Analiza de Radu Portocala:
Scriitorul anticomunist
Radu Portocala, fost director al ICR Paris, demisionar din dezgust fata de
practicile echipei Ungureanu-Patapievici (vezi textul relevant al Demisiei sale
in baza materialului de mai jos), a realizat inca din 2001 o analiza
extraordinara privind problemele majore si actuale ale Romaniei si Europei. Analiza
autorului mult aclamatei carti “Autopsia unei
lovituri de stat” prefigureaza prezentele
lovituri la adresa integritatii nationale, intreprinse frenetic de Troika
Orban-Basescu-Tokes si avand ca tinta federalizarea Romaniei, cu scop final
dezintegrarea statului national unitar roman, in consonanta cu interesele
“vitale” ale Germaniei, respectiv ale “Austro-Ungariei”, in care spatiul
imperial al Rusiei este bine menajat. De aici si sprijinul fara limite acordat
de Angela Merkel lui Traian Basescu si de servicii germane si rusesti
institutiilor patronate de Andrei Plesu, ale caror produse de serie se regasesc
pe listele formatiunilor “prezidentiale” PDL/ARD: Mihai Razvan Ungureanu,
Teodor Baconschi, Mihail Neamtu, eiusdem farinae. Pentru a pregati terenul
loviturii finale, tezele Troicii ungro-mancurte, in spatele carora stau concepte
naziste si sovietice puse in aplicare de servicii speciale straine si private,
au fost deja enuntate de-a lungul anilor de mai multi agenti “descoperiti” ai
acestei “Retele Deschise” ce il are drept “front-man” pe escrocul international
George Soros. Pentru o simpla edificare tastati sintagma “federalizarea
Romaniei” in cadrul motoarelor de cautare online si ii veti gasi singuri.
Actiunile concertate si tupeistice ale acestor agenti “la vedere” ne fac sa ne
intrebam daca mai exista servicii de informatii romanesti. Redam integral
valoroasa analiza a scriitorului Radu Portocala, multumindu-i in mod deosebit
autorului.
DINAMICA DEZMEMBRÅRII
In dreapta linie a
initiativelor autonomist-federaliste ale D-lor Constantin Simirad si Sabin
Gherman, un grup de intelectuali – sapte romani si sase unguri – a elaborat un
«Memorandum catre Parlament pentru constructia regionala a Romaniei», supunind
atentiei publice o serie de «idei referitoare la constructia politica si
administrativa a unei Romanii a regiunilor, in consens cu dezbaterea care se
desfasoara la nivel european despre viitorul Europei unite». Printr-o utila
coincidenta, asupra careia vom reveni mai jos, acest text a fost reprodus sau
rezumat de catre presa romaneasca exact in ziua cind apareau si rezultatele
ultimului «eurobarometru», din care aflam ca romanii sint cei mai ferventi
partizani ai Uniunii Europene (80%).
O alta coincidenta –
interesanta, de data aceasta – o constituie prezenta printre memorandisti (in
numar de 13!) a D-lui Gusztav Molnar. Consecvent, el era, inca din 16 iunie
1989, unul din initiatorii «Declaratiei de
la Budapesta» – text in care
Transilvania era definita ca un «spatiu de complementaritate», revendicindu-se
garantarea dreptului «la o reprezentare politica autonoma si la autonomie
culturala a fiecarei natiuni». Ceea ce, evident, se referea la minoritatea
maghiara. Faptul de a-l gasi pe Dl Molnar si in grupul de semnatari din 1989 si
in cel de azi nu face decit sa confirme filiatia intre cele doua texte si,
totodata, sa reveleze vechimea ideilor prezentate astazi drept noi.
In sfirsit, ultim detaliu
privitor la genealogia memorandumului, autorii sai sint fie membri, fie
colaboratori ai redactiei revistei P r o v i n c i a, sprijinita financiar de
«Fundatia pentru o societate deschisa» a lui George Soros, el insusi foarte
interesat de subiecte ca disparitia frontierelor, regionalizarea, structurile
transnationale si supranationale, toate studiate in universitatea si
publicatiile pe care le finanteaza.
Inca de la primul punct
al memorandumului, autorii avertizeaza ca «proiectul contructiei regionale a
Romaniei nu are nimic in comun cu secesionismul sau cu iredentismele de orice
natura», ceea ce, fara indoiala, e laudabil. Ei proclama pe un ton de Cod Penal
ca «orice abordare in acest sens este simplista si urmareste sa deturneze
diversionist discutiile». Cu alte cuvinte, textului nu i se poate aplica decit
un singur tip de analiza – cea care coroboreaza gindirea autorilor. «Cine nu e
cu noi, e impotriva noastra», spunea Lenin…
Asumindu-mi riscul de a
«deturna diversionist» ideile cuprinse in memorandum, voi incerca sa analizez
aceasta ingrijoratoare initiativa de pe pozitii radical opuse celor pe care se
situeaza semnatarii.
Prima nedumerire ce se
naste, inevitabil, in spiritul cititorului acestui text priveste utilitatea
lui. Care este motivul pentru care trebuie neaparat sa regionalizam sau sa
federalizam R o m a n i a ? E drept, ni se vorbeste despre «dezvoltarea
armonioasa» a tarii, ni se dau exemple nu tocmai fericite (Scotia, Flandra si
Valonia) sau nesemnificative (Bavaria) de regiuni mai mult sau mai putin
autonome, ni se spune ca prin «modelul regional» ne vom redobindi iden- titatea
europeana (?), se confunda descentralizarea cu regionalizarea – dar nu ni se
arata ce va cistiga Romania, ca entitate statala, si poporul roman de pe urma
acestei enorme rasturnari. Desigur, ne-am putea mindri cu faptul de a fi fost
primii intrati in «modernitatea europeana» – concept birocratic lipsit de
substanta intelectuala –, dar pretul platit pentru satisfacerea acestui orgoliu
ar fi excesiv de mare.
Se evita, apoi,
explicarea demersului care i-a condus pe autori la certitudinea ca a c e a s t
a este solutia ideala pentru viitorul Romaniei. Pe ce argumente este fondata
increderea lor in infailibilitatea solutiei pe care o propun? Ce documentare a
stat la baza memorandumului? E vorba, totusi, despre o decizie istorica. Poate
fi ea luata cu adevarat in serios, in lipsa unor referinte si argumente
temeinice, numai pentru ca a facut obiectul unor discutii in cadrul unui grup r
e s t r i n s ?
La punctul 5 se explica
in mod foarte vag ca noua impartire teritoriala «poate porni de la regiunile de
dezvoltare sau de la provinciile istorice». Introducind expresia regiuni de
dezvoltare, autorii se gindesc, evident, la Transilvania, cit de cit prospera,
izolata (ferita) de un r e s t mizerabil. Discriminatorie, ideea e, in plus,
schioapa: ea nu are nici un continut juridic – ceea ce ar fi fost util in
cadrul discutiei despre decupajul unei tari – si se bazeaza exclusiv pe
rezultatele economice. Memorandistii par sa uite faptul ca, in acest domeniu,
performantele sint adesea conjuncturale: prosperitatea de azi se poate
transforma maine in stagnare sau chiar in recesiune. E greu, deci, de imaginat
ca s-ar putea incepe dezmembrarea Romaniei pe baza acestui «concept fluctuant».
In citeva cuvinte,
punctul 8 al memorandumului rezuma – sub forma de argument incitativ – intreaga
confuzie, intreaga malignitate ce sta la baza ideologiei europene. Este vorba
despre «asumarea pe baze civice a identitatilor regionale». Mai multe generatii
de politicieni si tehnocrati au conceput evolutia Uniunii Europene animati de o
tenace aversiune fata de tot ce e n a t i o n a l. De la bun inceput, scopul
urmarit a fost disparitia statelor-natiuni prin integrarea si apoi diluarea lor
intr-o vasta si cit se poate de abstracta federatie. (Dar oare nu ne invata
Marx ca istoria va sfirsi prin a aboli statele? Si nu preconiza Lenin
integrarile regionale si guvernele supra-statale ca tehnica de dominare
continentala si apoi mondiala? Cit despre Regiunea Mures Autonoma Maghiara, nu
a fost ea o inventie a regimului comunist?) Incorporarea treptata a statelor in
magma federala nu poate fi, insa, completa, ireversibila, atita timp cit mai
persista vreun vestigiu al sentimentului national. Vointa – poate ca t a c t i
c a ar fi un cuvint mai potrivit – de anihilare a acestui sentiment explica
acerba lupta dezlantuita in ultimii zece ani impotriva «nationalismului» – o
«crima» de care, pentru a adinci confuzia, sint acuzati, de-a valma cu
xenofobii vindicativi, toti cei care au imprudenta de a-si revendica
atasamentul fata de o tara si un popor. Pentru aceleasi motive, patriotismul a
fost transformat intr-o notiune depasita, ridicola, daca nu chiar putin
periculoasa, recomandindu-se insistent de la o vreme stimularea «patriotismului
european». O rezolutie a Parlamentului european din primavara anului 2000 arata
«ca Europa trebuie sa se elibereze de ideea unei culturi fundamental albe (s i
c) si cere redefinirea “natiunii” in beneficiul Comunitatii». Insusi faptul ca
deputatii europeni pun cuvintul natiune intre ghilimele este suficient de
elocvent!
In schimbul vechilor
repere – si pentru ca individul nu-si poate pierde atit de usor obisnuinta (si,
probabil, chiar nevoia) de a se defini prin apartenenta la un spatiu si la un
grup – se propune (iar, peste citiva ani, se va impune) crearea identitatilor
regionale, adesea perfect artificiale, de altfel. Memorandumul de care ne
ocupam recomanda alegerea acestei cai. Potrivit autorilor, noua identitate va
trebui «asumata» – si inca «pe baze civice». O formulare din care rezulta cum
nu se poate mai limpede caracterul contrafacut, fortat chiar, al
reidentificarii. Cel care s-a nascut roman (sau turc, sau polonez…) nu are
nimic de asumat si se poate lipsi de «baze civice» in afirmarea apartenetei
sale. Lucrurile sint mai putin simple, mai putin n a t u r a l e, in cazul
identitatilor regionale impuse. Care va fi, de pilda, apartenenta unui buzoian
stramutat pentru zece ani la Baia Mare?
Acelasi punct 8 asigura
ca identitatile regionale «contribuie, in regiunile multietnice cum sint
Banatul, Transilvania sau Dobrogea, la formarea unei identitati transetnice».
Acest straniu concept – care va entuziasma desigur pe birocratii de la
Bruxelles – se talmaceste, banuiesc, astfel: romanii din Transilvania nu vor
mai fi romani, ci transilvaneni; in acelasi timp, ungurii din Transilvania
(care vor avea legitimatie de unguri si vor continua sa fie reprezentati in
Parlament de un partid etnic) nu vor mai fi unguri, ci tot transilvaneni. In
afara de eventualitatea adoptarii limbii esperanto, unii dintre acesti
transilvaneni, care nu stiu romaneste, se vor afla in imposibilitatea de a se
intelege cu alti transilvaneni, care nu stiu ungureste. Insa, prezic autorii,
aceasta situatie va ajuta sa fie «depasite atit nostalgiile, temerile sau
escaladarile extremist-nationale, cit si nationalismele voalate». Fara indoiala!…
Ajunge sa dezmembram o tara si sa inventam noi identitati pentru a trai in
armonie. Caci «proiectul constructiei regionale a Romaniei» – alta formulare
ciudata! – nu va putea fi pus in aplicare decit d u p a ce tara va fi fost d e
c o n s t r u i t a.
Memorandistii propun,
asadar, impartirea Romaniei intr-un numar inca nedefinit de entitati, ceea ce
implica, in primul rind, modificarea in profunzime a Constitutiei si eliminarea
articolului 1, in care se afirma caracterul national si unitar al statului.
Potrivit D-lui Miklos Bakk, acest prim articol al legii fundamentale ar trebui,
mai degraba, sa proclame ca «Romania este stat federal bazat pe unitatea civica
a cetatenilor». Cind Dl Bakk va putea sa transpuna in termeni juridici
traditionali notiunea de unitate civica a cetatenilor si cind va explica – fara
a recurge la himerele eurocratilor de la Bruxelles – in ce mod poate ea sa
serveasca drept temelie unui stat, atunci discutia va deveni, cu siguranta, mai
limpede. La rindul sau, Dl Molnar afirma ca regiunea este conceputa in sens
civic, fara insa a face abstractie de existenta mai multor entitati nationale.
Opinia publica, explica el, trebuie obisnuita cu conceptul de «regionalism
civic». Dincolo de dificultatea de a intelege subtilitatea acestui concept,
faptul ca opinia publica «trebuie obiSnuita» cu el, sugereaza o situatie
nefireasca, impusa cu forta. Pe de alta parte, in scrisoarea pe care au
adresat-o primului ministru Adrian Nastase, memorandistii afirma ca «unitatea
tarii este si ea regindita in acord cu noile valori ale democratiei consensuale
si participative si se consolideaza mult mai mult prin constructia unor
solidaritati locale». Dar de ce trebuie cu tot dinadinsul r e g i n d i t a
unitatea tarii? Si, la urma urmei, unitatea nu e de mai multe feluri – ea
exista sau nu. Atunci, cum poate fi ea regindita? Nu trebuie oare, in loc de
«regindita», sa citim «reformulata» – adica r e v i z u i t a sau chiar c o n t
e s t a t a? Si apoi, cum poate fi consolidata unitatea tarii prin «constructia
unor solidaritati locale»? Lasind la o parte faptul ca solidaritatile c o n s t
r u i t e nu pot fi decit artificiale si deci efemere, e ciudat sa se pretinda
ca inmultirea identitatilor poate fi un factor de unitate. In sfirsit,
memorandistii isi exprima convingerea ca «Romania poate iesi din zodia nefasta
a tensiunilor interetnice prin acest demers transetnic care adauga
solidaritatii etnice una regionala». Altfel spus, un roman si un ungur care,
traind in Romania, se antipatizeaza, vor deveni cei mai buni prieteni indata ce
vor trai in regiunea federata Transilvania. Greu, foarte greu de crezut. Cu
atit mai mult cu cit in Romania nu exista doar romani si unguri. Chiar daca
textul pare a fi conceput anume pentru cazul Transilvaniei, ar fi interesant de
stiut cum se gindesc autorii sa includa tiganii in noua «identitate
transetnica» regionala – mai cu seama in lumina recentului sondaj care scoate
la iveala opiniile la fel de negative ale romanilor si ungurilor despre aceasta
numeroasa minoritate, instabila geografic si reticenta la asimilare.
*
Atit in textul
memorandumului cit si in explicatiile date ulterior de autori, principalul
argument adus in sprijinul acestei initiative este crearea in Romania a unui
«consens cu dezbaterea care se desfasoara la nivel european despre viitorul
Europei unite». Vrem, adica, neaparat – si cu orice pret! – sa facem placere
ideologilor de la Bruxelles, adepti inflacarati ai regionalizarii. E bine, in
acest caz, sa stim de unde a pornit aceasta idee, care i-a fost evolutia in
timp si cine sint promotorii ei de azi.
Inca din secolul XIX, un
text politic german evoca «principiul nationalitatii, al autonomiei si al
descentralizarii» in virtutea caruia «substratul etnic trebuie degajat de coaja
statala inainte de a proceda la alte combinatii»1. Julius Fröbel, militant
pentru constituirea unei Germanii mari, este, in a doua jumatate a secolului
XIX, inca si mai explicit: «Salvarea Europei depinde de posibilitatea de a
impune sistemul federativ.» Sistem in fruntea caruia s-ar afla, desigur,
Germania. Ideea de a transforma regiunile locuite de minoritati germane in
entitati autonome, avanposturi in Europa centrala si orientala ale R e i c
h-ului a devenit astfel o constanta a gindirii politice berlineze. In 1925,
Gustav Stresemann, ministru de Externe al Germaniei, propune reunificarea
tuturor acestor regiuni intr-un singur stat german. Faptul ca o astfel de
manevra ar implica anexarea unor vaste teritorii locuite de populatii alogene
nu pare sa constituie un impediment in viziunea lui Stresemann, care sugereaza
ca aceste regiuni sa obtina un statut de autonomie in cadrul R e i c h- u l u i
.
Pe de alta parte,
incepind cu deceniul al doilea al secolului XX, ideea nationala, care se aflase
la baza formarii majoritatii statelor europene, este din ce in ce mai
contestata. In primul rind, de bolsevicii rusi si, la incitarea lor, de
comunistii din celelalte tari. Apoi, in ordine cronologica, de catre fascistii
italieni. Giuseppe Bottai, ministru al Invatamintului in timpul lui Mussolini,
considera cs nationalismul constituie «o frina in calea progresului general al
civilizatiei». Exact ce se spune si azi! Colegul lui, ministrul de Finante
Alberto de Stefani, era convins ca «nationalitatile nu formeaza o baza solida
pentru noua ordine»2. Nazistii nu vedeau nici ei cu ochi buni manifestarile
nationaliste, iar Hitler emitea pareri cit se poate de virulente in legatura cu
acest subiect3. Evident, si in cazul comunistilor si in cel al fascistilor sau
al nazistilor – animati cu totii de o gindire imperiala violenta –, intoleranta
se manifesta numai fata de nationalismul altora. Dar, venind din directii atit
de diferite si emisa de surse atit de puternice, ideea deznationalizarii
statelor si, apoi, a disparitiei lor, nu putea sa nu se intinda de- a lungul si
de-a latul continentului. Nu mai raminea decit sa fie lansat principiul
contopirii intr-o cit mai intinsa entitate depersonalizata.
Primul care a sugerat
constituirea unei vaste federatii euro-asiatice, inca de la mijlocul anilor 30,
a fost Trotki. Sub numele de Statele unite europene sovietice (s i c), acest
conglomerat avea ca prim scop contrarea dominatiei economice americane. Citiva
ani mai tirziu, Hitler s-a aratat si el un partizan fervent al integrarii
europene. «Popoarele europene reprezinta o familie in aceasta lume. [...] Nu e
foarte inteligent sa ne inchipuim ca intr-o casa atit de strimta cum e Europa,
o comunitate de popoare poate mentine pentru multa vreme sisteme legale
diferite si conceptii diferite asupra legii.»4 Hitler se exprima astfel in
1941. Dar am putea regasi aceleasi cuvinte in orice discurs pronuntat saptamina
trecuta la Bruxelles. Trebuie notata, de asemenea, referinta la casa europeana,
repusa in circulaTie, 50 de ani mai tirziu, de Gorbaciov. Tot in 1941,
ministrul fascist Alberto de Stefani propunea crearea unei Uniuni europene (s i
c !) care sa nu fie influentata de fluctuatiile politicii interne a statelor
membre. In 1942, nazistii organizau o conferinta intitulata «Comunitatea
economica europeana» (s i c !), in cadrul careia «comunitatea de destine» a
popoarelor continentului – inca o expresie care a redevenit moderna – a fost pe
larg dezbatuta. In martie 1943, guvernul nazist incheia redactarea unui plan
pentru infiintarea unei Confederatii europene, unul dintre obiectivele propuse
fiind instituirea unei uniuni monetare (sic !). Vizionar, Joseph Goebbels,
profetiza cu aceasta ocazie ca «peste cincizeci de ani [...] in gindirea
popoarelor tarile nu vor mai fi un reper»5. Iar Hitler declara ca «germanii
[...] trebuie sa constituie nucleul imprejurul caruia se va federa Europa»6.
Incepind cu anii 90, guvernul de la Bonn a insistat mult pentru ca Uniunea
europeana sa se structureze imprejurul unui nucleu dur format din Germania si
Franta. Adaugarea adjectivului «dur» si cooptarea Frantei in rolul de
partener-alibi e singura schimbare fata de proiectul initial.
«Aceasta staruinta [a
Germaniei, n. a.] de a crea o Europa unita s-a concretizat in redactarea unei
harti a Europei federale a regiunilor [...]. Examinind-o cu atentie, constatam
ca statul european formeaza un bloc unit, compus doar din regiuni. Acestea din
urma beneficiaza de o autonomie regionala si culturala totala. Marile subiecte
(diplomatia, politica de aparare, principalele probleme economice…) sint
tratate la virful acestui stat european federal al regiunilor. Conceptorii
acestui proiect ideal au fost Sefii Waffen SS. »7
O paternitate uimitoare
si nu tocmai onorabila pentru ideea – atit de «moderna» in timpul din urma… – a
Europei regiunilor. In acelasi timp, o paternitate pe care oficialitatile
zilelor noastre, dind dovada de o discretie lesne de inteles, prefera s-o
treaca sub tacere. Desigur, in 1945, prin invingerea Germaniei, proiectul a
intrat intr-o faza de latenta. Urma sa fie readus destul de repede in
actualitate de catre o seama de intelectuali occidentali de stinga.
Expresia «Europa
regiunilor» a fost re-utilizata in 1962 de catre eseistul elvetian Denis de
Rougemont. In cadrul unui colocviu desfasurat la Aix-en-Provence (Franta), el a
afirmat ca deschiderea Pietii comune – predecesoarea actualei Uniuni Europene –
trebuia sa conduca la «o devalorizare a cadrului national» si la «o eliberare a
diversitatilor regionale». Un an mai tirziu, Guy Héraud, profesor de drept la
Universitatea din Strasbourg si militant federalist european, publica o carte
intitulata Europa etniilor. In sfirsit, intre 1965 si 1967, un grup de lucru
condus de catre Denis de Rougemont a dat o forma definitiva temei «Europa
regiunilor». Potrivit conceptiei regionaliste si federaliste nascuta atunci,
statul-natiune este o entitate artificiala care oprima diversitatile interne. O
dubla evolutie ar duce la depasirea statului de jos in sus (prin regiuni) si de
sus in jos (prin constructia Europeana).8
Asadar, atit fenomenul
regionalizarii cit si Uniunea Europeana tind in mod fatis sa diminueze statul,
sa-l puna intre paranteze, reducindu-l la stadiul de abstractie inutila, etapa
ultima fiind disparitia lui. Tehnica de expansiune si dominare imperiala
conceputa de o Germanie ce cauta sa-si plaseze jaloanele in cadrul extinderii
catre Est, regionalizarea a fost preluata de Uniunea Europeana, animata si ea
de confuze si nemarturisite idei imperiale. In acest nou cadru si continuind
temeinca traditie evocata mai sus, Germania si-a arogat condu- cerea
operatiunilor de regionalizare si federalizare.
Plecind de la lucrarile
unei organizatii care se declara europeana desi este pur germana, Uniunea
federalista a comunitatilor etnice europene (Föderalistische Union Europäischen
Volksgruppen), Uniunea Europeana a adoptat in anii 80 si 90 patru texte
fundamentale: Carta europeana a limbilor regionale si minoritare,
Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor, Protocolul aditional la
Conventia europeana a drepturilor omului si Conventia speciala pentru
drepturile la autonomie. Toate sint de inspiratie germana iar ministerul de
Interne de la Berlin e direct implicat in punerea lor in practica. Pe baza
acestor texte, Germania obtine adoptarea unor documente care vor da peste cap
structurile statelor nationale. Este vorba despre Conventia-cadru privind
cooperarea transfrontaliera (Carta de la Madrid), Carta autonomiei locale si
Carta autonomiei regionale.
Conventia-cadru privind
cooperarea transfrontaliera a fost elaborata de Asociatia regiunilor
frontaliere europene, o institutie creata si condusa de germani, avind drept
scop constituirea «euroregiunilor» – entitati teritoriale aflate de o parte si
de alta a frontierelor de stat. Doua astfel de artificii de inspiratie
euro-germanica au fost inaugurate in timpul regimului Constantinescu:
«euroregiunea Prutul superior», compusa din judetele Suceava si Botosani (in
Romania), regiunile Balti si Edinet (in Republica Moldova) si regiunea Cernauti
(in Ucraina); cea de-a doua este «euroregiunea Dunarea de jos», compusa din
judetele Galati, Tulcea, Braila (in Romania), regiunea Odesa (in Ucraina) si
regiunea Cahul (in Republica Moldova). Textele fondatoare ale Asociatiei
stipuleaza, de altfel, ca «obiectivul actiunii conduse in cadrul regiu- nilor
transfrontaliere si scopul urmarit prin cooperarea transfrontaliera este [...]
depasirea frontierei sau, cel putin, reducerea importantei ei la o simpla
frontiera administrativa»9. Rolul politic, istoric al frontierei se sfirseste
odata cu aceasta initiativa. Gorbaciov nu spera altceva, in decembrie 1989,
cind propunea «permeabilizarea» si apoi «spiritualizarea» frontierelor.
Conceptul sovietic al «casei comune europene» – lansat de Brejnev in 1981 si preluat
de Gorbaciov in 1985 – a fost adoptat de intreaga clasa politica
vest-europeana, astfel incit identitatea ideilor in privinta suprimarii
frontierelor nu are de ce sa ne mire.
Dupa Carta autonomiei
locale, redactata tot de un functionar german, Carta autonomiei regionale, de
aceeasi provenienta, tinde sa desavirseasca dezmembrarea statelor prin
acordarea unei autonomii complete si in toate domeniile entitatilor regionale.1
0
Ajunsa in acest stadiu,
regiunea nu are decit doua posibilitati de evolutie: fie o noua dizolvare – de
data aceasta nu in masa nationala, ci in cea, absolut impersonala, a Uniunii
Europene –, fie revendicarea independentei, repetind, in acest caz, experienta
«reusita» din K o s o v o .
Generalul Pierre M.
Gallois, «parintele» sistemului francez de aparare nucleara, a semnala
existenta «Centrului european pentru problemele minoritatilor», al carui sediu
se afla in localitatea germana Flensburg, si care e finantat de guvernul de la
Berlin. Principalul obiectiv al acestei institutii este stimularea
revendicarilor autonomiste ale minoritatilor est- si vest-europene. In momentul
in care aceste revendicari ajung sa produca situatii conflictuale, solutia
propusa e federalizarea. Desigur, acolo unde frontierele au disparut si, odata
cu ele, autoritatea statala centrala, revendicarile nu mai au, teoretic, nici o
ratiune de a fi. Ceea ce se uita, insa, in calculul simplist care sta la baza
viitoarei integrari europene, este ca micile entitati nu ofera nici o garantie
de stabilitate. Dimpotriva: inmultirea lor conduce in mod inevitabil la
inmultirea motivelor de neintelegere. In plus, nimic nu garanteaza ca, dupa ce
au refuzat autoritatea statului de care s-au rupt, regiunile (si minoritatile)
vor accepta mai usor cealalta autoritate, indepartata, imateriala si mult mai
centralizata, a structurilor comunitare de la Bruxelles. Regionalizarea, urmata
imediat de integrarea europeana, nu va insemna pentru aceste regiuni (si
minoritati) decit o subordonare de alta natura. Ceea ce va implica, probabil, continuarea
revendicarilor. Trecerea din structurile statului in cele ale supra-statului
european nu reprezinta «un salt calitativ», ci doar inlocuirea unei autoritati
centrale cu alta.
Referindu-se la rolul
Germaniei in Europa, fostul ministru de externe Klaus Kinkel afirma cu
stupefiant cinism: «Sintem [Germania, n . a .] predestinati sa tragem
principalele foloase de pe urma intoarcerii acestor tari [fostul bloc
socialist, n . a .] in Europa. In exterior, trebuie sa reusim acolo unde am
esuat de doua ori.»1 2 Cu alte cuvinte, ceea ce Germania n-a putut obtine prin
doua razboie mondiale va fi dobindit prin intermediul integrarii europene.
Marturisirea fostului demnitar este perfect coerenta cu numeroasele declaratii
ale oamenilor politici germani, de la Kohl la Schröder, potrivit carora
natiunea este «un obstacol» in calea constructiei europene, iar suveranitatea
«un concept depasit». In toate aceste domenii, nici o ruptura fata de gindirea
italiana si germana din anii 30 si 40 (v. s u p r a). Transferul treptat al
suveranitatii nationale catre centrul federator care este Uniunea Europeana –
transfer inaugurat prin Tratatul de la Maastricht – nu este altceva decit o
forma de aservire fata de o guvernare imperiala. Cucerirea juridico-birocratica
a inlocuit, pur si simplu, cucerirea militara. Iar politica de regionalizare nu
este decit o transpunere a vechiului precept: divide et impera. Pentru moment,
acest imperiu care nu-si spune numele are un motor: Germania. Dar, in scurt
timp, posibila aderare a Rusiei va schimba sensul tuturor calculelor care au
fost facute pina acum si va surprinde pe multi dintre actualii entuziasti ai
integrarii.
*
Miscarile regionaliste si
federaliste din Romania, al caror punct culminant este memorandumul propus
recent dezbaterii publice, se inscriu in «logica europeana» descrisa mai sus.
Asadar, chiar daca ele vor fi combatute in interiorul tarii, institutiile
europene le vor privi cu simpatie si chiar le vor sprijini. Odata lansata,
dinamica dezmembrarii nu va putea fi usor oprita. Cu atit mai mult cu cit o
parte considerabila a clasei politice internationale, preluind fara sa-si dea
seama ideile din anii 20 ale Kominternului, considera ca Romania este un stat
asupritor. Sa nu uitam ca «depasirea spiritului de la Versailles» este un obiectiv
din ce in ce mai raspindit in Europa, sprijinit cu fermitate de catre Germania.
Si sa nu uitam ca recunoasterea precipitata a independentei Croatiei si
Sloveniei de catre Germania – care a reusit sa impuna aceasta optiune intregii
Uniuni Europene – a dus la descompunera Iugoslaviei si la declansarea unui
razboi care, poate, nu s-a sfirsit inca.
Ideea regionalizarii si
federalizarii Romaniei nu este noua. In octombrie 1992, o parte din UDMR cerea
organizarea unui referendum pentru constituirea unei regiuni autonome in
centrul tarii. Pe 7 octombrie 1994, avocata vieneza Eva Maria Barki, presedinta
Aliantei Transilvane, era declarata persona non grata de catre autoritatile de
la Bucuresti tocmai pentru ca activa in sensul inlocuirii actualei forme a statului
printr-o federatie. In septembrie 1998, «Forumul din Tinutul Secuiesc» adopta
un document prin care se cerea autonomia regiunii in conformitate cu Carta
autonomiei regionale (v. s u p r a). Tot in septembrie 1998, D-na Eva Maria
Barki declara in cadrul unei conferinte la Miercurea-Ciuc: «Cum vad eu viitorul
vostru pe Pamintul Secuiesc si in Transilvania. Sint multe rani deschise pe
trupul nostru, rani care, nici dupa 80 de ani de la Diktatul de la Trianon, nu
s-au cicatrizat. [...] Nu exista alta alternativa decit autodeterminarea
maghiarimii, autonomia si federalizarea Romaniei. [...] Ma bucura nespus de
mult ca sint si romani care sustin ideea federalizarii si autonomiei
Transilvaniei. [...] Viitorul nostru e intr-o Romanie federalizata. Fiindca Ardealul
si Vechiul Regat nu au o istorie comuna.» In iulie 2001, Liga Pro Europa
organiza la Alba Iulia o masa rotunda – «Rolul Transilvaniei intr-o Europa a
regiunilor» – la care participau si citiva dintre actualii memorandisti. Cu
aceasta ocazie, Dl Gusztav Molnar impartasea publicului viziunea sa despre
viitoarea Europa Centrala, alcatuita din «fragmente de tari» si in care ar
putea fi inclusa si Transilvania. Idee din care reiese ca Transilvania va face
parte din «noua» Europa Centrala, iar restul tarii din altceva, o zona
geografica (si, desigur, culturala) deocamdata nedefinita. La rindul sau,
copresedinta Ligii Pro Europa, D-na Smaranda Enache – numita de Emil
Constantinescu in functia de ambasadoare, adica reprezentanta a statului –
afirma ca «trebuie sa reflectam la o rearanjare a statului», adaugind ca
Romania trebuie reformata (?) in conformitate cu standardele europene1 3.
Orice sinteza a
discutiilor privind federalizarea tarii duce in mod inevitabil la o evidenta:
ele pornesc sistematic si cu obstinatie de la statutul Transilvaniei. Chiar si
Dl Simirad, ale carui idei de autonomie moldoveneasca si-au pierdut o parte din
vigoare, poate fi considerat un plagiator al regionalistilor ardeleni. Acestia
din urma si-au gasit in ideologia europeana un argument si un sprijin pentru a
milita in favoarea revenirii la o Romanie feudala (Dl Ovidiu Pecican a
subliniat necesitatea pastrarii anumitor autonomii istorice: Tara Oasului,
Bania Craiovei, Tara Vrancei, etc.1 4). Aceasta Romanie, dotata cu o sumedenie
de guverne regionale si parlamente provinciale – ceea ce, in viziunea
memorandistilor, va elimina birocratia – va fi reconstruita politic «in consens
cu principiile de baza ale constitutiei europene, in curs de elaborare». Asupra
acestui punct, se cuvine sa atragem atentia autorilor ca daca tot si-au asumat
sarcina titanica de a demonta o tara si a o remonta apoi «altfel», ar fi util
sa se informeze in legatura cu evolutia modelului lor: constitutia europeana nu
este nici pe departe «in curs de elaborare». Pur si simplu Gerhard Schröder si
Jacques Chirac fac eforturi supraomenesti pentru a convinge opinia europeana ca
un astfel de text legislativ este indispensabil. Dar cum adoptarea ei ar
insemna un pas in plus pe calea pierderii suveranitatilor nationale, entuziasmul
fata de acest demers e limitat. Dupa cum limitata e si increderea locuitorilor
din tarile membre ale Uniunii Europene fata de entitatea supra-statala in care
traiesc (49%). Acest procentaj minoritar nu exprima nimic altceva decit faptul
ca Uniunea Europeana si-a pierdut legitimitatea si ca, daca existenta ei ar fi
conditionata de organizarea unui referendum, ar trebui s-o vedem, pur si
simplu, disparind. Teama, insa, de a se afla in fata unui rezultat negativ –
asa cum s-a intimplat de mai multe ori in tarile scandinave sau, recent, in
Irlanda – determina autoritatile comunitare sa refuze cu indaratnicie
organizarea unui astfel de referendum, cu pretul unei grave limitari a
democratiei. Acesta este straniul model pe care va fi asezata viitoarea Romanie
federala! Cat despre entuziasmul romanilor pentru structurile comunitare, el
este, in sine, o ilustrare a necunoaSterii acestor structuri.
Dincolo insa de preluarea
fara discernamint a ideilor inoportune, frecventa dezbaterilor despre
federalizarea Romaniei si amploarea pe care acestea o iau este, fara indoiala,
simptomul unui rau ce s-a instalat in corpul societatii. Faptul ca minoritatea
maghiara din Transilvania revendica un statut de autonomie – dar ce se va
intimpla, in acest caz cu ungurii din Bucuresti? – nu are de ce sa mire. Ceea
ce tulbura e usurinta cu care grupuri din ce in ce mai importante de romani isi
insusesc aceasta revendicare si militeaza in numele ei. Imaginea pe care,
inaintea actualilor memorandisti, au dat-o miscarile D-lor Simirad si Gherman
este aceea a unei Romanii care poate nu tine cu tot dinadinsul sa se
dezmembreze, dar nici nu stie daca mai vrea sa-si pastreze integritatea.
Demersul de azi al intelectualilor de la revista P r o v i n c i a poate fi
invinuit de agravarea confuziilor. El are, insa, meritul paradoxal de a scoate
in evidenta adincile rani care mutileaza societatea, marile rupturi care o
ameninta. Este rolul guvernantilor, oricare vor fi ei, sa asigure coeziunea
nationala si integritatea teritoriala a tarii. Dar pentru aceasta nu trebuiesc
promisiuni electorale nerespectate sau discursuri sterile, ci o politica
inteligenta, eficace, ale carei rezultate sa dea poporului certitudinea ca
Romania merita sa supravietuiasca si sa ramina intreaga.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!