simbata-28-ianuarie-2017/). În articol
este citată afirmația domnului Petre Roman, prin care acesta
susține că „Ulterior Traian Băsescu mi-a confirmat că se află în
posesia datelor complete ale operațiunilor Bancorex de acordare de credite
către firme de stat și private, precum și persoane fizice.
Multe – câte și care ? – din credite nu mai
fuseseră rambursate. Peste aceste liste de clienți creditați de Bancorex
s-a așternut o tăcere pe care o consider inadmisibilă.”
Pentru
a oferi o imagine cât mai fidelă a premiselor care au condus la situația
relatată de dl Petre Roman, simt nevoia sa fac următoarele precizări,
sens în care vă înaintez inclusiv Procesul Verbal de
predare/primire încheiat de Bancorex și BCR la data de 20.09.1999,
document care se refera la alte “persoane” decât cele menționate pe listele
AVAS.
La
data de 14.03.1997, la Bancorex a fost orchestrat și pus în aplicare
un veritabil PUCI prin care a fost preluată nelegal conducerea
operativă a Bancorex, de către persoane identificate mai jos, cu
coordonarea și sprijinul unor persoane pe care nu mă hazardez să le
numesc la acest moment, dar care urmează a fi stabilite de organele de
urmărire penală. În susținerea acestui puci, au fost angrenați, în
diferite grade ale participație și reprezentanți ai organelor de urmărire
penală ale PICCJ și ale organelor de cercetare penală ale
Poliției Române.
Pentru
a putea cuantifica în mod pertinent caracterul masiv al intereselor
obscure ce priveau activitatea și operațiunile Bancorex de la acele
momente, trebuie făcut un exercițiu de memorie, în sensul înțelegerii cât
mai profunde a ce anume însemna atunci Bancorex în economia României,
activitatea sa înglobând, de la operațiunile de finanțare a
agriculturii și economiei, importurile statului cu materii prime esențiale
populației, și până la activitatea specifică operațiunilor de
transfer ale instituțiilor de securitate națională. În acest context
trebuie privită teoria creditelor nerambursate.
Revenind,
la data de 12.03.1997, Răzvan Temeșan (tatăl meu, Președinte și
Director General al Bancorex) decide desfacerea contractului individual de
muncă al lui Florin Ionescu, în urma propunerii Comitetului de
Direcție, ca urmare a faptului că Florin Ionescu, Vicepreședinte al
Bancorex, nu s-a prezentat la post la Viena și nici nu a asigurat
delegarea conducerii agenției.
De
asemenea, Bancorex primise de la Interpol o solicitare de informații despre dl
Marius Opran, ca urmare a suspiciunilor privind operațiuni financiare
repetitive, solicitare transmisă mai departe de Bancorex către IGPR.
În
aceeași perioadă, Răzvan Temeșan, în calitate de Președinte al
Bancorex, într-o ședință de lucru cu Ministerul de Finanțe la
care a participat, printre alții, și Nicolae Dănilă (atunci
reprezentant al Băncii MHT) a învederat reprezentanților Ministerului de
Finanțe intenția Bancorex de a executa biletele la ordin aflate în
garanție la Bancorex, în care Compania Română de Petrol avea
calitatea de “tras”. Compania Română de Petrol deținea la acea
dată rafinăriile din România, printre care și Petromidia. Rezultatul
acestei operațiuni bancare reprezenta de fapt trecerea activelor CRP (printre
care și Petromidia) în patrimoniul Bancorex, urmare a neplății
datoriilor CRP. Consecința directă era faptul că grupurile de interese/
infracționale formate în jurul privatizărilor rafinăriilor românești ar fi
rămas fără obiect.
În ședința
de lucru cu Ministerul de Finanțe, reprezentanții Ministerului au lăsat
să se întrevadă posibilitatea ca Ministerul de Finanțe
să nu plătească datoria către Bancorex a CRP, totodată încercând să
înlocuiască Bancorex ca finanțator al importurilor de energie și
solicitând MHT să preia finanțarea. MHT (prin Nicolae Dănilă) a refuzat
achiesarea la intenția prejudicioasă a reprezentanților Ministerului de
Finanțe.
La
data de 14.03.1997, în jurul orei 18.00 (după închiderea programului) s-a
constatat de către personalul băncii ca s-a intrat prin efracție în sediul
central al Bancorex, fiind sesizat cu acest fapt IGPR. Polițiștii din cadrul
IGPR i-au găsit pe intruși la etajul 1 al clădirii Bancorex și i-au
identificat ca fiind: Marius Opran (nota bene, Lt. Col. Armata Română); Grigore
Maimuț – fost salariat Bancorex, director adjunct al sucursalei Lipscani
până în anul 1995; Florin Ionescu – fost vicepreședinte al Bancorex,
până la data de 12.03.1997; Tudorel Dumitrașcu – reprezentant FPS în
AGA Bancorex; Gheorghe Ionescu – reprezentant FPS în AGA Bancorex (nota
bene, “fost” coleg, scump si drag, al dlui Traian Băsescu, devenit
cuscru după ce Traian Băsescu a devenit Președinte); și Octavian
Niculescu – reprezentant SIF Oltenia.
Aproape
concomitent, s-au prezentat la sediul Bancorex și procurori și
polițiști din cadrul PICCJ, care au descins în baza autorizației nr.
137/p/1997/A și au efectuat percheziții la Bancorex, imobilizând conducerea
Bancorex și permițând astfel persoanelor intrate prin efracție
să aibă acces la documente, ștampile etc, astfel încât
să poată ține AGA nelegală. Trebuie avut în vedere că Adunarea
Generală a Acționarilor Bancorex fusese convocată în mod legal pentru data
de 11.04.1997, fiind vădit caracterul obscur al întrunirii persoanelor mai
sus arătate.
În
aceste condiții, ulterior semnării documentului preconstituit, reprezentând
hotărârile AGA nelegale (conform Deciziei Curții Supreme de Justiție nr.
51/2002) de destituire a conducerii Bancorex, aceleași persoane au avut acces
la încăperile, documentele și fișetele arhivei Bancorex, tatăl meu
fiind imobilizat în activitatea de percheziționare a biroului
său și apoi escortat afara din clădirea Bancorex.
Vă rog
totodată să aveți în vedere că parcursul mai sus arătat nu
a venit ca o revelație post-factum pentru tatăl meu, Răzvan Temeșan
trimițând încă din 1995-1996 adrese către Serviciul Român de
Informații, Parchetul General, precum și tuturor instituțiilor executive
ale statului, prin care arăta că se prefigurează un atac la
activitatea Bancorex și o preluare la fier vechi a economiei
românești, solicitând să fie luate toate măsurile legale de protecție a
intereselor statului. Nu s-a luat în urma lor nicio măsură de
protejare a activelor României, dimpotrivă foști lucrători ai SRI vor fi
regăsiți peste timp în asocieri societare cu persoanele vizate.
Astfel
cum în mod corect și dl. Petre Roman observă „în piețele
financiare Bancorex fusese foarte apreciată ca bancă serioasă
înainte și după Revoluție până la momentul 1995-1996 când se
produce disfuncția ce a condus în final la prăbușire”. Pot
să vă transmit volume cu privire la evaluările și ratingul
Bancorex, precum și cu privire la profesionalismul și competența conducerii
băncii, raportate la standardele pieței financiare și bancare externe, dar
nu acesta este scopul comunicării mele și aceste aspecte nici nu au
contat, istoric vorbind, în derularea evenimentelor.
Concret,
de la momentul în care conducerea Bancorex a inițiat discuții cu privire
la executarea garanțiilor marilor debitori și cu privire la
perspectivele de listare a Bancorex pe bursele externe (sens în
care se prefigurau evaluări și analize detaliate de patrimoniu), a fost
demarat un proces public, masiv, concertat de debilitare a conducerii și a
activității Bancorex. Tatăl meu a fost linșat mediatic, i s-a „dat
ocazia” să își dovedească nevinovăția în aproape 30 de dosare
penale, iar instanțele civile au stabilit că, cel puțin până în iunie
2007, Răzvan Temeșan a deținut funcția de
Președinte – Director General al BCR S.A.!
Revenind
la corespondența publicată, dintre dumneavoastră și dl. Petre Roman,
voi încerca să detaliez motivele pentru care consider
că documentele pe care dl. Petre Roman le plasa în posesia dlui.
Traian Băsescu nu privesc creditele transferate la AVAS. Este pueril a crede
că acestea ar fi putut constitui miza Bancorex, ori că acestea au
dărâmat masivul financiar Bancorex, cu un rating de BBB+,
neegalat încă pe piața românească.
Rețin însă că dl.
Traian Băsescu făcea afirmații în cadrul parlamentului cu privire la o
serie de documente (o parte din cele sustrase de la Bancorex
după 14.03.1997 în condițiile descrise) pe care dânsul le intitulează
“dosarul Bancorex”. Coroborez acest aspect cu faptul că BCR reclama mari
carențe documentare în protocolul de preluare (pag. 3,4,5) din octombrie
1999. Mai adaug la acestea faptul că, în luna octombrie 1999, cursul
leu/USD se situa la aprox. 16.800, astfel că totalul carențelor
evidențiate de BCR se situa la aprox. 800 milioane dolari. Atenție, în
octombrie 1999!
Astfel, șantajul
mediatic inițiat de beneficiarii reali ai puciului de la Bancorex din
14.03.1997 a fost orientat, începând cu anul 1998, în scopul
subordonării morale și execuționale a beneficiarilor reali
ai ‘fraudării’ Bancorex.
Voi
detalia cele două categorii de documente sustrase de la Bancorex
după puciul din 14.03.1997, la care dl. Băsescu
a început să facă referire începând cu anul 1998.
Documentele
indicate de BCR la preluarea patrimoniului Bancorex, astfel cum reiese din
procesul verbal înaintat dvs.
Consider
că documentele reliefate de BCR în procesul verbal încheiat la
preluarea patrimoniului Bancorex au fost în posesia dlui. Traian Băsescu
atunci când a fost negociatorul României cu Banca Mondială în programul PSAL.
Acestea nu au mai revenit ulterior în posesia Bancorex, cuantificându-se,
după cum spuneam mai sus, la valoarea de aprox. 800 milioane
dolari în 1999.
Mai
mult, sustragerea documentelor din Bancorex a determinat crearea cu bună
știință a argumentelor false de către Traian Băsescu privitoare la
inventata „gaură Bancorex”, argumente ce au stat la baza
susținerii în fața Băncii Mondiale a unei teze false privind Bancorex,
preconstituind totodată scopul propus de Traian Băsescu – de a
obține o concluzie din partea Băncii Mondiale cu privire la lichidarea
Bancorex, aspect reușit la acea vreme.
Si
celelalte argumente false susținute de către Traian Băsescu la acea
epocă au condus la inducerea în spațiul public, dar și în
deciziile guvernamentale, a necesității preluării la datoria
publică a „găurii” Bancorex. Astfel, Bancorex în
loc să execute garanțiile debitorilor, a fost incapacitat din interior și
astfel a fost disimulată adevărata natură a preluării „găurii
Bancorex” la datoria publică, aceea de a plăti cu bani de la buget
debitele neîndestulate din cauza lipsurilor documentare.
Sintetic.
Despre rafinării.
Rafinăriile,
printre care și Petromidia, din cauza managementului defectuos,
nu întruneau condițiile de bonitate necesare finanțării pe piața bancară.
Astfel, Compania Română de Petrol asigura materiile prime rafinăriilor
prin împrumuturi de la Bancorex. Bancorex la acea epocă era singura
bancă din România care putea efectua finanțarea.
Mecanismul
financiar prin care se asigura finanțarea era următorul: spre exemplu,
Rafinăria Petromidia se adresa Bancorex în vederea finanțării importurilor
de materii prime. Bancorex asigura finanțarea, cerând în schimb garanții.
Garanțiile erau bilete la ordin ,,trase” pe CRP și avalizate de
Petromidia. La scadență, dacă nu era restituit împrumutul, Bancorex
fie executa biletele la ordin, fie reeșalona datoria, sau credita suplimentar
rafinăria prin primirea în garanție a unor noi bilete la ordin “trase” pe
CRP și avalizate de rafinărie.
La
data de 14.03.1997, totalul biletelor la ordin “trase” pe
CRP și avalizate de rafinării totalizau aproximativ 700 milioane USD, din
care Petromidia aprox. 100 milioane USD. Aceste bilete la ordin, puse în
executare, ar fi operat luarea în plată de către Bancorex a
acțiunilor pe care FPS le deținea la rafinării, inclusiv la Petromidia.
Astfel,
FPS era deținătorul, în numele statului, al acțiunilor la rafinării,
inclusiv Petromidia, dar în calitate de creditor, Bancorex ar fi urmat
să intre în posesia pachetelor majoritare de acțiuni (deținute de
FPS) în urma executării biletelor la ordin “trase” pe CRP.
Situația
descrisă anterior este documentată, documentabilă și constituie
situația premisă de la care începe orchestrarea puciului de la
Bancorex din 14.03.1997, în urma căruia s-au creat premisele relatate de
dl. Petre Roman, inclusiv modul în care Traian Băsescu a ajuns în
posesia documentelor de la Bancorex.
De
asemenea, atât datoria Petromidia la Bancorex, cât și Creanța Libia a Rompetrol
au parcurs o metodologie similară, observându-se același mod de lucru, aspect
care mă îndreptățește să consider că DIICOT, în cauza
denumită generic Rompetrol 2, deține numai o imagine trunchiată cu
privire la constituirea grupului infracțional organizat cercetat în acea
cauză (perioadă, membri etc.).
Pe
scurt, contractul dintre Rompetrol și Libia a fost, până în anul 1993,
gajat la Bancorex pentru creditele Rompetrol luate de la BRCE în perioada
1984-1988. Suma aproximativă pentru care Rompetrol avea contractul cu
Libia ca garanție era de aproximativ 100 milioane USD, principal plus
accesorii. În anul 1993, Ministerul de Finanțe cumpăra de la Bancorex
datoria Rompetrol ce avea garanție contractul Rompetrol cu Libia, eveniment ce
a născut obligații în sarcina unor lucrători ai Ministerului de
Finanțe. Astfel, după 1993, restituirea creditelor contractate de
Rompetrol în perioada 1984-1988, pentru
exploatarea „LIBIA’ trebuia efectuată către Ministerul de
Finanțe și nu către Bancorex.
După 1993,
Petromidia a luat credite de la Bancorex, care au fost garantate cu bilete la
ordin „trase” pe CRP, și avalizate de Bancorex, în cuantum
de aprox. 100 milioane USD (din totalul creanței pe CRP de aprox. 700 milioane
USD).
Astfel,
până la plata creditelor către Bancorex, FPS nu putea dispune nicio
privatizare a Petromidia, deoarece atât timp cât Petromidia nu își plătea
datoria către Bancorex, dar și totalul datoriei CRP, Bancorex putea
executa biletele la ordin în valoare de 700 mil USD, luând în
plată atât activele rafinăriilor din CRP, cât și acțiunile deținute
de FPS la rafinării.
Așadar, încasarea
creanței Libia în frauda bugetului de către orice grup infracțional a fost
condiționată de cel puțin 3 etape execuționale, dintre care 2 au fost
executate înainte de anul 1998, și anume:
- Acapararea
factorilor de comandă și decizie: chiar asigurată cooperarea la
nivelul ministerelor de resort, era necesară preluarea conducerii
operative a Bancorex și efectuarea operațiunilor necesare
privatizării Petromidia (răscumpărarea cu bani de la buget a creditelor
obținute de rafinării, inclusiv Petromidia, în schimbul biletelor la
ordin deținute de Bancorex -700 mil USD în toamna anului 1997);
- Operarea actelor
materiale esențiale: dobândirea documentelor esențiale și a datelor și
informațiilor relațiile contractuale Rompetrol-Libia și
Rompetrol-Repsol, incapacitarea Ministerului de Finanțe, asigurându-se
că funcționarii responsabili nu vor notifica tranzacția din 1993
dintre Ministerul de Finanțe și Bancorex către Libia, respectiv
Repsol. (N.B. Repsol a preluat derularea contractului dintre
Rompetrol și Libia după ce Rompetrol nu a mai avut capacitatea
să continue contractul.)
Aceste
două evenimente esențiale reușitei încasării
creanței „Libia” au fost efectuate anterior anului 1998, astfel că,
pentru reușita grupului infracțional descris de DIICOT în cauza
denumită generic „Rompetrol 2”, au fost concertate acțiuni
ilicite într-o sferă mai largă decât cea descrisă în
comunicările publice ale DIICOT și, în mod cert, anterior anului
1998.
Pe
acest fond, ar trebui analizată și conduita BCR, continuatoare a personalității
juridice a Bancorex, raportat la operațiunile desfășurate de grupul Rompetrol,
respectiv (i) încasarea de către Rompetrol și apoi transferul către
DP Holding a sumelor de la Repsol în baza creanței „Libia” și (ii)
posibile operațiuni cu puternic caracter de sprijinire a Rompetrol
Group în activitatea de spălare a banilor obținuți de la Repsol, în
contextul în care BCR urma să vândă domnului Patriciu participația
BCR la Anglo-Romanian Bank, participație pe care Patriciu urma să o
plătească cu banii încasați de la Repsol și transferați în
DP Holding.
Consider
că trebuie analizat, domnule Cristoiu, ce acte a îndeplinit BCR
pentru a „spăla” banii obținuți de beneficiarii reali, inclusiv
DP-Holding, în acea perioadă, cu atât mai mult cu
cât Răzvan Temeșan a deținut funcția de Președinte Director General
Bancorex până la 21.10.1999, și apoi, potrivit Deciziei civile
nr. 5898/17.11.2016 a Curții de Apel București, Răzvan Temeșan
a deținut funcția de Președinte Director General BCR S.A de la 21.10.1999
până la 28.06.2007 cel puțin.
Arhiva
operațională a BRCE anterior 25.12.1989, în special fișele conturilor
tranzitorii
Aceste
documente erau de o importanță maximă în identificarea societăților
legendate care au activat înainte de 1989 și care dețineau fonduri ce
se cuveneau bugetului de stat al României, dar care au fost păstrate de
ofițerii legendați în frauda bugetului de stat.
Pe
scurt, prin aceste documente se putea DOCUMENTA dacă anumite societăți
comerciale înregistrate în alte jurisdicții și deținute de
cetățeni români erau sau nu societăți care au efectuat operațiuni legendate,
astfel încât să se poată identifica societățile și
personalul legendat care și-a păstrat societățile și fondurile
cuvenite statului Român.
Lipsa
acestor documente produce efecte și în prezent, având în vedere
că numai prin ele s-ar fi tranșat definitiv dubiile de
natură penală. Un exemplu ar fi cel în care, în cadrul
audierii, judecătorul Camelia Bogdan îl întreabă pe dl. Dan
Voiculescu ceva de genul: ”cine este acum proprietarul Crescent?”. În
situația ipotetică în care Crescent ar fi fost o societate legendată a
Statului Roman, fondurile acelei societăți s-ar cuveni bugetului de stat,
participațiile Crescent în societăți din România s-ar cuveni statului
român, cu potențiale consecințe juridice. Dacă Crescent era de fapt o
societate legendată sau nu? poate fi o întrebare cu rădăcini în
trecutul nebulos al operațiunilor Securității;
Așadar,
documentele sustrase din Bancorex au fost de natură să creeze
avantaje materiale ilicite unui grup al beneficiarilor reali ai operațiunilor
descrise succint mai sus.
Vă propun
la acest moment încă un efort și vă rog să extrapolați
cazul rafinăriei Petromidia – ușor de indicat ca
exemplu, întrucât se află în cercetare de 10-15 ani!? – și modul de
operare al acestui grup și să îl vedeți aplicat, cu mici variațiuni, la
ansamblul procedurilor de privatizare a economiei românești și apoi,
pentru a închide cercul, să căutați actorii principali din aceleași
proceduri de privatizare și să îi pliați pe lista celor mai potente
societăți legendate… Ar fi revelator exercițiul, dar – regretabil – României
i-a fost refuzat acest demers.
Și
cred cu toată puterea că documentele lipsă de la
Bancorex sunt un factor în această ecuație istorică.
Așadar,
domnule Cristoiu, consider că, vorbind atât de puțin, domnul Petre Roman v-a
spus foarte multe. În măsura în care interesul
dumneavoastră̆ depășește tema ce a făcut obiectul corespondenței cu Dl.
Petre Roman, vă stau la dispoziție cu onestitate si bună-credință.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!