joi, 5 februarie 2015

Cristian Troncotă DUPLICITARII-11

Cristian Troncotă

DUPLICITARII-11

Raportul Serviciului de securitate al R. F. Germania (Bundesamt fur Werfossungsschutz) pe anul 1982 atestă că viaţa lui Emil Georgescu a fost salvată numai după numeroase intervenţii medicale şi că cei doi atentatori fuseseră deja arestaţi şi condamnaţi. Documentul menţiona, de asemenea, că infractorii au refuzat cu încăpăţânare să dea orice informaţie în legătură cu cei care i-au angajat.
          În cursul procesului, început în aprilie 1982, Layoni a declarat că atât el cât şi partenerul său fusesesră angajaţi de un român din Franţa ca să-l „intimideze” pe Emil Georgescu. În ianuarie 1893, Ion Mihai Pacepa l-a identificat pe „Sandu” ca fiind unul dintre cei doi atentatori 209.
          209 „Ziua”, loc. cit.
          Afacerea Şacalul.
          Arhivele fostelor organe de informaţii şi securitate est-germane (STASI) păstrează date interesante despre relaţiile renumitului terorist internaţional „Carlos” („Şacalul”) cu oficialităţile regimului comunist de la Bucureşti, precum şi informaţii privind implicarea sa în câteva atentate comandate de dictatorul din Carpaţi. De asemenea, înainte de moartea sa misterioasă în 1982, fostul colonel de securitate Sergiu Nica a lăsat un raport în care oferea detalii despre legăturile sale cu „Carlos” şi persoanele implicate în organizarea unor acţiuni teroriste ordonate de Nicolae Ceauşescu asupra unor disidenţi români refugiaţi în Occident.
          În presa postdecembristă s-a vorbit şi despre câteva atentate care s-au produs la Paris, Viena, München (la postul de radio Europa Liberă), Praga şi Geneva (acesta din urmă vizându-l pe Ion Şerban, un fost agent al Securităţii româneşti). Toate acestea ar fi legate de numele lui „Carlos” şi ale câtorva ofiţeri din serviciile de spionaj ale României. Mai mult, după ce în vara anului 1994, „Carlos” a fost răpit din Sudan – unde îşi găsise refugiul şi protecţia – de către serviciile secrete franceze, organele de procuratură din Franţa, Germania, Elveţia, Cehia, Ungaria şi România au început efectuarea unor minuţioase investigaţii care au scos la iveală complicitatea serviciilor secrete din ţările fostului Bloc Estic într-o serie de acţiuni ale terorismului internaţional 210.
          210 „Evenimentul zilei”, nr. 2498, marţi 5 septembrie 2000, p. 3.
          Recent, fostul general de securitate Nicole Pleşiţă a făcut, la rândul lui câteva dezvăluiri interesante privind legătura sa cu teroristul „Carlos”, afirmând tranşant că „Şacalul” (Carlos) a fost agentul nostru, nu noi agenţii lui” 211.
          211 „Lumea magazin”, nr. 10/2000, p. 47.
          Prin urmare, există suficiente date atestate de documente arhivistice, memorialistice ori de cercetare penală, pe baza cărora se poate reconstitui aşa-zisa „afacere Carlos”, un episod încă prea puţin şi de prea puţini cunoscut în istoria serviciilor de informaţii şi securitate româneşti. Având în vedere că procedurile judiciare din Hexagon nu sunt încă finalizate, vom sintetiza în cele ce urmează doar unele certitudini deja conturate.
          Cel care a realizat din ordinul lui Nicolae Ceauşescu legătura între vârfurile Securităţii şi celebrul terorist „Carlos” a fost colonelul Sergiu Nica, de la UM 0620 (USLA), care îndeplinea în 1979 funcţia de şef de serviciu. El cunoştea cel mai bine acţiunile teroristului „Carlos” dar şi pe membrii grupului acestuia.
          Despre „Carlos” se ştia că este cetăţean venezuelean, pe numele adevărat Ilici Ramirez Sanchez, mai folosea numele conspirative „Salim”, ori „Mahomed Ali Aldares”, dar şi pseudonimul „Şacalul”, un fanatic extremist, iniţiat încă de tânăr în operaţiuni conspirative de către instructorii şcolilor speciale din Cuba şi URSS. Vorbea curent nu mai puţin de şapte limbi străine, inclusiv limba rusă, în care se iniţiase în perioada studiilor de la Universitatea „Patrice Lumumba” din Moscova.
          În anii '70-'80, „Carlos” a organizat şi condus o serie de atentate teroriste pe teritoriul unor ţări occidentale, revendicate de palestinieni, irakieni, libieni şi mai ales sud-americani. Devenise cu timpul unul dinte oamenii de mare încredere şi foarte apropiat colaborator al lui Yasser Arafat, în probleme speciale ce ţineau de realizarea idealului revoluţiei musulmane. Trăia mai mult pe teritoriul unor ţări socialiste, unde se bucura de protecţie din partea autorităţilor din Ungaria, Cehoslovacia, Polonia şi R. D. Germană.
          Organele Securităţii interne din România îl urmăreau pe „Carlos” de mai mult timp, fotografia acestuia fiind dată în consemn, fiecărui angajat din structurile operative ale Ministerului de Interne, pentru urmărire generală pe ţară.
          Pe teritoriul României fusese semnalat pentru prima dată în 1973, intrat clandestin sub identitate de cetăţean francez, pentru a se întâlni cu diplomaţi irakieni şi reprezentanţi ai organizaţiilor palestiniene. În România, „Carlos” a mai luat legătura şi cu refugiaţii chilieni, adepţi ai preşedintelui Salvator Allende, răsturnat de la putere de forţa militară a generalului Pinochet, sprijinit de CIA, adversara regimului socialist instaurat în Santiago de Chile.
          Dintre aceşti refugiaţi „Carlos” a selecţionat viitori terorişti internaţionali, sub pretextul că îi va putea sprijini în acţiunile lor de restabilire a regimului socialist în patria lor. Legăturile dintre „Carlos” şi Nicolae Ceauşescu s-au realizat în anii următori prin intermediul lui Yasser Arafat, liderul OEP şi dr. George Habash, şeful FPEP (Frontul Popular pentru Eliberarea Palestinei). Acţiunile desfăşurate de „Carlos” erau în atenţia serviciilor de securitate centrale din România, respectiv Serviciul K din cadrul DIE, Unităţii Speciale de Luptă Antiteroristă, Direcţiei a III-a (contraspionaj) şi Direcţiei a V-a (pază demnitari), care cooperau şi îl informau operativ pe şeful statului despre aspectele mai importante ce puteau aduce atingere securităţii naţionale ori relaţiilor internaţionale ale statului român 212.
          212 Dicţionar pentru buzunarul agenţilor secreţi, în „Alerta”, joi 14 septembrie 2000, p. 16.
          Colonelul Sergiu Nica, transferat între timp la CIE, a primit ordin direct din partea şefului DSS – Tudor Postelnicu – să se deplaseze în Cehoslovacia pentru a-l contacta pe „Carlos” în vederea neutralizării lui Ion Mihai Pacepa. Deplasarea s-a realizat în 1979, iar colonelul Sergiu Nica a fost însoţit de colonelul Ion Diaconescu. Întâlnirea cu „Carlos” a avut loc într-un castel din Praga, pus la dispoziţie de către oficialităţile statului cehoslovac.
          Colaborarea Securităţii româneşti cu grupul lui „Carlos” este atestată şi de un raport al STASI, din februarie 1981, în care se menţionează printre altele: „Conform constatărilor operative, în august 1979, s-a stabilit contactul cu „Carlos„, Lilly şi Abul Hakim, în timpul şederii la Praga, de către doi angajaţi ai organelor de securitate româneşti. La această întâlnire i s-a oferit, deschis şi direct, sprijin logistic grupului ce urma să desfăşoare acţiuni contra statelor imperialiste. Neoficial, s-a mai înregistrat că, în ianuarie 1980, un membru de frunte al grupului „Carlos„, Kopp Magdalena, numită Lilly, a efectuat o călătorie în România, răspunzând unei invitaţii a organelor de securitate româneşti” 213.
          213 „România liberă”, vineri 27 februarie 1988, p. 6.
          În 1980, conducerea CIE a fost încredinţata generalului Nicolae Pleşiţă, căruia şeful statului i-a sugerat să continue legăturile cu „Carlos”. Acest lucru nu era greu de realizat, întrucât la Bucureşti fuseseră deja instalate posturi telefonice conectate la reţeaua internaţională. Lângă aparatele telefonice se aflau zi şi noapte ofiţeri de securitate, buni vorbitori de spaniolă şi engleză.
          Relaţiile lui 'Carlos' cu generalul Pleşiţă erau strict confidenţiale. Într-un amplu interviu acordat ziaristului Viorel Patrichi, fostul şef al CIE de la începutul anilor '80, a recunoscut că s-a întâlnit cu renumitul terorist, care era la acea dată „mâna dreaptă a lui Arafat pentru Europa”. Relaţia Carlos-Pleşiţă a avut două directive bine definite: prevenirea oricăror atentate teroriste pe teritoriul României şi capturarea lui Pacepa.
          Interesantă este explicaţia pe care generalul (r) Pleşiţă a oferit-o presei postdecembriste în legătură cu raţiunea şi rezultatele colaborării organelor de securitate româneşti cu persoane importante ale terorismului internaţional: „Carlos împreună cu Arafat, al cărui subordonat era, ne-au adus servicii foarte mari. România n-a avut acte teroriste pe teritoriul ei şi ne-am folosit de influenţa lui Arafat şi a lui „Carlos„, de informaţiile pe care ni le-a furnizat, demontând multe acţiuni ale grupărilor haotice, teroriste din Orient. Noi fiind placă turnantă aici. Între Orient şi Occident era România. Tranzitul pe aici se făcea. Pe aici treceau toate mişcările serviciilor teroriste din Orient. Noi am reuşit să dezamorsăm multe, nu toate şi mai ales pe acelea care vizau teritoriul nostru. Ne mândrim cu asta” 214.
          214 „Lumea magazin”, nr. 4/1999, p. 62.
          Dacă primul obiectiv al colaborării poate fi considerat că a avut un anumit sens, cel de-al doilea, respectiv capturarea sau neutralizarea lui Pacepa nu s-a putut realiza, în primul rând, pentru că „generalul defector era bine păzit de serviciile specializate americane”, iar „Carlos” se pare că nu avea forţe pe teritoriul SUA.
          Desigur că pot fi aduse în discuţie şi alte cauze, dacă e să avem în vedere legăturile lui „Carlos” cu serviciile secrete sovietice ori relaţia mai veche Pacepa – Saharovski – aspect asupra căruia vom reveni – într-o perioadă în care liderul de la Bucureşti era perceput la Kremlin ca un „naţionalist” ce submina coeziunea Blocului Estic.
          Generalul Pleşiţă, în calitate de şef al CIE, a avut iniţiativa înfiinţării unei noi structuri informative externe cu misiunea de a-i supraveghea pe trădătorii şi disidenţii români aflaţi în străinătate. Astfel de ţinte trebuiau mai întâi localizate, pentru ca apoi să devină obiect al acţiunilor lui „Carlos” şi a echipei sale. Pentru îndeplinirea acestui gen de misiuni, ordonate de la Bucureşti, „Carlos” ar fi cerut bani (aproximativ un milion de dolari), paşapoarte false şi arme. Din documentele aflate în arhivele fostelor organe de securitate româneşti şi publicate în ultimii ani, rezultă că pretenţiile lui „Carlos” ar fi fost satisfăcute doar parţial.
          De pildă, Adresa UM 0544 (CIE) cu nr. 102/71/00/10748 din 28 iunie 1981 atestă că în baza aprobării şefului DSS, Tudor Postelnicu, au fost scăzute din evidenţele UM 0297 (unitatea cu profil logistic) o impresionantă cantitate de armament folosit şi comandat în executarea unor misiuni speciale 215.
          215 Documentul a fost publicat, în facsimil, în „România libera”, vineri 27 februarie 1998, p. 6. Era vorba despre: aruncătoare de grenade antitanc, AG 7 şi RP 6, 6 puşti semiautomate cu lunetă, 7 pistoale mitralieră AKM, pistoale Stecikin, Walter şi Makarov, lunete, 5 grenade fumigene, 280 aprinzătoare electrice, 5 capse electrice, 550 capse pirotehnice detonate, 215 kg exploziv plastic, 150 m fitil detonat, 3753 cartuşe calibru 7, 62, 5040 cartuşe de 9 mm Makarov, 1669 cartuşe de 7,65 mm, 1306 cartuşe de 7,62 mm cu miez de oţel, la care se adaugă alte echipamente, dispozitive de iluminat pe timp de noapte, filtre, încărcătoare etc. Scăzământul acestui material s-a făcut în două tranşe, în iunie şi decembrie 1981, deci după seria de atentate, ceea ce alimentează suspiciunea potrivit căreia principalul beneficiar ar fi fost „Carlos” şi echipa sa. Din alte date publicate ar rezulta însă că cel puţin atentatul împotriva secţiei cehoslovace a postului de radio Europa Liberă ar fi fost efectuat cu explozibil de provenieinţă cehoslovacă (vezi Mihai Pelin, op. Cit., p. 10).
          Pe lângă sprijinul logistic, organele de Securitate româneşti ar mai fi pus la dispoziţia lui „Carlos” şi oamenilor săi baza de pregătire de la Recea (jud. Covasna). Comentariile pe un ton foarte dur realizate de secţia română a Europei Libere la adresa politicii regimului comunist de la Bucureşti stârniseră mânia lui Ceauşescu. Potrivit afirmaţiilor generalului Lajos Karasz – vice-ministru de Interne ungar la acea vreme – atentatul din februarie 1981 contra postului de radio Europa Liberă a fost comandat de CIE în urma ordinelor date personal de şeful statului român. Atentatul, care a zguduit opinia publică mondială, a fost realizat de „Carlos” şi a purtat numele codificat „Tangoul munchenez”.
          Din documentele publicate până în prezent, rezultă că atentatul s-a produs în felul următor. La 14 octombrie 1980, „Carlos” s-a întâlnit cu câţiva membri ai grupului său de la Budapesta, într-o casă conspirativă pusă la dispoziţie de serviciul de securitate ungar, pentru o şedinţă de analiză asupra planului de atentat. Au fost examinate şi discutate diverse rapoarte pe care le aveau despre cum arată clădirea postului de radio Europa Liberă, precum şi 5 filme alb-negru şi color, 60 de fotografii ale clădirii.
          Materialele documentare au fost puse la dispoziţia lui „Carlos” de către oamenii de legătură ai organelor Securităţii de la Bucureşti. La acea întâlnire au mai fost prezenţi Johanes Weinrich şi Magdalena Kopp (Lilly) pe atunci amantă, ulterior devenită soţia lui Carlos 216.
          216 „România libera”, loc. cit.
          Din fotocopiile aflate în arhivele STASI, asupra notiţelor luate de Weinrich la acea reuniune, rezultă că explozibilul urma să fie livrat de Securitatea română, printr-un ofiţer de legătură numit „Andrei” (numele conspirativ al colonelului Sergiu Nica). Nevoile echipei lui „Carlos” mai includeau 8 aparate de comunicaţii radio (walkie-talkie), 9 pistoale, două cu amortizor, precum şi cinci grenade. „Carlos” a stabilit ca grupul să plece la Munchen, în noiembrie 1980, să aştepte acolo materialele şi echipamentele necesare acţiunii. La sfârşitul lunii ianuarie 1981, „Carlos” a plecat la Bucureşti, unde a rămas până la 5 februarie, deci cu 18 zile înainte de atentatul de la Munchen.
          Bomba a fost instalată pe zidul clădirii postului de radio Europa Liberă, în dreptul departamentului cehoslovac, deşi era destinată celui românesc. Schema realizată cu ajutorul unor informaţii obţinute de la surse din interiorul postului de radio, indica cu săgeţi departamentul românesc.
          La atentat au mai participat şi trei terorişti elveţieni, dintre care a fost ulterior identificat Bruno Bruget. Deflagraţia s-a produs la 21 februarie 1981, ora 21 şi 47 minute. Capitala bavareză era înzăpezită, iar temperatura foarte scăzută. Era o zi geroasă de iarnă.
          Explozia puternică a unei încărcături, estimată a fi avut 20 de kg, a spart geamurile imobilelor din cartier pe o rază de 1 km, a făcut o spărtură mare în zid de aproximativ 18 metri, a îndoit stâlpii de beton şi a distrus mai multe birouri. Nu s-au înregistrat morţi, ci doar răniţi: patru salariaţi ai postului de radio şi două persoane din clădirile învecinate. Rănile cele mai grave le-a suportat o angajată de la serviciul cehoslovac. Pagubele provocate au depăşit două milioane de dolari.
          Într-un amplu raport al Securităţii ungare despre „Carlos”, trimis securităţii est-germane – document păstrat în arhivele STASI – atestă că, îndată după explozia de la München, „Carlos” a plecat la Bucureşti unde, cei mai înalţi demnitari ai Securităţii române l-ar fi felicitat pentru reuşita acţiunii 217.
          217 Ibidem.
          Chiar dacă, după finalizare, cercetările justiţiei franceze vor aduce la lumină noi probe sau vor infirma unele suspiciuni deja conturate în ceea ce priveşte complicitatea Securităţii externe a regimului comunist din România în aşa-zisa „afacere Şacalul”, un lucru rămâne de necontestat, şi anume că prin astfel de practici politica lui Nicolae Ceauşescu din anii '80 „întorsese spatele Europei” 218, punându-se astfel într-un total dezacord cu tradiţiile şi sentimentele poporului român.
          218 Vezi pe larg Jean-Marie Le Breton, Sfârşitul lui Ceauşescu. Istoria unei revoluţii, Cavallioti, 1997, p. 160.
          Enigma defectorilor transfugi din Blocul Estic.
          Un alt aspect ce merită interesul istoriografic se referă la ceea ce lucrările de specialitate, publicate recent în Occident evidenţiază despre unii defectori/transfugi ai organelor de securitate din Blocul-Estic.
          Doi autori francezi – Geoffrey D'Aumale şi Jean-Pierre Foure, în voluminoasa lor lucrare despre istoria tehnicilor de spionaj şi contraspionaj, apărută la Paris în 1998, disting două categorii de transfugi: transfugi propriu-zişi (exteriori) care îşi părăsesc ţara din motive politice, ideologice sau economice pentru a trece la inamic şi transfugi activi („transfugue-en-place”, sau interiori) cei care acceptă să rămână în ţara de origine, dar care joacă rol de „cârtiţe” pentru un serviciu de informaţii advers.
          Potrivit unui act normativ, intitulat Final Report Senat Select Committee on Intelligence, elaborat de Congresul SUA la 24 aprilie 1976, „defectorul” este definit ca „persoana care, din raţiuni politice sau din alte raţiuni şi-a abandonat ţara şi se află sau s-ar putea afla în posesia unor informaţii care interesează guvernul Statelor Unite” 219.
          219 Apud Col. (r) Traian Stambert, Escală pe strada „cârtiţelor”, Editura Paco, p. 11-12.
          Mai mult, potrivit Public Law 110, un alt act normativ elaborat tot de Congresul SUA, „defectorii”, au fost împărţiţi, în funcţie de interesele urmărite, în trei categorii: personalităţi, agenţi ai altor servicii de informaţii şi persoane care au spionat, trădat sau lucrat în favoarea SUA. (Incluşi sub incidenţa indicativului „110'S”, aceştia primesc salariu şi protecţie din partea CIA; transfugi de importanţă medie (diplomaţi de carieră, politicieni, militari, cercetători etc.) care n-au fost anterior în raporturi de subordonare sau conlucrare organizată cu serviciile americane de informaţii. (Afiliaţi indicativului „55'S”, aceştia sunt sprijiniţi şi protejaţi de CIA, de la caz la caz; personalităţi din domeniul artistic, cultural, sportiv, ştiinţific etc., care, din considerente propagandistice sau de altă natură, sunt bineveniţi pe pământul american 220.
          220 Ibidem.
          Interesant e că nu toţi sunt consideraţi trădători din punctul de vedere al ţării pe care au părăsit-o. Serviciile secrete aveau obiceiul de a prelua sub control pe unii transfugi-defectori, ca metodă de a-şi implanta agenţii cu o instruire specială în tabăra adversă.
          Gestapo-ul a provocat prin acest sistem mari pierderi mişcărilor de rezistenţa din ţările europene ocupate de armata germană, la fel şi sovieticii au obţinut unele succese în perioada războiului rece 221, ceea ce înseamnă că din punct de vedere strict profesional pentru activitatea de informaţii, avem de-a face cu „defectori răi” şi „defectori buni”.
          221 Geffray D'Aumale, Jean-Pierre Faure, op. Cit., p. 439-440.
          La rândul său, Jacques Boud, în a sa monumentală enciclopedie despre tehnicile de informaţii şi serviciile secrete, apărută la Paris în 1998, prezintă un nou tablou al defectorilor transfugi, cu 52 ofiţeri ai KGB şi GRU, 5 români, 4 cubanezi, 3 polonezi, un ceh şi un maghiar 222.
          222 Jacques Baud, Encyclopedie du renseignement et des services secrets, Paris, 1998, p. 571.
          Din studiul dosarelor de la fondul anchetă al fostei arhive de Securitate rezultă însă că numărul defectorilor români, care în perioada 1963-1985 au cerut azil politic în diferite ţări occidentale, ca Franţa, Anglia, SUA, Germania Federală, Belgia, Italia, Suedia şi Elveţia, este mult mai mare 223, de unde se naşte o firească întrebare: Oare ce i-a nemulţumit atât de mult pe toţi aceştia, încât să-i determine la gesturi care practic au luat proporţia unui fenomen? 224.
          223 Arh. SRI, fond „Y”, dosarele: nr. 65 884, vol. 1, f. 15; vol. 2, f. 12 – 13; nr. 65 659, vol. 1, f. 5 – 6; nr. 65 791, f. 44 – 45; nr. 65 733, f. 16 – 17; nr. 65 792, vol. 1, f. 17 – 18; nr. 65 776, f. 16 – 17; nr. 65 762, vol. 1, f. 22 – 23; nr. 65 843, f. 17- 18; nr. 65 843, f. 19 – 20; nr. 65 888, vol. 2, f. 4 – 5; nr. 65 619, vol. 1, f. 26 – 27.
          224 Noţiunea de „defector – transfug” cuprinde, din punctul nostru de vedere, în primul rând ofiţerii de securitate aflaţi în misiune în afara graniţelor statului român şi care au refuzat înapoierea în ţară, solicitând azil politic. O altă categorie se referă la foştii ofiţeri ai organelor de Securitate care, după trecerea în rezervă, profitând de ocazia unor excursii în Occident, au refuzat înapoierea în ţară. Dar cea mai numeroasă categorie o reprezintă informatorii Securităţii care, în timp ce erau activi – deci folosiţi – au cerut azil politic în ţările occidentale, unii dintre ei chiar şi pe spaţiul sovietic. Numărul acestei din urma categorii este de ordinul sutelor.
          Un posibil răspuns nu poate pierde din vedere explicaţia oferită de istoriografia occidentală despre această problemă, şi anume că o parte din defectorii-transfugi din Blocul Estic erau în realitate dirijaţi de serviciile secrete sovietice. Americanii au fost primii care şi-au dat seama despre această metodă, şi ca urmare, au înfiinţat rapid un program special – Defector Program – administrat de CIA prin Interagency Defector Committe (IDC), în scopul de a coordona găzduirea şi exploatarea (debriefing) transfugilor. Până în 1990 au fost avuţi în vedere defectorii din URSS, Cuba şi Tratatul de la Varşovia 225.
          225 Jacques Boud, op. Cit., p. 570 – 571.
          Rezultatele nu le cunoaştem, ele constituind, evident şi astăzi secrete de stat bine protejate. Dar cine citeşte cu atenţie dezvăluirile memorialiştilor fostei Securităţi, e imposibil să nu constate unele ciudăţenii.
          Aşa, de exemplu, generalul Pleşiţă susţine că atât de bine informata Securitate nu a cunoscut totuşi, până la apariţia cărţii lui Ion Mihai Pacepa, Moştenirea Kremlinului, cine îl ajutase pe acesta să ajungă în DIE 226.
          226 „Lumea magazin”, nr. 11/2000, p. 45.
          Or, defectorul-transfug Pacepa, care şi el a fost supus timp de câţiva ani unui interogatoriu amănunţit (debriefing) de către serviciile americane, în cadrul Defector Program, recunoaşte că a fost adus în DIE de Alexandr Mihailovici Saharovski, nimeni altul decât mai marele consilierilor sovietietici din Securitate, din perioada 1949-1953 şi care, după retragerea lui din România, a ocupat, timp de 15 ani, funcţia de şef al spionajului sovietic 227, ceea ce întăreşte serios suspiciunile că gestul său nu a fost chiar dezinteresat, putând avea şi alte conotaţii.
          227 Cristopher Andrew, Oleg Gordievski, KGB. Istoria secretă a operaţiunilor sale externe de la Lenin la Gorbaciov, Bucureşti, 1994, passim.
          Extrem de interesantă, în acest sens, este dezvăluirea făcută de istoricul israelian, Shlomo Leibovici-Laiş, de pe vrema când ocupa „un post oficial sensibil” la Tel-Aviv. Cu ocazia unui dineu oficial, fiind întrebat de unul dintre „vânătorii (ofiţerii români din DIE)” care-l căutau pe generalul defector, Ioan Mihai Pacepa, pentru cine lucrează acesta din urmă, istoricul israelian ar fi dat următorul răspuns: „Ăsta (Pacepa – n.n.) a servit pe toţi cei care i-au cerut servicii” 228.
          228 Ţesu Solomovici, Ceauşescu şi politica româno-israeliană, În „Dosare ultrasecrete”, 8 noiembrie 2003, p. IV.
          O situaţie asemănătoare ar fi avut şi un alt ofiţer al DIE, un anume Gheorghe Mandache. Din datele păstrate în documentele fostei Securităţi, rezultă că acesta era născut la 13 februarie 1933 într-o comună din judeţul Botoşani, de profesie strungar.
          A fost încadrat în Securitate în 1951, fiind trimis la un curs de specializare de doi ani în URSS, unde a fost recrutat de organele de spionaj sovietic. Încadrat în DIE, a primit misiuni informative în R. D. Germană, unde s-a logodit cu Kothe Brunich, sub numele de cod Rudolf Breuman.
          La 13 martie 1959 a fost declarat dispărut din Berlinul răsăritean. Împreună cu logodnica sa trecuse sectorul occidental al oraşului, stabilindu-se ulterior la Ulm, în sudul R. F. Germania.
          În realitate, primise misiuni informative din partea serviciilor secrete sovietice, care-i controlau activitatea sub steag străin. Securitatea română a încercat să-l localizeze abia în 1973. Un an mai târziu s-a întreprins o acţiune de răpire a sa şi aducere sub escortă în România, care e eşuat.
          „Gheorghe Mandache – prognoza un raport al Securităţii – nu a fost judecat şi nici condamnat în ţara noastră, întrucât imediat după comiterea actului de trădare s-a apreciat că trădătorul va putea fi adus în ţară” 229.
          229 Apud Mihai Pelin, Ceea ce nu se spune: Defectorii, în „Cotidianul”, vineri, 24 noiembrie 2000, p. 8.
          Între timp fapta ofiţerului dezertor intrase sub prescripţie. Interesantă este şi dezvăluirea făcută de generalul Nicolae Pleşiţă, referitor la acest caz: „L-am lansat în Germania şi a acţionat la ordinele ălora (adică KGB -n. N.) în interesul lor şi în detrimentul nostru.
          Ăia au simulat dezertarea lui Mandache de la noi, iar el a devenit trădător. Realitatea e că nu era trădător” 230.
          230 „Lumea magazin”, nr. 11/2000, p. 45.
          Aceleaşi semne de întrebare le ridică şi tratamentul neuniform aplicat, după prăbuşirea Blocului Estic, asupra defectorilor-transfugi. În vreme ce unii au rămas în postura de trădători, alţii au fost reabilitaţi cu acte în regulă chiar de noile autorităţi democratice, din Polonia (colonelul Ryszard Kuklinski 231), România (generalul Ion Mihai Pacepa) şi Federaţia Rusă (Boris Yutsin).
          231 Ryszard Kuklinski a fost considerat unul dintre cei mai importanţi spioni (transfuge en place – n.n.) ai CIA din estul Europei în timpul războiului rece. Fost ofiţer de legătură între Cartierul General al Armatei poponiei şi Armata Uniunii Sovietice în perioada 1976-1981, Kuklinski a livrat Statelor Unite mii de documente secrete cuprinzând planurile militare ale Moscovei în eventualitatea unui război în Europa. În 1981, Kuklinski a solicitat CIA să-l evacueze din Polonia, cu puţin timp înainte de impunerea legii marţiale în această ţară. În 1984, autorităţile poloneze l-au condamnat pe Ryszard Kuklinski la moarte pentru trădare, în timp ce acesta se afla în Statele Unite. Ulterior, în 1997, Kuklinski a fost achitat. Opinia publică poloneză a rămas divizată în privinţa caracterului actului lui Kuklinski de a defecta în favoarea SUA. Lech Walesa, fost lider al sindicatului polonez Solidaritatea şi fost preşedinte al Poloniei, a refuzat în mai multe rânduri să îl reabiliteze pe Ryszard Kuklinski. A încetat din viaţă, în ziua de 10 februarie 2004, la spitalul militar din Tampa, Florida, în urma unei crize cardiace. („Ziua”, 14-15 februarie 2004, p. 9.)
          Un posibil răspuns – la întrebarea pusă anterior referitoare la motivele care au provocat această adevărată maree de „transfugi” din Blocul Estic către Occident, sau pusă în slujba intereselor occidentale, şi nu numai.
          — Îl putem formula, dacă e să avem în vedere faptul că Departamentul de Stat din SUA, prin CIA, au pus bazele, în 1989, unei structuri informative denumită Trust Organization, cu sediul central în California şi cu filiere în Austria şi RFG. Nou creata organizaţie, în rândul căreia se aflau foşti ofiţeri de informaţii transfugi, plecaţi din România, URSS, Polonia şi Cehoslovacia – printre aceştia numărându-se şi fostul general de securitate Ion Mihai Pacepa – primise următoarele misiuni: de a începe şi sprijini mişcarea de disidenţă în ţările socialiste, organizarea şi dirijarea activităţilor informative în rândul emigraţiei originare din aceste ţări, iniţierea unor acţiuni îndreptate împotriva statelor socialiste prin intermediul elementelor ostile din rândul emigraţiei sau disidenţilor 232.
          232 „Alerta”, joi, 9 noiembrie 2000, p. 7.
          Printre acţiunile considerate reuşite ale lui Trust Organization, Nota nr. 00444 din 14 noiembrie 1989 a CIE menţiona contribuţia adusă la destabilizarea situaţiei din Polonia, Ungaria şi RDG. Potrivit datelor şi informaţiilor deţinute la jumătatea lunii noiembrie 1989 de principala structură de spionaj a Securităţii din România, Trust Organization îşi propusese să-şi concentreze acţiunile cu preponderenţă pe spaţiul României şi Cehoslovaciei 233.
          233 Constantin Sava, Constantin Monac, Adevăr despre Decembrie 1989. Conspiraţie. Diversiune. Revoluţie. Documente din Arhivele Armatei, Bucureşti, Editura FORUM, 1999, p. 15.
          Având în vedere evenimentele din noiembrie-decembrie 1989 de la Praga şi Bucureşti se pare că organizaţia care grupa foştii defectori din Blocul Estic a jucat un rol important, rol pe care îl vom putea cunoaşte mai bine pe măsură ce istoriografia va beneficia şi de alte documente ce se vor declasifica.
          Până în prezent, doar fostul general de securitate, Ion Mihai Pacepa, face referire tranşant la acest aspect: „. Revolta din Decembrie 1989 a fost posibilă datorită eforturilor făcute de SUA pentru a demola imperiul sovietic, precum şi al acţiunilor îndelungate întreprinse în comun de românii din ţară şi de cei din exil pentru a demola tirania lui Ceauşescu. Acesta este părerea unanimă a politicienilor şi istoricilor americani interesaţi în problemele româneşti” 234.
          234 Vezi interviul lui Cornel Dumitrescu luat generalului (r) Ion Mihai Pacepa, în „Ziua”, luni 19 februarie 2001, p. 7.
          Acelaşi memorialist de excepţie, Ion Mihai Pacepa, într-un interviu acordat ziaristului de limbă spaniolă – Carlos Alejandro Alfaro – şi publicat în septembrie 2002, a afirmat fără falsă modestie: „Mi-am riscat viaţa pentru a ajuta curajosul popor român să se dezbare de Ceauşescu, şi sunt fericit să văd că România este din nou o ţară liberă”. Astfel de merite i-au fost recunoscute oficial şi de autorităţile româneşti postdecembriste 235.
          235 Hotărârea Tribunalului Suprem al României, nr. 41/1999 a anulat sentinţa din 1978 prin care Ion Mihai Pacepa fusese condamnat la moarte, restituindu-i gradul de general şi proprietăţile confiscate.
          Teza este susţinută şi de unul din „monştrii sacri” ai presei americane şi ai mediului de analiză strategică din Washington, Arnaud de Borchgrave. Cel care a intervievat 24 de defectori din fostul Bloc-Estic european susţine tranşant că cinci foşti şefi ai CIA spun că Pacepa „a jucat un rol foarte important în căderea comunismului”.
          Prin urmare, noţiunea de defector, în concepţia americană, ar trebui înţeleasă nu ca o simplă dezertare, ci trecerea pe baricada opusă şi continuarea luptei până la victorie, ceea ce au făcut, de altfel, şi naziştii care au plecat în Anglia pentru a lupta contra nazismului 236.
          236 Vezi pe larg în „Jurnalul Naţional”, 12 februarie 2004, p. 12-14.
          SECURITATEA ŞI SERVICIILE SECRETE SOVIETICE.
          De la fondarea lor, după model sovietic, şi până în anul 1968, serviciile de securitate din ţările Blocului Est-European au fost controlate periodic de serviciile secrete sovietice în cadrul aşa-numitelor operaţiuni „Baikal”. S-a folosit, de regulă, metoda acoperirii sub steag străin, adică agenţi ai KGB ori GRU – sub identitatea unor cetăţeni occidentali, care vizitau România, Bulgaria, Polonia, Germania de Răsărit, Cehoslovacia, Ungaria – cu o dublă misiune: identificarea şi racolarea unor potenţiale surse umane de informaţii; verificarea loialităţii şi eficienţei serviciilor de securitate din aceste ţări 237.
          237 Cristopher Andrew and Vasili Mitrokhin, The Mitrokhin Arcive. The KGB în Europe and the West, London, Allen Lowe, Penguin Prese, 1999, p. 341.
          Dintre celelalte state membre ale Tratatului de la Varşovia, România „se bucura” la începutul anilor '60 de o atenţie sporită din partea serviciilor secrete sovietice. Guvernul de la Bucureşti iniţiase deja un program de măsuri ce viza naţionalizarea structurilor de informaţii şi securitate, ceea ce a însemnat, printre altele, înlăturarea din funcţiile importante de conducere a ofiţerilor cu studii la Moscova, a celor căsătoriţi cu rusoaice, precum şi menţinerea pe o poziţie fermă în problema retragerii consilierilor sovietici.
          O dată cu instalarea la putere a lui Nicolae Ceauşescu, politica de autonomie a Securităţii româneşti faţă de serviciile secrete sovietice s-a manifestat şi în alte forme. De exemplu, în primăvara anului 1965 au fost „demascaţi” câţiva ofiţeri din rândurile armatei române cu activitate în slujba serviciilor de spionaj sovietice, punându-li-se în vedere să întrerupă orice legătură 238.
          238 Colonel (r) Gheorghe Manea, Labirintul Vieţii prin sârmă ghimpată (biografii – memorii – amintiri), Bucureşti 1998, p. 87.

     De asemenea, în iulie 1967, cu ocazia întâlnirii de la Budapesta a ofiţerilor superiori ai direcţiilor de spionaj din serviciile de securitate est-europene, delegaţia română s-a opus propunerilor reprezentanţilor KGB de a se intensifica măsurile specifice „împotriva Vaticanului în strânsă legătură cu cea desfăşurată contra inamicului principal [SUA – n.n.]” 239. p �0e � �� ��� tativa lor de a-l racola pe şeful spionajului românesc 208.

          208 Idem, nr. 12/2000, p. 45.
          La 28 iulie 1981, CIE a organizat o altă acţiune de pedepsire, de data aceasta asupra lui Emil Georgescu, care continua să prezinte de la microfonul postului de radio Europa Liberă, politica economică falimentară a lui Ceauşescu, exacerbarea cultului personalităţii şi nivelul de trai din ce în ce mai scăzut al cetăţenilor României.
          Emil Georgescu a fost atacat de doi francezi – Layoni şi Cottenceau – şi înjunghiat cu 22 de lovituri de cuţit în faţa casei sale din München, dar a supravieţuit ca prin minune.

 <� H1n < �� ��� e='mso-tab-count:1'>         Energia a fost un program de măsuri speciale pentru a proteja sistemul energetic naţional şi strategia partidului în acest domeniu. Trebuiau prevenite defecţiunile, sabotajele, disfuncţionalităţile sau orice alte evenimente ce puteau împiedica buna funcţionare a sistemului energetic.

          Atomul, un program de măsuri pentru protecţia energiei nucleare, ce se baza pe Centrala de la Cernavodă şi pe uzina de apă grea de la Turnu-Severin.
          Atlas, un program de măsuri pentru protejarea personalului românesc care lucra în străinătate în baza unor contracte semnate de statul român. De asemenea, era vizată şi calitatea utilijelor şi a materialelor produse în ţară ce urmau să fie destinate exportului.
          Mercur, un program pentru protejarea comerţului exterior. Se avea în vedere păstrarea secretului asupra detaliilor contractelor de import şi export. Principala beneficiară a programului era ICE „Dunărea”.
          Problema Badea viza activitatea de prevenire a recrutărilor din rândul românilor de către serviciile de spionaj ale ţărilor din Blocul-Estic. Contracararea spionajului sovietic era o acţiune codificată drept problema Gladiola iar a spionajului maghiar, problema Lotru.
          Brânduşa a fost numele de cod al unei acţiuni speciale prin care serviciile de informaţii externe şi structurile de securitate interne trebuiau să coopereze în vederea internaţionalizării problemei naţionale româneşti, mai precis, situaţia românilor din afara graniţelor statului şi pregătirii condiţiilor ca într-un context politic favorabil, România să-şi poată recupera teritoriile pierdute în urma celui de-al doilea război mondial (Basarabia, Bucovina de Nord, Ţinutul Herţa şi Insula Şerpilor).
Va urma.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Iti multumesc pentru comentariu!