George Friedman
Presedintele STRATFOR
Am ajuns la Bucureşti cu o zi înaintea lui Joe Biden,
vicepreşedintele american. Chuck
Hagel, secretarul american pentru Apărare, va veni aici peste câteva
săptămâni. Îngrijorarea este palpabilă în România, şi nu doar în ceea ce-i
priveşte pe ruşi. Îngrijorările sunt legate de NATO, de Uniunea Europeană, de
Statele Unite şi de decizia lor de a sprijini România dacă aceasta se va opune
Rusiei. Cealaltă parte a ecuaţiei este, bineînţeles, dacă România va face
lucrurile pe care trebuie să le facă pentru ca spijinul extern să fie eficient.
Joe Biden a lăsat România cu sentimentul că Statele Unite sunt în joc. Dar
aceasta nu este o regiune care acordă uşor încredere. Primul pas a fost uşor.
Ceea ce urmează este greu.
Dacă acest mic Război Rece devine semnificativ, atunci
două ţări esteuropene vor conta cel mai mult: Polonia şi România. Polonia stă
între Germania şi Rusia în vastele câmpii nordeuropene. Are o populaţie de
aproximativ 38 de milioane de persoane. România, la sud, stă în spatele Râului
Prut, este brăzdată de Munţii Carpaţi şi are o populaţie de aproximativ 20 de
milioane. Dintre cele 82 de milioane de persoane care locuiesc la frontiera
estică (Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria), aproximativ 58 de
milioane trăiesc în Polonia şi România. Vizita lui Biden în România şi vizita
planificată de Barack Obama, preşedintele SUA, în Polonia arată cum vede
Washingtonul regiunea şi, cel puţin pentru moment, lumea. Cum se vor derula
toate acestea depinde, bineînţeles, de ruşi şi de felul în care va evolua criza
din Ucraina.
Toate statele satelit sovietice au rămas avariate după
colapsul vechii ordini, în 1989. Puţine au fost însă atât de avariate precum România. Din
multe puncte de vedere, avariile au fost autoprovocate. Personajul negativ a
fost un român, Nicolae Ceauşescu. Ceauşescu a adoptat o poziţie antisovietică,
alegând să rămână în Pactul de la Varşovia, dar arătând o ostilitate unică faţă
de Uniunea Sovietică. Îmi amintesc cum americanii erau entuziaşti faţă de
România lui Ceauşescu pentru că, fiind antisovietic, se presupunea că el este
prin definiţie şi pro-american. Spre uimirea Americii, nu era. Nu era nici
măcar pro-român, având în vedere că a elaborat o schemă prin care să achite
toată datoria externă a ţării prin distrugerea unei întregi generaţii de
români, trimiţând cea mai mare parte a producţiei industriale şi agricole a
ţării la export, primind în schimb valută-forte. Mai mult, a creat un sistem
securist de coşmar, care era şi corupt, şi plin de vicii. Lumea întreagă abia
dacă a observat. Atunci când a venit sfârşitul, el a venit şi pentru Ceauşescu
şi soţia sa, singurii lideri est-europeni executaţi în timpul luptelor intense
dintre facţiuni.
Având în vedere toate acestea, România s-a descurcat
remarcabil. Rata şomajului este de numai 7%, extrem de scăzută după mediile
europene. Rata anuală de creştere economică este de peste 3%, una foarte
ridicată. Atunci când vorbeşti cu românii, este greu să vezi ce simt cu
adevărat. Par oameni politicoşi şi prietenoşi, cu o doză de neîncredere şi un
apetit pentru conspiraţie, însă nu mai ridicat decât este normal în regiune.
Ceea ce este remarcabil la români este că sunt neremarcabili. Au ieşit dintr-un
coşmar adus de unul de-ai lor şi şi-au regăsit echilibrul.
Lăsându-l la o parte pe Ceauşescu, coşmarul a izbucnit de
la sovietici, care au fost atraşi de nemţi. Asta a cauzat o trăsătură naţională
persistentă: atunci când acţionează ruşii, asta loveşte adânc în inimile
românilor. Atunci când acţionează ruşii şi germanii sunt implicaţi în această
acţiune, cel mai crunt coşmar al românilor devine realitate. Reacţia lor nu se
manifestă aşa cum se întâmplă la polonezi, care sunt mereu în favoarea
confruntărilor decisive. În schimb, scenariul de coşmar stârneşte un răspuns
mult mai precaut şi mai sinuos, care înseamnă căutarea unei soluţii atât pentru
a rezista, cât şi pentru a se adapta, dacă de asta este nevoie. Mai mult decât
orice, asta implică o căutare de aliaţi, preferabil unii care se află suficient
de departe pentru a nu-i ocupa şi suficient de puternici pentru a oferi sprijin
semnificativ. Evident, americanii sunt croiţi pentru acest rol, cu condiţia să
nu-şi depăşească atribuţiile şi să genereze temeri de dominaţie.
Factorul ucrainean
Evenimentele din Ucraina au declanşat, evident, acest
mecanism. Remarcabil, SUA, care au rămas spectatori uneori, s-au implicat rapid
şi semnificativ de data aceasta. Nu există niciun dubiu în România cu privire
la importanţa Ucrainei pentru Rusia, nici vreo părere că Rusia va renunţa la
ea. Părerea mea este că Rusia nu va renunţa,
dar va lăsa lucruril să se calmeze puţin. Pariul rus este că, indiferent de
rezultatul alegerilor din Ucraina, ucrainenii nu vor putea să formeze un guvern
coerent. Dacă este adevărat, atunci ruşii pot diviza ucrainenii de-a lungul
timpului, revenind la status-quo-ul anterior. Astfel, Rusia va aştepta. Timpul,
dacă este aşa, este de partea ruşilor,
Ruşii nu vor să fie deosebit de agresivi şi din alt motiv:
în primul rând, Germania. Germanii nu vor să depăşească retorica ocazională
atunci când vine vorba despre a confrunta Rusiei. Vor să facă afaceri cu Rusia.
Am auzit de mai multe ori că germanii au ales deja să se poziţioneze alături de
Rusia din motive comerciale. Părerea mea este că politicile Germaniei se
îndreaptă în această direcţie, dar afacerea nu este deja încheiată. În acelaşi
mod, preşedintele rus Vladimir Putin s-a grăbit să meargă în China pentru a
câştiga măcar aparenţa unei alternative strategice. Aşa că şi Putin vrea o
relaţie strânsă cu Germania, cât de strânsă poate obţine. Nu va fi excesiv sau
deosebit de agrresiv până când nu va trebui sau nu va fi forţat să o facă.
Germanii nu pot să dea impresia că-şi abandonează pur şi simplu aliaţii
europeni, iar Putin nu-i poate pune în această poziţie.
Ruşii vor să calmeze situaţia în Ucraina şi din alte
motive. Crizele îi determină pe americani să acţioneze rapid şi, frecvent,
eficient. Crizele care se sting îi determină pe americani să se oprească şi să
analizeze eventualele scenarii în care poate evolua un eveniment. Aşa cum a
indicat vizita lui Biden în România, Washingtonul se mişcă rapid în modulul de
criză. Ruşii pot controla ritmul americanilor atunci când liniştesc lucrurile
în Ucraina - sau cel puţin aşa cred. Iar asta este exact ceea ce-i îngrijorează
pe români. Consideră că ei înşişi au o problemă pe termen lung cu Rusia. Pe
moment, fac un pariu uriaş că americanii îşi vor respecta angajamentele şi
interesele chiar şi dacă ruşii temperează criza imediată.
Corect sau nu, românii văd Administraţia Obama drept
insuficient angajată şi nepăsătoare la pericolele aduse de ruşi. Ei văd
totodată Administraţia drept extrem de critică la adresa culturii pentru
corupţie din România - românii recunosc că există o problemă cu asta - dar
extrem de interesată de coordonarea politică şi militară. Ei înţeleg Statele
Unite, iar asta îi îngrijorează. Vor fi curtaţi asiduu de vicepreşedintele
american doar pentru a fi criticaţi aspru de Departamentul de Stat, dar se
aşteaptă de la ei să se expună represalliilor Rusiei. Am încercat să explic
complexităţile de a fi american. Înţelegerea românilor a fost însă restrânsă.
Ei cred că au auzit un angajament reaal din partea americanilor, dar pur şi
simplu nu ştiu cât de sincer este acest angajament.
SUA au un tipar de angajament în Europa. Ele amână o
intervenţie până în ultimul moment, construiesc structuri de alianţă, sprijină
aliaţii cu ajutor economic şi militar, apoi aşteaptă până în fazele finale ale
jocului pentru a interveni, sperând mereu că nu vor fi nevoite să facă asta.
Vizitele lui Biden şi Hagel fac parte din procesul de creare a unui bloc
regional care să limiteze Rusia şi să stabilească un cadru pentru ajutor
militar. Intervenţia vine mai târziu - dacă vine.
Românii se simt mult mai confortabil cu asta decât
polonezii, care au cerut 10.000 de trupe NATO pe teritoriul lor. Românii nu au
astfel de aşteptări. Sunt, de asemenea, pregătiţi să-şi majoreze bugetul pentru
Apărare la 2% din PIB, ceea ce este semnificativ pentru Europa zilele astea.
Însă se aşteaptă ca SUA să ajute la finanţarea achiziţionării de armament de
care au nevoie. A aştepta credite atunci când te confrunţi cu ruşii este, în
schimb, cu nimic mai raţional decât a expune o ţară la criticile
Departamentului de Stat în timp ce Departamentul pentru Apărare îndeamnă la
asumarea de riscuri. Românii simt în final că intenţiile SUA nu sunt
clare.
Obiectivele SUA
Americannii intenţionează în acest punct să menţină o
Ucraină independentă, pro-vestică. Asta ar putea să fie pur şi simplu
imposibil. Dar problema este că, atunci când au acest obiectiv şi încearcă să-l
atingă până într-un anumit punct, SUA au convins Moscova că intenţionează să
divizeze Federaţia Rusă prin împiedicarea ei de a-şi menţine o sferă esenţială
de influenţă. Ruşii au tras acum concluzia că, indiferent ce se întâmplă în
Ucraina, acest proces nu se va încheia.
Indiferent ce au gândit iniţial americanii, ei realizează
că ameninţarea rusă asupra Ucrainei este permanentă, iar orice se va întâmpla
în Ucraina se va extinde în ţări precum România. Iar România contează în mod
special pentru ruşi din două motive. Primul este că are deschidere la Marea
Neagră, iar Marea Neagră oferă accesul sudic al Rusiei către întreaga lume. De
aceea, ruşii au fost nevoiţi să păstreze Sevastopolul şi de aceea Odessa contează atât de
tare. Ruşii sunt conştienţi că au nevoie de acces la Bosforul controlat de
turci. Cu toate acestea, avioanele americane din România şi navele româneşti
din Marea Neagră ar putea complica substanţial vieţile ruşilor, inclusiv
puterea lor în Caucaz, din moment ce şi Georgia are deschidere la Marea Neagră.
Ar trebui notat că o consolidare a puterii maritime se află pe agenda
româno-americană, iar ambele ţări înţeleg provocările pe care aceasta le-ar
crea pentru Rusia.
A doua provocare este că România este potenţial capabilă
să producă cantităţi însemnate de hidrocarburi, inclusiv petrol. Singura carte
a ruşilor în acest joc este vânzarea de produse energetice către Europa. Dacă le sistează, presiunea este enormă şi acea presiune
economică poate fi convertită în putere politică. Atitudinea Germaniei este influenţată de mai mulţi
factori, dar dependenţa energetică este cu siguranţă unul dintre cele
principale.
Nu există nicio alternativă energetică simplă în locul
Rusiei, dar una ar putea fi elaborată din mai multe surse, dacă nu pentru a
înlocui energia din Rusia atunci măcar pentru a diminua puterea acesteia.
România are energie şi alte resurse pentru a contribui la asta, iar declaraţia
publică emisă de SUA şi România include un angajament din partea României de a
se concentra pe producţia de energie ca element critic al parteneriatului. Asta
nu este atât de simplu pe cât sună. România este cunoscută peste hotare pentru
procesul complex şi nesigur de acordare a permiselor.
Acesta este un alt punct în care noua strategie a
României se intersectează cu interesele Rusiei. Românii consideră că ruşii îşi
extind influenţa în regiune, dar în mod special în România. O fac prin
mijloacele tradiţionale de a-şi folosi serviciile de informaţii pentru a
încerca să manipuleze procesul politic din România. La fel de important, pot
încerca să folosească relaţiile comerciale pentru a ţese reţele de influenţă
care sunt menite să transforme rezistenţa României în faţa Rusiei în una
costisitoare. Ruşii sunt în mod special înclinaţi să se folosească de Gazprom,
subsidiarele acesteia şi alte companii energetice ruse pentru a cumpăra şi a
investi în România şi în companii din regiune. Afacerile nu sunt niciodată
neatractive pentru ambele părţi în termeni comerciali, dar ele îi ajută
totodată pe ruşi să ajungă într-o poziţie din care să influenţeze politica
energetică şi dinamica politică. Asta este ceea ce eu numesc imperialism
comercial: folosirea afacerilor, în special a celor din domeniul energiei,
pentru a crea puncte de barieră în sistemul politic (al altei ţări - n.r.)
atunci când interesele Rusiei sunt ameninţate. Aceastră strategie nu este
aplicată doar în România. Ruşii folosesc această unealtă pentru a influenţa
comportamentul altor ţări. Deşi cu siguranţă mult mai puţin neplăcută decât
ocupaţia sovietică, această strategie ridică o provocare pentru influenţa
SUA.
Toate acestea au şi o altă dimensiune şi anume Moldova .
Moldova este din punct de vedere etnic românească, dar a fost dominată de
Uniunea Sovietică şi, înainte de asta, de Imperiul Rus. Este un loc care
supravieţuieşte datorită inteligenţei sale şi prin acomodarea influenţei ruse. Este un loc important în sensul că, dacă ar fi ocupată
de ruşi, Moscova ar avea acces la Prut, iar apoi doar o câmpie ar mai separa-o
de Bucureşti. Dacă Moldova s-ar uni cu România, atunci NATO ar ajunge pe Râul
Nistru, adică la 150 de kilometri de Odessa.
Dar astfel de calcule contează doar în vreme de
război, iar ruşii sunt slabi în timp de pace. Singurul lor avantaj este
exportul de energie, iar acest avantaj depinde de preţul mondial al petrolului,
de unde le vine adevăratul profit. Ei nu controlează acest preţ şi, pe viitor,
este posibil ca SUA, devenite dintr-o dată un producător masiv de petrol, să
împingă preţul în jos. Dacă se
întâmplă asta, ruşii rămân cu foarte puţine.
Dar asta se va întâmpla doar peste câţiva ani, dacă se va
întâmpla. Iar întreaga putere a SUA nu va putea fi mobilizată în ajutorul
României, dacă va deveni disponibilă. Iar angajamentul României de a produce
energie nu se va manifesta decât peste câţiva ani. Aşa că aici, în sud-estul
Europei, ruşii au o fereastră de oportunitate pentru a crea un cadru care să
reziste în iarna care vine.
Ruşii nu pot trăi fără Ucraina. Nu pot lua România. Cu
sau fără americani, ruşii nu sunt suficient de puternici pentru asta. Ceea ce
pot face este să manipuleze, să corupă, să creeze confuzie şi să devieze. Au
nevoie să submineze antanta României cu SUA şi sunt iscusiţi la manevrele
politice necesare pentru a duce asta la bun sfârşit. Pentru mulţi români, Rusia
este aproape şi este puternică, America
- departe şi indecisă. Asta mi s-a subliniat la o întâlnire. Am răspuns: „În
secolul XX, SUA au câştigat trei războaie în Europa. Câte au câştigat românii?”
Aspectul cel mai remarcabil la România şi chiar la Europa
ca întreg este că, deşi realitatea istorică arată că SUA câştigă războaiele
europene, există o viziune că SUA sunt naive, neconcentrate şi arogante. Asta
depăşeşte nivelul Administraţiei Obama şi se aplică oricărei administraţii pe
care mi-o amintesc. Şi, cu toate acestea, SUA sunt cele care decid soarta Europei
în mod constant.
Românii ştiu asta, dar încă simt că ruşii sunt mai
inteligenţi şi mai capabili decât SUA. Cred că motivul este că ruşii se mişcă cu o
subtilitate şi complexitate enorme. Fac asta pentru a-şi compensa slăbiciunea. SUA operează
mai simplu. Îşi pot
permite să o facă, joacă de pe o poziţie de forţă. Pentru moment, românii
acceptă asta, dar acceptarea lor este fragilă. Depinde de consistenţa politică
din partea SUA, dar cu o distanţă considerabilă vin la pachet şi opţiuni şi
abilitatea de a te răzgândi. România este aici şi nu se poate muta. Poate doar
să schimbe alianţele şi să spere, iar la asta trebuie să se gândească ambele
părţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!