Comentariul apartine D-lui Profesor, ION COJA
„E timpul
să spunem răspicat că i-am ajutat pe evrei să nu fie exterminaţi! Evreii ne
sunt datori. Dar nu le cerem decât să recunoască adevărul!”
În
revista „Cadran politic”, anul VII, nr. 65-66 din aprilie-martie 2009, sunt
publicate câteva fragmente din interviul dat de Emil Cioran în 1988, la Paris,
dlui Ion Deaconescu. Inutil să mai spunem ceva despre valoarea acestui
document, mai degrabă l-aş felicita pe autor pentru reuşita de a-i lua un interviu
marelui însingurat de la Paris. Adevărul este că Cioran face figura
schimnicului din inima Parisului, mulţi aşa îl văd, iar această imagine a unui
Cioran greu de abordat pentru un interviu pare să fie imaginea curentă aflată
în circulaţie. În realitate, cel puţin din partea subsemnatului vorbind, e de
revăzut şi de retuşat această poză. Am stat de trei ori de vorbă cu Emil
Cioran, în fiecare dintre vacanţele mele pariziene de dinainte de 1990, şi nu
mi-a fost deloc greu să obţin întrevederea solicitată. E drept că am uzat de un
passepartout care mi-a deschis la Paris multe uşi: eram un fel de mesager al
lui Petre Ţuţea. Cred că am povestit ce era mai interesant despre aceste
discuţii în cartea Marele Manipulator şi asasinarea lui Nicolae Iorga, Nicolae Ceauşescu
şi Ioan Petru Culianu. Textul publicat de dl Ioan Deaconescu îmi oferă acum
posibilitatea de a reveni, cu precizări şi comentarii mai apăsate. Mă invită la
acest remember îndeosebi fragmentul următor din acest interviu care, sunt convins, va face istorie:
„Ion Deaconescu: Şi totuşi ce ar trebui făcut ca România să nu cadă din timp, acum, la
întretăierea dintre milenii?
Emil
Cioran: Să nu mai fim paraziţii unor
glorii desuete. Să nu mai vorbim de idealuri, ci să edificăm istoria propriei
noastre identităţi. (...) Şi încă ceva important: să rezolvăm cazul evreilor
din cel de al doilea război mondial. E timpul să spunem răspicat că nu am
fost barbari. Că i-am ajutat pe evrei să nu fie decimaţi. Trebuie să scriem
cărţi, să luăm legătura cu cei care ne defăimează în legătură cu acest subiect.
Evreii ne sunt datori. Dar nu le cerem nimic. Să recunoască doar adevărul.
Dacă se va înţelege exact poziţia României în anii patruzeci, vom sta cu
fruntea sus. Dacă nu, vom fi culpabilizaţi mereu, cu efecte îngrozitoare.”
Aşadar, zice Emil Cioran, e timpul să spunem răspicat adevărul,
adevărul că nu am fost barbari şi nu am participat la exterminarea evreilor, la
care ne invitase insistent Hitler, ci dimpotrivă, i-am ajutat pe evrei să se salveze,
pe acei evrei a căror soartă a depins cât de cât de noi! Drept care, consideră
Emil Cioran, în acord cu bunul simţ cel mai comun, evreii ar trebui să se simtă datori faţă de români! Iar nu să ne
defăimeze pe toate drumurile!
Iată însă că evreii nu se simt
datori! Iată-i că nu sunt în stare să trăiască starea de normalitate a fiinţei
umane! Recunoştinţa este o povară prea grea pentru evrei! E mult mai profitabil
ca din debitor să te transformi în creditor! De ce să fie dumnealor datori la
români, când i-ar putea scoate pe români datori şi vinovaţi faţă de evrei?! Aşa
se vor fi gândit acei evrei despre care Cioran spune că „ne defăimează
în legătură cu acest subiect”, subiectul fiind holocaustul din România. N-a
fost holocaust în România? Să fie ei sănătoşi românii, că le inventăm noi un
holocaust să nu-l poată duce! Căci doar asta este menirea presei libere, a mass
mediei internaţionale! ...
Cioran, care a scris o mulţime de lucruri deosebit de interesante şi de
„pozitive” despre evrei, care, deci, îi cunoaşte bine pe evrei, nu se miră şi
nici indignat nu pare de această
manevră mizerabilă, ci ne îndeamnă pe noi, românii, „să luăm legătura cu cei care ne defăimează”, nu este clar în ce
scop! Noi însă, adică românii care ştim că în România nu a fost nici urmă de
holocaust, chiar aşa am făcut: am luat legătura „cu cei care ne defăimează” şi
am încercat să angajăm un dialog, o confruntare senină a argumentelor. Din
păcate nu am putut menţine „legătura”, căci nici unul dintre preopinenţii
defăimători nu a vrut să răspundă la dovezile noastre, considerând că simplul
fapt de a nu le accepta acuzaţiile îi jigneşte pe ei, pe acuzatori, după o
logică imposibil de împăcat cu un comportament raţional şi onest...
Oare
la fel vor proceda şi cu declaraţia lui Cioran, declaraţie atât de netă, de
neechivocă, a marelui Cioran?! Nu le va fi uşor celor „care ne defăimează” să
se facă din nou că plouă!
...Da,
sunt convins că ne aflăm în faţa unei declaraţii decisive pentru discuţia care
se poartă pe tema holocaustului din România. Nu este prima oară când trăiesc
acest sentiment, ceea ce dovedeşte cât de mult m-am înşelat de fiecare dată
când am crezut că evidenţa ar avea vreo forţă de convingere, ar clinti pe
cineva din ceea ce crede sau crede că ştie. Dar cred, simt că picătura adăugată
de Cioran face să se reverse paharul răbdării noastre. Desfid pe omul onest
care, convins până acum de teza holocaustului din România şi luând acum
cunoştinţă de declaraţia lui Emil Cioran, nu va cere sau măcar nu va accepta
reexaminarea probelor invocate în această dispută. Căci nu cerem mai mult decât
atât: un examen corect şi cinstit al
argumentelor. Când spun „corect”
am în vedere regulile cercetării ştiinţifice, ale raţionamentului deductiv, iar
când spun „cinstit” mă gândesc la
capacitatea de a recunoaşte că ai greşit atunci când sensul evident al faptelor
şi al argumentelor te contrazice. Cine nu va purcede nici măcar acum la
revizuirea condamnării noastre pentru un genocid atât de contestat şi imposibil
de dovedit în faţa justiţiei şi a istoriei, contestat, iată, şi de Emil Cioran,
nu merită să-şi mai zică intelectual, om cu idei şi convingeri judicios
edificate, nu merită să-şi mai zică om – evreu sau român etc.!
...Să revenim la text! Nu cunosc interviul în întregime ca să-mi dau
seama de eventuale conexiuni cu alte declaraţii ale lui Cioran. Avem tot timpul
s-o facem mai târziu, căci este vorba – cum spuneam, de un text care va stârni
nenumărate comentarii. Rândurile de faţă nu urmăresc decât să lanseze aceste
discuţii şi să constate, cu o satisfacţie deplină, imposibil de ascuns, o
satisfacţie pe care o fac publică, satisfacţia că la lista nesfârşită de
negaţionişti ai holocaustului din România se adaugă acum numele unui mare şi deosebit
reprezentant al speciei om, care el singur este mai convingător, mai impozant,
decât laolaltă toţi cei care intră în corul detractorilor neamului românesc,
acuzându-ne pe noi, „blândul popor român”, de crima cea mai nemernică:
genocidul. Nu numai că nu l-am comis, că nu am ucis evrei, dar atât cât ne-am
implicat în istoria evreimii am făcut-o mereu ca binefăcători, iar în anii
„patruzeci” ca salvatori ai evreilor. Evreii – au mai spus-o şi alţii, dar acum
o spun e şi marele Cioran, evreii ne
sunt datori cu recunoştinţa lor şi nu sunt puţini evreii care au recunoscut
această datorie de onoare şi de omenie.
Numai că dinspre evrei se aude cel mai tare corul evreilor ne-evrei,
care au inventat stratagema, atât de ticăloasă, că este mult mai profitabil
să-l acuzi în primul rând pe cel care te-a ajutat şi chiar te-a salvat, că în
loc de recompensa pe care ar putea să ţi-o ceară, e mai convenabil să
i-o iei înainte şi să-l acuzi tu pe binefăcător că a făcut echipă cu cel, cei
care te-au chiar suprimat! Astfel că la ceasul aritmeticii finale tu nu vei
avea nimic de dat, ci vei putea cere şi obţine despăgubiri încă şi mai mari, nu
numai de la prigonitorii ucigaşi, ci şi de la cei care ţi-au sărit în ajutor!
Treaba lor dacă au fost proşti şi nu s-au îngrijit să se acopere cu toate
actele doveditoare posibile! Cu toate certificatele de bună purtare! E riscul
lor dacă nu dau multe parale pe justiţia omenească, palpabilă, şi se lasă pe
mâna justiţiei divine, atât de ipotetică! Să-şi ceară dreptatea la Judecata de
Apoi, adică, în termeni precreştini, la calendele greceşti! Cine-i pune pe
românii ăştia imbecili să creadă în viaţa de apoi, în justiţia şi dreptatea lui
Dumnezeu?! Dumnezeu? Care Dumnezeu? Ăla inventat de noi? Să fim serioşi şi să
nu ne furăm singuri căciula!... Nu există plată şi răsplată decât aici, pe
pământ!... Iar cine-i prost şi crede altfel, să plătească!... Că are cui! Taxa
pe prostie noi am inventat-o! La noi ajunge!...
...Pun aici capăt, deocamdată, altor comentarii care bântuie prin
creieraşii mei. Deocamdată cred că este mult mai ...productiv – horribile dictu, să fac câteva
conexiuni, conexiuni între acest magnific interviu si ce am scris eu sau îmi
mai aduc aminte despre discuţiile cu Cioran, purtate în vara lui 1984 la
telefon, iar în 1986 şi 1988 faţă către faţă. La prima discuţie nu s-a spus
nimic despre evrei. Mai mult de o jumătate de ceas Cioran mi-a vorbit numai
despre Petre Ţuţea... Regret şi azi că nu m-am priceput să pun în funcţiune
instalaţia gazdei mele, Victor Smatoc, de înregistrare a convorbirilor
telefonice purtate de la acel aparat. Doamne, ce l-a mai lăudat Cioran pe
Ţuţea, pe ideea că era altceva decât toţi ceilalţi, că le era ca un fel de
cenzor suprem din interiorul generaţiei, Nae Ionescu fiind din altă generaţie,
a dascălilor, mentor necontestat. Ţineau cu toţii să-i ştie părerea şi îşi
validau ideile numai după ce le discutau cu „Petrache”. Căci Petrache avea un
ascendent asupra celorlalţi: nu scria! (sic!) Nu sacrificase actul gândirii
pentru actul consemnării prin cuvinte a gândului oprit din zborul său lin,
planat... Cât s-a mai necăjit Cioran când a aflat că i-am adus un text semnat
de Ţuţea (cu pseudonimul Boteanu), publicat într-un almanah literar... Deci
cedase! Se apucase Ţuţea de scris!...
La
a doua întâlnire, în Jardin de Luxembourg, a trebuit să-l aştept până a
încheiat discuţia pe care o purta la câteva bănci distanţă. Pasămite, cu un
evreu, din America, pictor cu procupări metafizice. Mi-a relatat, pe scurt, ca
o scuză a întârzierii, că a trebuit să-i dea amănunte în legătură cu ideea care
i-a venit atunci când interlocutorul i s-a plâns că se înmulţesc dovezile unui
antisemitism american în creştere... „Aveţi grijă, ce se va întâmpla când (sau dacă
– nu mai ţin bine minte) americanii îşi iau mâna de pe evrei? Mâna azi atât de
protectoare!” Mai mult nu am discutat despre evrei în 1986.
Am
făcut-o în 1988, iată, anul când Cioran i-a dat dlui Ion Deaconescu istoricul
interviu. Eu am purtat discuţia mea în august, poate început de septembrie.
Discuţia a pornit de la situaţia din ţară. Am încercat să retuşez tabloul
sumbru al României care circula în toată mass media apuseană, să-i prezint lucrurile
dintr-o perspectivă mai optimistă. De ce am făcut asta? Mai întâi pentru că
asta era perspectiva lui Petre Ţuţea asupra României. Şi am considerat că asta
îl va interesa de fapt pe Cioran: ce crede Petrache despre lumea în care trăim?
Mai apoi, eu însumi împărtăşeam acest optimism. Am constatat că Cioran primea
cu bucurie veştile bune din ţară, dovezile că dracul nu-i chiar aşa negru.
Absolut memorabilă satisfacţia cu care a luat cunoştinţă de calitatea
tineretului din România. În mod deosebit a fost impresionat să afle că un mare
număr de tineri roiau în jurul lui Ţuţea, îl „ţuţăreau” cu devotament şi cu
mare interes pentru ideile lui nea Petrache. Iar când a aflat că tinerii
aceştia, de capul lor, organizaseră un servicu ad hoc de asistenţă la domiciliu
lui Petre Ţuţea, că în fiecare zi doi dintre ei veneau şi-l ajutau să se
scoale, să se îmbrace, să iasă la plimbare, să mergă la masă etc., dar mai ales
ca să aibă un conlocutor interesat de cee ce avea de spus nea Petrache, Emil Cioran a exclamat: „Aşa ceva este de
neimaginat la Paris!” Şi a continuat
spunând că aceste informaţii, primite de la mine, confirmau optimismul lui
Mircea Eliade cu privire la rolul pe care curând îl va juca tineretul din
Europa de Răsărit! Mult mai apt să facă istorie decât tineretul dezabuzat din
Occident... La acest punct al discuţiei eu am avut de răspuns la întrebarea lui
Cioran, o întrebare pe care şi-o pun astăzi mulţi români: de ce mass media din toată lumea este preocupată să răspândească în
lume despre România o imagine denigratoare, deformată cu intenţia de a ne
calomnia în toate felurile posibile şi la fiecare prilej?
Răspunsul meu – valabil şi azi, a sunat cam aşa: Pentru că antiromânismul nu mai este o atitudine ocazională şi
personală, a unor indivizi care, din varii motive, nu mai încap de răul
românilor. Anti-românismul nu este antipatia viscerală a unui individ,
provocată de anumite accidente biografice, ci antiromânismul a devenit o
instituţie, creatoare de locuri de muncă, cu buget şi sedii în mai multe ţări,
inclusiv în România, cu angajaţi care ies la pensie după ce o viaţă întreagă
au petrecut-o plănuind şi acţionând
împotriva românilor, a intereselor României.
Dacă, prin mecanica relaţiilor
paradigmatice, cuvîntul anti-românism
te duce vrând-nevrând la anti-semitism,
trebuie spus din capul locului că antisemitismul în România, condamnat prin
lege, este practic inexistent, nu cunoaşte forme instituţionalizate şi, dacă se
manifestă când şi când, asta se întâmplă sporadic şi neorganizat, în forme
le-aş numi spontane, chiar naive prin sinceritate şi directitate. Asta în timp
ce anti-românismul se manifestă în mod subtil, apelând la tehnici de manipulare
ori de sabotaj dintre cele mai sofisticate şi mai eficiente, antrenând efective
umane numeroase, abil disimulate îndeosebi în structurile de stat menite prin
statut să apere şi să promoveze componenta românească a planetei noastre. În România de azi anti-românismul este
practic subvenţionat de statul român şi nu este condamnat prin lege, ci
este ignorat şi trecut sub tăcere, pentru a nu deveni subiect de discuţii
publice, pentru ca nu cumva românii să se dumirească de caracterul
anti-românesc al multor legi şi evenimente, de caracterul anti-românesc al
guvernării. Introducerea conceptului de anti-românism în conştiinţa publică ar
fi să-i ajute pe români să priceapă esenţa răului de care au parte ca
societate, ca neam, ca ţară...
Atunci, în 1988, câte i-oi fi spus eu lui Cioran au fost deajuns că el
să-mi dea dreptate şi să „cadă pe gânduri”, declarându-mi că acum pricepe ce şi
de ce i s-a întâmplat acelei ziariste americance care, ştiindu-l român, îl
vizitase cu puţină vreme în urmă spre a-i cere lămuriri într-o poveste de
neînţeles pentru ea. Povestea era cam următoarea: ziarista, al cărei nume nu-l
mai ştia Cioran, în orice caz una dintre cele mai importante din Statele Unite,
a aflat că există în Europa o ţară şi un popor care, în timpul celui de al
Doilea Război Mondial, deşi aflaţi în mare prietenie cu Germania hitleristă, în
alianţă militară cu aceasta, nu au acceptat să i se alăture Germaniei în
politica nazistă faţă de evrei. Nu numai că nu a desfăşurat programul de
exterminare a evreilor, dar au iniţiat şi desfăşurat un program de salvare a
evreilor. Ziaristă autentică, autentică şi ca evreică, a priceput valoarea
umană excepţională a basmului despre omenia românească, aşa că a trecut imediat
la verificarea informaţiei: a luat avionul şi a aterizat la Bucureşti, unde s-a
interesat în stânga şi în dreapta, a cerut detalii, s-a întâlnit cu liderii
evrei din Bucureşti, cu evreii cei mai în vârstă,
etc. Pe scurt, s-a edificat, bucuroasă că i se confirmă povestea atât de
frumoasă despre o ţară şi ea atât de frumoasă, despre care până atunci,
frumoasă şi ea, evreica lui Cioran nu ştiuse mai nimic! („O femeie foarte
frumoasă”, a precizat cu o lucire ştrengară în ochi răşinăreanul...)
Surpriză mare însă la întoarcerea în America: nici o publicaţie nu a
vrut să publice reportajul ei despre România! Despre ciudaţii ăia de români
care s-au purtat atât de îngereşte – cuvântul îmi aparţine, nu numai cu evreii
ajunşi la necaz, dar şi cu prizonierii de război, ruşi sau anglo-americani!
Nici măcar revista pe a cărei cheltuială făcuse deplasarea în România, nu i-a
acceptat textul care vorbea atât de frumos despre români. Alte reviste, care
mereu până atunci îi ceruseră o colaborare cât de neînsemnată, au refuzat-o şi
ele, fără nicio explicaţie. Ajunsă la Paris, americanca s-a gândit că
explicaţia i-ar putea-o oferi românul cel mai important din Occident: De ce, domnule Cioran, nimeni nu au vrut
să-mi publice în Occident mărturia mea despre omenia aproape neomenească a
românilor?, va fi sunat întrebarea angelicei evreice.
Cioran mi-a declarat că nu a avut răspuns la întrebarea ziaristei de la
New York. Regreta că nu a ştiut să i-l dea pe cel potrivit, invocând argumentul
de care aflase abia acum, de la emisarul lui nea Petrache: realitatea dureroasă
şi absurdă a unui anti-românism
instituţionalizat la scară planetară. Halal planetă...
Aşadar, un Cioran preocupat de problema Holocaustului din România? De ce
ar fi fost preocupat Cioran de acest subiect? Din n motive putea să fie, dar mai ales pentru că îşi dădea bine seama
de „efectele îngrozitoare” pe care
le are faptul că „vom fi culpabilizaţi mereu” pentru o barbarie pe care nu am
comis-o. De aceste efecte nu le pasă belferilor din clasa politică românească,
în frunte cu însuşi preşedintele Ţării, incapabili să îngăime măcar o şoaptă
neauzită în apărarea demnităţii noastre de români, pusă în balanţă cu acuzaţia
cea mai gravă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Iti multumesc pentru comentariu!