Prea Fericite Părinte Patriarh
Daniel,
Nefericitul care vă scrie, atât cât m-au
ținut puterile, dintotdeauna am vorbit și am scris întru lauda Domnului și a
celor care Îl slujesc! A Bisericii! A Bisericii Ortodoxe Române! Am adus
această cinstire publică chiar și în anii ateismului de stat, reușind să mă
strecor printre capcanele cenzurii și să public mai multe texte, printre care
și piesa de teatru Credința, avântat creștină, pentru care am găsit o aleasă
complicitate la academicienii care mi-au onorat strădania acordându-mi Premiul
Academiei! Premiul Academiei Republicii Socialiste România pentru o piesă în
care, pe scenă, se rosteau cuvintele „Ne e Țara ca o Biserică!”, iar lumea în
sală asculta înfiorată, uimită și fericită de îndrăzneala actorilor de pe
scenă. Eu am avut curajul să scriu piesa, dar a mai fost nevoie și de curajul
celor care au montat piesa, actorii de la Constanța! Precum și de curajul
autorităților locale, tot din Constanța! Iar până la urmă totul a fost o
demonstrație a publicului constănțean de trăire neclintită în credința
srămoșească! A fost pentru mine ocazia să constat că la Constanța, în urbea mea
natală, ortodoxia era deosebit de profundă și autentică, neînfricată! Neafectată
de ateismul adus de venetici!
Tot înainte de 1990 am protestat în
adunarea generală PCR pentru demolarea bisericilor și a satelor! Iar după 1990
nu știu alt publicist care să fi scris mai mult și mai convingător împotriva
detractorilor Bisericii. N-am pregetat să-mi asum chiar și anumite riscuri, știind
bine câți sunt de mulți și de puternici și de rău intenționați dușmanii
ortodoxiei românești, ai creștinătății! Ai Românilor!
Nu mi-a fost greu să-mi dau seama că se
lucrează însă împotriva Bisericii și dinlăuntrul ei! Se lucrează mai ales prin cei
care necinstesc și iau în deșert jurămîntul făcut în fața Domnului! Am
considerat că nu e de „nasul meu” să iau apărarea Bisericii și față de slujitorii
falși și nevrednici ai Bisericii, știind că asta este treaba altora, din
structurile ad hoc concepute ale Bisericii! Acum îmi pare rău!...
Îmi pare rău, căci am cunoscut bine
situația de la Mânăstirea Tanacu și m-am întristat de tot ce s-a întâmplat
acolo cu nevinovatul părinte Daniel Corogean și bietele măicuțe, la fel de
nevinovate! Unde este acum episcopul care le-a purtat sâmbetele și nu s-o
potolit până nu i-a văzut înfundând pușcăriile?!... În ce bolgie a Iadului varsă
acum lacrimi de sânge pentru răutățile sale?!
Mi-am făcut un greu păcat atunci că nu am
făcut ce mă îndemna inima să fac, să sar adică în apărarea unor oameni
nevinovați, să nu-i las să ajungă victime ale unor falși slujitori ai Domnului!...
M-am temut ca prestigiul Bisericii să nu fie atins prin imixtiunea mea publică
în tragedia de la Tanacu! Sunt acum convins că prestigiul Bisericii Noastre va
fi grav atins dacă nici de data asta nu intervin, spre a împiedica producerea
la Sfînta Episcopie Tomitană a unui abuz murdar!
Vă scriu, Prea Fericite Părinte, ca să
apăr instituția Sfîntă a Bisericii de manevra nevrednică a Episcopiei de Tomis
împotriva părintelui NICOLAE PICU. Îl cunosc de zeci de ani pe inimosul, pe
teribilul preot care este NICOLAE PICU! Un preot ca NICOLAE PICU merită să fie prezentat
ca model pentru tinerii teologi și preoți, pentru toți românii, iar nu hulit și
calomniat la ordinele episcopiei de Tomis, deja celebră ca un cal breaz, ca să
nu spun oaia cea neagră a Bisericii Noastre.
Nu vorbesc fără să fiu în cunoștință de
cauză! Cunosc din sursă directă și sigură ce se întâmplă la Constanța. Familia
mea din Constanța este atașată de Biserica Sfîntul Mina, a contribuit cu tot ce
a putut la ridicarea Bisericii și a Așezămintelor sociale aferente, la bunul
mers al parohiei părintelui PICU. Toată Constanța îl cunoaște și îl prețuiește
pe părintele PICU. Succesul slujirii
sale în altarul Bisericii Sfîntul Mina pentru mine este încă o dovadă a atașamentului
profund al constănțenilor la valorile ortodoxiei! Îmi place să cred, pe urmele
lui Horia Vintilă, că la Tomis au apărut primii creștini, că apostolica noastră
creștinare, a românilor, din Dobrogea s-a pornit, din anticul Tomis! Ar merita
Constanța o slujire și o păstorire la alt nivel decât cel la care s-a coborît
actuala episcopie!...
Cu ce a putut supăra părintele PICU
episcopia, de vreme ce toți credincioșii care au avut de-a face cu Sfinția Sa
îl prețuiesc și îl iubesc?!
Căci, mai înainte de orice, tot ce i se
face acum părintelui PICU este, din partea prigonitorilor săi, un semn de
dispreț și desconsiderare a drept credincioșilor din Constanța care l-au urmat
până acum pe părintele PICU cu tot dragul și nu au nimic a-i reproșa! Prea sunt
multe neregulile și abuzurile și farădelegile care s-au petrecut până acum în
episcopia care ne este, totuși, atât de dragă! Ierarhii noștri cei mai înalți
s-au arătat prea îngăduitori cu repetatele greșeli și păcate ale celor ce
administrează episcopia Tomisului. Paharul iertării și al îngăduinței
enoriașilor din Constanța este plin, gata să se reverse! S-a mers prea departe!
Iar unde am ajuns este o margine de hău, de prăpastie!
Sunt convins că Patriarhia Română
cercetează deja cele semnalate cu grabă iresponsabilă de mass media năimită de
Episcopie ca să-l calomnieze pe părintele PICU....
Prea Fericite Părinte Patriarh, îmi îngădui să
vă sugerez ca această anchetă să nu se rezume la părintele NICOLAE PICU, dacă
este sau nu vinovat cu ceva! E timpul ca „auditul” Bisericii Ortodoxe Române să
ia în obiectiv toate cele ce nu trebuiau să se petreacă până acum la Constanța,
în ultimii zece-douăzeci de ani.
...Întâmplarea face să vă pot transmite
și sugestia unui înalt ofițer de poliție: să fie anchetat și felul cum a ajuns
preot numitul Marius Ungureanu, originar din Giurgiu, favoritul episcopiei. Sunt
copleșit de stupoare la gândul că episcopia din Constanța prigonește un preot
ca NICOLAE PICU, iar pe un infractor îl face peste noapte preot, păstor netrebnic
de suflete curate!...
Mă doare sufletul, de creștin și român,
că se petrec asemenea uriciuni, că nu am încotro și trebuie să vă trimit aceste
rânduri prin care știu că greșesc, dar greșeala mea ar fi înzecit mai mare dacă
aș tăcea ca până acum! Iertare pentru tăcerea de până azi, iertare pentru
cuvintele de acum!
Cu plecăciune și
urări de bine creștinești,
Robul Domnului Nostru Iisus Hristos, ion
coja
București, 24
februarie 2013
Preoți cu crucea-n frunte...
În Ajun de Crăciun, mă îndeamnă gândul
cel bun, pe deplin mulțumit și împăcat cu condiția mea de român și de creștin,
să consemnez pentru aceeași bucurie și a altora, câteva dintre reperele
sufletești pe care le port cu mine de ani de zile sau mai de curând. Le aleg pe
cele care probabil lipsesc din mintea și sufletul celor care vor citi aceste
rânduri și le ofer ca pe un dar de Crăciun, care să le întărească încrederea în
ei înșiși, ca români și creștini. La cine se va nimeri să nu afle astfel de la
mine nimic nou, să le fie de bine, ferice de ei că au deja parte de bucuriile
cu care mă înfățișez dinaintea celor care mă vizitează când și când pe mai noua
mea adresă, de Internet: www.ioncoja.ro
Poate că nu e rău să povestesc ce anume
m-a stârnit să consemnez cele de mai jos. Impulsul l-am primit la o recentă
comemorare, unde am auzit – a câta oară?!, un comentariu ușuratec despre
preoții noștri ortodocși, cum că lungesc prea mult slujba, fie la biserică, fie
în afara ei... Alții, catolicii bunăoară, sunt mai ...expeditivi! (Am auzit chiar acest termen!)
N-am încurajat niciodată astfel de vorbe,
dar nici nu m-am ostenit să pun la punct lucrurile. Poate că nici nu am știut
bine cum s-o fac, cu ce argumente! Deunăzi am primit însă de la inimosul român
care este domnul Vasile Șoimaru o cărticică despre tragedia de la COTUL
DONULUI 1942, cum se numește opusculul tipărit la Chișinău, 2012...
Text dens în revelații și consemnări dintre cele mai interesante. Pentru mine
cea mai cutremurătoare mărturie culeasă de domnul Șoimaru de la medicul Iosif
Niculescu, combatant pe frontul de Est, este următoarea: „A fost un măcel nemaipomenit. Văd și acum o groapă imensă în care
mai târziu au fost aruncați soldații noștri morți cu sutele. Gromki se numea
acea loclitate. Groapa s-a făcut în spatele bisericii satului care era mare ca
o catedrală, bineînțeles că era cu geamurile sparte, ușile rupte, pereții
murdari, era batjocorită. Bietul preot al regimentului, părintele Popescu de la
Ștefănești de Argeș, Dumnezeu să-l ierte, n-a vrut să plece săracul până nu
le-a făcut morților toate rugăciunile. Noi i-am zis: „Hai, părinte, că te iau
rușii prizonier!” N-a vrut să plece și l-au luat prizonier, stând ani și ani la
ruși. Dar n-a vrut să plece până nu și-a făcut datoria.” (pag. 20) Episodul
este încă o dată povestit la pagina 30-31:
„Acolo, unde era biserica, în dreapta erau mormintele ostașilor noștri. Și era
un mormînt mai mare decât blocul ăsta în care locuiesc, un mormînt de 30 de
metri lungime și 20 metri lățime. Acolo au fost îngropați morții de la divizia
11, 13 și 14. Și preotul Popescu, era din Ștefănești, Argeș, stătea la marginea
gropii uriașe și citea rugăciunile și i-am spus: „Hai, părinte, că se văd
rușii!” Și el zice: „Domnule doctor, n-am terminat rugăciunile!” Era un om
conștiincios. Și l-au luat rușii prizonier. A murit acum 2-3 ani. (...) Acest
Popescu era preot la Ștefănești. A scăpat din prizonierat după câțiva ani, m-am
dus la el, mi-a povestit ce a îndurat el în prizonierat și a scăpat cu viață.
Și acum câțiva ani a murit, era nițel mai în vârstă ca mine.” (Mărturie
luată în 2010...)
E greu să pui ordine în mulțimea de
gânduri pe care le stârnește povestea acestui popă Popescu... Aleg pe cel mai
puternic: gest de martir, atins de aripa sfințeniei va fi fost acest popă
Popescu! Neapărat să aflăm mai multe, tot ce se mai poate afla despre autorul
unui asemenea gest: „Domnule doctor,
n-am terminat rugăciunile!...”
Așadar, rușii au atacat exact când
românii se pregăteau să-și îngroape morții! Copleșitori prin număr, rușii erau
de neoprit, iar trupa de militari români, împuținată după lupte grele, nu mai
putea apăra aliniamentul pe care se afla groapa comună a camarazilor morți în
luptele din zilele anterioare. Și trupa a început să se retragă, numai că popa
Popescu de la Ștefănești de Argeș nu putea să părăsească linia „frontului” său,
cel nevăzut. Nu putea să oprească slujba de îngropăciune, nu putea să fie
„expeditiv” cu rânduiala cea sfîntă a Bisericii. A stat sub ploaia de „obuze și
șrapnele” să-și termine toate rugăciunile rânduite pentru iertarea de păcate și
odihna sufletelor celor căzuți pe câmpul de onoare al datoriei față de Țară și
Neam... Putea să vină și un Tsunami, nimic nu-l clintea pe preavrednicul preot!
Pe prea preotul Popescu!
Teribilă priveliște! Cumplit moment!
E ciudat, dar cel mai mult mă gândesc la
soldații ruși! Ce lumină de mult stinsă în sufletul lor se va fi aprins la
vederea preotului pe care nimic nu-l poate abate de la împlinirea datinei
creștine până la capăt. Vor fi înțeles semnificația a ceea ce vedeau?...
Dar noi? Noi am înțeles-o?...
Va fi să ne lămurim bine de ce un
asemenea act de eroism creștinesc a rămas complet necunoscut și uitat în negura
indiferenței noastre!... Norocul nostru cu Vasile Șoimaru! A venit tocmai de la
Chișinău ca să recupereze în inima Țării mărgăritarele frumuseții creștinești,
ajunse ante porcas! Ce mare păcat
ne-am fi făcut dacă se pierdea în neant această clipă pilduitorare pentru toată
creștinătatea! Pentru orice om demn de această categorisire!
Va fi să ne lămurim bine ce se mai poate
face pentru recuperarea semnificațiilor atât de întăritoare pe care ni le lasă
moștenire neștiută acest veritabil preot cum
cruce in frontem!
*
Altă poveste minunată despre preoțimea
românească am auzit-o de la Octavian Ghibu, fiul marelui Onisifor Ghibu. L-am
cunoscut după 1990, când tulburările stârnite de revizionismul maghiar ne-au
făcut să aflăm unul de altul pe mulți români, ițindu-ne fiecare cu ce puteam în
fața primejdiei. Recomandat de Onisifor Ghibu am ajuns să sărut mâna patriarhului
Teoctist și să-l ascult, să mă minunez deopotrivă de înțelepciunea unui
veritabil Părinte al Neamului, cum a fost Prea Fericitul Patriarh, dar și de
„varianta” de limbă românească pe care o rostea domol și mereu cu privirea vie,
cercetându-și interlocutorul sau, în Biserică, poporenii cei drept
credincioși!... Grijuliu să fie înțeles!
Prea Fericitul nostru Părinte Teoctist!
Iată alt subiect pe care sper să-l reiau cât de curând... Până atunci mă întorc
la Octavian Ghibu.
Nu mai țin minte contextul în care
Octavian Ghibu a ținut să-mi povestească despre lumea românească de după al
doilea război mondial. Neamul românesc suferise o grea pierdere: sute de mii,
în jur de un milion de flăcăi muriseră pe cele două fronturi. O jertfă care a
contat prea puțin în marile cancelarii ale lumii, unde s-a decis rezultatul
final al imensei conflagrații. A contat însă în mediul preoțesc, în lumea și în
sufletul preoțimii noastre! Cum-necum, preoții noștri, spontan sau
împărtășindu-și unii altora grijile și îngrijorările păstorului de turmă, au
ajuns să pornească și să susțină ani de zile o veritabilă campanie de
regenerare demografică printre tinerele fete și femei care călcau pragul
bisericii, la țară mai ales, explicându-le ce răspundere le revine pentru
propășirea neamului: să nu pregete a-și spori familia cu pruncii de care avea
nevoia în primul rând Neamul, să nu scadă, să nu se stingă!, indiferent cât
erau de grele condițiile de trai de după război, loviți de secetă și foamete cum
eram, descurajați de frustrările și nedreptățile de care aveam parte după
încheierea păcii...
Fără să le ceară cineva, vreo autoritate
de stat, ci numai din instinct național, din condiția preotului român de a fi
„suflet din sufletul Neamului”, preoțimea românească a declanșat această
veritabilă reacție „în legitimă apărare” a Neamului! Milioane de români, azi în
viață sau urmași ai acestora, își datorează nașterea și viața cuvintelor
rostite cu patos și cumpătare de preoții noștri la predică sau spovedanie,
cuvinte purtătoare de viață, precum biblicul logos care a întemeiat Biserica!
Octavian Ghibu m-a sfătuit să deschid o
discuție pe acest subiect cu Prea Fericitul!... N-am reușit să găsesc momentul
cel mai potrivit. Nici nu m-am grăbit, starea fizică a Patriarhului părea și
chiar era excelentă! „Ne va îngropa pe toți!”, se spunea în glumă și cu bucurie
prin ungherele Patriarhiei... N-a fost să fie!... Urma să aflu de la Părintele
Patriarh detalii privind formarea acestui „curent” de opinie și de atitudine în
sînul Bisericii Neamului... Nimeni nu știe mai bine ca taica popa că Dumnezeu
ne dă, dar nu ne bagă în traistă!... Mai ales în ceas de cumpănă!
Cred că ar fi de folos și altora să mai
depăn o amintire legată de Prea Fericitul nostru Teoctist. Era prin 1992-93,
când am crezut că mă pot face util Părintelui Patriarh cu un sfat, cu un
îndemn. Așa că i-am solicitat o întâlnire, și-a făcut timp pentru nevoiașul de
mine, iar eu m-am apucat să-i țin o pledoarie avântată, ba chiar și documentată!,
despre urgența orientării mai apăsate a Bisericii Ortodoxe spre o activitate de
asistență socială, în folosul săracilor și a bolnavilor, a amărăștenilor din
țară, tot mai mulți și mai necăjiți și complet abandonați de autorități! O
pledoarie, în fapt, pentru ca Biserica să facă tot ce Guvernul nu era capabil
să facă!... Am adus vorba și de exemplul occidental, al implicării
binecunoscute a catolicilor sau protestanților, a sectanților, în atât de multe
proiecte sociale, pentru săraci, pentru tineret. Situația este atât de grea, nu
mai avem nicio nădejde de la clasa politică... Am vorbit ce am vorbit și țin
bine minte că am încheiat cu cuvintele: Prea Fericite Părinte, trebuie să luați
taurul de coarne!
M-a privit bine dispus de cuvintele cu
care încheiasem și mi-a zis: A fost ieri pe la mine Marian Munteanu. Și
tot așa mi-a zis și el: să iau taurul de coarne!... Apoi mi-a explicat
de ce nu poate să facă asta! Sigur, este preocupat ca Biserica să ajute mai
mult, să poată ajuta mai mult nevoiașii, tineretul! Dar trebuie multă grijă cum
vom cumpăni lucrurile! Menirea Bisericii este să-l apropie pe om de Dumnezeu,
să-l ajute să trăiască în comuniune cu Dumnezeu, cu învățătura lui Hristos!
Ținta Bisericii este sufletul omului și mântuirea noastră, a fiecăruia și a
Neamului ca întreg! Numai în plan secundar Biserica se ocupă și de nevoile
trupului, de condiția materială a vieții, acordând sprijinul său mai ales celor
care alt sprijin nu mai au!
Bisericile din Occident, mărețele lor
catedrale, sunt pline azi de turiști și mai deloc de credincioși, de enoriași!
Este o criză mare în Bisericile apusene. Se pare că exact aici au greșit: au
dat prea mare greutate asistenței sociale în dauna asistenței duhovnicești,
întru Domnul! Și a repetat: Biserica mijlocește între om și Dumnezeu! Îl ajută
pe om să-l descopere pe Dumnezeu și să trăiască după poruncile Domnului,
împărtășindu-se astfel din Duhul cel Sfînt!...
Mărturisesc că nu am fost mulțumit de
răspuns! Firește, n-am insistat, aveam în fața mea persoana cea mai venerabilă
cu care am stat vreodată de vorbă. Am primit cu umilință cărțile pe care mi
le-a dăruit la despărțire și am plecat destul de dezamăgit!...
M-a ajutat bunul Dumnezeu și nu m-a ținut
mult supărarea. Ca un făcut, la câteva zile de la această discuție s-a publicat
în toată presa un document al KGB-ului, cu instrucțiuni amănunțite pentru
kaghebiștii rezidenți în Occident. Printre primele sfaturi și sarcini trasate
de oficina ateismului de stat, a ateismului militant, activ și agresiv, era
trecută frecventarea bisericii(!!), cu sfaturi ce biserică să aleagă agentul
KGB, după ce criterii etc., și, în mod apăsat, insistent, era îndrumat să
sprijine programele de asistența socială ale bisericii, să se implice în
derularea acestor programe! Nu sabotarea lor, ci KGB-ul, adică satana însăși,
recomanda susținerea acestor activități care mie mi se păruseră vitale pentru
ca Biserica Ortodoxă să facă față „concurenței”! Să se înnoiască, să se
primenească! Și alte bla-blauri!...
Instrucțiunile KGB-ului nu explicau care
era efectul acestor programe și de ce agenții ateismului mascat, disimulat,
trebuiau să le sprijine. Era limpede însă că acest efect le convenea dușmanilor
Biserici, dușmanilor lui Dumnezeu!...
Tragă fiecare, după mintea lui, ce
concluzie poate. Eu nici măcar nu am mai încercat să înțeleg raționamentul
diabolic! Eram prea bucuros să constat că Prea Fericitul nostru Patriarh nu se
înșela, se înșela robul lui Dumnezeu cel subsemnat...
*
În fine, de dragul Treimii, mai dau un
reper întăritor pentru orice suflet de creștin. Ca să fie trei!... Altele, câte
le-aș mai putea pune pe masă, cu altă ocazie!...
E vorba de părintele Leonte Radu, din
Sibiu... Nu m-am învrednicit să-l mai caut, să-l mai văd, să mai stăm de
vorbă... În urmă cu câțiva ani se apropia de centenar... Ca și doctorul
Niculescu mai sus pomenit.
L-am cunoscut tot după 1990, cam în
aceleași împrejurări, în peregrinările prin Țară impuse de un minim activism
politic la care m-a obligat turnura evenimentelor post-decembriste! M-a găzduit
câteva zile în casa sa, așa că am avut timp să punem Țara la cale. Cel mai mult
am dorit și am încercat să aflu de la părintele Leonte cum a fost? Cum a fost la
Aiud și prin celelalte închisori în care și-a petrecut 24 de ani de viață!
Întemnițat pentru crima de a fi gândit și nădăjduit înspre binele Neamului său
românesc! Nu omorîse pe nimeni, nu furase, nu mințise, ci doar se arătase gata
de orice sacriificiu pentru biruința Crucii, pentru mântuirea sa și a Neamului!
Fusese student la teologie, terminase
facultatea, urma să fie hirotonisit preot după căsătoria cu aleasa inimii sale.
A fost ridicat de agenții Siguranței chiar în toiul nunții, l-au luat din capul
mesei, de lângă viitoarea preoteasă, de lângă toți cei dragi! În primăvara lui
1941! S-a mai întors acasă după 24 de ani! Un sfert de veac, anii cei mai
puternici și mai frumoși, și i-a petrecut în hrubele întunecate de la Jilava,
Gherla, Aiud, Pitești... Dar s-a simțit alesul și favoritul lui Dumnezeu și al
Sfintei Fecioare regăsindu-și soția nenuntită care îl așteptase atât amar de
ani ca să încheie ce începuseră în fragedă junețe... Douăzeci și patru de ani
îl așteptase doamna preoteasă...
Aflasem toate astea de la alți sibieni,
astfel că în lungile discuții purtate mai apoi acasă la părintele Radu m-am
ferit să deschid eu acest subiect: peregrinările prin temnițele Patriei!
Totuși, când ne-am apropiat cât de cât de acest subiect, mi-am luat inima în
dinți și l-am întrebat:
- Părinte, cum este să stai douăzeci și patru
de ani în închisoare?!...
Nu mi-am dat seama dacă i se mai pusese
această întrebare. Răspunsul nu a venit imediat, dar nici nu a așteptat prea
mult. L-a găsit fără nicio ezitare:
- Dragul meu, la început, în primii
cinci-șase ani, nici nu pricepi care este câștigul tău că te afli
acolo!...
Năpraznic răspuns!... Câștigul tău,
câștigul că te afli în lanțuri, departe de lumina zilei și de cei dragi?...
Auzisem bine?
Am simțit că nu se cade să cer alte deslușiri,
să mă mulțumesc cu ce pot eu pricepe! Oricum, lucrul cel mai important era ușor
de înțeles: se considera părintele Radu în câștig! Nu ofta, nu regreta, nu
reclama, nu aducea nimănui vreo învinuire! Acolo, în mizeria și suferința
fizică cea mai nenorocită, cea mai degradantă, dobândise ceva ce viața în
libertate și plăceri nu-ți putea da! Anii aceia, douăzeci și patru, nu fuseseră
ani pierduți, așa cum mi se păruse mie și oricăruia dintre noi, privind
lucrurile „de pe margine”!
N-am insistat și am lăsat să mă
învrednicesc singur să pricep mai mult. Dar nu îndrăznesc să mă substitui
părintelui Radu și să spun și altora ce ar fi de înțeles. Păstrez pentru mine!
Întâmplarea însă, adică Cineva, îmi aduce
în casă o cărticică scoasă la tiparnița care va publica și aceste rânduri,
intitulată Chipuri din temnița de la Aiud. La pagina 13 – număr magic
pentru români, citesc despre „Sfîntul Închisorilor”, Valeriu Gafencu: „Prin
1943 Valeriu a fost izolat la Zarca cu regim sever. Aici s-a dedicat în întregime
rugăciunii inimii, spunând neîncetat «Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul
lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!» Îndrumător i-a fost acea carte mică scrisă de un anonim
intitulată Pelerinul rus. Primii ani fuseseră de căutare, următorii de lacrimi și pocăință,
iar acum erau ani de vorbire cu Dumnezeu, de trăire cu Dumnezeu pe calea
rugăciunii.”
Așadar, precum Valeriu Gafencu, poți să
ajungi să vorbești cu Dumnezeu mai degrabă din hăul temniței decât din altă
parte?!... A trăit acest moment de maximă fericire a împlinirii de sine și
părintele Radu Leonte? A convorbit cu Dumnezeu la Aiud?... Așa se pare.
...Mă apropie și mai mult de răspunsul pe
care nu l-am primit explicit de la părintele Radu încă un text, Imn
pentru crucea purtată de Virgil Maxim. Autorul a trecut și el prin
aceeași experiență „carcerală”, în același „univers concentraționar”, adică tot
așa, peste 20 de ani de detenție. O carte definitorie pentru ortodoxia
românească, pentru demnitatea ființei umane:
„Condiția de claustrare fizică determină
procesul eliberării sufletești, spirituale. Celula nu mai era camera de
pedeapsă și tortură a izolării prin care și din care să plângi lumea care chiar
ea te-a pervertit, chiar ea te-a hrănit cu lumina falsă a bucuriilor trupești,
a egoismului și orgoliului, făcându-te să crezi că în micimea și ignoranța ta
ai fi „cineva”. Celula era chilia eliberatoare în care intrai ca să te vezi pe
dinăuntru, așa cum ești: gol și ticălos, neputincios și slab, îndoielnic și
nehotărît, nevrednic în fața lui Dumnezeu de vreun merit, doar vrednic de mila
Lui.
Și atunci: binecuvîntat fie Dumnezeu, Cel
Ce a dat omului prilejul suferinței pe acest pământ. Nu este alt remediu pentru
a te scula din boala inconștienței, a nepăsării și a prostiei, decât suferința.
O, dacă Dumnezeu nu ne-ar fi dat acest trup material în care să primim și să
ispășim prin suferință greșelile sufletului, am fi fost alături de satana în
veșnicie.” (pag.73)
În bună măsură acesta ar fi răspunsul la
întrebarea pe care m-am sfiit să i-o pun părintelui Radu Leonte: Care a fost câștigul de care vorbiți?! Care
poate fi câștigul cu care te alegi după un sfert de veac de detenție?!...
Nu pot spune că am înțeles altceva decât
că da, este posibil ca din cea mai ne-dorită ipostază, a suferinței, omul, omul
creștin mai ales, să dobândească un câștig la care nu s-a gândit mai înainte.
Un câștig pe care nu ți-l dorești decât atunci când îl dobândești! Atunci afli
că poate exista și un asemenea câștig... Nu-l poți transfera altcuiva. Pentru
că acel câștig ești tu însuți cel rezidit, cel împlinit după proiectul inițial,
dumnezeiesc. De care n-ai știut nimic și îl descoperi numai dacă te
învrednicești să-l împlinești. Și să devii astfel alt om, Om!
22 decembrie
2012
ION COJA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!